Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:20

Goedeavond lieve Bokkers,

Jullie kennen mij wel van de verhalen van Othello.
De KWPN ruin met veel gezondheidproblemen.
Othello is vorig jaar in September ernstig gewond geraakt door prikkeldraad.
hij heeft 2,5 maand stalrust gehad en had zijn been in het verband om de zwelling tegen te gaan.
Othello was is de tussentijd heel erg veel afgevallen en maar een hoopje ellende.
Nadat Othello door de periode heen was van stalrust zijn wij veranderd van stal.
Hij liep 3 weken goed en de wond was bijna volledig dicht.
Tot op die ene dag dat we hem stokkreupel van de stal afhaalde.
DA erbij gehaald, onderzocht en hij had 2 ontstekingen in zijn linkervoorbeen zitten.
heefd in totaal een volledige maand op rust gestaan, medicatie en stalrust gehad.
Onstekingen waren weg...
3 dagen later halen we hem alweer stokkreupel van de stal.
DA er weer bij gehaald, hij had een onsteking aan zijn aanhechtingpees bij zijn koot, weer lange tijd op medicatie en rust
Ditmaal geen stalrust aangezien de paarden van de manege weggingen omdat ze 24/7 binnen stonden en dat totaal niet paard vriendelijk is.
In overleg met de DA besloten om een volledige maand rust te geven, zodat zijn lichaam kon bijkomen van alle klappen.
tijd verstreek en hij verbeterde in zijn benen en liep niet meer mank.
Wel begon hij weer af te vallen ondanks dat hij onbeperkt hooi kreeg en nu nog steeds.
Hij loopt tussen 3 anderen paarden, kleine rustige stabiele kudde en hij heefd de beschikking over een ruime schuilstal met paddock.
Vorig week liep hij erg stijf op een avond, vonden het niet vreemd omdat hij al bijna 20 is.
Volgende dag was het weg.
Afgelopen dinsdag is de hoefsmid geweest om de paarden de hoeven te bekappen en zijn wij er achter gekomen dat Othello rotstraal heefd en mok.
Nu ben ik op het punt gekomen dat het mij allemaal erg veel wordt, en ik het allemaal niet meer zo positief zie zitten met Othello, continu is er iets aan de hand en dat gun ik hem ook niet.
Hij is weer zo mager als eerst en met de rotstraal die hij nu weer heeft.
Vraag ik mij of het niet ondertussen klaar is met Othello, dat zijn lichaam gewoon op is en het allemaal geen meerwaarde meer heefd...
het heeft handen vol met geld gekost en heel veel moeite en stress en op een gegeven moment heeft dat ook zijn grenzen bereikt en dat is momenteel het geval.
Lieve bokkers wat zouden jullie doen? nog zo eindeloos doorgaan of is dit geen paardwaardig leven?
Alvast bedankt! ik moest dit even van mij afschrijven!

KimD

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:25

Ik heb een hele duidelijk grens ik ga tot €1000,- euro. Valt alles daarboven, worden ze geslacht.

€1500,- voor de grote pony.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:27

Volg je gevoel :(:)

Wij kunnen je echt niet aanraden om dit of dat te doen, het is jouw paard,jouw gevoel wat je daarin moet gaan volgen
En als dat zegt dat het genoeg geweest is voor othello op deze aarde dan neem je een beslissing.

Wat ik zou doen?
Dat weet ik niet want ik zit niet in jouw situatie
Dus dat is echt erg moeilijk om te zeggen, maar ik weet wel dat als het leven te zwaar zou worden voor mijn pony hij echt zijn rust heeft verdiend

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:27

Rotstraal, mok en vermagering zijn voor mij nog aardig acceptabele 'problemen' en relatief goed op te lossen. Sommige dingen kunnen ook naweeën zijn van zijn eerdere zwakke gestel ;) Goed voer, bloedonderzoek op tekorten en wormen, droge bodem, zowel binnen als buiten en dan eerst die weerstand weer opkrikken.

Om terug te komen op je eerdere vraag, ik zal bijvoorbeeld niet snel een koliekoperatie laten uitvoeren bij mijn paard. Eeuwig aan blijven slepen bij het ene kwaaltje na het andere ook niet, hoewel dat wel afhankelijk zou zijn waarom ze ontstaan. Zoals bovenstaande zou ik zeker nog wel proberen op te lossen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:33

Joh, wat een bak ellende zeg, arme paard.

Maar nu heeft hij rotstraal en mok.........dat zou je moeten zien bij de dagelijkse verzorging, hoe kon je het gemist hebben?

Dan had je de schade kunnen beperken door direct er wat aan te doen. Maar het kan ook aan de weerstand van je paard liggen waardoor de mok er is en dan is het zeer hardnekkig en de kwaliteit van zijn voeten slecht en dus ook rotstraal erdoor kunnen krijgen.

Ik weet niet hoe erg de mok en het rotstraal is bij je paard?

Maar ik neem aan dat het niet in erge mate is en dat is geen reden om je paard erom te laten afmaken.

Tenzij jouw paard helemaal op is en zelf niet meer wil door de een of andere redenen........en dat zou je als eigenaar moeten kunnen zien en merken.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-03-16 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:34

Tja, ik ga vrij ver, mits het probleem oplosbaar is, maar ik kan niet voor jou beslissen.
Als ik deze dingen hoor die hij nu heeft, dan denk ik wat krijgt hij qua voer? Staat hij onder een deken? Is zijn gebit nog goed? Kan hij droog staan met zijn voeten? Ik weet niet wat je hier al allemaal aan doet en of daar dus nog ruimte is voor verbetering. Kan me je gevoel wel voorstellen dat je denkt waar trek je de grens, maar besef wel dat je nu in een natte koude periode zit, die voor buiten paarden niet de makkelijkste is.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:35

In ieder geval mag je paardje heel erg gelukkig zijn met jou als zijn baasje! En inderdaad, volg je gevoel!

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:35

Is de tandarts ook al langs geweest ivm het afvallen? :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:37

Sunke schreef:
In ieder geval mag je paardje heel erg gelukkig zijn met jou als zijn baasje! En inderdaad, volg je gevoel!

Ja, mee eens.

Ik vergat erbij te zeggen........jouw paard boft met je, want je hebt er veel aan gedaan hem te helpen enzovoort.

Ikzelf persoonlijk begin niet aan een koliekoperatie bijvoorbeeld of een paard waarvan een been is gebroken, artrose met pijn.......of het leven rekken met pijnstillers........dat soort dingen.........dan laat ik het inslapen.

Maar kreupel etc. laat ik het niet daarvoor hemelen als het verder zeer gelukkig is en fijn het land op kan, het rijden vind ik niet belangrijk.........tot ie zelf aangeeft en of laat zien dat ie ermee klaar is, dan laat ik het ook hemelen.

Dan vind ik het echt niet paardwaardig meer.

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:43

Tja, ik zou zelf zeggen dat je gewoon moet kijken of het nog goed gaat komen. Zo nee (ligt er natuurlijk ook aan wat hij er uiteindelijk aan overhoud) dan denk ik dat het beter is om hem te laten gaan, maar Zoja dan zou ik zelf kijken naar een realistische oplossingen. Dan kijken hoe dat in zijn werk zou gaan, hoeveel het kost etc. en dan kijken wat voor effecten dit nog meer op jou leven heeft (want zo te horen is dat al best veel) en kijken of je dat het waard is.
En idd natuurlijk mag hij heel blij zijn met jou als baasje! :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:44

Nu met dit slechte weer lijkt alles erger. Als straks de lente komt ben je blij daar samen met je paard nog van te kunnen genieten.Momenteel zijn er overal paarden met kwalen, de winter duurt gewoon te lang .Niet opgeven!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:48

Lastig hoor. Zeker omdat het al een ouder paard is.
Ik had destijds met mijn 21-jarige ook de 1000,00 grens (incl blauwe spuiten). Reden was dat ik studeerde en niet een oneindig budget had en ook voor een oud paard niet heel ver wilde gaan.

Maar probeer wel reëel te blijven na te denken. Rotstaal en mok zijn relatief goed op te lossen. Houd moed !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:51

Ik ben met mijn paard 5 keer in de kliniek geweest vorig jaar, hij heeft 2 keer een operatie ondergaan en is 3 keer voor onderzoek daar geweest. Geld speelt geen rol, zo lang er kans op genezing is, maar onderzoeken en/of ingrepen laat ik alleen maar doen als er nadien een kwaliteitsvol leven kan zijn. Ik heb bv geen lever, bot en nierbiopsie laten doen, omdat de mogelijke outcome toch geen meerwaarde kon bieden. Hij zou nu eigenlijk terug in de onderzoeksmolen moeten, maar daar zou ik hem geen plezier mee doen en ook de DA geeft toe dat er of weer niets gevonden wordt, of dat het niet meer te behandelen is. Paard is pijnvrij en comfortabel, dus blijft hij hier lekker lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:02

Mensen beginnen over geld, maar dat is niet de vraag van de TS geloof ik, of begrijp ik dat verkeerd? Daarnaast... als je een paard hebt, weet je waar je aan begint. Ik vind dat als je dan vervolgens een grens van bijvoorbeeld duizend euro stelt, je er beter niet aan kunt beginnen. Een flink goed zadel op maat laten maken kan al die kant op gaan.

TS, je paard heeft ongewoon veel pech achter elkaar, zo te horen. Ik denk op zich dat deze laatstgenoemde problemen (mok, rotstraal) ook samenhangen met zijn algehele weerstand en omstandigheden (hoe hij gehouden wordt; natte bodem?). Dat afvallen kun je natuurlijk ook een dierenarts voor inschakelen en samen naar de oorzaak (maagzweer, bloedworm?) en oplossing zoeken. Bijna 20 is gelukkig nog niet bejaard.

Als ik jouw bericht lees, is je vraag misschien niet 'is dit nog wel een paardwaardig leven' maar 'is het voor mijzelf niet genoeg geweest, zoveel geld, tijd en stress investeren' -ik kan me ook voorstellen dat het enorm zwaar voor jou is om zoveel zorgen te hebben voor je paard. :(:)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:04

De betere tijd komt er weer aan, lente, zomer. Die kans om op te knappen zou ik hem nog geven.
Rotstraal en mok behandelen kost niet zoveel en is relatief eenvoudig. Dat zou voor mij geen reden tot inslapen zijn.
Continue pijn wel, dan is het klaar.
Zou je de mok er met behandeling niet weg krijgen en dat lijdt tot ernstige infectie zoals einschuss daar zou mijn grens liggen voor zo'n kwakkelpaard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:07

Ooh zorgen om je paard ! Dat kost veel energie !

Maar rotstraal en mok zijn wel problemen die relatief gemakkelijk zijn aan te pakken en niet veel vergen van jou of voor je paard. Dat komt echt weer goed. Zoals hier ook al eerder werd verteld.
Duidt meer op weerstandsproblemen en bijvoorbeeld een tekort aan zink.

Heel veel succes !

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:12

Ik let bij zulke keuzes vooral op mijn paard. Je kan echt wel zien wanneer hij het zelf opgeeft. Mijn shettie heeft ooit zoveel pijn gehad, dat hij niet meer opstond om te eten en drinken. Je moest hem echt voeren en zn hoofd in een emmer water hangen. Toen heb ik wel beseft dat dit niet lang kan doorgaan. Goddank knapte hij vrij snel op na pijnstillers en behandeling.

Ook in jouw geval kijk goed naar je paardje hoe hij zich voelt. Als hij altijd maar pijn heeft, is dat ook geen leven. Als het geld op is, terwijl hij alleen nog kan lopen op pijnstilling, is dat ook niks. Zolang je voor je gevoel maar alles hebt gedaan wat je kon. Een overdosis slaapmiddel doet geen pijn voor hem.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 20:53

Othello staat onder een 300 grams outdoordeken, 24/7 op een zandpaddock met stukbestrating van minimal 70m2 en 2 ruime schuilstallen voorzien van stro.
krijgt onbeperkt hooi en 1,5 kg basisbrok en speedi beet krijgt hij ook gevoerd.
iedereen hartelijk bedankt voor de geode adviezen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:59

Rotstraal en mok zijn relatief goed te behandelen, daarvoor zou ik ook een oudje niet laten inslapen.
Het mager zijn lijkt me ook niet veel te maken te hebben met mok en rotstraal.
Een dier als dit zou ik eens bloed laten trekken, kijken of er tekorten zijn zodat je gericht kan gaan voeren. Eventueel eens een test laten doen op cushing. Aan de medicatie voor cushing ben ik een paar jaar geleden niet begonnen omdat de mogelijke bijwerkingen voor mij niet opwogen tegen de "winst" voor die pony in kwestie. :) (was al e.e.a aan vooraf gegaan, ik persoonlijk denk nog steeds dat hij niet alleen cushing had maar er is nooit autopsie gedaan dus ik weet het niet.)
Ik heb toen besloten hem te laten lopen zo lang hij goed was en zodra hij signalen gaf dat het klaar was het ook klaar zou zijn.
Er is maar één iemand die dat paard kent en die kan voelen/zien of de voordelen van behandeling opwegen tegen de nadelen. :)
Beslis dat ook vanuit je hart, niet puur praktisch. Op het einde van de dag moet ook je hart kunnen leven met de beslissing, niet enkel je verstand.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:20

Ernstige vormen van Mok en Rotstraal bij een ouder en zwakker paard zouden voor mij wel degelijk een reden kunnen zijn om in te laten slapen.
Bij ouderdom komt ook gewoon een slechtere weerstand, en 'klappen' zoals de ernstigere verwondingen kunnen zodanig het systeem aantasten dat het lichaam het allemaal niet meer te boven kan.

Maar inderdaad, wat Ayasha zegt, je kent je dier het beste, in overleg met een Dierenarts denk ik dat jou hart wel weet wat je wel, of niet, moet doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:01

Opzich vind ik het ook nog relatief 'simpele' dingen, kan mmij dan ook in de post van Rianneh vinden, al kan ik je moedeloze gevoel en gedachten zeer goed begrijpen. Als je maar blijft kwakkelen en zijn leeftijd, wanneer houdt het dan eens op... Het is best zwaar om zo bezig te zijn en qua portomonnee ook moeilijk.
Ik zou zelf wel ver gaan, zolang het simpele dingen zijn. Koliek operaties of gebroken been (operaties) zou een ander verhaal zijn waarschijnlijk... ligt ook enorm aan de % slagingskans en aan het behandelplan. Ik zou bv niet heel snel voor box rust kiezen.
Dat geld ook een rol speelt is gewoon naar, maar wel realistisch (al vind ik een grens van 1000 euro zelf wel karig, een simpele verkoudheid met antibiotica zit al tegen de 500 euro), daar loop ik ook een beetje tegenaan maar zou ik nooit als grens willen stellen.
hierboven al wat tips gegeven over mogelijke oorzaken en oplossingen voor het mager zijn. Zelf zou ik er ook een TA bij laten kijken, misschien ligt het aan zijn tanden? Hopelijk krijg je hem weer een beetje stabiel :(:) Sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:14

hoe ver ik ga?...redelijk ver.Mijn paard heeft mij 7 jaar lang alleen aan medicatie 145 euro per maand gekost.Hij was daar goed mee.Vorig jaar heb ik hem in laten slapen,lopen ging niet meer.En daar ligt mijn grens...hij moet wel rond kunnen scharrelen in de wei overdag.Op het moment dat hij op een plek blijft staan en pijnstillers niets doen is het genoeg.Ook al zag hij er nog prachtig uit op zijn 28 ste.
Voor mok laat ik een paard niet inslapen.

De draadwond die Othello heeft opgelopen had voorkomen kunnen worden,net als zoveel ellende kan voorkomen worden met goed voeren,tandarts en goede verzorging.Maar er is een moment dan houdt het op.En dan is laten inslapen misschien een goede optie.Het moet voor het paard leuk blijven maar ook voor de eigenaar.(ook financieel gezien moet het haalbaar zijn)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:21

Ragdollcat schreef:
Sunke schreef:

Ja, mee eens.

Ik vergat erbij te zeggen........jouw paard boft met je, want je hebt er veel aan gedaan hem te helpen enzovoort.

Ikzelf persoonlijk begin niet aan een koliekoperatie bijvoorbeeld of een paard waarvan een been is gebroken, artrose met pijn.......of het leven rekken met pijnstillers........dat soort dingen.........dan laat ik het inslapen.

Maar kreupel etc. laat ik het niet daarvoor hemelen als het verder zeer gelukkig is en fijn het land op kan, het rijden vind ik niet belangrijk.........tot ie zelf aangeeft en of laat zien dat ie ermee klaar is, dan laat ik het ook hemelen.

Dan vind ik het echt niet paardwaardig meer.

Beetje offtopic.

Maar waarom geen koliekoperatie..
Of ligt dat aan het paard etc?

Mijne hebben we wel laten opereren namelijk en daar ben ik enorm blij van..
Behalve opletten met voer, is alles goed.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:28

Is je paard nu nog gelukkig? Kan hij eten, drinken, lekker in de wei lopen ....
Dat zou je eerste criterium moeten zijn. Het welzijn van je paard. Als dat weg is en niet simpel op te lossen, dan weet je welke keuze je moet maken.
Op zichzelf hoeven mok, rotstraal en mager zijn geen reden te zijn voor een paard om ongelukkig te zijn.

Over je financien kan ik niet oordelen. Maar ik vind dat dat los zou moeten staan van je beoordeling hoe gelukkig je paard nu is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:29

Hoe ver je gaat bepaal je zelf.
Als ik lees welke bergen jullie al overwonnen hebben zou ik dat laatste dalletje ook nog door gaan om weer aan de top te komen.

Onbeperkt hooi is prima maar ik zou er een goede vit./mineralen korrel bijgeven je paard kan dat zeker nu heel goed gebruiken nml.

geef (nog) niet op. :(:)