Rijtips zonder zadel springen (+ filmpje)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jojo_pranjic

Rijtips zonder zadel springen (+ filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:55

Heey bokkers,

Ik reed vanochtend zonder zadel op mijn verzorgpony en nam wat sprongetjes. Een vriendin van mij heeft het gefilmd en nu wil ik erg graag rijtips. Ik zit naar mijn gevoel namelijk niet bepaald helemaal correct.
Hier het filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=OJRDScyye8Q
Ik hoop dat hij duidelijk genoeg is _/-\o_

Edit: oke ik zie nu dat op de een of andere manier de kwaliteit heel erg omlaag is gegaan maar ik hoop dat het goed genoeg is viir jullie om tips te geven

xniieeenke

Re: Rijtips zonder zadel springen (+ filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:06

Je bent te groot, klemt je benen aan en je rijdt zonder zadel dat vind ik niet goed.
Helaas kan ik weinig tops geven want je springt niet hoog dus het zijn meer algemene tips

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:07

Je bent inderdaad te groot. Chapeau voor het ponietje dat hij dit houd en aankan.

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:09

ik vind het zover ik het kan zien wel goed uitzien,maar een tip probeer je handen rechtop te houden.(sorry als je dat al had)

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:11

De enige tip die ik kan geven is er niet meer op stappen. Vind je inderdaad ook te groot.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:12

Ik vind je ook te groot. Niet meer op rijden dus...

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:12

Is dat een shetlander? Want die kunnen veel dragen. Ik vind je idd wel wat groot maar als de pony het aankan zie ik er geen kwaad in. en xniieeenke waarom is het niet goed om zonder zadel te rijden? Ben ik wel benieuwd naar.

Verder kun je de pony iets meer (teugel) ruimte geven bij het springen en ga oefenen om minder krampachtig te zitten en te ontspannen op je paard. (pony)
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Laatst bijgewerkt door Leviosa op 29-02-16 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:13

Leila_Lover schreef:
Is dat een shetlander? Want die kunnen veel dragen. Ik vind je idd wel wat groot maar als het pony'tje het aankan zie ik er geen kwaad in. en xniieeenke waarom is het niet goed om zonder zadel te rijden?

Verder kun je de pony iets meer (teugel) ruimte geven bij het springen en ga oefenen om minder krampachtig te zitten en te ontspannen op je paard. (pony)

Shets kunnen ook maar 20% van hun gewicht dragen hoor inclusief tuig.
Dit gaat een pony niet aan kunnen dat ziet denk ik een leek zelfs. :)
Over zonder zadel PB ik je.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:17

Leila_Lover schreef:
Is dat een shetlander? Want die kunnen veel dragen. Ik vind je idd wel wat groot maar als de pony het aankan zie ik er geen kwaad in. en xniieeenke waarom is het niet goed om zonder zadel te rijden? Ben ik wel benieuwd naar.

Omdat als je zonder zadel rijdt de druk niet goed verdeeld wordt. Al het gewicht van de ruiter komt op 1 punt, met een zadel wordt dit meer verdeeld.

Verder ben je wel te groot voor de pony.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:19

+ dat met springen er 'extra' gewicht op de rug komt. het terug bonken op paard zijn rug. met beugels kun je je gewicht meer verdelen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:55

Het topic voldoet niet aan de regels van RT-HAW. Daarom verplaatst naar SPR-ITP.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:57

Niet meer opstappen, je bent te groot. De pony heeft er last tijdens het rijden. Er zijn zat andere dingen om te doen buiten het rijden om. Misschien iets voor jullie?

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 08:30

elinedeau95 schreef:
Niet meer opstappen, je bent te groot. De pony heeft er last tijdens het rijden. Er zijn zat andere dingen om te doen buiten het rijden om. Misschien iets voor jullie?

En hoe zie jij dan dat hij er last van heeft als ik vragen mag??

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:39

JustJuul_ schreef:
De enige tip die ik kan geven is er niet meer op stappen. Vind je inderdaad ook te groot.

Dit ja, lijkt mij dat je dit zelf ook wel kunt zien als je t filmpje bekijkt?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:41

jojo_pranjic schreef:
elinedeau95 schreef:

En hoe zie jij dan dat hij er last van heeft als ik vragen mag??

Omdat je gewoon helaas te groot bent voor de pony. Je klemt je benen aan, en als je dat niet zou doen en je laat je benen rustig 'hangen', dan heeft zitten jouw benen de benen van de pony in de weg. Maar op deze manier is het ook al niet oké, snap je? Klemmen is ook niet prettig voor de pony.

Wel een ontzettend leuk dier :)

Edit: bovendien is het draagvlak van de pony (op de rug dus) niet zo groot. Rij je er ook wel eens met zadel op? Ik kan me niet voorstellen dat er een zadel is waar jij op past, die niet veel te groot is voor de pony.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:49

Je knieën liggen in zijn hals en je benen moet je op een rare manier houden wil je fatsoenlijk zitten.
Niet meer rijden, als je deze pony lief en leuk vindt.
Nu zie je misschien niet meteen schade,maar je pony kan jaren later er schade van ondervinden.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:32

Dat meisje is alleen een beetje lang, maar die shetlander kan het makkelijk aan..
Alsof jullie vroeger nooit op een shetlander hebben gereden voor de lol, waarbij de benen zowat over de grond gingen.. Denk iedereen wel zowat als klein meisje. ;)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:34

Beetje lang? Daar hebben we allemaal onze mening over maar kom op dit is duidelijk niet goed.
Makkelijk aan? Nu ga je te ver.

Dat meerdere mensen dat nu en vroeger doen maakt het niet goed, het gaat om het welzijn van het paard hier en dat gaan we niet de grond in trappen door maar gewoon onze eigen lol voorop te zetten hier.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:42

ierr schreef:
Dat meisje is alleen een beetje lang, maar die shetlander kan het makkelijk aan..
Alsof jullie vroeger nooit op een shetlander hebben gereden voor de lol, waarbij de benen zowat over de grond gingen.. Denk iedereen wel zowat als klein meisje. ;)

Nee, zal wel komen omdat ik me op die leeftijd al goed inlas. Ik stap liever op de grote paarden.

De pony kan het aan ja, anders lag hij nu op de grond. Maar het is alsnog te zwaar en de pony wordt uit balans getrokken...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:56

Je bent echt veel te groot voor zo'n klein pony'je. Je trekt je benen op en klemt die in een rare houding om de benen niet in de weg te zitten. Maar dit geeft je een verkeerde houding. Ook is je bovenlichaam te lang, hierdoor moet de pony veel meer moeite doen om in evenwicht te blijven.
Daarbij bonk je gewoon neer op zijn rug na de sprong. Dat is zeer pijnlijk voor de pony.

Gewoon niet meer opstappen, lekker gaan vrijspringen en vrijheidsdressuur doen met het beestje. En zelf opzoek naar een veel grotere rijpony

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 09:58

AlwaysH schreef:
ierr schreef:

Nee, zal wel komen omdat ik me op die leeftijd al goed inlas. Ik stap liever op de grote paarden.

De pony kan het aan ja, anders lag hij nu op de grond. Maar het is alsnog te zwaar en de pony wordt uit balans getrokken...

Hier een foto van ons met zadel

Afbeelding
Ik weet het, mijn onderbenen mogen hier iets naar achteren.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:59

Dat zadel lijkt me best gek liggen XD maar goed. kan zo lijken.
JE lijkt me te groot.

En het lijkt e rop dat je onze reacties negeert.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:01

Het zadel lijkt me niet goed liggen, hij bedekt de rug helemaal tot aan de flanken...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:07

Een pony hoeft niet door de kniee te zakken om te weten dat dit niet meer zo'n goed idee is.

Maar ik vindt het een leuke pony. Kun je niet mennen? :)

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:07

De foto is een beetje uit een rare hoek genomen maar het zadel past zeker goed.