Stress met trailerladen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renskexb

Stress met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:25

Ik ga mijn paard aanstaande zondag verhuizen. Ze vind binnen in de trailer best wel spannend en we zijn al cursus aan het volgen met haar en er is al vooruitgang maar nog niet zo veel om haar heel rustig in de trailer te hebben staan. Nu vroeg ik me dus af want jullie tips zijn qua eventuele lichte kalmeringsmiddelen. Ik kreeg een tip over confidence EQ. Moet ik er wel bij zeggen ze is een binnenvetter dus als ze iets spannend vind doet ze het wel maar wel met stress. Dus wat zijn jullie tips en ervaringen met lichte kalmeringsmiddelen.

Anouk1605

Re: Stress met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:17

Oefenen op een leuke manier. Door de juiste training kende mijn paard het na 2x 3uur oefenen :) loopt er nu met gemak in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:18

Wat bij mijn trailerstresser het allerbeste werkt is reizen met een ander paard. Heb je die mogelijkheid?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:20

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:25

Anouk1605 schreef:
Oefenen op een leuke manier. Door de juiste training kende mijn paard het na 2x 3uur oefenen :) loopt er nu met gemak in.

Wat is een leuke manier? :o

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:27

Reizen met een ander paard.. Haar gerust stellen als ze erop staat. En mijn paard knabbelt liever aan een hooinet ipv stressen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:44

Een onbekende paardenman/vrouw dat paard laten laden. Je maakt er nu al ophef over en dan kan je er op rekenen dat het laden niet lukt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:46

Ik ben het wel eens met Anne
Paard laten laden door iemand die rustig is en het de normaalste zaak van de wereld vind dat het paard zich laat laden..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:24

Wat voor cursus ben je aan het volgen?

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 08:59

Anne_GTI schreef:
Een onbekende paardenman/vrouw dat paard laten laden. Je maakt er nu al ophef over en dan kan je er op rekenen dat het laden niet lukt.

Ze is geladen door iemand van equine.com en ook die heeft er moeite mee. En die stresst dus ook niet
Laatst bijgewerkt door Renskexb op 26-02-16 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 08:59

cissy schreef:
Wat voor cursus ben je aan het volgen?

Naja iemand van Equine.com een 3e jaars equinoloog die is haar aan het trainen.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:00

Shelaapj schreef:
Reizen met een ander paard.. Haar gerust stellen als ze erop staat. En mijn paard knabbelt liever aan een hooinet ipv stressen.

Ze eet niet in de trailer..

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:02

_helga_ schreef:
Anouk1605 schreef:

Wat is een leuke manier? :o

Er een spel van maken voor het paard. Grondwerk er bij betrekken. En ik zeg niet dat het parelli moet zijn. Wij hebben een mix van vanalles gebruikt om het nouk te leren.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:05

Welk deel van het laden vind je paard het lastigst?
Ik lees in de trailer staan?
Het erop en eraf is geen probleem?
Hoe uit zich het probleem met het staan?

Ik ben zelf echt geen fan van kalmeringsmiddelen, het is namelijk geen oplossing.
Oefenen, oefenen, oefenen.
En misschien is het geen slecht plan om toch een ander te vragen het te doen...
Stress brengt stress...

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:06

Belangrijkste is natuurlijk oefenen maar als ondersteuning vind ik de confidence EQ zeker een aanrader. Ik heb het ook bij mijn merrie gebruikt en bij haar werkt het erg goed.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:23

fluffyfox schreef:
Welk deel van het laden vind je paard het lastigst?
Ik lees in de trailer staan?
Het erop en eraf is geen probleem?
Hoe uit zich het probleem met het staan?

Ik ben zelf echt geen fan van kalmeringsmiddelen, het is namelijk geen oplossing.
Oefenen, oefenen, oefenen.
En misschien is het geen slecht plan om toch een ander te vragen het te doen...
Stress brengt stress...

Het is in de trailer , erin en eruit geen probleem. Ik kan haar op het midden van de klep stoppen met uitladen en er weer in lopen. Alleen ze eet niet in de trailer. Ze is een binnenvetter dus je ziet het niet echt als je haar niet kent maar ik ken haar en zie dat ze stress heeft. Daarom wil haar het vervoer voor 1 keer zo stressloos mogelijk maken aangezien ze word verhuisd. Hierna gaan we tuurlijk weer heel veel oefenen. Verder laad iemand die ook zo'n trailerlaad cursus heeft gedaan haar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:28

Mijn paard is ook heel angstig op de trailer, we kwamen er achter dat het bij hem veel met geluiden te maken heeft.
We zijn toen gaan oefenen met een geluidsdicht oornetje op en strezz druppels van phytonics, daarmee is hij heel goed vooruit gegaan!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:35

Renskexb schreef:
Het is in de trailer , erin en eruit geen probleem. Ik kan haar op het midden van de klep stoppen met uitladen en er weer in lopen. Alleen ze eet niet in de trailer. Ze is een binnenvetter dus je ziet het niet echt als je haar niet kent maar ik ken haar en zie dat ze stress heeft. Daarom wil haar het vervoer voor 1 keer zo stressloos mogelijk maken aangezien ze word verhuisd. Hierna gaan we tuurlijk weer heel veel oefenen. Verder laad iemand die ook zo'n trailerlaad cursus heeft gedaan haar.

Een introvert. Aha!
Goed dat je je daar bewust van bent.
Hoelang is het langst dat ze gestaan heeft?
Soms is het gewoon echt een kwestie van wachten. Nog geen stang erachter en klep niet dicht. Stoeltje erbij. Totdat er iets van ontspanning komt en dan direct eruit sturen. (Dit kan van ogen knipperen of dieper uitademen tot hals zakken. Zachtere ogen. Jij ziet dat zeker)
Even eruit. Rondje stappen en weer erin. Zelfde patroon. Eruit als ze ontspant. Na een aantal keer zal het heel waarschijnlijk eerder komen.

Helaas kan ik je geen tips geven voor medicatie.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:43

fluffyfox schreef:
Renskexb schreef:

Een introvert. Aha!
Goed dat je je daar bewust van bent.
Hoelang is het langst dat ze gestaan heeft?
Soms is het gewoon echt een kwestie van wachten. Nog geen stang erachter en klep niet dicht. Stoeltje erbij. Totdat er iets van ontspanning komt en dan direct eruit sturen. (Dit kan van ogen knipperen of dieper uitademen tot hals zakken. Zachtere ogen. Jij ziet dat zeker)
Even eruit. Rondje stappen en weer erin. Zelfde patroon. Eruit als ze ontspant. Na een aantal keer zal het heel waarschijnlijk eerder komen.

Helaas kan ik je geen tips geven voor medicatie.

Uh nou toen we haar gingen halen 1.5 uur ongeveer. En toen was er geen probleem maar ze heeft dit maar sinds kort.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:13

Sorry. Ik heb m'n vraag niet duidelijk geformuleerd besef ik nu.
Hoelang heeft ze er vrijwillig in gestaan (zonder dat ze zelf drang maakte om achteruit te gaan) zonder dat er daadwerkelijk gereden werd. Ik bedoel dus echt met stang en klep open. Gewoon staan en wachten tot ze mentaal ook IN de trailer is.
Je zegt dat het pas sinds kort zo is. Heb je enig idee naar de aanleiding?
Heeft ze hiervoor een nare ervaring gehad. Kan ook iets voor jou onbenulligs zijn zoals dat er tijdens het rijden anders gereden is dan normaal. Meer op rem of zijn jullie af gesneden oid of een andere chauffeur dan normaal?
Evt ook wat is er de keren hiervoor gedaan toen ze op de trailer ging.
Lekker naar t bos of naar een kliniek (ik noem maar wat)

Ben gewoon even aan t meedenken wat de aanleiding geweest kan zijn en hoe je dit definitief op kan lossen. :)

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 19:28

fluffyfox schreef:
Sorry. Ik heb m'n vraag niet duidelijk geformuleerd besef ik nu.
Hoelang heeft ze er vrijwillig in gestaan (zonder dat ze zelf drang maakte om achteruit te gaan) zonder dat er daadwerkelijk gereden werd. Ik bedoel dus echt met stang en klep open. Gewoon staan en wachten tot ze mentaal ook IN de trailer is.
Je zegt dat het pas sinds kort zo is. Heb je enig idee naar de aanleiding?
Heeft ze hiervoor een nare ervaring gehad. Kan ook iets voor jou onbenulligs zijn zoals dat er tijdens het rijden anders gereden is dan normaal. Meer op rem of zijn jullie af gesneden oid of een andere chauffeur dan normaal?
Evt ook wat is er de keren hiervoor gedaan toen ze op de trailer ging.
Lekker naar t bos of naar een kliniek (ik noem maar wat)

Ben gewoon even aan t meedenken wat de aanleiding geweest kan zijn en hoe je dit definitief op kan lossen. :)

Uhm nou ze houd het niet heel lang vol.
De chauffeur is altijd mijn vader of instructrice geweest en die rijden beide heel rustig. Ze werd toen verplaatst van stal. De vrachtwagen vind ze niet eng en daarmee gingen we naar een stal voor een weekend en het bos in, dus bij ons geen nare ervaringen. En we hadden al geprobeerd om er een shet bij te zetten op de trailer maar dat maakt het niet minder eng..

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:44

Sinds wanneer is ze dan begonnen met het introverte gedrag zodra ze in de trailer staat?
want je schreef dat dat nog maar sinds kort zo is.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:29

fluffyfox schreef:
Sinds wanneer is ze dan begonnen met het introverte gedrag zodra ze in de trailer staat?
want je schreef dat dat nog maar sinds kort zo is.

Denk toen ze naar deze stal is gekomen..

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:40

ok en hoelang geleden is dat?
heb je haar al lang?
want voor je naar je huidige stal kwam stond ze dus wel altijd relaxt op de trailer?

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 07:41

fluffyfox schreef:
ok en hoelang geleden is dat?
heb je haar al lang?
want voor je naar je huidige stal kwam stond ze dus wel altijd relaxt op de trailer?

Uhm 9/10 maanden terug
We weten niet hoe ze daar de trailer opging want haar vorige eigenaar kreeg kanker en toen heeft ie haar aan een stal van een vriend van hem gegeven en gezegd dat ze verkocht moest worden. Maar volgens mij heeft ze niet zo vaak op de trailer gestaan. En ik denk als ze wel erop stond dat het dan was voor dierenarts etc. Ik heb haar zelf nu een jaar.