Hoe en waar vind ik goede dressuur instructie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rollback

Hoe en waar vind ik goede dressuur instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:22

Ik vraag mij af hoe je als individu kunt bepalen wat een goede instructeur is.
Je kunt natuurlijk naar dingen kijken als diploma's, maar dat zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel.
Dan kun je nog kijken naar wat de instructeur zelf gepresteerd heeft c.q. nog presteert. Maar dat is ook Geen garantie dat hij het voor de combinatie goed ziet dan wel goed kan uitleggen
.
Hiervoor woonde ik bij het Gooi in de buurt en elke instructeur die daar les geef de, die paste super bij mij en bij mijn paard, zins ik verhuisd ben lijkt het wel moeilijker dan ooit om iemand te vinden waarbij Ik een langer periode wil gaan lessen. van te voren probeer ik veel informatie in te winnen, over hoe er les gegeven word, maar na een paar keer gelest te hebben. merk ik al snel dat dit geen blijvertje is ondanks dat instructeur wel erg zijn best doet. om het mij allemaal naar de zin te maken.
Het gaat vooral mis in de basis en africhting dat we niet op een lijn zitten
Stel je wilt wat anders in de lessen leren, je instructie kom daar zelf niet mee , is het dan het beste om dit te overleggen samen, of moet de instructie zelf met die Ideeën aankomen?

Helaas rijden vrienden van mij hier in de omgeving recreatie met hun paarden en lessen ze zelf niet bij iemand,
Ik kan daarom geen informatie aan hun vragen, over bij wie ze lessen, omdat ze zelf niet lessen.

Op verschillende sites heb ik al gekeken naar dressuur lessen, dat is alleen niet helemaal naar waar ik naar op zoek ben
Daarom hoop ik via deze weg een stukje verder aan informatie te komen.

Babootje

Re: Hoe en waar vind ik goede dressuur instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:23

In welke regio ben je op zoek en wat past het beste bij je?

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:29

Ik ben ook benieuwd wat jij belangrijk vindt en in welke regio je een instructrice/instructeur zoekt. Ik vind sowieso dat er een klik moet zijn met de instructeur/instructrice. Je moet op een lijn liggen qua wat je belangrijk vindt etc.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:31

Ik denk dat het belangrijk is dat je wel met je instructeur bespreekt wat je doelen zijn en misschien wat je al hebt gedaan om te verbeteren. Bijvoorbeeld als je doel ontspanning is, daar heb je eerder vast ook aan gewerkt. Het kan dan handig zijn dat je instructeur weet wat je al geprobeerd en geoefend hebt.

Vanuit die doelen is het naar mijn mening de taak van een instructeur om oefeningetjes en opdrachten te bedenken.

Het makkelijkste is dan denk ik om voor of na je eerste les even samen te bespreken wat jij wilt bereiken

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:34

Ik ben ook benieuwd welke regio je zoekt.
Maar ik naar zou kijken, ten eerste moet je een klik hebben, maar daar heb je vaak een proefles voor nodig.
Dan zou ik kijken, welk niveau heeft iemand gereden, en is dit met 1 paard geweest of met meerdere, hebben ze ervaring met het type paard wat jij hebt, of alleen met kwpn? (Arabier, pre is vaak toch heel anders, andere 'zwakke' punten waar je goed op moet letten) (alleen erg intressant als je een heel ander type paard hebt natuurlijk) en hoe doen de huidige leerlingen het? Vind je dat een prettig beeld om naar de kijken? Presteren ze goed in de wedstrijden?
Succes met je zoektocht!

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:46

In de omgeving van Overijssel, de Klik is er altijd wel geweest bij verschillende lesgevers
Na een paar lessen gereden te hebben, merk ik gewoon dat ik niet verder kom samen met mijn paard
Ontspanning staat bij mij altijd voorop, ik zou graag hulp willen hebben bij sommige hogere oefeningen om die netter af te werken.
Mijn doel is uiteindelijk dat mijn paard straks ook de moeilijke oefeningen gaat leren, zoals passage Piaffe onder het zadel,
Daar zijn we nu nog niet aan toe, maar dit is wel iets wat ik in de toekomst zou willen leren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:52

rollback schreef:
In de omgeving van Overijssel, de Klik is er altijd wel geweest bij verschillende lesgevers
Na een paar lessen gereden te hebben, merk ik gewoon dat ik niet verder kom samen met mijn paard
Ontspanning staat bij mij altijd voorop, ik zou graag hulp willen hebben bij sommige hogere oefeningen om die netter af te werken.
Mijn doel is uit eindelijk dat mijn paard straks ook de moeilijker oefeningen gaat leren, zoals passage Piaffe onder het zadel, daar zijn we nu nog niet aan toe, maar dit is wel iets wat ik in de toekomst zou willen leren.

Wil je dat soort dingen in de toekomst uitvoeren (als je zelf genoeg talent hebt en je paard
daar geschikt voor is), dan moet je het toch zoeken bij GP ruiters/instructeurs
met een bult aan kennis en ervaring in het africhten tot op het hoogste nivo :)

Dat soort kennis en kunde doe je alleen maar op met door zelf in de leer te zijn geweest bij de besten.

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:56

Dankjewel voor je reactie, Ik les de eerst bij een lichte tour ruiter, doordat wij verhuisd zijn heb ik dat niet meer kunnen combineren vanwege de grote afstand.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:04

Heb je al bij Linda Verwaal geïnformeerd? Zij zit in Enter.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:09

TS, ik kom uit omgeving 't Gooi en ik kan juist hier geen instructie vinden die mij straks op een hoger niveau kan begeleiden. Voorlopig heb ik nog perfecte begeleiding gelukkig, maar als ik verder kom zal het op een begeven moment ophouden.

Ik lees verder even mee of er wellicht nog tips zijn om in te kunnen schatten dat je bij een passende instructeur terecht komt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:09

rollback schreef:
Dankjewel voor je reactie, Ik les de eerst bij een lichte tour ruiter, doordat wij verhuisd zijn heb ik dat niet meer kunnen combineren vanwege de grote afstand.

Wat is je eigen nivo nu? Er zitten toch genoeg Subtop ruiters/amazones door heel Nederland :)

Ik les zelf wekelijks bij een zeer succesvolle Internationale LT/Inter amazone,
daarnaast volg ik regelmatig trainingsweken bij meervoudig GP ruiters/amazones (B-kader).
Ik moet zeggen dat ik daar zelf goed mee vooruit kan!
Maar ik zit in Brabant, daar zitten er gelukkig heel veel.

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:14

hoogendroog schreef:
Heb je al bij Linda Verwaal geïnformeerd? Zij zit in Enter.

Nee nog niet gedaan, maar ik hou deze mogelijkheid in gedachten.

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 20:22

Ik kreeg een privébericht over klassieke dressuur lessen
Is er iemand die mij het verschil kan uitleggen. wat er anders aan klassiek dressuur rijden is, dan de gewone dressuur

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:38

rollback schreef:
Ik kreeg een privébericht over klassieke dressuur lessen
Is er iemand die mij het verschil kan uitleggen. wat er anders aan klassiek dressuur rijden is, dan de gewone dressuur

Tja je hebt klassiek en je hebt klassieke rijkunst/academisch :7
de laatste soort (goeroevolgers) zitten er veel op Bokt en hebben je waarschijnlijk benaderd....

Ik weet niet of je serieuze wedstrijddoelen hebt of in genoegen neemt met denkbeeldige GP in de achtertuin?
Als het serieuze wedstrijddoelen betreft dan is klassiek volgens de Duitse school helemaal prima!
Voor kunstjes in de achtertuin moet je bij de 2e groep zijn, daar behaal je nl geen wedstrijdresultaten mee!

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:00

Academische rijkunst zit hier alleen maar in de buurt, ik wist niet dat klassieke dressuur op het zelfde ongeveer neerkomt.
Ik heb wedstrijddoelen, en zoek daarom ook iemand die op hoger niveau kan les geven,
Ik deed altijd mee aan dressuur clinics, daar kan ik hooguit 2x per jaar aan mee doen, want meer wordt er niet georganiseerd, en kwa afstand moet het ook nog te doen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:50

Heel veel ruiters/amazones op Tour of GP niveau zijn gewoon degelijk klassiek geschoold.
Academische rijkunstenaars noemen zich graag "klassiek" maar daar heeft het weinig mee te maken. :D
Als je een beetje googled op GP instructie en Overijssel kom je er wel een paar tegen:
http://www.noortjezuidgeest.nl/
Rien vd. Schaft (in de buurt van Deventer geloof ik). Misschien op wedstrijden eens rondvragen?

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 19:09

Ik ben zelf al wel wat aan het rond vragen geweest, maar daar kom ik niet echt veel verder mee helaas.
Op wedstrijden heb ik het nog nooit geprobeerd om iemand aan de spreken voor les :o
Het is zeker de moeite waard om te proberen. ik ga ermee aan de slag :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:19

Ik heb je een pb gedaan .
Degene die ik noem kan je zeker ook gaan helpen met het piaffe en passage werk ...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:25

waar in Overijssel zit je ongeveer?

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 19:33

Bedankt ik heb je bericht gelezen, Kun je mij wat meer vertellen over op welk niveau hij paarden heeft gereden of heeft uitgebracht,want daar kan ik zelf niks over vinden?

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:37

Ik heb je zojuist een pb gestuurd!

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 19:40

Bedankt +:)+

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:44

Ik kan Linda zeker aanraden!! Maar ook Frank Hosmar, Wendy Bergman, Sabrina van der Goes, rom vermunt( zelf geen ervaring mee) Saskia meijer(geen ervaring mee) en zo nog wel een paar...

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 18:47

Bedankt!
Is het handig om bij verschillende instructeurs een proef les te nemen?
Zodat ik daar uiteindelijk zelf een keuze in kan maken

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:50

Academisch en klassiek is een verschil idd .
Ik zou zelf niet puur academisch willen .
Wordt nl best vervelend constant aan de hand werken . En je paard wordt sjagerijnig .
Klassiek daarentegen . Is de rijkunst zoals hij ooit bedacht is met een goed in balans gaand paard
Met de zogezegde happy atlete
Die trainer heb ik gevonden in John ...