Wat is het beste voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thorrin

Wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:25

Hallo dames en heren,

Graag zou ik onafhankelijk advies willen over wat het beste voor mijn paard is.

Laat ik mij eerst eens voorstellen; ben 22 jaar. Vorig jaar januari heb ik de diagnose ziekte van Bechterew gekregen. En om het allemaal nog iets gecompliceerder te maken; ben momenteel 23 weken in verwachting en weet dit sinds 3 weken.

4 jaar geleden heb ik een prachtige KWPN'er gekocht, de toen 2jarige zwarte Totilas hengst die momenteel door het leven gaat als Thorrin. (zijn echte naam is echt te erg. :') )
Ik zou hem zelf beleren, door de pijn in mijn rug is dit anders gelopen. Heb ik hem laten beleren. Kreeg bij het ophalen meteen te horen paard met goede beweging. Zet je hem ooit te koop, kom even langs.

Heb intotaal misschien 5 keer op hem gereden of een poging tot gedaan. Mijn vriend is vrij duidelijk geweest ; zolang je er zoveel last van hebt nadat je hem gereden hebt kom je er niet meer op. Als ik hem gereden heb kom ik de volgende dag mijn bed niet uit.

Momenteel is hij vrij heftig. Probeer hem zoveel mogelijk te longeren en met hem te wandelen. Hij trekt een keer goed en ik verrek van de pijn.

Mijn vriend begon laatst het gesprek, wat er opneer kwam. Waarom verkoop je hem niet? 'Het is een dure versiering die €320.- p.m. kost.' Mijn eerste reactie was echt nee!! Hij gaat niet weg! Maar nu ik er rustig over nagedacht heb, het is inderdaad een dure versiering waar ik vrijwel niet mee kan.

Mijn moeder heeft aangeboden hem wel te willen, zal dan wel op afbetaling zijn. Prima oplossing zou je zeggen. Hij zal dan wel naar Denemarken moeten verhuizen.
Hij zal daar een prachtig plekje hebben. Maar heel ver weg. Mijn moeder heeft vroeger altijd wedstrijden gereden, heeft Z gereden. Maar dat voordat ze ons kreeg. Sinds 3 jaar woont ze in Denemarken , heeft ze de hobby opgepakt. Maar dan meer in de zin van buitenritten, dagtochten. Maar niet meer het zwaardere werk.

Ze heeft nu een fjord van 18. Die nog prima is, alleen de dagritten die mijn moeder graag maakt zijn hem te lang.

Zit er eigenlijk best mee in mijn maag. Voel mij schuldig tegenover mijn vriend, die betaald het nu. Heb momenteel een uitkering. Weet ook niet hoe en wat ik straks kwa werk/school ga doen. Mijn vriend vind het opzich geen probleem om te betalen, alleen vind hij nu wel zonder dat wij een paard hebben die geld kost waar ik niets mee kan.
Vind het ook niet eerlijk tegenover Thorrin, paard met zoveel kunnen, wat ik er gewoon niet uit kan halen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:36

Je gaat met een 3 jarige Totilas hengst toch geen buitenritten en dagtochten maken?
Je moet hem gewoon te koop zetten op een goede sportpaarden site en hem aan een ambitieuze ruiter/amazone verkopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:37

Ik denk (en dat is dus heel persoonlijk) dat de keuze simpel is. Dit goede paard verkopen aan degene die hem zadel mak gemaakt heeft. Vervolgens je richten op je zwangerschap, bevalling en moederschap. Geloof me, ook zonder ziekte is dit ingrijpend. En bij jou dus nog meer. Na verloop van tijd kan je eens kijken of je op een paard (van een vriendin, kennis) kan rijden en rustig analyseren wat dat met je lijf doet.
Geniet van je zwangerschap en succes met je beslissing.

rien10

Re: Wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:46

Ik zou m niet op sporthorses of zo zetten. Dan moet je hem voorrijden en dat gaat nu niet.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:59

Ik verplaats dit topic van ED naar PP.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:17

Suzanne F. schreef:
Je gaat met een 3 jarige Totilas hengst toch geen buitenritten en dagtochten maken?
Je moet hem gewoon te koop zetten op een goede sportpaarden site en hem aan een ambitieuze ruiter/amazone verkopen.

Ach het paard weet niet wat zijn ouders zijn en zal vast veel liever lekker buiten lopen dan flink in de dressuur getrained te worden.
Maar je laat wel flink wat geld liggen vrees ik. De meeste jonge ouders zitten er niet om te springen om duizenden euros 'weg te gooien' . Wil je dat?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:26

Suzanne F. schreef:

Waarom niet? Het is niet dat het paard ongelukkig wordt van zo'n leven.

Als de TS dol is op dat paard kan ze vanalles met dat paard doen zonder intensief te hoeven rijden. Ook een totilas kan grondwerken op 1 van de vele verschillende manieren die er zijn, kan zelfs voor de kar als je dat wil. Er zijn zoveel dingen die je kan doen.

Het is echt niet dat dat paard als veulen heeft gezegd als ik later groot ben wil ik een wedstrijdpaard worden. Het paard boeit dat helemaal niets.
Tuurlijk kan het hartstikke leuk zijn dat wel te doen, maar het niet doen en andere dingen doen is precies hetzelfde voor het paard.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:37

En als je hem verleast? Deels of helemaal. . Dan kan je straks zo wegrijden. Allicht als het klikt verkopen. Weet je ook waar ie terecht komt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:42

Als ik jou was, zou ik even gaan praten met de mensen die hem hebben ingereden. Zoals ze oom gevraagd hebben.

Leuk geld beuren, kun je goed gebruiken voor je kindje en evt nog een opleiding voor jezelf.

Maar ja. Makkelijker gezegd als gedaan. Succes met de beslissing

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:42

ikke129 schreef:
En als je hem verleast? Deels of helemaal. . Dan kan je straks zo wegrijden. Allicht als het klikt verkopen. Weet je ook waar ie terecht komt.

Dat wordt best lastig met Bechterew.

Ik zou m gewoon bij je moeder neerzetten. Blijft hij toch van jou en zij kan er lekker op rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:44

Welkom op bokt TS en gefeliciteerd met je zwangerschap :)

Er zijn voor het paard twee geïnteresseerde kopers: je moeder en de stal waar hij zadelmak is gemaakt. Voor het paard zelf zal het weinig uitmaken waar hij naartoe gaat, het is niet dat hij het zal missen om op concours te gaan als hij naar je moeder gaat.

De afweging voor mij zou zijn of je aan hem gehecht bent en/of in het oog wil kunnen houden. Indien ja zou ik hem aan je moeder verkopen.

Over een paar jaar vind je het misschien leuk om met je kindje lekker een pony te verzorgen, en misschien dat mennen dan wat voor je is?

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:51

paard heeft een goede afstamming. en is nog jong, kan waarschijnlijk ook nog uitmuntend bewegen.
Elke maand betaal je een hoop stalgeld. en als het tegen zit ook nog dierenarts kosten
Het is een moeilijke keuze voor jou die uit eindelijk zelf moet maken,
Maar verkopen lijkt mij wel de beste optie op financieel gebied gezien, en omdat je verder wilt met je opleiding.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:57

moeilijk hoor, zoals al vermeld is kun je nog vanalles met dat paard. je kunt hem aan de grond alles leren en meer!!! in de verkoop krijg je er nog genoeg voor denk ik.

success met je keuze en felicitaties met je zwangerschap

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:09

Koper schreef:

Er zijn voor het paard twee geïnteresseerde kopers: je moeder en de stal waar hij zadelmak is gemaakt. Voor het paard zelf zal het weinig uitmaken waar hij naartoe gaat, het is niet dat hij het zal missen om op concours te gaan als hij naar je moeder gaat.

De afweging voor mij zou zijn of je aan hem gehecht bent en/of in het oog wil kunnen houden. Indien ja zou ik hem aan je moeder verkopen.

Over een paar jaar vind je het misschien leuk om met je kindje lekker een pony te verzorgen, en misschien dat mennen dan wat voor je is?

Als je hem bij je moeder plaatst blijft hij in de familie. Dat zou ik persoonlijk doen. Dus ook niet verkopen, maar bij haar plaatsen zolang je er zelf geen tijd voor hebt. Dan kun je hem later terugnemen. Maar dat is niet meer dan mijn persoonlijke keuze hoor. Gefeliciteerd met je zwangerschap! :j /3

Djenga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:58

Ik zou zelf persoonlijk een ander huisje zoeken voor uw paard.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:06

anjali schreef:
Koper schreef:

Als je hem bij je moeder plaatst blijft hij in de familie. Dat zou ik persoonlijk doen. Dus ook niet verkopen, maar bij haar plaatsen zolang je er zelf geen tijd voor hebt. Dan kun je hem later terugnemen. Maar dat is niet meer dan mijn persoonlijke keuze hoor. Gefeliciteerd met je zwangerschap! :j /3

Dan moet het paard 2 keer reizen naar en vanaf Denemarken, lijkt me niet echt een goede optie.

Ik zou eens met de stal gaan praten die hem beleerd heeft, wat ze voor hem over hebben en of hij daar blijft voor de sport of de handel.

Voor je moeder lijkt het me ook een hele stap van oudere fjord naar jouw paardje, zit zij dat echt wel zitten? Is het paard braaf buiten? Wat kost het transport ? etc. Allerlei vragen die je kunnen helpen bij deze beslissing.

Wat al meer gezegd is, voor het paard zelf zal het niet veel uitmaken. Als ie goed verzorgd word en aandacht/beweging krijgt is het al goed :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:12

rien10 schreef:
Ik denk (en dat is dus heel persoonlijk) dat de keuze simpel is. Dit goede paard verkopen aan degene die hem zadel mak gemaakt heeft. Vervolgens je richten op je zwangerschap, bevalling en moederschap. Geloof me, ook zonder ziekte is dit ingrijpend. En bij jou dus nog meer. Na verloop van tijd kan je eens kijken of je op een paard (van een vriendin, kennis) kan rijden en rustig analyseren wat dat met je lijf doet.
Geniet van je zwangerschap en succes met je beslissing.

Roos_M schreef:
Als ik jou was, zou ik even gaan praten met de mensen die hem hebben ingereden. Zoals ze oom gevraagd hebben.

Leuk geld beuren, kun je goed gebruiken voor je kindje en evt nog een opleiding voor jezelf.

Maar ja. Makkelijker gezegd als gedaan. Succes met de beslissing

Deze bokkers verwoorden ook mijn gedachten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:19

janderegelaa schreef:
Ik zou m gewoon bij je moeder neerzetten. Blijft hij toch van jou en zij kan er lekker op rijden.

+1

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:40

Bewegingskanon is voor iemand met reuma niet pijnvrij te rijden en training zal dat niet oplossen. Of zo'n dier niet alleen zelfverzekerd genoeg is buiten (dus geen paniekaanval van elk ritselend blaadje of ernstiger een eland) en terreinzeker genoeg om niet van elk scheef liggend dingetje op zijn snufferd te gaan is ook de vraag. Zelfs al zou je besluiten hem naar je moeder te sturen/verkopen, laat dat eerst goed uittesten (en ook na 3-5 weken vrijwel stilstaan), want het lijkt mij dat je haar wel een veilig paard wil geven. Imho ben je nu het beste af door dit dier aan de inrijder te verkopen, je zwangerschap, etc. af te wachten (hormoonschommelingen zijn ook van invloed op je reuma) en dan als kindje oud genoeg is om naar opvang oid te kunnen weer te gaan kijken naar een nieuw paard. Wel raad ik je dan in elk geval geen grote beweger aan (koop er dus 1 die ingereden is, zodat je dat kan uitproberen), kijk eens richting gangenpaarden en kijk eens of mennen wat voor je is, zowel fysiek als dat je het ook leuk vindt, want lang niet iedere ruiter heeft daar lol aan.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:48

Ik zou hem naar je moeder doen. Dan weet je in ieder geval waar hij terecht komt. Mocht je in de toekomst spijt krijgen, kun je hem misschien makkelijker terug krijgen. Bij een handelsstal weet je nooit waar hij terecht komt. Ik denk dat je teveel aan dit paard gehecht bent om hem uit het oog te verliezen. Daarom denk ik dat je bij verkoop spijt gaat krijgen.

Je moeder heeft in het verleden Z gereden, dus ze zal er heus wel mee om kunnen gaan. De reis naar Denemarken zal hij wel overleven.

Ga op je gevoel af. Slaap er een paar nachten over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:22

tamary schreef:
Bewegingskanon is voor iemand met reuma niet pijnvrij te rijden en training zal dat niet oplossen. Of zo'n dier niet alleen zelfverzekerd genoeg is buiten (dus geen paniekaanval van elk ritselend blaadje of ernstiger een eland) en terreinzeker genoeg om niet van elk scheef liggend dingetje op zijn snufferd te gaan is ook de vraag. Zelfs al zou je besluiten hem naar je moeder te sturen/verkopen, laat dat eerst goed uittesten (en ook na 3-5 weken vrijwel stilstaan), want het lijkt mij dat je haar wel een veilig paard wil geven. Imho ben je nu het beste af door dit dier aan de inrijder te verkopen, je zwangerschap, etc. af te wachten (hormoonschommelingen zijn ook van invloed op je reuma) en dan als kindje oud genoeg is om naar opvang oid te kunnen weer te gaan kijken naar een nieuw paard. Wel raad ik je dan in elk geval geen grote beweger aan (koop er dus 1 die ingereden is, zodat je dat kan uitproberen), kijk eens richting gangenpaarden en kijk eens of mennen wat voor je is, zowel fysiek als dat je het ook leuk vindt, want lang niet iedere ruiter heeft daar lol aan.

Een paard wat niet rond kan lopen zonder te struikelen over een takje is een slecht gefokt, een slecht gereden en/of een ziek paard.

In Denemarken zijn daarnaast de elanden tamelijk dun gezaaid.

De moeder van TS heeft in de sport gereden, ze zal ook niet in een opwelling aangeven dit paard te willen kopen neem is aan.

Ben benieuwd of we nog wat van TS gaan horen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:42

Heb je het beste voor met je paard zou ik hem naar je moeder doen....heb je het beste voor met je portemonnee zet je hem te koop

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:44

Helemaal eens met Geerke!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:54

Koper schreef:
Een paard wat niet rond kan lopen zonder te struikelen over een takje is een slecht gefokt, een slecht gereden en/of een ziek paard.

In Denemarken zijn daarnaast de elanden tamelijk dun gezaaid.

Letterlijk genomen heb je wat takje/eland betreft gelijk. Neem je het wat ruimer heeft tamary wel een punt, een topper tussen de witte hekjes is lang niet altijd een topper in de groene velden & bossen.

Citaat:
De moeder van TS heeft in de sport gereden, ze zal ook niet in een opwelling aangeven dit paard te willen kopen neem is aan.

Dat is maar de vraag, ook moeders (bijna-oma) is een mens met emotie, dan kan het er vlotter uitrollen dan verstandig is. Als ik zo in het oudere ruiters topic kijk (RR zit daar wegens zelf niet meer zo piep regelmatig :o ) merk je bij de 40-50+ ers toch wel dat ze (veel) minder lef hebben dan vroeger. Botten zijn ook niet meer zo flexibel als bij dat jonge grut, er zijn niet zoveel leeftijdsgenoten die nog interesse hebben op een potentieel bommetje te stappen.

Citaat:
Ben benieuwd of we nog wat van TS gaan horen.

Ik ook, mag ze meteen vertellen of de inmiddels 6-jarige nog steeds hengst is of dat hij inmiddels geruind is.

Ik heb geen idee wat een Totilas zoon doet prijstechnisch gezien, maar ik vermoed dat we het toch wel over een 10-20 duizend euro hebben. Of meer? Daar kan je een hele leuke gezinsauto voor kopen. Tel daarbij op de kosten van een duizend of 5-6 per jaar, daar kan je ook heel wat pampers voor kopen.

Wat is dan leuker, een paard hebben staan waar je weinig mee kunt of regelmatig lezen "talentvolle Totilas nakomeling weer in de prijzen"? Afscheid nemen doet altijd pijn, maar als hij goed terecht komt vervaagt dat snel. Klinkt misschien cru maar wel waar.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:02

Nou ik wist t wel. In mijn beleving een cadeautje die je wordt aangereikt. Niet in geld maar wel in emotionele zin. Of dat laatste dat moet voor jou ondergeschikt zijn (geen waarde oordeel). Als geld ondergeschikt is naar je moeder en als je de waarde van dit paard wil beuren verkoop je hem via de marktkanalen. Aan jou om deze afweging te maken.
Sterkte, succes en gefeliciteerd.