Wat is jullie mening???
Kben benieuwd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kiichi schreef:Een zweep dient niet om je paard mee te slaan, maar als verlenging van je hand. Je kan net ergens tikken om daar extra aandacht te vragen (en tikken bedoel ik als aanraken, niet slaan, er zit geen snelheid of kracht achter). Hetzelfde geldt voor sporen, die zijn ook niet bedoelt om pijn te doen, maar dienen ter verfijning van je hulpen. Je kan gerichter hulp geven met een (knop)spoor, dan met je been.
Dat neemt niet weg dat sporen en zwepen vaak verkeerd worden gebruikt en inderdaad te hard worden ingezet, wat een pijnlijke ervaring kan zijn voor het paard. Maar dit ligt aan de kunde van de ruiter, niet aan de hulpmiddelen.
Emshee schreef:Kiichi schreef:Een zweep dient niet om je paard mee te slaan, maar als verlenging van je hand. Je kan net ergens tikken om daar extra aandacht te vragen (en tikken bedoel ik als aanraken, niet slaan, er zit geen snelheid of kracht achter). Hetzelfde geldt voor sporen, die zijn ook niet bedoelt om pijn te doen, maar dienen ter verfijning van je hulpen. Je kan gerichter hulp geven met een (knop)spoor, dan met je been.
Dat neemt niet weg dat sporen en zwepen vaak verkeerd worden gebruikt en inderdaad te hard worden ingezet, wat een pijnlijke ervaring kan zijn voor het paard. Maar dit ligt aan de kunde van de ruiter, niet aan de hulpmiddelen.
Waarom zijn er dan zoveel mensen die (vooral de zweep) verkeerd gebruiken. Ik heb al heel wat paarden zien worden mishandeld met dat ding...
Emshee schreef:Kiichi schreef:Een zweep dient niet om je paard mee te slaan, maar als verlenging van je hand. Je kan net ergens tikken om daar extra aandacht te vragen (en tikken bedoel ik als aanraken, niet slaan, er zit geen snelheid of kracht achter). Hetzelfde geldt voor sporen, die zijn ook niet bedoelt om pijn te doen, maar dienen ter verfijning van je hulpen. Je kan gerichter hulp geven met een (knop)spoor, dan met je been.
Waarom zijn er dan zoveel mensen die (vooral de zweep) verkeerd gebruiken. Ik heb al heel wat paarden zien worden mishandeld met dat ding...
Kiichi schreef:Ten eerste omdat de zweep zich er zo goed voor leent om je paard te straffen, want een harde tik met de zweep doet pijn (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is). Ten tweede, als je wil dat je paard harder gaat en je geeft hem een tik op zijn kont, dan krijg je meestal het gewenste effect: je paard gaat harder. Dat is de gemakkelijkste oplossing om je paard aan het lopen te krijgen en dus: onkunde van de ruiter. Ten derde is dat veel ruiters het gebruik van zweep en sporen verkeerd aangeleerd krijgen, zelfs op maneges.
mrie schreef:Sporen heb ik alleen tijdens de opvoeding wat gebruikt, ik wilde extra aangeven dat hij aan het been moest blijven, na een jaartje niet meer nodig.
Zweel gebruik ik alleen als ik in de bak werk (1X per maand misschien) omdat ik hem daarmee kan vertellen dat hij niet naar binnen mag vallen, in de bocht zijn lijf moet buigen enzo....
Over het algemeen vind is dat het hulpmiddelen zijn en die zijn alleen nodig met een specifiek doel en moeten zo snel mogelijk weer afgebouwd worden. Echt waardeloos van die beesten die altijd maar met zweep en sporen gereden worden. Alsof het dan nog uitmaakt, beest is dan toch al lang doof geworden voor de inwerking van beide. En als er dan zonder gereden wordt dan is het: Zie je wel nou reageert hij helemaal niet... zucht.
mrie schreef:Emshee, Dan moet je het dier anders gaan benaderen. Komt jouw hulp wel goed door, heeft hij die hulp hetzelfde geleerd als jij hem geeft? Bij wat voor hulpen luistert je paard dan niet?
Maar ik moet je ook voor een stuk gelijk geven. Ik had een paard die als ik geen zweepje meenam uitermate sloom ging lopen sjokken. En dan kan je elke 20 meter been geven maar dat maakt een buitenrit niet gezelliger. Als ik een zweepje meenam liep hij gewoon door, ik hoefde het nooit te gebruiken (wat niet wil zeggen dat ik het nooit gebruikt heb)
Het is ook wat arrogant van me, ik heb mijn paard zelf opgevoed, zelf ingereden en doorgereden. Dan kun je je ook makkelijker aan je beleid houden, als je paard la helemaal klaar bij je gekomen is dan is het toch anders. Je weet niet wat de gewoontes waren en of ie een goede ruiter of niet gehad heeft.
Monmaster schreef:Zweep heb ik altijd mee, om verkeer... honden op een afstand te houden, stoplicht in te drukken en om indien nodig mijn paard een aanmoediging te geven ( als been niet werkt) ergens langs te gaan.