Zweep en Sporen, mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Een zweep en sporen horen bij de outfit van een ruiter

Ja, Natuurlijk
6 (3%)
Ze horen er wel bij maar je hoeft ze niet te gebruiken
52 (30%)
Alleen als hij/zij echt niet luistert
37 (21%)
Nee!
77 (44%)

Totaal aantal stemmen: 172

Emshee

Zweep en Sporen, mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:59

Wat vinden jullie van een zweep en van sporen??? Zelf gebruik ik ze niet, omdat ik vind dat een paard naar je moet luisteren omdat je gezag uitstraalt, en dat ze er vrijwillig voor kiezen om naar je te luisteren. Niet omdat er een gemeen prikkend of slaand ding is wat pijn doet, en dat hij/zij daarom maar luistert.
Wat is jullie mening???
Kben benieuwd :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zweep en Sporen, mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:00

Ik verplaats dit topic van RUI naar YRT.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:04

Ik gebruik een zweep alleen als een verlenging van mijn arm, sporen gebruik ik niet en nooit gebruikt ook. Maar ik rij ook alleen maar recreatief :)

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:05

Ik vind de vraag eerlijk gezegd niet zo goed geformuleerd. Het hoort inderdaad niet bij de outfit, maar wanneer je ze correct gebruikt is er niets mis mee!

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:07

Titta schreef:
Ik vind de vraag eerlijk gezegd niet zo goed geformuleerd. Het hoort inderdaad niet bij de outfit, maar wanneer je ze correct gebruikt is er niets mis mee!

Sorry, ik bedoel meer het woord uitrusting maar dat was ik op dat moment effen kwijt :o

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:07

Een zweep dient niet om je paard mee te slaan, maar als verlenging van je hand. Je kan net ergens tikken om daar extra aandacht te vragen (en tikken bedoel ik als aanraken, niet slaan, er zit geen snelheid of kracht achter). Hetzelfde geldt voor sporen, die zijn ook niet bedoelt om pijn te doen, maar dienen ter verfijning van je hulpen. Je kan gerichter hulp geven met een (knop)spoor, dan met je been.

Dat neemt niet weg dat sporen en zwepen vaak verkeerd worden gebruikt en inderdaad te hard worden ingezet, wat een pijnlijke ervaring kan zijn voor het paard. Maar dit ligt aan de kunde van de ruiter, niet aan de hulpmiddelen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:09

Nee, ik vind niet dat het er per definitie bij hoort, absoluut niet.
Maar als hulpmiddel en mits juist gebruikt wanneer nodig, ben ik er niet op tegen.

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:10

Kiichi schreef:
Een zweep dient niet om je paard mee te slaan, maar als verlenging van je hand. Je kan net ergens tikken om daar extra aandacht te vragen (en tikken bedoel ik als aanraken, niet slaan, er zit geen snelheid of kracht achter). Hetzelfde geldt voor sporen, die zijn ook niet bedoelt om pijn te doen, maar dienen ter verfijning van je hulpen. Je kan gerichter hulp geven met een (knop)spoor, dan met je been.

Dat neemt niet weg dat sporen en zwepen vaak verkeerd worden gebruikt en inderdaad te hard worden ingezet, wat een pijnlijke ervaring kan zijn voor het paard. Maar dit ligt aan de kunde van de ruiter, niet aan de hulpmiddelen.

Waarom zijn er dan zoveel mensen die (vooral de zweep) verkeerd gebruiken. Ik heb al heel wat paarden zien worden mishandeld met dat ding...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:14

Emshee schreef:
Kiichi schreef:

Waarom zijn er dan zoveel mensen die (vooral de zweep) verkeerd gebruiken. Ik heb al heel wat paarden zien worden mishandeld met dat ding...

Omdat mensen vaak snel resultaat willen en denken het paard te kunnen dwingen door hem 'eens flink aan te pakken' :n

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:14

Emshee schreef:
Kiichi schreef:

Frustratie van de ruiter, onkunde op rijtechnisch gebied. Hulpmiddelen kunnen problemen snel (en tijdelijk!) verhelpen.
Het is vaak makkelijker dan de ware oorzaak te zoeken.
Dit geldt ook voor scherpere bitten, hulpteugels.

Zweep en sporen zijn hulpmiddelen, geen middelen om mee te straffen.
Beide zijn eigenlijk verfijning.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:17

Ten eerste omdat de zweep zich er zo goed voor leent om je paard te straffen, want een harde tik met de zweep doet pijn (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is). Ten tweede, als je wil dat je paard harder gaat en je geeft hem een tik op zijn kont, dan krijg je meestal het gewenste effect: je paard gaat harder. Dat is de gemakkelijkste oplossing om je paard aan het lopen te krijgen en dus: onkunde van de ruiter. Ten derde is dat veel ruiters het gebruik van zweep en sporen verkeerd aangeleerd krijgen, zelfs op maneges.

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:23

Kiichi schreef:
Ten eerste omdat de zweep zich er zo goed voor leent om je paard te straffen, want een harde tik met de zweep doet pijn (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is). Ten tweede, als je wil dat je paard harder gaat en je geeft hem een tik op zijn kont, dan krijg je meestal het gewenste effect: je paard gaat harder. Dat is de gemakkelijkste oplossing om je paard aan het lopen te krijgen en dus: onkunde van de ruiter. Ten derde is dat veel ruiters het gebruik van zweep en sporen verkeerd aangeleerd krijgen, zelfs op maneges.

Ik spreek ook niet echt uit ervaring met het gebruiken van een zweep, ik heb er nog nooit echt één gebruikt. Wel vast gehouden en meegereden, maar verder ook niet. Mijn instructrice weet ook dat ik tegen zwepen gebruiken ben, dus ze komt er niet mee aan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:23

Sporen heb ik alleen tijdens de opvoeding wat gebruikt, ik wilde extra aangeven dat hij aan het been moest blijven, na een jaartje niet meer nodig.
Zweel gebruik ik alleen als ik in de bak werk (1X per maand misschien) omdat ik hem daarmee kan vertellen dat hij niet naar binnen mag vallen, in de bocht zijn lijf moet buigen enzo....
Over het algemeen vind is dat het hulpmiddelen zijn en die zijn alleen nodig met een specifiek doel en moeten zo snel mogelijk weer afgebouwd worden. Echt waardeloos van die beesten die altijd maar met zweep en sporen gereden worden. Alsof het dan nog uitmaakt, beest is dan toch al lang doof geworden voor de inwerking van beide. En als er dan zonder gereden wordt dan is het: Zie je wel nou reageert hij helemaal niet... zucht.

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:29

mrie schreef:
Sporen heb ik alleen tijdens de opvoeding wat gebruikt, ik wilde extra aangeven dat hij aan het been moest blijven, na een jaartje niet meer nodig.
Zweel gebruik ik alleen als ik in de bak werk (1X per maand misschien) omdat ik hem daarmee kan vertellen dat hij niet naar binnen mag vallen, in de bocht zijn lijf moet buigen enzo....
Over het algemeen vind is dat het hulpmiddelen zijn en die zijn alleen nodig met een specifiek doel en moeten zo snel mogelijk weer afgebouwd worden. Echt waardeloos van die beesten die altijd maar met zweep en sporen gereden worden. Alsof het dan nog uitmaakt, beest is dan toch al lang doof geworden voor de inwerking van beide. En als er dan zonder gereden wordt dan is het: Zie je wel nou reageert hij helemaal niet... zucht.

Die heb ik wel vaker gehoord, mensen die fulltime met zweep rijden (vind ik persoonlijk) zijn gewoon lui. Als je hwt als hulpmiddel gebruikt zoals de meeste van jullie zeggen te doen is het prima, maar als dat de enige manier is hoe een paard naar je luistert???

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:35

ik heb gekozen voor sporen en zweep omdat mijn eerdere lesgever (heb nu geen les meer) het me aanraadde , ik geef mijn paard dan betere lichte hulpen, soms rij ik bitloos en zadelloos etc en dan zonder zweep en sporen etc ik wissel af en zorg dat ik hem absoluut geen kwaad doe, bij paardrijden moet je samenwerken

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:36

Emshee, Dan moet je het dier anders gaan benaderen. Komt jouw hulp wel goed door, heeft hij die hulp hetzelfde geleerd als jij hem geeft? Bij wat voor hulpen luistert je paard dan niet?
Maar ik moet je ook voor een stuk gelijk geven. Ik had een paard die als ik geen zweepje meenam uitermate sloom ging lopen sjokken. En dan kan je elke 20 meter been geven maar dat maakt een buitenrit niet gezelliger. Als ik een zweepje meenam liep hij gewoon door, ik hoefde het nooit te gebruiken (wat niet wil zeggen dat ik het nooit gebruikt heb)
Het is ook wat arrogant van me, ik heb mijn paard zelf opgevoed, zelf ingereden en doorgereden. Dan kun je je ook makkelijker aan je beleid houden, als je paard la helemaal klaar bij je gekomen is dan is het toch anders. Je weet niet wat de gewoontes waren en of ie een goede ruiter of niet gehad heeft.

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:40

mrie schreef:
Emshee, Dan moet je het dier anders gaan benaderen. Komt jouw hulp wel goed door, heeft hij die hulp hetzelfde geleerd als jij hem geeft? Bij wat voor hulpen luistert je paard dan niet?
Maar ik moet je ook voor een stuk gelijk geven. Ik had een paard die als ik geen zweepje meenam uitermate sloom ging lopen sjokken. En dan kan je elke 20 meter been geven maar dat maakt een buitenrit niet gezelliger. Als ik een zweepje meenam liep hij gewoon door, ik hoefde het nooit te gebruiken (wat niet wil zeggen dat ik het nooit gebruikt heb)
Het is ook wat arrogant van me, ik heb mijn paard zelf opgevoed, zelf ingereden en doorgereden. Dan kun je je ook makkelijker aan je beleid houden, als je paard la helemaal klaar bij je gekomen is dan is het toch anders. Je weet niet wat de gewoontes waren en of ie een goede ruiter of niet gehad heeft.

Het was een vaststelling, geen vraag om hulp, maar toch bedankt xD
Edit: sorry las je bericht niet helemaal goed, mijn (manege) paard luisterd op zich wel prima, werkt af en toe een beetje morrend tegen maar luistert (bijna) altijd
Laatst bijgewerkt door Emshee op 17-02-16 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:40

Ik rij wel met zweep om soms net iets meer door te vragen. Mijn paard reageert opzich prima voor het been, maar soms mis ik net een beetje de reactie die ik wil. Dan vraag ik hem net iets meer aandacht door de zweep iets aan te leggen achter mijn been, en meneer snapt de hint.
Op wedstrijd staat het ook wat netter om een keertje een klein tikje te geven dan een paard flink te moeten schoppen.
Sporen gebruik ik niet. Ik kan mijn benen niet stil genoeg houden en ik weet dat ik hem dan onbewust ga prikken. Heb hem net zo lekker aan m'n been, en dat wil ik graag zo houden

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:41

Hoort er op zich helemaal niet bij.
Want het is niet essentieel voor de training van je paard.

De zweep als zo ook een spoortje kan bijdragen om je paard nét dat beetje meer te begeleiden, maar het is nooit om je paard 'naar je te laten luisteren', maar om bijvoorbeeld de schouder/achterhand net iets meer te begrenzen of je paard net iets meer te kunnen vragen om om je been heen te vragen.

Maar naar mijn mening is het absoluut niet nodig.

Nicolesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:52

Ik gebruikte bij de Fries die ik reed altijd een zweepje zodat ik hem als ik wilde net even wat extra impuls krijgen die ik met mn been niet kon geven, ik heb hem alleen op wedstrijden met sporen gereden omdat hij op ander terrein een stuk sterker was en frisser en ik hem zo even wat scherper lettend op mij kon krijgen.
Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening en iedereen heeft goede punten voor het gebruik van een zweep of spoortje. Maar ik vind wel zo lang het op de juiste manier gebruikt word het geen probleem moet zijn.
Zolang er niet heel hard geslagen worden of met je sporen in de buik worden geschopt het geen enkel probleem is om er een te gebruiken, helaas vind ik zelf persoonlijk dat een spoortje snel verkeerd word gebruikt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:41

Ik rijd met sporen, en vind ook eigenlijk wel dat die er vanaf een bepaald niveau 'bij horen'. Om fijnere en preciezere hulpen te kunnen geven zonder dat deze duidelijj te zien zijn.
Zweep rij ik eigenlijk nooit mee behalve als een paard de ondersteuning (achter het been leggen of op de schouder zodat ze wat 'steun' hebben en minder snel naar binnen/buiten vallen bijv.) Kan gebruiken tijdens de training. Zelfde geld voor hulpteugels (elastieken, bijzet, martingaal, touwtjes bijv.)
Een zweep is niet om te slaan, en spoortje niet om te schoppen en een hulpteugel niet om te dwingen, maar dit snappen de meeste memsem niet ;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 07:38

Zweep heb ik altijd mee, om verkeer... honden op een afstand te houden, stoplicht in te drukken en om indien nodig mijn paard een aanmoediging te geven ( als been niet werkt) ergens langs te gaan. Ik vind het een handig hulpmiddel. Bij het ene paard heb je hem wel nodig, bij de andere niet.
Sporen; gebruik ik niet... Maar toen ik echt dressuur reed wel bij het ene paard, bij de ander weer niet.

Ik denk niet dat je kunt stellen dat een ruiter lui is of iets dergelijks.... Ik denk dat je wel kunt stellen dat het per paard afhankelijk is welk hulpmiddel je nodig hebt. Ik denk dat het liefst elke ruiter een paard heeft, waarbij je dit niet nodig hebt... Betekent dat alles perfect is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:41

Monmaster schreef:
Zweep heb ik altijd mee, om verkeer... honden op een afstand te houden, stoplicht in te drukken en om indien nodig mijn paard een aanmoediging te geven ( als been niet werkt) ergens langs te gaan.

Wat doe jij dan met je zweep als een busje je te dicht passeert, luistert hij dan? Je zweepje gebruiken om honden op afstand te houden? Ben je gek geworden? Een hond is veel sneller dan jij, als je hem een mep geeft krijg je bonje met de eigenaar van het beest en een gewone dressuurzweep is daar ook nog eens veel te kort voor.
Tegen honden kun je niets anders doen dan je paard opvoeden en hondproof maken (en misschien jezelf ook wel) Keer je paard naar de hond toe en rijd gewoon door. Dan is meestal de lol voor de hond er al af.
Aanmoediging, glad ijs hoor, het klinkt alsof je hem dan gewoon vooruit tikt/slaat. Zal allemaal zo'n vaart niet lopen en waarschijnlijk doe ik dat zelf ook als ik een zweepje bij me had.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:50

Hehe, heb jij niet goed geslapen ofzo, haal eruit wat je eruit wil halen.... Vind jou reactie erg overtrokken.
Misschien kun je er ook uit opmaken, dat ik hem meer uit zekerheid meeneem ipv gebruiksobject.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:57

Ik rijd alleen met zweep. Sporen heb ik nog nooit gebruikt, zou ook niet weten waarvoor. Zweep rijd ik altijd mee, maar 9 van de 10x gebruik ik hem niet. Op buitenrit gaat hij altijd mee. Niet alleen voor mijn paard (die buiten echt heel sloom sjokt en alles goed wil zien) maar ook voor inderdaad honden, of rare mensen, of fietsers die asociaal dicht langs je gaan fietsen. Hoef je de zweep maar iets uit te laten steken en ze nemen gelijk al wat meer afstand. :)