Ik zit ergens heel erg mee, het gaat een behoorlijk verhaal worden dus bij voorbaat al dank aan degene die de tijd willen/kunnen nemen om dit te lezen. Het ligt wat ingewikkeld en ik ga mijn best doen alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar het komt er op neer dat ik het plezier in mijn paard volledig kwijt ben en ik geen idee heb hoe het precies komt of wat ik eraan kan doen

Ik heb heel lang getwijfeld om dit op Bokt/internet te zetten, maar ik zit er inmiddels zo erg mee dat ik mijzelf helemaal gek maak en toch graag wat helpende woorden zou willen.
Het betreft mijn fantastische merrie [naam], my pride and glory. Als eerste maar even voorop stellen dat het niet door haar komt, en zij verder ook niks tekort komt hierdoor. Ze staat (bijna) de hele dag buiten, heeft een schone stal, eten en drinken, en krijgt uiteraard de nodige knuffels en aandacht die ze verdient. Maar daar is het dan ook wel een beetje mee gezegd... Ik ben volledig het plezier in het rijden, longeren noem maar op kwijt. Het plezier in met mijn paard bezig zijn kwijt. Ik heb geen zin, maar vooral geen motivatie om wat met haar te doen. (Gosh wat klinkt dit allemaal verwend, maar ik hoop dat jullie mij straks een beetje kunnen begrijpen) De gedachte alleen al.. Dat er zoveel meiden (en jongens) zijn wiens grootste droom een eigen paard hebben is. En ik heb het, en ik ben er niet blij mee

En waar dit vandaan komt? Precies weet ik het niet... [naam] staat bij iemand aan huis waar we een wei, stal en buitenbak hebben, +/- 10 minuten fietsen voor mij. Ze stond hier samen met de pony van mijn instructrice, maar die hebben we helaas oktober/november afgelopen jaar moeten laten inslapen. Sindsdien staat [naam] alleen, (ze heeft zelf wel contact met de paarden van de buren aan beide kanten) maar ben ik dus ook altijd alleen, altijd. En ik doe dus ook alles alleen... 3x per dag voeren, binnen en buiten zetten, bakonderhoud, stallen, terreinonderhoud. Als ik dit zo type denk ik dat het hier een beetje mis gegaan is. Ik was soms zo lang bezig met alles er omheen dat ik geen tijd meer had voor [naam] zelf, of zo uitgeput was en het niet meer kon (Ik werk elke ochtend bij iemand op stal = fysiek 'zwaar' werk). En tuurlijk, de "rot"klusjes horen erbij, maar dit werd/is wel heel veel voor iemand van 18 die ook nog is studeert (thuisstudie HBO Toegepaste Psychologie). Dit, en in combinatie met de toch aardig koude winter die we gehad hebben, waardoor ik het voor mij, maar soms zelfs ook voor [naam] te koud vond om de dekens af te doen en te gaan rijden.
Waarom ik er zo mee zit? Ik voel mij zo zo zo zo ontzettend schuldig tegenover [naam]. Het is zo'n fantastisch paard. zo werkwillig en geniet zo van een urenlange buitenrit. Maar ik heb er gewoon geen zin meer in... Terwijl ik echt gek op d'r ben, en geniet van elke minuut dat ik bij haar ben. Maar echt daadwerkelijk wat met d'r doen, ik kan het op de een of andere manier gewoon niet (meer) opbrengen
Tijd zelf is niet zo zeer het probleem, al mis ik het wel dat ik niet meer spontaan een middagje weg kan, zelfs niet als ik [naam] al gedaan heb, omdat ze nog 1 à 2 keer gevoerd moet worden. Naast werk, paard en studie heb ik natuurlijk ook nog een sociaal leven, en sinds kort ook een vriend. Ook hier gaat tijd in zitten natuurlijk, en dat ik ook iets wat ik zelf heel belangrijk vindt, contact met vriendinnen onderhouden
Mijn vriend is heel begripvol naar de situatie rondom [naam] nu en weet dat zij een groot deel van mijn leven is, en heeft er dan ook nooit moeilijk over gedaan als ik niet langs kan komen omdat ik [naam] nog moet doen. Vriendinnen ook niet, dus het ligt echt aan mijzelf.Duss.. Zonder werk kan ik niet, dus het is een beetje een driehoek geworden: Paard - Studie - Sociaal leven. En kies er twee, want drie gaat niet...
Voor zover ik hier nog een beetje helder over na kan denken, zijn dit de dingen die door mijn hoofd spoken:
Optie 1: Verkopen...
Hier heb ik een enorm dubbel gevoel over, en begin ik alweer te janken tijdens het typen nu. Verkopen... Ik zeg heel eerlijk, het spookt vaker door mijn hoofd dan ik zou willen. Mijn ouders zeggen het ook, je leven veranderd en soms passen bepaalde dingen er niet meer in... Ik heb [naam] sinds mijn 16e, gekocht in mijn examenjaar. Over een maand wordt ik 19, jullie snappen vast wel dat er in deze periode sowieso een hoop veranderd is. [naam] was 4 toen ik haar kocht, en wordt in april 7.
Als ik haar zou willen verkopen, zou ik het eigenlijk nu moeten doen. Ze is jong, heeft potentie voor de (spring)sport, mooi paard om te zien, heeft karakter maar is wel goudeerlijk. Ik denk dat ik haar zo kwijt ben... Als ik haar hou, maak ik deze keuze wel voor misschien nog 20 jaar. Ik wil eerlijk zijn naar haar, en niet over 3 jaar alsnog zeggen dat ik haar weg wil doen (Uiteraard, weet je nooit hoe je leven gaat lopen, dat heb ik nu wel gemerkt..). Maar ik wil ook eerlijk zijn naar mezelf, en wil ik dit nog wel 20 jaar? Ben ik er niet gewoon klaar mee? De gedachte alleen al, dat ik niet meer elke dag haar oh zo vrolijke koppie kan zien...
Het rijden mis ik heel eerlijk ook helemaal niet. Maar [naam], [naam] zelf zou ik vreselijk missen. Ik zou er echt kapot van zijn. Maar wat ik al zei, ik wil eerlijk zijn naar haar, en het is oprecht zonde om dit paard te houden en er niks mee te doen. Daarvoor heeft ze veel te veel potentie maar daarvoor werkt ze ook veelte graag, ze heeft zo'n looplust... (...En daar betaal ik ook niet voor (ik betaal haar zelf)...)Aan de ene kant lijkt dit de juiste keuze, maar ik ben zo ontzettend bang dat ik hier zoveel spijt van ga krijgen. Zoals ik mij nu voel zou ik wel weer dat leventje zonder die enorme verantwoordelijkheid willen, die ik al sinds mijn 13e heb (paarden van andere gereden). Maar ik voel mij nu ook gewoon rot, en ben bang dat ik door gemixte gevoelen de verkeerde keuze zal maken. Al zal ik altijd gemixte gevoelens blijven houden bij deze keuze.
Ik heb zo vaak gezegd dat ze bij mij blijft totdat ze haar laatste adem uitblaast, maar nu weet ik niet meer of ik dat wel wil, dat wel trek of kan. Alles wat ze kan heeft ze van mij geleerd, en stiekem ben ik best wel trots op alles wat wij samen al bereikt hebben, zoiets kan je toch niet wegdoen? Uiteraard met de angst dat ze ergens verkeerd terecht komt, ze is niet de makkelijkste... Ik zou het mijzelf nooit vergeven. Sowieso haar verkopen, ik zou mij zo lang schuldig voelen. Dat ik haar teleurgesteld heb, haar opgegeven heb en gewoon heb laten gaan... Ik kan niet eens aan een leven zonder haar denken zonder in tranen uit te barsten, maar op het moment doe ik bij het denken aan een leven met haar bijna hetzelfde... Ik weet gewoon echt niet meer wat goed is en wat niet, wat het beste is voor iedereen, ik weet het niet meer...

Optie 2: Verhuizen
Een andere optie, is terug verhuizen naar onze oude stal. Hiermee de hoop om weer wat motivatie en plezier terug te krijgen, omdat ik weer omringt ben door mensen die dezelfde hobby delen. Ja dit klinkt als beste optie zullen de meeste denken? Maar wat mij tegenhoud is oa dezelfde reden als dat ik daar weggegaan bent; de reistijd, 45 minuten enkele reis te fiets. En dan ook nog, dit is voor mij misschien wel beter, maar is dat voor [naam] ook? Zij is zo op d'r plekje hier, en heeft sinds ze hier staat zoveel mentale rust gevonden. Op mijn oude stal zal ze in de winter ook (bijna) niet buiten komen, en kan/mag ik dat wel van haar afpakken?
...Al weet ik één ding zeker, als ik haar laat staan waar ze nu staat komt het met mij niet goed...
Optie 3: Bijrijder/lease
Ook dit is zeker ter sprake gekomen thuis. Ik heb al eerder een bijrijder voor [naam] gehad. 'Helaas' is dit ons beide totaal niet bevallen en is deze optie daarna nooit meer aan het woord gekomen. En ik vraag mij ook af of het mij wat op zal leveren, ik zie namelijk niet in hoe ik hiermee mijn plezier in haar terug ga krijgen. Het enige voordeel dat ik kan bedenken, is dat ik haar niet weg hoef te doen maar toch wat meer eigen tijd over hou, dus waarschijnlijk zelf wat meer rust zal hebben.
Volgens mij is het nog een beetje een warrig verhaal... Mijn excuses daarvoor, maar in mijn hoofd is het op het moment ook niet veel duidelijker
Overthinking is what kills you zeggen ze toch altijd? Nou ook dat snap ik helemaal nu. Ik word (door mijzelf) echt heen en weer geslingerd van het ene naar het andere. Elk uur ben ik wel 100% zeker van één van deze opties, om vervolgens een uur later volledig achter het andere te staan. Ik wordt letterlijk gek van mijzelf, put mezelf helemaal uit en ik ben inmiddels daardoor ook echt ontzettend moe. > Wat uiteraard ook niet mee helpt om mijn plezier in de paarden weer terug te krijgen.
Ik vind het zo ontzettend lastig, sommige beslissingen zullen zo definitief zijn. Vooral verkopen, wat als ik spijt krijg? Verkocht is verkocht. [naam] is echt mijn once in a lifetime horse, en ik zou niet weten wat ik zonder haar had gemoeten. Ik zou d'r zo onbeschrijfelijk veel missen, mijn allerbeste maatje...

Misschien wordt het mij nu gewoon even allemaal teveel? Nieuwe vriend, studie, rotperiode qua weer gehad... Het enige wat ik zeker weet is dat er iets moet veranderen, wat en hoe weet ik alleen nog niet. Het moet anders om beter te worden, maar ik weet niet of het beter wordt als het anders is... Ik ben echt radeloos, weet niet wat de juiste keuze is en vind het allemaal niet meer leuk zo
En wat is juist? Wat is wijsheid?Ik ben zo gek op dat beest...
Enorm bedank als je de tijd hebt genomen dit allemaal te lezen, vragen mag altijd.
Ik hoop dat iemand mij misschien kan helpen. Ik zou niet weten hoe, maar ik moest dit echt even van mij afschrijven en ben benieuwt of er mensen in hetzelfde schuitje gezeten hebben!

[naam] lijkt er ook totaal geen last van te hebben dat ik niks met d'r doe, die is gelukkig nog net zo vrolijk als altijd