Paard laten fokken zonder eigen merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SendraDee

Paard laten fokken zonder eigen merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:13

Hoi,

Een tijd geleden zag ik ergens dat je 2 paarden kon kiezen van een stal en daaruit het veulen kon kopen, weet iemand zulke stallen/fokkers die dat doen?

Groetjes.

Doef

Re: Paard laten fokken zonder eigen merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:59

Dan ben ik wel benieuwd wat voor een stal zo iets doet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:10

Waarom zou je dit willen, dat snap is dan even niet. Zou dit dus ook nooit doen.

SendraDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:05

Om zo een goed veulen te hebben naar mijn wensen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:14

Is het dan niet verstandiger dat je en veulen koopt?
Je kent de paarden niet en wat als er iets gebeurt tijdens de dracht met merrie of veulen?

Zou dit persoonlijk niet doen zowel als eigenaar en 'fokker/kiezer' van de ouderdieren

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:15

Maar je weet dan toch helemaal niet of het veulen zo wordt als jij bedacht hebt? Ik zou het veel te riskant vinden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:16

Ik wou hetzelfe zeggen Rienne, koop een veulen. Dan kan je een inschatting maken kwa karakter, geslacht en bouw. Fokken is gokken, niemand die je beloofd dat het veulen bij jouw past.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:37

Zo heb ik al twee keer een veulen voor mezelf gefokt. In de westernwereld komt dit wel vaker voor, je leased de merrie en laat haar dekken door een hengst naar keuze. Als je dit echt wilt gaan doen, maak goede afspraken en zet alles zwart op wit.
Een voorbeeld lease contract heb ik wel voor je.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:58

Gek dat mensen hier zo negatief over zijn. Je hoeft niet te investeren in een merrie, kan wél de hengst kiezen die je wilt en de eigenaar van de merrie heeft het veulen al verkocht voordat het geboren is. Mooi toch?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:10

Als je zelf een specifieke in gedacht hebt kan ik het me voorstellen. Ik had zo'n afspraak met de fokker van mijn merrie. Ze had een veulen voor zichzelf gefokt. Uiteindelijk heb ik haar gekocht, omdat ze haar ivm omstandigheden moest verkopen.

Als je geen specifieke merrie ingedachten hebt, is het volgens mij niks anders als gewoon een veulen kopen. Dan kun je beter einde voorjaar of begin zomer veulens gaan kijken en meteen een karakter en eventueel geslacht en kleur kiezen wat bij je past.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:39

Lijkt me niet zo gek,ook voor de fokker, dan worden er tenminste geen veulens gefokt waar hij daarna niet vanaf kan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:47

Als ik het zo lees, dan gebruik je de merrie voor het fokken van een veulen. Je gebruikt haar genen en krijgt een veulen van een zelf gekozen hengst.
Wat ik mij afvraag is wat de kosten zijn. Uiteraard het dekgeld en de kosten van veterinaire begeleiding . Daarnaast kan je rekenen dat je merrie voor dagelijks onderhoud zo een 1000 euro kost, als je de merrie thuis hebt staan. Pension is aanzienlijk hoger. Je zult ook moeten betalen voor het risico van de merrie en het veulen. Uiteraard kan dat verzekerd worden. De huur van de merrie zal ook nog wel wat voor gerekend worden. Al met al een flink bedrag, denk ik.
Of is het een constructie dat de eigenaar van de merrie, de kosten draagt en het risico en je een dikke prijs betaald voor het veulen vooraf. Want stel het veulen is dood, dan zal je toch moeten betalen.
Als je dan alle kosten bij elkaar op telt, kan je voor dat geld een mooi veulen kopen.

SendraDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 10:51

Je hebt wel een punt Tjady, maar wil ook eerst uitzoeken welke stallen dit doen en daar informeren over hoe en wat :).

Iemand een idee welke stal?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:07

Ibbel schreef:
Gek dat mensen hier zo negatief over zijn. Je hoeft niet te investeren in een merrie, kan wél de hengst kiezen die je wilt en de eigenaar van de merrie heeft het veulen al verkocht voordat het geboren is. Mooi toch?

Lijkt mij ook.. :j
Eigenaar van de merrie fokt een veulen met een hengst die is uitgekozen door de koper.
Uiteraard moet de eigenaar van de merrie wel achter deze keuze staan!
En het betalen van het dekgeld zou een aanbetaling kunnen zijn..
Zie het maar als een 'veulen op bestelling'.. ;)

Enne.. men kan zeggen dat je beter een veulen kan kopen.. misschien.. misschien ook niet..
Want je weet toch niet hoe een veulen zich zal ontwikkelen..
Een lief veulen kan een draak worden, en een gigantische angsthaas juist wel het beste maatje wat je kan bedenken.

Maar 1 ding is zeker.. als je een veulen koopt, heb je niet het gevoel wat je krijgt bij het fokken..
Van het uitzoeken van de hengst tot de naderende geboorte.. en de eerste dagen/weken.
En dat heeft ook zeker zijn charme.. :o

Er zitten gewoon 2 kanten aan de situatie.. het is maar net wat je wilt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:26

Ik vind dit ook zo gek nog niet, al zou het niets voor mij zijn. Voor mij telt de klik die ik voel met een dier nl voor de aankoop en je weet nooit of je een klik hebt met het veulen voor het er is. Op dit moment ben ik ook aan het uitkijken naar de voorjaarsveulens van een bepaalde fokker. Ik heb in het najaar kort kennis gemaakt met de paarden en veulens van vorig jaar en weet ongeveer welke merries er een veulen aan de voet zullen hebben tegen de tijd dat ik ga kijken. Van iedere merrie weet ik ook door welke hengst ze gedekt zijn en op basis van die gegevens, heb ik de combi's gerangschikt van meest naar minst interessant. Het toeval wil nu, dat de meest ideale combinatie volgens mijn lijstje, ook vorig jaar gebruikt is en dat het veulen daaruit nog te koop staat. Het veulen zelf zou, op papier, aan al mijn voorwaarden voldoen en toch durf ik er niet voor te gaan. Ik kan me het beestje nl niet herinneren van mijn vorig bezoek en wil niet eindigen met een beestje dat niet bij me past.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:50

Die optie is er inderdaad.
Zo kun je inderdaad zelf een hengst erbij uitzoeken en een veulentje fokken.
Maar inderdaad, fokken blijft (deels) gokken...

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:09

Hmm, zo gek vind ik het ook niet! Maar zou niet weten welke stallen/fokkers dit doen TS.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:37

Bij de Arabieren niet ongewoon, zowel leasen van een merrie om mee te fokken (vaak interessant als je een hengst hebt en die met een bepaalde bloedlijn/type wilt combineren) als verkoop in utero (dus kopen voor het geboren is).

Ik ken dus wel stallen/fokkers die dit doen, maar ik zie nergens in welk ras TS geïnteresseerd is :)

Merrie leasen kan zeker interessant zijn maar vaak gaat het dan met name om de fokwaarde. Als je 'gewoon' een leuk veulen wilt lijkt het me raadzamer om er eentje te kopen die bij je past. Fokken is mi zéker niet gokken, maar of je ook echt iets hebt met het veulen is natuurlijk niet te voorspellen :)

SendraDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 17:58

Ik sta voor alles open, behalve tinkers en trekpaarden Amyz :).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:12

En dat begrijp ik dus weer niet... :o

Als je een veulen wilt fokken zal je toch op zijn minst zelf moeten weten wat je wilt.
Welke richting je op wilt, welk ras/stamboek, wat je wél en niet belangrijk vindt etc etc.
Ik kan me niet voorstellen dat een fokker met iemand in zee zal gaan die niet weet wat hij wilt.. :x

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:26

Ik heb het wel gedaan.
Een vriendin reed regelmatig met mijn fjord en wilde graag van haar een veulen voor zichzelf.
Was een prima idee en we hebben het goed zakelijk uitgewerkt en vastgelegd bij de notaris.
Veulen is inmiddels 5 staat hier nog altijd en is een heerlijk dier

SendraDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:30

Ik weet heus wel wat ik wil alleen sta ik voor meerdere rassen open, een Arabier zou net zo goed kunnen lopen als een Kwpn'er. Ik wil gewoon kijken wat er is, welke stallen etc etc, en hoe het in zijn werking gaat. Is dat dan zo raar om te denken?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:36

NJR wat zijn de kosten dan die je moet betalen?
Als ik zelf een veulen van mijn eigen merrie fok, reken ik op de kosten van drachtig worden, tot het veulen geboren wordt. Dekgeld, veterinaire begeleiding, onderhoud merrie en verzekering. Als alles dan volgens het boekje gaat dan kom ik toch al snel tot een bedrag van rond de 2500-3000 euro afhankelijk van het dekgeld.
Mocht ik mijn merrie dan "verhuren" aan iemand die er mee wil fokken, dan moet dat ook betaald worden.

Esje01 dat je het voor je vriendin wilde doen, is in mijn ogen toch anders. Kan ik eerlijk gezegd nog meer in komen dan voor een vreemde.

Is het kopen van een drachtige merrie nog een optie?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:45

Ik weet dat het bij de lusitano, s ook kan maar prijskaartje weet ik niet.je kunt contakt zoeken met eugen ploumen of romina steiner.zitten in limburg ik weet wel dat de lusitano, s gewoon al een prijzig ras is dus of dit dan haalbaar is kwa kosten weet ik natuurlijk niet. Lusitano ploumen of lusitano steiner wonen naast elkaar.
Zelf vind ik dit zeker niet verkeerd ook voor mensen met een hengst

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:53

In Amerika worden echt speciale Tinkers inutro al verkocht voor een bepaalde prijs. Als het dan een erg speciaal veulen is heeft de koper geluk, is het kleurtje minder apart heeft de fokker geluk. Niet vreemd dat zoiets bestaat eigenlijk. Dus ik ga er vanuit dat het wel vaker voorkomt. Ik zou alleen niet weten waar je kunt zoeken.