Ik wil op paardrijles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jassie02

Ik wil op paardrijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:42

Hoi iedereen! Ik heb een vraag. Ik zit namelijk momenteel op geen sport, maar ik zou heel graag op paardrijden willen. Alleen mijn ouders hebben verder niet echt ervaring met paardrijden, ze weten alleen dat het heel duur is. Ikzelf heb vroeger (ik ben momenteel 13 jaar oud) niets met paarden gehad, maar ik wordt er steeds meer door aangetrokken. Ik zou alleen niet weten hoe ik dit bij mijn ouders moet brengen. Ik ben bang dat ze denken dat het een bevlieging is, omdat ik er verder toch nooit wat mee heb gedaan. Maar het lijkt mij serieus leuk! Heeft iemand die hier ervaring mee heeft tips? Alvast super bedankt! X Jas /3

Quanneh

Re: Ik wil op paardrijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:45

Misschien kan je het een keer rustig voorstellen? Of gewoon een proefles proberen als ze dat goed vinden? Dan heb je in ieder geval een idee of je het wat vindt :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:46

Vraag informatie bij een manege bij je in de buurt. Lesgelden verschillen, hou rekening met iets van 12-15 euro per keer voor een uur rijden. Geen idee of dat bij jullie thuis onder duur of vreselijk duur valt ;)

Jassie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 16:50

Bedankt voor de tips! Ik ben stiekem ookal een beetje op zoek gegaan naar manege's in de buurt, dat moet opzich wel lukken. Er is hier veel verschil tussen manege's, bijvoorbeeld de een heeft wel een binnenbak en de ander niet. Ik ga het ook proberen binnenkort te bespreken met mijn ouders :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:57

Misschien heb je een vriendinnetje die op paardrijden zit? Anders kun je gewoon eens een proefles doen, dan kun je eens kijken of je het leuk lijkt en dan kunnen je ouders ook alvast aan het idee wennen :')

Je bent nog niet zo oud, dus vaak hoef je nog niet de volle mep te betalen ;) mijn leskaart was iets minder als 80 euro voor 10 lessen en dit was tot mijn 16e. Maar ik weet niet hoe het bij jou in de buurt zit :)

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:20

Misschien kun je samen met je ouders een hoop informatie gaan zoeken/vragen bij o.a maneges! Daarna een proeflesje :)

Jassie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 17:22

Ja, ik heb een vriendin die ook op paardrijden zit. Ik zat er zelf ook al eens aan te denken om aan haar te vragen of ik een keertje mee mag. Ik zal het binnenkort vragen :) Wij hebben een grote manege in de beurt (de Kroo) alleen leskaarten daar zijn heel duur. Ik betaal denk ik liever per les dan in één keer zo'n groot bedrag. Ook moet ik dan natuurlijk op manegepaarden rijden, daar komen ook nog extra kosten voor.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:25

Had dit ook op m'n 15e. Nooit iets met paarden gehad maar had ineens bedacht dat ik paardrijles wilde. Durfde het ook niet te vragen. En ik had me voor niks zorgen gemaakt want het was geen probleem. Scheelde wel dat m'n zusje al op een (dure) sport zat met uitvoeringen en alles dus dan was het wel zo eerlijk dat ik ook op een sport mocht. Je kan altijd voorstellen dat zodra je een baantje kan krijgen je meebetaalt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:47

Ik zou gewoon eens beginnen met elke keer meegaan met je vriendin, helpen poetsen, opzadelen, de sfeer leren kennen. Misschien mag je een keer uitstappen van haar en haar instructeur.
Dan gaan je ouders zien dat je het echt leuk vind, en dat je echt graag wil.
Doe er zelf ook wat voor hé, ga er op de fiets naar toe bijvoorbeeld, dan zien ze dat je er moeite voor wil doen.

Ik betaalde zelf een deel van mijn lessen van mijn zakgeld. Als ze over een paar weken zien dat je echt elke week twee keer naar de manege bent gefietst kun je vragen of je van je eigen geld een proefles mag doen. Betrek ze daarbij, vraag of ze komen kijken. Als je dat leuk vind kun je voorstellen om zelf aan de lessen mee te betalen.

Maar eerst maar eens kijken of je het echt leuk vind om gewoon met je vriendin mee te gaan. :j

Jassie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 17:54

Bedankt voor de tips! En Selina, ik ben enigskind dus dat is eigenlijk al een klein voordeel. Ik heb geen broers of zussen waarvoor het oneerlijk zou kunnen zijn. En ik ga zeker een keertje mee met mijn vriendin :j

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:28

Ik zou het er inderdaad even met je ouders over hebben, en ik zou ook zeggen wat je in de OP zei, namelijk dat je bang bent dat ze denken dat het een bevlieging is, maar dat je het graag zou proberen. Stel voor om een proefles te nemen, en daarna als je het leuk vond misschien nog een paar losse lessen (misschien privélessen als je het gevoel had dat je iets meer aandacht wilt).
Ik zie hierboven dat iemand zegt rond de €15 voor een uur rijles, dit verschilt heel erg qua regio. In mijn regio (Amsterdam) Is het namelijk tussen de €20 en €30. Maar ik zie dat jij in Middelburg woont, dus dat zal waarschijnlijk wel wat goedkoper zijn, maar het is zeker iets om rekening mee te houden :).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:45

Gewoon heel veel zeuren als gewoon vragen niet werkt.... Gaan ze wel toegeven hoor, zo te zien ben je genoeg gemotiveerd je hebt je al op bokt aangemeld bent al op zoek gegaan naar maneges.... Enne excuses dat het een opvlieging is, is een slechte smoes want je kan altijd weer stoppen en je zal toch moeten uitproberen om te kijken wat je ligt. :j Ze hoeven niet meteen een paard te kopen, kom nou.

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:25

Gewoon vragen! Als je in de buurt gewoon kijkt wat de goedkoopste manege is met binnenbak en de goedkoopste met buitenbak kan je je ouders laten kiezen als ze het goed vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:34

Ik was al vanaf m'n zesde bezeten van paarden. Alle paardgerelateerde boeken uit de Bieb zijn minimaal 2 keer bij ons uit logeren geweest. Vaak verlengde ik ze ook nog eens een keer. :D

Ik tekende alleen nog maar paarden.

Ja, ik was alleen nog net geen paard. Gelukkig buren met paarden, dus daar was ik ook zodra ik dat ontdekte (en dat ontdekte ik pas toen ik 8 was)

En toen mocht ik eindelijk op paardrijden.

Hopelijk heb je geen eigen computer, maar verander je achtergrond in een foto van een paard. Die van je telefoon, die van de tablet. Indoctrineer je ouders met paarden.
Dan heb je ze alvast een beetje voorbereid. :P

Oh en zorg dat je weet wat het kost! Zodat als je het gaat vragen je meteen alles voor handen hebt. :)

Jassie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 15:39

Bedankt iedereen voor de tips!

kussdebs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:53

Zeg gewoon op een domme droge manier: mam, pap ik wil op paardrijden want het trekt me aan en het lijkt me leuk als ze vragen waarom en hoezo nu op eens zeg je gewoon dat je er al heel erg lang over nadenkt of zo :')

Monax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:42

Zeg precies dit: pap,mam, ik moet echt in beweging blijven en paardrijden lijkt mij zo leuk! Ik kan in ieder geval toch een proefles proberen? Alsjeblieft!

_Fien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:43

Nog een idee: misschien heb je wel een vriendin die paardrijdt. Laat haar dan op bezoek komen en praat dan de hele dag over paarden, teken paarden, maak paardengeluiden,... op het einde van de dag ga je dan, met die vriendin aan tafel zitten bij je ouders, en vragen jullie dan met twee heel lief of je misschien een proefles mag. Laat dan misschien je vriendin een hele lijst dingen opzeggen waarom paardrijden leuk is. Hopelijk zeggen ze daarna ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:01

Volgens mijn ouders was "paard" het eerste woord dat ik kon zeggen (zal waarschijnlijk niet waar zijn, maar ja, dat zeggen ze wel), op mijn 2de hebben ze me bij mijn pa (die niet actief reed), voor de foto op een groot paard gezet, zonder dat ik een kik gaf. Jaren liep ik te zeuren om op les te mogen, maar ik mocht niet. Zelfs toen ik stiekum op pony's kroop, zonder zadel of halster en bij gevolg er ook vaak af donderde, bleef het een nee. Volgens hen zou ik er wel uitgroeien.

Toen ik net 8 was, mocht mijn vriendinnetje op rijles en eindelijk mocht ik ook. Ik ben gestart op een super goedkope manege, zonder binnenbak en heb daar 5 jaar door weer en wind rondgeploeterd. Die vriendin, haakte na een paar maand al af trouwens en voor mij zijn paarden nog altijd mijn leven.

Mijn tip, hou vol en laat zien dat je wat met paarden wil gaan doen en ga al zo vaak je kan tijd door brengen met paarden en paardenmensen (of mensen met paarden), ervaring naast een paard is zeker zo leuk als erop zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:04

_Fien schreef:
Nog een idee: misschien heb je wel een vriendin die paardrijdt. Laat haar dan op bezoek komen en praat dan de hele dag over paarden, teken paarden, maak paardengeluiden,... op het einde van de dag ga je dan, met die vriendin aan tafel zitten bij je ouders, en vragen jullie dan met twee heel lief of je misschien een proefles mag. Laat dan misschien je vriendin een hele lijst dingen opzeggen waarom paardrijden leuk is. Hopelijk zeggen ze daarna ja...

Ik kreeg ooit een paard met pop, die pop vloog in een hoekje en ik liep heel de dag met het speelgoedpaard tussen mijn benen rond. Of ik deed alsof ik een paard was en galoppeerde door de tuin. Zelfs mijn fiets was mijn denkbeeldig paard en ook de hond mocht paardje spelen. Iedereen vond me een beetje gek en dat was het. :+

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:21

Ik zou gewoon is met je ouders naar de manege gaan om is te kijken hoe het is. En stel dat ze niet meewillen dan kan je met een vriendin gaan. Dan zie je gelijk hoe het is, en als je doordeweeks na 16.00 gaat zijn er op de meeste manege's kindergroepslessen bezig, dan zie je hoe het eraan toe gaat bij zo een les. Als je het dan nog steeds leuk lijkt, kan je het met je ouders bespreken!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:24

gerpiegorp schreef:
Misschien heb je een vriendinnetje die op paardrijden zit? Anders kun je gewoon eens een proefles doen, dan kun je eens kijken of je het leuk lijkt en dan kunnen je ouders ook alvast aan het idee wennen :')

Je bent nog niet zo oud, dus vaak hoef je nog niet de volle mep te betalen ;) mijn leskaart was iets minder als 80 euro voor 10 lessen en dit was tot mijn 16e. Maar ik weet niet hoe het bij jou in de buurt zit :)

Dan ben ik wel heel benieuwd waar :D Ik zoek nog een manege voor mijn dochter :D

Jassie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:39

SandraVerl schreef:
Volgens mijn ouders was "paard" het eerste woord dat ik kon zeggen (zal waarschijnlijk niet waar zijn, maar ja, dat zeggen ze wel), op mijn 2de hebben ze me bij mijn pa (die niet actief reed), voor de foto op een groot paard gezet, zonder dat ik een kik gaf. Jaren liep ik te zeuren om op les te mogen, maar ik mocht niet. Zelfs toen ik stiekum op pony's kroop, zonder zadel of halster en bij gevolg er ook vaak af donderde, bleef het een nee. Volgens hen zou ik er wel uitgroeien.

Toen ik net 8 was, mocht mijn vriendinnetje op rijles en eindelijk mocht ik ook. Ik ben gestart op een super goedkope manege, zonder binnenbak en heb daar 5 jaar door weer en wind rondgeploeterd. Die vriendin, haakte na een paar maand al af trouwens en voor mij zijn paarden nog altijd mijn leven.

Mijn tip, hou vol en laat zien dat je wat met paarden wil gaan doen en ga al zo vaak je kan tijd door brengen met paarden en paardenmensen (of mensen met paarden), ervaring naast een paard is zeker zo leuk als erop zitten!

Mijn vriendin rijdt ook paard op zo'n manege zonder binnenbak. Zij zegt dat het een hele gezellige manege is, omdat het niet zo groot is. Ook ligt dat valk bij het bos en het strand dus ik heb ook al veel foto's van strand/bosritten voorbij zien komen. Ik ga binnenkort eens naar die manege om te kijken hoe het daar is :D Mijn ouders zijn nog niet helemaal overtuigd maar met een beetje gezeur komt dat wel goed *D

_Fien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:41

SandraVerl schreef:
_Fien schreef:

Ik kreeg ooit een paard met pop, die pop vloog in een hoekje en ik liep heel de dag met het speelgoedpaard tussen mijn benen rond. Of ik deed alsof ik een paard was en galoppeerde door de tuin. Zelfs mijn fiets was mijn denkbeeldig paard en ook de hond mocht paardje spelen. Iedereen vond me een beetje gek en dat was het. :+

Herkenbaar _O-

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:53

Tip; paardrijden is zo duur als je het maakt. Rijbroek en laarzen kan je van marktplaats halen of misschien zelfs overkopen van vriendinnen, dat scheelt al een hoop. Cap moet je als enige nieuw, maar die kan je vaak eerst lenen van de manege. In principe is dat alles wat je nodig hebt als je begint met lessen op een manege. De lessen hou je dan alleen nog over, maar als je ouders bereid zijn wat verder te rijden voor je les kan je misschien een wat goedkopere manege vinden.

Inderdaad heb je vaak op manege's een proefles die je soms tegen lager tarief kan rijden, hiervoor kan je gewoon een spijkerbroek en wat hogere schoenen/enkellaarsjes gebruiken (zeker omdat je het nog probeert). Probeer die eens en neem je ouders mee. Als ze zien hoe leuk je het vind en als je er een beetje enthousiast over doet zien ze misschien dat het geen opvlieging is.