Wat hebben jullie geregeld voor je paard als je er plots nie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

powerhorse2

Wat hebben jullie geregeld voor je paard als je er plots nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:17

nb. Als het in verkeerde topic staat kan het verplaatst worden

Maar mijn vraag is dus wat hebben jullie geregeld voor je paard als je er plots niet meer bent.
Voor sommigen wellicht een rare vraag maar heb helaas in de nabijheid van een paardenvriendin ondervonden dat de eigenaar van het paard is omgekomen bij een auto ongeluk en dat de nabestaanden geen enkele band met paarden hadden en dus het paard direct te koop hebben gezet.

Zijn er mensen hier die iets vast hebben gelegd voor het geval er iets met ze gebeurt?
En is dit eventueel te regelen?
Wil je dan dat ie naar iemand gaat waar je ook vooraf ook duidelijke afspraken over hegt gemaakt
of hebben jullie zoiet dat zoeken de nabestaanden maar zelf uit.

Immers als paardeneigenaar wil je altijd het aller beste voor je paard
dus hoe ga je dat in het vat gieten.

Maar kan ook voor je hond of kat zijn al kunnen die vrij snel middels afstand naar een asiel en vindt men heel normaal.

magicmist

Re: Wat hebben jullie geregeld voor je paard als je er plots nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:20

ik had voor mijn oudje duidelijk de afspraak met mijn man dat deze niet weg mocht.
inmiddels is ze overleden, dus niet meer aan de orde.
de andere twee mogen dan verkocht worden.Mits aan een goed tehuis..
ligt er ook aan de leeftijd. 1 van mijn pony's is nu 18, maar mocht hij zodanig zijn dat ie pensioenklaar is dan wil ik dat hij hem ook houd en op pensioen zet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:24

dat heb ik toevallig net geregeld.
Tot voor kort had ik stalhulp die de eerste opvang kon doen, maar die heb ik nu niet meer, familie heb ik ook niet (een moeder van 90 in een verzorgingstehuis) dus ik heb net alles op papier gezet.

Niet dat ik van plan ben om het tijdelijke voor het eeuwige te verwisselen, maar ik zit dagelijks op de snelweg en dan is het zo gebeurd als je pech hebt.

Mijn stal is zo afgelegen dat niemand het zal merken als ik er niet meer kom, dan verhongeren ze

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:26

Mijn paard is inmiddels overleden aantal maanden terug, maar had wel wat geregeld inderdaad.
M'n beste vriendin (al toen ik het paard kocht 16 jaar geleden), zou het zeggenschap over m'n paard krijgen. Zij reed zelf ook, en eerder ook wedstrijden, en staat qua verzorging er hetzelfde in.
Ook als zij zou besluiten tot verkopen weet ik zeker dat zij een goede plek zou hebben uitgezocht voor m'n paard.
Toevallig heeft m'n vriendin heeft me ook bijgestaan toen ik acuut het besluit moest maken om m'n paard te laten inslapen. Ik belde en binnen 5 minuten was ze er (wat normaal zeker 10 minuten rijden is met de auto). Dat zijn mensen die kom je niet vaak tegen in je leven. Die in goede tijden én in slechte tijden voor je klaarstaan.
Laatst bijgewerkt door Nikeyy op 03-02-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:29

(Ik ben 7 jaar verzorgster van 2 paarden welke ik als de mijne mag beschouwen doordat de eigenaresse MS heeft en er zelf niet alle dagen voor kan zorgen)

Bij ons is het zo, als de eigenaresse overlijd dat de paarden van haar man blijven maar dat ik alle zorgen op me neem. Haar man heeft ook gezegd de normale kosten te blijven betalen (stalling, veearts, hoefsmid). Nu, dit betreffen paarden van 22 en 17 jaar.

Stel dat ik zou overlijden, was de afspraak dat de paarden op pensioen gaan en haar man zou dan helpen met de dagelijkse verzorging.
Inmiddels hebben we ook al vanalles waardoor dagelijks daar 'werken' niet meer nodig is. Hooiruif die tot 4 dagen toekomt,.. Daardoor kan haar man een 2x per week mee gaan en zij de andere dagen gewoon langsgaan.
Bedoeling is dat er geen nieuwe ruiter of verzorger meer komt, maar mocht er iemand ze graag willen verzorgen, mogen ze dat zeker doen van mij. Hoe meer liefde hoe beter :)

Enige probleem wat ik nu bedenk waar we niet over hebben nagedacht is, wat als de man overlijdt... Hij betaald momenteel ook alles aangezien eigenaresse niet meer kan werken. Er staat vast wel genoeg op de spaarboek, en ik werk ook dus kan wel het stalgeld voorzien. Maar wordt alleen moeilijk als ze nog 20 jaar leven, wat best mogelijk is.

Maar verkopen is bij ons absoluut niet aan de orde. Ze heeft de oudste al 18 jaar, de jongste 14 jaar. Sindsdien staan ze ook samen. Zou gemeen zijn om ze na al die jaren nog uit elkaar te halen. Daarbij kunnen ze niet goed tegen nieuwe omgevingen omdat ze ook niet veel verhuisd zijn, zou dus ook een heel stressvolle periode voor hun zijn.

Edit: Voor de mensen die iemand hebben als hulp, misschien is het ook handig om een kaartje zichtbaar in de portomonee te steken met dat je een paard hebt en indien er wat met je aan de hand is dat ze die persoon kunnen bellen. Stel dat je door een ongeval in coma ligt, je familie zal misschien niet dadelijk aan de dieren denken. Als ze dan zo een kaartje zien, kunnen ze tenminste iemand voorzien die de paarden voert. Zeker voor mensen zoals Morrie, waar de paarden afgelegen staan.
Laatst bijgewerkt door Leen op 03-02-16 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:29

Ik heb een officieel testament gemaakt voor mijn bejaarde paard, dat hij dan naar de Paardenkamp in Soest kan,en mijn financiele nalatenschap gaat dan met hem mee.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:35

Toevallig 2 maanden terug alles op papier gezet.
Mijn vriend is geen paardenman, maar is er ook niet bang voor.
Ik heb gezegd dat hij de paarden mag verkopen en van dat geld dan lekker op vakantie kan.

Maar mochten wij beide komen te overlijden door een ongeluk oid, dan weten mijn ouders en zijn ouders wat er met onze beesten moet gebeuren.
Ik heb het papier bij onze polis gedaan, zodat alles bij elkaar ligt.

Paarden gaan naar mijn instructrice en worden dan verkocht.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:35

Heb ik ook zoiets alleen dan met de familie.
Wel in goed overleg

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:36

Toevallig dat mijn man en ik het daar afgelopen weekend ook over hadden.
We hebben het er wel eerder los/vast over gehad, maar we moeten het echt definitief maken.

Moet je dit officieel in een testament vastleggen of zijn andere manieren ook rechtsgeldig? Weet iemand dat? Voor onze merrie van 14 met een ernstige spierziekte die heel moeilijk tot niet te managen is hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om haar te euthanaseren als wij er niet meer zijn. Dat vereist neem ik aan wel iets aan papierwerk?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:39

Mac schreef:
Moet je dit officieel in een testament vastleggen of zijn andere manieren ook rechtsgeldig?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:44

Els1984 schreef:
Mac schreef:
Moet je dit officieel in een testament vastleggen of zijn andere manieren ook rechtsgeldig?

ja ik ook....

ik heb een ICE app op mijn telefoon daar staan tel.nrs. in (en een hoop andere info) en daar kan iedereen bij

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:50

In de familie niemand die iets met paarden heeft, dus dat wordt verkopen.
En de onverkoopbare naar de slacht.
(inclusief wat tips over wie te vragen bij hulp bij verkoop en dat ze dan niet veel opbrengen doet niet ter zake, als ze maar weg zijn en niet de nabestaanden tot last zijn in kosten en tijd)
Kan het mijn familie niet aandoen om bv te eisen dat ze mijn oudje (van 1997, dus kan nog heel lang mee!) of de anderen gaan houden aangezien ze echt niets met paarden hebben.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:04

Mijn man neemt de zorg over! Tenminste alleen van deze pony (al 23 jaar en al 19 jaar bij mij) mocht ik na haar een andere kopen mag hij die gewoon verkopen als mij wat overkomt.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:08

Daar denk ik ook wel eens over na... Mn man heeft niks met paarden dus wanneer ik er niet meer ben; moet hij van mij de fokker mailen ( hele lieve vrouw ; woont in België en heeft ook de dochter en de moeder van mijn merrie). Als zij haar niet kan opvangen, blijft mijn merrie op de pensionstal tot haar einde. Ze wordt daar heel goed verzorgd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:20

TAO --> PP

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:38

Els1984 schreef:
Mac schreef:

Volgens mij geldt een dier als een zaak en gaat hij met de rest van je erfenis naar degene[n] die volgens de wet je erfgenamen zijn ,wanneer je geen officieel testament hebt gemaakt. Er is ook nog zoiets als een codicil, dat kun je wel zelf maken,dat gaat meestal over spullen met emotionele waarde. Ik weet niet of je daar ook een paard in zou kunnen opnemen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:53

Mijn oudje is officieel van m'n ouders en verzorg ik samen met m'n zusje. Zij kan dan dus de zorg op haar nemen.
De rest staat op pensionstal en wordt goed verzorgd. Die kunnen dus gewoon verkocht worden. Ga niet eisen dat iemand die houdt. Zijn prima paarden dus komen vast goed terecht.
Ik heb hier geen afspraken over gemaakt. Loopt wel los als het zo ver is denk ik dan maar..

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:59

Als ik er zo over denk, wat ik eerder ook al wel eens heb gedaan maar niet tot een oplossing ben gekomen. Denk ik dat ik de staleigenaar zou vragen haar te verkopen met aftrek van de stalling zolang ze daar nog staat. Mijn familie heeft idd niet heel veel met paarden en om ze dan mijn paard in de schoot te werpen.....dat zou ik voor mijn paard ook niet willen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:59

Ik hoop altijd heel hard dat de verzorgsters dan alles over nemen. Stalgeld hebben we toch niet. Ze zijn er ook zo aan gehecht dat dat wel goed moet komen. Misschien wel een idee om het een keer zwart op wit te zetten.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:02

Nooit over gehad oid maar lijkt me in mijn geval vrij makkelijk.

Mn ouders betalen al een groot deel van mn paarden en mn broertje rijdt er op. Dus denk dat ze die gewoon zouden houden. Denk trouwens ook niet dat mn vader mijn paard die ik het laatste heb kan verkopen want hij is er zelf gek mee.. en als ze wel Willem verkopen kan ik ze niet meer tegenhouden :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:05

Niet vastgelegd, wel besproken met mijn familie. Mijn oudje blijft. Mijn ouders zullen dan de zorg voor hem op zich nemen zolang ze dat kunnen doen. Mijn rijpaard wordt verkocht. Dat is een talentvol dier en daar kan iemand anders nog heel veel plezier aan hebben. Het is jammer om die op de wei te laten verpieteren.
Het eigendom van mijn afgekeurde paard gaat over naar de verzorger die er al jaren recreatief gebruik van maakt. Dit is vastgelegd is het verzorgcontract.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:09

Mmmm niet vastgelegd en niet besproken!
Ik zal er eens met manlief over hebben. Stel dat ons hele gezin er ineens niet meer is. Wat dan? Geen idee wat er dan met de dieren gebeurd. Niet alleen de paarden, maar ook de hond en de katten.
Niet leuk om over na te denken, maar is wel nodig!
Zal eens met Daan praten :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:15

Toen ik nog een eigen paard had, had ik gezegd tegen mijn vriend dat hij mocht doen wat hij wilde met mijn paard. Waarschijnlijk had hij hem verkocht. Inmiddels heb ik geen eigen paard meer dus het is niet meer van toepassing.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:20

Als ik zelf kom te overlijden zal mijn vriend een nieuw plekje voor mijn paard gaan zoeken. Hij is daarvoor heel duidelijk geïnstrueerd, namelijk dat hij contact op moet nemen met zijn fokker/vorige eigenaresse om een passende plek te zoeken.
Mochten we beiden ineens gaan, dan staat mijn paard opgenomen in mijn testament, ik laat hem dan na aan mijn nichtje die net als ik een paardenmens is. Mocht zij hem niet kunnen accepteren gaat hij terug naar de fokker. Met haar heb ik dit ook allemaal besproken, dus ze is er van op de hoogte dat zij dan een nieuwe plek voor hem mag zoeken. Ik heb expres voor haar gekozen, omdat ik weet dat zij een plek voor hem zoekt bij iemand die er net zo gek op is als ik. Tenslotte heeft zij mij ook uitgekozen als nieuwe eigenaar voor hem en is daarbij ook niet over 1 nacht ijs gegaan :)

AmigoSil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:25

Ik heb mijn vriend gevraagd of hij de zorg voor mijn paard op zich wil nemen, dat zal hij wel doen, maar het is een oudje. Denk dat hij eerder de beslissing neemt om hem in te laten slapen als dat ik zou doen. Mijn oudje heeft aangepast voer en iets meer verzorging nodig. Mijn paard staat bij ons aan huis. Vorig jaar is mijn nichtje overleden en de familie vroeg of ik haar paard wilde hebben. Ik vond het erg moeilijk maar heb toch nee gezegd. Ik vond het een eer dat ze mij vroegen, maar ik denk dat ik niet de klik met haar paard heb, die zij had en dan moet je eerlijk zijn. Zo moeilijk!