Paard verkopen of een tweede nemen? Help, dringend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Paard verkopen of een tweede nemen? Help, dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 18:43

Hey hallo! Allereerst: Het is voor mij echt wel een nachtmerrie om deze topic aan te maken.
Ik zit de laatste tijd nogal met een moeilijke gedachten in mijn hoofd. Ik heb 9 maand geleden mijn paard gekocht, de eerste 2 maanden bleek dit echt niet te klikken. Dan heel hard gewerkt en beter leren kennen, waarbij we op een heel korte tijd een enorme sprong hebben gemaakt en ik me enorm aan hem heb gehecht.

Maar de laatste 4 maanden staan we stil. Veel ups en downs, maar gewoonweg geen vooruitgang. Ik ben een dressuur ruiter, en ik heb een springpaard. Het was de bedoeling, dat ik met hem begon te springen. Maar ik heb hier gewoon niet het zelfvertrouwen voor. Hoe meer ik spring hoe erger het wordt. Ik zal nooit een springruiter worden, en hij nooit een dressuur paard. Kort samengevat; we houden elkaar tegen.

Ik heb me enorm aan mijn paard gehecht geraakt. Hij heeft mij zo in vertrouwen genomen, waarvan ik nooit had kunnen dromen. Ik begin letterlijk al in tranen uit te barsten als ik er nog maar aan denk dat ik hem niet meer zou hebben. Dit is op emotioneel vlak heel zwaar voor mij.

Een tweede paard leek dus voor mij het meest logische. Ik zou uitgaan naar terug een jonger paard van tussen de 0-3 jaar. Een dressuur paard dan natuurlijk. Maar dit is weer echt een hele verantwoordelijkheid. Kan ik dit financieel aan? Heb ik hier wel tijd voor? Mijn paard word nu betaald door mijn mama. Ik ben zelf nog maar (over 2 maand) 17, en moet nog 2 jaar middelbare school, en ik wil nog tijd hebben voor mijn vriend. Moesten de paarden thuis kunnen staan, was dit geen probleem. Verhuizen staat op het lijstje van binnen nu en 2 jaar. Maar het is nog niet voor direct. aangezien een klein huis met een tuin voor een degelijke prijs moeilijk te vinden is.

Mijn paard verkopen en een nieuwe kopen is dan nog een optie. Maar zoals ik al had vermeld is dit voor mij emotioneel ontzettend zwaar. Dit is mijn eerste echte "helemaal van mij paard".

Ik heb dus echt dringend hulp nodig, bedankt alvast om te lezen.

0000

Re: Paard verkopen of een tweede nemen? Help, dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:49

Ik denk dat je meer aan goede begeleiding hebt. Want ik ga er even vanuit dat je geen Grand Prix wil rijden en dan maakt het echt niet uit wat voor paard je hebt. Alleen is het rijden pas leuk voor een paard, als jij het leuk maakt.

Uiteraard kan je er dan prima een jong paard bij nemen als dat haalbaar is en je daar behoefte aan hebt, alleen denk ik dat je tegen het probleem dat je nu hebt, uiteindelijk ook met een ander dier zal aanlopen. Want ook 'echte' dressuurpaarden houden van afwisseling. Ook die moet je uitdaging blijven bieden en ook daarmee is het keihard werken om na een bepaald niveau nog verder te raken. Het klinkt mij meer in de oren als dat je tegen je eigen grenzen aanloopt, niet die van je paard. En daar kan je, gelukkig, prima aan werken onder de juiste begeleiding.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:50

Eh ook een springpaard kan dressuur. Want als ik het goed heb was salinero zelf een spring gefokt paard.

En het ene paard is het andere niet. Mocht je echt geen klik hebben zou ik het dier verkopen. 2 paarden kost veel tijd. En als je echt in de dressuur verder wilt is het denk ik fijner als je op 1 paard kan richten

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:51

Mijn vraag is dan: Wat gebeurd er dan met je eerste paard?
Als je een 2e paard koopt bedoel ik. Want dan ga jij je daar op richten, veel plezier mee hebben omdat het bij jou past. Krijgt je eerste paard dan nog wel aandacht/beweging of laat je hem staan op de wei?

Verder doen waar je je goed bij voelt, geef het desnoods nog wat tijd. Misschien kijk je er over een paar maanden al heel anders tegenaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:51

Gaat het om die Diallo waar je fototopics van hebt staan? Want daar zie ik gewoon een fijn, correct en ook nog knap paard waarmee je echt uitstekend mee moet kunnen komen in de dressuur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:56

Als je een klik hebt met je paard zou ik hem nooit wegdoen. Zowiezo is een gezond braaf paard een lotje uit de loterij. Ga dan les met hem nemen in het onderdeel waar je aan wilt werken,dressuur dus.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:59

En als je er nu een nieuw jong paard bij koopt waar je nog niets mee kunt kost het alleen maar geld. Als dat dier zover is dat je er mee kunt gaan rijden, wat doe je dan met deze? Alsnog verkopen of in een hoekje zetten te leuk zijn? Als ik jou was zou ik nu even door bijten en dit paard verkopen. Dan een andere waar je wel mee vooruit kunt en je zult zien dat is weer net zo leuk of nog leuker en je bent deze vergeten. Ik heb in 40 jaar tijd veel verschillende paarden gehad en ook wel eens 1 die erg lief was maar toch niet voldeed. Afscheid nemen en opnieuw beginnen. Het is een paard, hoe leuk en lief ook, maar je moet ze niet "vermenselijken"

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:02

Jij kunt wel een tweede paard willen maar neem aan dat je ouders die moeten betalen. Kunnen ze dat wel? Je moet ook nog naar school wat veel tijd kost en je wilt tijd voor je vriend.
Eerlijk gezegd zou ik of dit paard verkopen of goed les gaan nemen om te zien of hij echt niet geschikt is voor dressuur. Geen tweede paard kopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:08

Je huidige paard houden zou mijn advies zijn.
Zoek de juiste les en rij hem naar het Z.
Want ook een springpaard kan dat met gemak.
Het is meestal de ruiter die het verhinderd. :)

En als er dan over een paar jaar dat huis met wei is kun je dat tweede paard kopen. :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 20:27

0000 schreef:
Gaat het om die Diallo waar je fototopics van hebt staan? Want daar zie ik gewoon een fijn, correct en ook nog knap paard waarmee je echt uitstekend mee moet kunnen komen in de dressuur.

Begrijp mij zeker niet verkeerd. Diallo is een correct en goed paard. Het probleem is dat hij de basis dressuur is verwaarloosd bij hem in het verleden. Hij is ondertussen 12 jaar, komt heel moeilijk door de rug, zwaar in de mond en vooral, hij geniet niet van dressuur. Diallo is echt geboren om te springen, hij geniet hier zo van. En het doet mij pijn om dat ik dat hem niet kan geven. Ook al is hij enorm verwend en heeft hij alles was hij nodig heeft… Ik zal nooit met hem de arena in kunnen lopen voor zowel dressuur als springen.

Ook neem ik enorm veel les, van een goede lesgeefsters. Dus verwijt het me aub niet dat ik zogezegd niks van lessen zou nemen. Moest ik een jong paard kopen zou Diallo heus niet in een hoekje gaan staan. Ik zou gewoon minder eisen stellen en vooral terug veel gaan wandelen met hem.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:36

Maar dan begrijp ik niet dat je een nieuw paard wilt van 0 - 3 jaar. Je weet dan niet of dat paard plezier gaat beleven aan dressuur. En wat is je plan met Diallo? Wandelen lijkt me nu niet heel spannend voor iemand van 17 met een vriend.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:39

Misschien is het een optie dat jij gewoon lekker je ding doet met Diallo en 1x in de zoveel tijd iemand anders laat springen met hem? Bijvoorbeeld 1x in de week. Dan heeft hij toch zijn hindernissen en jij hoeft je niet schuldig te voelen dat hij het springen moet missen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:47

Ik heb ook even je fototopics bekeken en volgens mij mag jij in je handjes knijpen met zo'n vriendelijk dier als Diallo. Zonder cap stap je erop, je rijdt met neckrope etc.

Enorm veel les van meerdere lesgeefsters... Misschien moet je het er bij eentje houden en gewoon om de week ofzo. Stel je doelen klein en realistisch. Want met dit paard zou je gewoon een dressuurproefje en ook een parcourtjes moeten kunnen rijden. 9 maanden heb je hem pas... En misschien is hij niet perfect... maar wat denk je wat zo'n jonge gup aan begeleiding en vertrouwen nodig heeft om maar een deel te kunnen doen wat jij in eerste paar maanden met Diallo al kon.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:47

Maar wat houdt je tegen om zelf met hem onder goede begeleiding dressuurmatig aan de gang te gang? En voor het springen als afwisseling een ruiter uit de buurt te vinden die dat zo nu en dan gaat doen. Zo werk je twee kanten op.

Of is het vooral dat het je nogal vies tegengevallen is dat zijn dressuur matige basis niet is zoals je hoopte bij aankoop? Want daar valt op zich best wel aan te werken.

Mijn vos vond dressuur matig bezig zijn vroeger geen donder aan. Waren echt het duo klungel& co. Tot we door een blessure niet meer mochten springen. Langzaam, beetje bij beetje kwamen we erachter dat dressuur matig bezig zijn ook leuk kon zijn. Het heeft tijd& inzet gekost. En paard lief& ik konden elkaar regelmatig achter het behang plakken van ergernis. Want allebei fanatiek,leergierig, heetgebakerd, en allebei niet gezegend met van Nature goede motorische vaardigheden.. Maar we waren wel stapelgek met elkaar. Dat en fijne les, maakte dat toen we langzamerhand wat meer konden het leuk werd. Dat we erachter kwamen dit kunnen wij ook, en steeds een stukje beter. Inmiddels is het voor ons een sport geworden om met zo klein mogelijke hulpen te rijden. En we hebben als voormalig klungel&co het grootste plezier samen. En buitenrijden/ op wandeling gaan doen we nog steeds graag voor de afwisseling.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:54

Enorm veel les heb je niets aan. Het gaat over de kwaliteit.
Beter 1 keer in de maand goede les dan elke week slechte.

En heb je zelf de ervaring een jong paard op te Leiden?
Als je dit paard niet kunt verbeteren lijkt me een jong paard opleiden zeker nog een stap te hoog.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:59

Goed les zoeken. Misschien betaal je per les wat meer maar daar heb je vaak meer aan dan goedkope die net komen kijken.
Je hebt het ook over vertrouwen wat denk je wat komt kijken bij een jong paard?

Inderdaad misschien een bijrijder die springen leuk vind en dat naast dressuur ook eens af en toe doet.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:03

Ik snap niet zo goed waarom je moeilijk doet :p Jij bent gek op dit paard... Alleen heb je een moeilijkere start omdat bij hem de basis verwaarloosd is, maar daar zou je ook als je zou gaan springen aan moeten werken.

Verder hoef je natuurlijk niet per se wedstrijd te springen als je paard springen geweldig vindt. Ik vind springen niets, dus dat liet ik altijd een ander doen :) Pony vond het leuk, en ik hoefde op die manier niet te doen wat ik eng vond.

(even ter verduidelijking: een goede klik met een paard heb je niet snel zo maar... dus waarom zoiets opgeven ;) op die manier "moeilijk doen" )

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:10

De basis van elk springpaard is dressuur. Dus als je werkelijk geen dressuur kunt rijden met dit paard, dan is er iets mis gegaan in de opleiding van het paard. Neem goed les, richt je op de basis van het paard en je eigen zelfvertrouwen. Als je van hem geniet, waarom zou je dit dan in de weg staan? Je moet het niet zien als elkaar tegenhouden, je moet het zien als van elkaar leren. Hij kan dressuur van jou leren, jij kan zelfvertrouwen van hem krijgen om je grenzen te verleggen. Jullie vullen elkaar juist aan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:10

Ik vind het heel goed van je dat je ook rekening houdt met wat het paard leuk vindt om te doen. Als het paard blij wordt van springen en niet van dressuur, dan zou ik een heel leuk baasje voor hem gaan zoeken die lekker met hem gaat springen. En dan zelf een dressuurpaard kopen.
Als je het springpaard echt niet wilt verkopen kun je hem laten bijrijden tegen betaling zodat de kosten beetje binnen de perken blijven. Zodat jij alsnog een tweede paard kan kopen.
De rest hier heeft gelijk over dat een springpaard soms best kan dressuren. Maar jij kijkt naar waar je het paard gelukkig mee maakt +:)+

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:13

CalipsoLover schreef:
0000 schreef:

Begrijp mij zeker niet verkeerd. Diallo is een correct en goed paard. Het probleem is dat hij de basis dressuur is verwaarloosd bij hem in het verleden. Hij is ondertussen 12 jaar, komt heel moeilijk door de rug, zwaar in de mond en vooral, hij geniet niet van dressuur. Diallo is echt geboren om te springen, hij geniet hier zo van. En het doet mij pijn om dat ik dat hem niet kan geven. Ook al is hij enorm verwend en heeft hij alles was hij nodig heeft… Ik zal nooit met hem de arena in kunnen lopen voor zowel dressuur als springen.

Ook neem ik enorm veel les, van een goede lesgeefsters. Dus verwijt het me aub niet dat ik zogezegd niks van lessen zou nemen. Moest ik een jong paard kopen zou Diallo heus niet in een hoekje gaan staan. Ik zou gewoon minder eisen stellen en vooral terug veel gaan wandelen met hem.

Mijn paard is ondertussen 13 en ben de afgelopen 2 jaar alleen maar tegen het feit aangelopen dat ze zo zwaar was. Tot ik overgestapt ben op mijn huidige instructeur, hier leer ik geen trucjes maar hier leer ik mijn paard haar lijf normaal te laten gebruiken. Wat een wereld van verschil en wat is mijn paard licht in mijn hand geworden. Ik zou dus inderdaad een goede instructeur zoeken, en mijn ervaring is hier dat de meeste springruiters hier een stuk beter in zijn dan de dressuur ruiters. En JA ik ben ook een dressuurmuts :D

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:16

CalipsoLover schreef:
Het probleem is dat hij de basis dressuur is verwaarloosd bij hem in het verleden. Hij is ondertussen 12 jaar, komt heel moeilijk door de rug, zwaar in de mond en vooral, hij geniet niet van dressuur. Diallo is echt geboren om te springen, hij geniet hier zo van. En het doet mij pijn om dat ik dat hem niet kan geven. Ook al is hij enorm verwend en heeft hij alles was hij nodig heeft… Ik zal nooit met hem de arena in kunnen lopen voor zowel dressuur als springen.

Hier wringt volgensmij een beetje de schoen, want even heel onaardig gezegt; zonder een fatsoenlijke dressuurbasis kom je geen parcoursje rond.. Ook hier is een dressuurbasis voor nodig.

Ik zou dus op zoek naar een instructeur die je wel verder kan helpen, anders zou je geen maanden stil staan qua training, wellicht past de huidige vorm van lesgeven gewoon niet bij jullie als combi.

Zodra je meer basiscontrole hebt zul je je veel veiliger en vertrouwd voelen in een springparcoursje, al is het maar op 50 cm.
En zelfs springpaarden zijn echt geen 6 dagen in de week aan het springen, maar die worden gewoon met name getraind op controle en --> juist basis!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:25

Een tweede paard los het 'probleem' met je huidige paard niet op, toch? Ook als je een tweede paard erbij hebt staan, dan zul je nog steeds met je huidige paard aan de gang moeten. :) Nog even los van de vraag wat je ouders van dat idee vinden - je hebt je paard nog geen jaar en zij betalen hem lees ik - als ik zoiets als 16-jarige had voorgesteld waren die van mij echt door het dak gegaan. :))

Twaalf is echt niet oud, en daar kun je oude gewoontes nog prima van doorbreken. Kijk ook eens naar wat je paard allemaal wel kan, in plaats van wat hij niet kan. Verder rustig doortrainen, kleinere doelen stellen, niet zulke torenhoge verwachtingen hebben en gewoon inzien dat je wellicht eerst eens 1 a 2 jaar lekker moet trainen. Het zit waarschijnlijk veel meer in jouw hoofd dat je paard dressuur 'niet leuk vindt' en dan dat dat echt zo is. Jij bent degene die in je hoofd doelen stelt en ziet dat je die niet haalt, daar heeft je paard geen last van. Denk dus in kleine stapjes die wel gaan lukken. Dus niet meteen: hij moet licht in de mond en los door zijn lijf zijn. Maar: na deze les heb ik tenminste twee voltes met goede stelling gereden en hebben we een halve lange zijde schouderbinnenwaarts gedaan zonder dat hij over de schouder wegviel. Als je na een jaar dat soort kleine doelen optelt merk je dan ineens: verrek, hij loopt nog door zijn lijf ook! Take it easy, laat dat springen lekker zitten als je daar niet van houdt. Wissel in plaats daarvan veel af met lekker buiten rijden of leg eens een cavaletti-parcoursje uit. :)

Schop onder je kont dus: niet zo piepen! Geniet gewoon lekker van je maatje - daar gaat een paard houden immers om! :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 30-01-16 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:33

Pijnlijk om dit te lezen via bokt, maar ik begrijp dat je dit ook niet direct durft zeggen tegen mij. Ik ga mijn mening niet geven over wat je nu moet doen met Diallo.. doe waar je je goed bij voelt. Maar als het op een punt komt dat je denkt dat de beste optie is hem te verkopen, ga ik er proberen ALLES aan doen hem terug te nemen, ik vind persoonlijk dat ik er veel mee heb bereikt, trek nog eens goed je ogen open want voor fantastisch paard je onder je kont hebt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:57

CalipsoLover schreef:
0000 schreef:

Zo moet je echt niet denken. Heb hier ook een springpaard staan. Op 6 ingereden en dan concours. Zij vind springen het einde, ik ben er ook veel te bang voor maar nam af en toe wel eens een huppeltje.
Nu heeft ze een hoefprobleem en mag ze de komende tijd niet meer springen. We zijn nu aan het dressuren. Vroeger vond ze dat ook niet leuk maar nu lijkt ze het wel goed te vinden, ze is een pak enthousiaster geworden in de dressuur sinds ik gestopt ben met springen.
De rijtechnische problemen kan je aan werken! Toen ik mijn paard kocht slofte ze op haar voorhand, supertraag, moest elke pas aandrijven. Zeer zwaar aan het been. Nu is ze een stuk actiever al moet het nog meer, moet niet meer aandrijven, ze reageert terug op been.

Zou dit echt een spijtige reden vinden om een paard weg te doen waar je een band mee hebt. Ga lessen bij een goede instructrice die zowel jou als je paard uitdaagt en verbeter zijn zwakke punten. Als jij het leuk vind, is er een kans dat je paard het ook leuk gaat vinden eenmaal hij weet hoe hij zijn lijf beter kan gebruiken in de dressuur

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:13

Wat ik lees, is gebrek aan geduld / kunde en een onrealistische kijk.
Sorry...
Maar bij een ander paard krijg je weer wat anders!
Je rijdt hem met neckrope, hebt plezier met hem alleen heeft hij niet voldoende basis om een (vermoed ik aan je foto's te zien) b dressuurproefje te lopen???
Dan leer jij hem dat toch? Ookal is ie 12!
Ik las dat je zelf last hebt van wintergedoe (geen aanval, heb ik ook) maar dat speelt waarschijnlojk ook mee bij je paard; zijn gevoelsdieren!
Wat ik er uithaal, is dat je eigenlijk een jong paard wil met voldoende basis (wat dat ook moge zijn) om zo te kunnen dressuren?
Ok, daar betaal je voor! Ennnnn ... Ook bij een ander paard krijg he wel weer iets wat je niet bevalt (lees= niet doet wat jij wil door oa spanningen / ontbreken basis van zowel paard en ruiter ) want dat is juist paardrijden!!!
Samen dingen leren, leren omgaan met je gevoel, je paard dingen aanleren en hij leert dingen aan jou!
Maar dat gaat heeeel vaakniet binnen 1 jaar!

Dus als hij zo lief etc is, geef hem / jullie de kans om te leren!
Want ieder paard kan een b proefje lopen en alfoende leert men!
Ik heb het idee dat je hem niet op waarde schat alleen omdat jullie nog geen dressuursetje zijn!
Tijd en geduld!
Succes met je beslissing!