Help! Wel of niet doen? Aankoop paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appydale

Help! Wel of niet doen? Aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 14:02

Ik heb jullie hulp nodig!
Ik ben 16, en heb nu 7 jaar een eigen pony gehad waarmee ik wedstrijden heb gereden (vooral SGW) en ben nu opzoek naar een (leer)paard waarmee ik ook de wedstrijdsport in kan gaan. Ook willen we het paard gebruiken voor buitenritten en dressuurmatig gebruik voor mijn moeder en mijn zus. Nu hebben we een heel leuk paard om het oog. Een 10-jarige kwpn merrie (1.75) die M dressuur loopt en B sgw en springen. 3x langs geweest om te bezichtigen en te rijden en ik en mijn moeder zijn er enthousiast! Precies wat we zoeken, super braaf bij het poetsen en opzadelen en heel leuk onder het zadel.
Nu hebben we zaterdag de dierenarts laten komen om te keuren. Klinisch was ze helemaal super. Toen ze begonnen met röntgenologisch keuren kreeg ze verdoving en gingen ze direct met de achterbenen aan de slag. Toen ze bezig waren met het achterbeen heeft het paard de dierenarts een trap gegeven op zijn been. Gelukkig niks gebroken maar lopen ging moeilijk.
Nu heeft de dierenarts ons gebeld en gezegt dat zei het afraad dit paard te kopen omdat ze de trap onbetrouwbaar vond en haar wat zenuwachtig vond bij de dierenarts (het paard was wat zenuwachtig toen de DA haar ging bekijken/hartslag meten)
Ik vind het paard zelf nog wel helemaal leuk, mijn moeder ook maar ze twijfelt door wat de dierenarts heeft gezegt, dus hierbij.. Wat zouden jullie doen?
Groetjes jip

Kimpalm

Re: Help! Wel of niet doen? Aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:06

Ik zou het gewoon doen. Mijn vorige paard was zo;n makkelijk paard, met alles. Ik durf er mijn kleine zusje van 10 op naar buiten te sturen. Alleen bij de dierenarts kon hij lastig zijn. Hij rook het gewoon al aan de geur als de DA de stal binnen kwam. Als het paard veder helemaal naar je zin is, zou ik me niet door die ene trap laten tegen houden. Kan je zelf wel makkelijk zijn voetjes optillen?

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 14:07

Kimpalm schreef:
Ik zou het gewoon doen. Mijn vorige paard was zo;n makkelijk paard, met alles. Ik durf er mijn kleine zusje van 10 op naar buiten te sturen. Alleen bij de dierenarts kon hij lastig zijn. Hij rook het gewoon al aan de geur als de DA de stal binnen kwam. Als het paard veder helemaal naar je zin is, zou ik me niet door die ene trap laten tegen houden. Kan je zelf wel makkelijk zijn voetjes optillen?

Kon vorige keer met poetsen en opzadelen makkelijk haar benen aanraken en hoeven uitkrabben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:08

Vreemd advies van de DA wel moet ik zeggen. Er zijn meer dan genoeg paarden die gewoon wat nerveus worden van de dierenarts of die geen zin hebben in al die proeven. Vervelend dat hij een trap heeft gekregen, maar gebeurt nou eenmaal.

Als het paard verder braaf is zou ik hem door iemand anders op de foto laten zetten (zou die keuring namelijk wel afmaken als dat nog niet is gebeurd).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:10

Ik zou m'n droompaard niet laten staan om een beetje slecht gedrag bij de dierenarts. Wel zou ik graag wat meer info van de verkopers willen hebben. Ik zou willen weten of dit eerder voor is gekomen, waarom ze specifiek trapt als de dierenarts aan de benen zit, of ze dit gedrag vaker vertoont, etc. Misschien heeft ze een slechte ervaring met een dierenarts of misschien waren jullie (of de verkopers) wel ontzettend gespannen en reageerde ze daarop.

Waarom moest de merrie trouwens verdoofd worden voor de röntgenologische keuring? Mijn paard is over de jaren heen om wisselende redenen op de foto geweest maar daarbij nog nooit verdoofd.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:11

wij hebben ook gekeken naar een paard wat compleet in paniek raakte bij het zien van de dierenarts (mijn oom) wij hebben hem uiteindelijk niet gekocht vanwege andere redenen maar de problemen met de vee arts waren niet een punt. zolang je een veearts houd, die het paard en zijn streken kent zou het geen probleem moeten zijn, dan kan de arts er rekening mee houden en voorzichtig te werk gaan om mischien in de loop van tijd wel vertrouwen op te bouwen

xSlvna

haha mijn pony is zo geweldig braaf hè, zéker met kindjes. Maar de hoefsmid wil ie nog wel eens een schop verkopen :+
Zijn ook enge kerels, die DA al helemaal... telkens als die mannetjes aankomen worden ze geprikt of andere ongein. Net als een kind bang voor de tandarts...

Gewoon kopen als jij wel makkelijk aan zijn benen kon!

Anoniem

Ik heb een Hafje gehad die zodra ze de auto van de DA in de verte aan zag komen, al naar de andere kant van de wei galoppeerde.
Dat was een schat van een beest, heeft nog nooit iemand ook maar boos aangekeken, maar had gewoon echt een hekel aan de DA.
Ik zou om die reden geen paard laten staan, zeker niet als je zelf gewoon de benen kunt poetsen en hoeven kunt krabben.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 14:13

Yessy schreef:
Ik zou m'n droompaard niet laten staan om een beetje slecht gedrag bij de dierenarts. Wel zou ik graag wat meer info van de verkopers willen hebben. Ik zou willen weten of dit eerder voor is gekomen, waarom ze specifiek trapt als de dierenarts aan de benen zit, of ze dit gedrag vaker vertoont, etc. Misschien heeft ze een slechte ervaring met een dierenarts of misschien waren jullie (of de verkopers) wel ontzettend gespannen en reageerde ze daarop.

Waarom moest de merrie trouwens verdoofd worden voor de röntgenologische keuring? Mijn paard is over de jaren heen om wisselende redenen op de foto geweest maar daarbij nog nooit verdoofd.

Verkoopster was ontzettend geschokken, had dit nooit eerder bij haar gezien. Wel vertelde ze dat ze altijd wat zenuwachtig is geweest bij de DA maar verder altijd braaf was.
Ik heb geen idee waarom Ze verdoofd is. Dierenarts deed het en ik heb nog nooit een röntgenologische keuring mee gemaakt dus nam aan dat het normaal was!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:15

Mijn tandarts gaf aan dat paarden na verdoving onvoorspelbaar zijn dus je extra moet opletten ivm trappen. Als dat klopt, is dit gedrag niet zo raar. Ik zou het paard gewoon kopen.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:17

Ik zou me daar niet zo druk om maken. Mijn paard is echt een geweldig dier, lief en meegaand op alle mogelijke manieren. Maar zet er geen DA of Tandarts naast, wat daar moet ze niks van weten :D Ze is wel braaf hoor en gaat echt niet gelijk op de achterste benen, maar het is er wel eentje die ook inneens zo'n trap zou kunnen geven. En hoevaak moet je nu naar de dierenarts, er komt ook wel veel aan apparaten bij kijken natuurlijk en is snap wel dat een paard daar zenuwachtig van wordt.

joellexangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:39

gewoon doen!
toen ik mijn 2e pony ging kopen was ze heel druk terwijl ze als lief en rustig was beschreven!
ze stond niet stil en we moesten oppassen dat ze niet beet etc.
en toen bokte ze opeens..maar ik was verliefd! en bleef volhouden. uiteindelijk toch gekocht! en zeker geen spijt van gehad <3
nu is ze doorverkocht aan een gehandicapt meisje!
wij hebben er verder geen problemen mee gehad en het nieuwe baasje ook niet /3
misschien is ze bang geweest van iets?
ik zou niet twijfelen O:)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:40

Ik verplaats dit topic van OPG naar PP.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:42

ik zou het advies van de DA naast mij neerleggen....

als het een fijn paard is...ik vind een paard wat 1x trapt (ook nog onder een bijzondere omstandigheid..verdoofd....) nog niet meteen ongeschikt hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:43

Ik zou nog eens goed om uitleg vragen bij de DA.
Het is wel iemand die dagelijks paarden in handen heeft, dus dat oordeel zou ik niet zomaar aan de kant zetten. Is er een instructeur of andere paardenkenner die jullie adviseert?

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:45

hier het zelfde, super braaf paard kan er alles mee en ook heel lief en voorzichtig met kinderen, nooit gebeten of getrapt maar zodra er een dierenarts bij komt wordt ze ook nerveus en vroeger hoefsmid ook maar nu is ook rustig bij de smid, gewoon doen! een dierenarts is nooit een fijne ervaring voor een paard dus dat ze zo reageert is helemaal niet gek

zoutvaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:47

WAt senna zegt, kan je niet nog eens langsgaan met een paardenkenner uit je naaste omgeving als je twijfelt ?
Ik zou er om eerlijk te zijn al helemaal niet mee zitten, misschien ligt het ook wel aan de lichaamstaal van de betreffende DA naar het paardje toe en gebeurt er nooit niks meer en bij geen enkele DA.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:53

Ik begrijp natuurlijk wel dat jullie geschrokken zijn. Dit gedrag wil je niet zien bij een paard waarbij je op punt staat het aan te kopen. Logisch dat jullie twijfelen.

Maar ... Wanneer jullie zelf geen problemen in omgang ondervonden en jij ook goed haar hoeven kon uitkrabben, lijkt het me toch geen paard dat om de minste aanraking aan zijn benen trapt?

Zelf heb ik een ontzettend brave merrie. Van al wat ik op stal heb/had is zij de enige die ik door mijn kleine buurmeisjes liet poetsen. Zij is zo respectvol en zo voorzichtig naar mensen toe.
Echter, bij de vorige eigenaresse (mijn beste vriendin) heeft ze de arm van de DA gebroken!
Haar gedrag bij de DA is fel verbeterd maar nog, telkens wanneer de DA binnen komt, staat ze snuivend achterin haar stal met veel wit in haar ogen alsof ze vermoord gaat worden. Tsja ....

Misschien om de laatste twijfel weg te nemen, zou je de huidige eigenaresse kunnen uitleggen dat je vertrouwen een deuk(je) heeft gekregen en je het paard nog graag een keertje wil poetsen of zo? Gebruik dan eventueel een lang zweepje zodat je jezelf zeker veilig stelt en streel dan over haar benen, ook onverwacht. Wanneer ze dan niets doet, zou ik zeker kopen! Dan weet je wel dat je bij een DA onderzoek moet uitkijken met haar.

Veel succes!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:57

Mijn merrie is 100% te vertrouwen als er geen dierenarts in de buurt is. Op de kliniek beperk ik het tot een procent of 2. Ze heeft 6 dierenartsen op de kliniek getrapt (waarvan een 3 weken niet kon lopen). Maar ik durf mijn 5 jarige nichtje haar te laten poetsen en er onder kruipen alles.
Met verdoving zijn paarden onberekenbaar; het zorgt ervoor dat een vluchtdier niet kan vluchten. Dan grijpen ze op de andere 2 mogelijkheden: freeze of fight.
Gewoon kopen als hij verder goed was.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:00

Hey naamgenootje (ik heet ook Jip),

Als jullie er enthousiast over zijn, waarom niet?
Zoals hierboven ook al gezegd, zijn sommige paarden niet helemaal fan van de dierenarts. ook kan het komen door de verdoving.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:01

Zonde om een goed paard daarvoor te laten staan.
Het is vrij normaal dat paarden bij zo'n keuring wat nerveus zijn.
Mijn eigen merrie is bijvoorbeeld ook heel erg braaf en makkelijk.
Kan een kind onderdoor lopen bij wijze van spreken.
Maar de tandarts vindt ze weer eng, dan gedraagt ze zich ook erg nerveus.
(komt altijd weer goed omdat de tandarts de tijd neemt)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:21

Hier nog iemand met een fantastisch lief en braaf dier dat rustig met kinderen op pad kan, maar niet met de DA :D Het is ook nogal wat voor zo'n paard. Helemaal met een verdoving kunnen ze heftig reageren. Ik zou een paard alleen hierom echt niet laten staan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:27

Ah ja, nog vergeten vertellen, het springt me terug te binnen nu ik de ervaring van Smurffie lees.
Toen mijn merrie in de kliniek stond, hing er een bordje aan haar staldeur "pas op, slaat". En dat is dus diezelfde merrie die ik met een gerust hart door de buurmeisjes laat poetsen, ook haar benen! Maar met DA's rondom haar verandert ze dus.

Hou je ons op de hoogte van je/jullie beslissing? Kan je je mama overtuigen door het lezen van al deze soortgelijke ervaringen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:33

Ik ben ook zenuwachtig bij de dokter :P

Naar mijn idee hoeft het op zich niks te zeggen. wij hebben er ook 1 op stal. super braaf, zo ver je hem schuift heb je hem, vindt alles prima, maar een dierenarts in de buurt en hij is niet blij.
als het voor de rest een geschikt paard is zou ik hem daarom niet laten staan.
Succes met jullie keuze!

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 15:36

Lukasje schreef:
Ah ja, nog vergeten vertellen, het springt me terug te binnen nu ik de ervaring van Smurffie lees.
Toen mijn merrie in de kliniek stond, hing er een bordje aan haar staldeur "pas op, slaat". En dat is dus diezelfde merrie die ik met een gerust hart door de buurmeisjes laat poetsen, ook haar benen! Maar met DA's rondom haar verandert ze dus.

Hou je ons op de hoogte van je/jullie beslissing? Kan je je mama overtuigen door het lezen van al deze soortgelijke ervaringen?

Ik ga haar inderdaad proberen te overtuigen door haar dit te laten lezen. Ook heb ik aan der voorgesteld om de röntgonologische keuring verder af te maken met een andere dierenarts zodat die er ook naar kan kijken en een mening kan geven!
Ik hou jullie zeker op de hoogte :)