Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:01

Een 4 tal jaar geleden hebben wij een paard van ons verkocht.Dit paard was door mijn vriend gefokt. Ik reed er mee maar ze was te klein voor mij. Ook was de klik er niet met het paard en had ik mijn eigen paard dat ik trainde. Dit paard had ik reeds van voor ik mijn vriend leerde kennen.

Dat meisje was heel blij met haar paard en samen hebben ze een hele weg afgelegd. Zij van bange ruiter naar inmiddels goede ruiter die parcours van 1 m springt met het paard.

Het paard staat ook nog steeds bij ons. Dit is voor de nieuwe eigenares makkelijk. Het is goedkoper dan een manege of privé stal en ze weet dat er super voor het beestje gezorgd wordt. En daar wringt nu het schoentje...

De eigenares zit sinds vorig jaar op de universiteit. Sindsdien kijkt ze niet meer om naar haar paard. Ze rijdt heel weinig. Nu is het weer 2 maanden geleden. Tijdens die 2 maanden ze 3 keer langs geweest. Ze wrijft haar paard op haar snoet en komt bij ons binnen zitten een uur gezellig kletsen.

Nu ook weer vandaag. De examens zijn sinds maandag gedaan en dinsdag ging ze komen rijden. Dinsdag is ze niet geweest was ze was te moe en heeft de hele dag geslapen. Ok, kan ik nog snappen examens zijn zwaar. Gisteren is ze dan even geweest. Heeft ze haar paard 10 minuten gezien en is ze een uur binnen komen kletsen. Ze ging ZEKER vandaag rijden. Krijg ik SMS dat ze er niet geraakt want haar mama die haar paard vervoert kan niet door omstandigheden. Ok heb ik ook alle respect voor. Nochtans heeft het meisje een auto en woont ze op 20 minuten van haar paard. Ik stel dan voor ga te voet naar de piste. (Piste is max 2 km van de deur!) Wil ze niet doen. Ga dan wandelen! Ik wil gerust mee met mijn paard. Ook dit wil ze niet doen. Laatste optie;: Ik wil je gerust naar de manege brengen (ik zit ziek thuis maar is kleine moeite en ben al wat aangesterkt). En ook dit lukt niet want ze zit bij haar vriendje....

In het verleden hebben we hier al veel gesprekken over gehad. Soms tot ruzie toe... Ik probeer dit echter vaak opbouwend aan te pakken en de noden van haar paard te omschrijven maar dat dringt duidelijk niet door....

Mijn hart breekt voor dat paard en ik krijg het hier steeds moeilijker mee. Jammer genoeg heb ik de tijd niet om haar paard te rijden. Ik heb mijn eigen paard, mijn gezin en zoontje. Dagelijks verzorg ik de 5 paarden die op mijn hof staan met liefde.(1 jaarling, 2 oudjes, mijn paard en dat meisje haar paard.) Ik zet ze buiten en haal ze binnen.

Ik weet op de duur niet meer wat te doen. Ik heb mij voorgenomen om niet meer te reageren en het te laten voor wat het is. Dit is echter bijzonder jammer voor haar paard. Het is zo een lieve merrie die zo graag werkt maar jammer genoeg wordt er niet naar haar omgekeken.

Ik heb al voor een bijrijder gezorgd voor deze merrie maar dat meisje heeft ook niet zo veel tijd omdat zij ook voltijds werkt met heel onregelmatige uren. Zij is ook volledig afhankelijk van mij. Als ik haar niet naar de piste breng, zal ze er niet naar toe wandelen in de winter. Wandelen is ook uit den boze.

Ik heb het hier heel moeilijk mee. Ik doe alles voor mijn paard. Rij in weer en wind en probeer alles te doen om het welzijn van mijn beestje te vergroten.

Het grootste deel van het probleem ligt dus aan mij aangezien ik van anderen verwacht dat ze hetzelfde doen maar blijkbaar mag ik dat niet verwachten....

Hè nu ik dit van mij afgeschreven heb, lucht het wel op.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:05

Ik denk dat het probleem vooral ligt bij het feit dat het jóuw oude paard is en hij bij jou op stal staat, waardoor je hem ergens nog beschouwt als het jouwe.

Een paard gaat echt niet dood als hij niet bereden wordt. Natuurlijk is aandacht goed en leuk, maar de levensbehoeften van een paard zijn vooral genoeg vrije beweging (weidegang), water, eten, een schone stal/onderdak.
De nieuwe eigenaresse is inderdaad een beetje laks, maar in feite is dat niet meer jouw probleem en daarom raad ik je ook aan je er minder druk over te maken. Het is haar paard, en zolang hem niks ontbreekt qua levensbehoeften of medische zaken, doet zij niks verkeerd.

Ik ken het van de andere kant, ik ben student en woon op kamers. Mijn paard is geblesseerd waardoor rijden sowieso niet mogelijk meer is en daarnaast is het nog een lui monstertje ook. Hij staat erg goed op de stal waar hij staat en komt daar zeker aan al zijn trekken. Ik heb overwogen om hem te verhuizen naar een stal hier in Breda. Deze was echter veel grootschaliger, met minder weidegang en minder zicht op ieder paard. Alhoewel ik hem daar meer aandacht zou kunnen geven, heb ik er uiteindelijk toch voor gekozen dit niet te doen, puur omdat hij meer heeft aan veel uur weidegang dan dat er een keertje meer mee wordt gereden (als dat had gekund) of wordt geborsteld. Al verschilt dit soms natuurlijk per paard.
Laatst bijgewerkt door Jennifuur op 28-01-16 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:05

Ik zou proberen me er niet aan te storen. Het is haar paard, als ze niet wil rijden rijdt ze niet

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:06

Het is jouw paard niet. Als je dit niet meer aan wil zien, dan heb je twee keuzes: koop het paard terug en regel het zelf of vertel de eigenaar dat ze moet verkassen, omdat je het niet meer aan kan zien.

antje_vip

Het is dus niet meer jouw paard? Als je er niet tegen kan zou ik de huur opzeggen.
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 28-01-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Ik snap het dilemma, maar dan vanaf de andere kant.
Ik ben zelf student, en moet vaak 6 dagen in de week op de universiteit zijn (in Utrecht en paard staat in Zwolle). Daarnaast werk ik dan ook nog 2-3 avonden in de week (in Zwolle).

Dat is heftig. Vaak heb ik dan ook de puf niet voor training en maak ik een buitenritje.

Mijn paard staat echter 24/7 in de kudde op het land. Daarom staat ze in Zwolle. Ook in Utrecht kan ik er niet elke dag heen, maar als ze dan ik nog veel op stal zou staan vind ik dat voor mijn paard niet goed genoeg.

Het is soms heel lastig, en meerdere keren heb ik bijrijders gehad (bevielen niet of gingen weg), en zelfs overwogen om mijn paard te verkopen.

Inmiddels hoef ik nog maar een jaartje te studeren en dan kom ik weer naar Zwolle om te werken. Het is de afgelopen jaren niet ideaal geweest, maar ik heb nooit de indruk gehad dat het welzijn van mijn paard werd aangetast omdat ik weinig kon komen.
Maar goed, mijn paard staat dus altijd buiten met vriendjes en werd regelmatig wel opgehaald door mijn zus om te rijden of te poetsen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:08

Jij wordt betaald voor de verzorging dus het paard komt niks tekort. Zolang de betaling gewoon goed gaat heb je imo niks te klagen en het paard ook niet want die heeft een luizenleventje. Er zijn een heleboel paarden waar de eigenaar dagelijks komt en die het veel slechter hebben.

Sleeper

Re: Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:12

Als het paard lekker buiten komt en zijn natje en droogje krijgt wat is dan het probleem? Tenzij je het idee hebt dat ze de verantwoordelijkheid helemaal afschuift? Want rijden is iets wat wij vinden dat 'moet' terwijl het paard liever lekker buiten staat rond te scharrelen.

Ik begrijp wel dat je het lastig vind omdat je zelf heel anders met je paard omgaat en dat ook van anderen verwacht. Tja, verwachtingen brengen teleurstellingen helaas :) (ken het)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:12

Wees blij dat ze het paard wel bij jou laat staan en de kosten betaald dan heb je deels nog invloed op de gezondheid van het beestje. En als het elke dag beweging krijgt dan is er niets aan de hand toch? Blijf je er over doorgaan bij haar kan ze er ook keer zo zat van worden dat ze het paard verkoopt en/of het ergens anders stalt. Als je daar blijer van wordt dan is het beter dat gewoon te zeggen. Maar zoals het nu is vindt ik dat haar weinig te verwijten valt ze zorgt voor een goede verzorging toch?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:13

Moeilijk, maar het paard is niet van jou en dus heb je er verder niets over te zeggen. Het paard komt niets te kort dus er is geen probleem voor het dier. Alleen voor jou.
Een oplossing zou zijn om haar te adviseren het paard ergens anders te zetten. Dan kun je je er ook niet meer aan ergeren.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:14

Jullie hebben gelijk als jullie zeggen. Het is niet mijn paard en ik moet mij er bij neerleggen dat de eigenares er niet naar omkijkt...
Toch doet het mij wat... Waar ik wel blij om ben is dat ze nog bij ons thuis staat en dat ik 100% weet dat ze super goed verzorgd wordt! (Tuurlijk, dat doe ik zelf :9 )

Als onze weide droger wordt zal er een piste aangelegd worden. Ik hoop dat het dan zal verbeteren.

En ik kan ook niet boos zijn op dat meisje. Ze is een top meid en we komen super goed overeen. Enkel liggen mijn prioriteiten anders dan de hare. Ik heb ook unief en hogeschool gedaan met een paard ter verzorging. Het is dan mijn inziens een kwestie van planning. Het feit dat ze altijd uitvluchten heeft, vind ik pas heel lastig.

Toen ik haar leeftijd had, moest ik alleen voor mijn paard zorgen. Dat stond ook niet thuis maar op een weide op 20 minuten rijden. Ik moest zelf voor eten zorgen 2 maal daags, stal poetsen, drinken voorzien (lees emmers sleuren). Zij moet niks doen. Enkel in de auto stappen, paard zadelen en rijden...
Het gaat mij een stuk over doorzettingsvermogen en passie... Ik mis dit enorm bij haar en dat is vooral mijn pijnpunt...

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:16

Ik heb het hier ook al een aantal keer gehad dat de eigenaar het wel best vond en niet of nauwelijks iets met het paard kwam doen. Op zich niet erg maar als de paarden dan uit verveling gaan uitbreken is het voor de stalhouder minder prettig. In zo'n geval zou ik als stalhouder adviseren om een bijrijder te zoeken zodat het paard toch gewoon beweging krijgt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:18

Jij kan haar niet met jou vergelijken en dat moet je ook niet willen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:18

Ik snap je frustratie echt wel! Ik vind het zo'n kul-argument, studeren en dan 'geen tijd' hebben. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Nou ja, dat doet ze dus eigenlijk ook, alleen pakt het niet zo gunstig uit voor het paard.

Ik zou de situatie ook op mezelf betrekken. Toen ik studeerde deed ik er 3 uur over om van mijn kamer naar mijn paard te komen. De weekenden was ik er sowieso en door de week ging ik ook 1 of 2 keer rijden. Als het anders was geweest in die tijd, dan hadden mijn ouders mijn paard écht wel verkocht. Uiteindelijk heb ik 2 studies afgerond en heeft mijn paard er nooit last van gehad.

Bottom-line: je moet er wat voor over hebben en dat heeft zij duidelijk niet. Het enige wat me 'troost' zou geven is dat het paard super verzorgd wordt en niet 24/7 staat weg te kwijnen in een stal. Misschien moet je daar voor jezelf wat meer op focussen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:20

Maar dat jij dat vroeger wel allemaal deed en tijd vrij maakte; wil niet zeggen dat een ander dat ook moet doen.
Als ze een paard van jouw verzorgt/bijrijd heb je daar we; wat over te zeggen natuurlijk.
Maar zolang zij netjes betaald en het paard volpension staat, kun je daar niets mee.
Je kan zeggen dat je het jammer vindt, en evt motiveren (zullen we een x samen rijden?), maar meer niet.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:20

vilheide schreef:
Ik heb het hier ook al een aantal keer gehad dat de eigenaar het wel best vond en niet of nauwelijks iets met het paard kwam doen. Op zich niet erg maar als de paarden dan uit verveling gaan uitbreken is het voor de stalhouder minder prettig. In zo'n geval zou ik als stalhouder adviseren om een bijrijder te zoeken zodat het paard toch gewoon beweging krijgt.

Wat jij hier zegt gebeurd dus ook. Ik kan alle paarden makkelijk buiten zetten maar de hare dus niet meer. Zij breekt constant uit! Ze kan 35 minuten op de weide staan en kruipt door de draden. Of hier nu elektriciteit op staat of niet... dat zal haar worst wezen. Dus nu zet ik haar enkel buiten als ik thuis ben en dan moet ik haar constant in de gaten houden. Ze is letterlijk vogelvrij als ze buiten staat. Ze gaat van weide a naar weide b naar weide c, loopt de stal binnen en buiten... laat zich dan niet meer vangen...
Er is een bijrijder waar het meisje mee akkoord gaat maar zoals ik al zei komt zij ook niet zo vaak.

Beide dames zijn bang van 'de winter' :brr:

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:21

Iris82 schreef:
Jij kan haar niet met jou vergelijken en dat moet je ook niet willen.

Heb je zeker gelijk in!! Is enkel niet zo makkelijk :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:22

vilheide schreef:

Hoe doe je dat dan met een paard die met pensioen is of een paard die met een blessure op rust staat?!

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een paard gaat uitbreken van verveling.
En ja we hadden genoeg fokmerries en jong spul staan waar nooit wat mee gebeurde.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:23

Olympia96 schreef:
Ik snap je frustratie echt wel! Ik vind het zo'n kul-argument, studeren en dan 'geen tijd' hebben. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Nou ja, dat doet ze dus eigenlijk ook, alleen pakt het niet zo gunstig uit voor het paard.

Ik zou de situatie ook op mezelf betrekken. Toen ik studeerde deed ik er 3 uur over om van mijn kamer naar mijn paard te komen. De weekenden was ik er sowieso en door de week ging ik ook 1 of 2 keer rijden. Als het anders was geweest in die tijd, dan hadden mijn ouders mijn paard écht wel verkocht. Uiteindelijk heb ik 2 studies afgerond en heeft mijn paard er nooit last van gehad.

Bottom-line: je moet er wat voor over hebben en dat heeft zij duidelijk niet. Het enige wat me 'troost' zou geven is dat het paard super verzorgd wordt en niet 24/7 staat weg te kwijnen in een stal. Misschien moet je daar voor jezelf wat meer op focussen?

Als ik gewoon moet naar school gaan en studeren en eventueel werken is het gewoon donker als ik thuis kom hoor. Onze bak is niet verlicht dus dan rijd ik ook gewoon een tijd niet tot het weer langer licht is buiten. Zolang het paard buiten komt met vriendjes, eten en water heeft en een stal snap ik het probleem niet.

Overigens heeft mijn paard er ook geen last van als ik niét rijd.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:26

Vroeger ging het echter wel beter. Toen nam ik haar overal mee naar toe. We gingen samen naar de piste rijden, gingen samen wandelen...
Ik deed dit gratis en uit liefde voor het paard en het meisje. (Want begrijp mij niet verkeerd, het is echt een lief kind!! )

Maar ik heb nu zelf een kindje en ik heb mijn planning moeten aanpassen. Maw ik ga vaak 's avonds laat rijden, wandelen is moeilijker te plannen omdat ik dan opvang moet zoeken voor mijn kind. En na 3 jaar haar alles 'geleerd' te hebben vond ik de tijd rijp dat ze alleen de zorg aan kon. Blijkbaar loopt het daar fout. Zonder mijn ondersteuning lukt het niet...
Als het meisje en haar moeder alleen op pad gaan blijkt er van alles fout of moeilijk te verlopen.... De mama steunt haar dochter ook niet.
Ik ben er mij dus wel van bewust dat het voor haar ook niet makkelijk is! (Dit neerschrijven helpt mij relativeren!)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:29

Brainless schreef:
vilheide schreef:

Hoe doe je dat dan met een paard die met pensioen is of een paard die met een blessure op rust staat?!

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een paard gaat uitbreken van verveling.
En ja we hadden genoeg fokmerries en jong spul staan waar nooit wat mee gebeurde.

Dat paard is sinds ze klein is al een echte uitbreker. Zij kruipt letterlijk door de draden. Elektriciteit negeert ze. Het feit dat ze een vriendje heeft trekt ze haar ook niet aan. Ze gaat letterlijk op de draden staan en duwt ze open met de nek. Zelfs in de beste afgemaakte weides is ze er reeds in geslaagd om te gaan lopen! We hebben haar ettelijke keren op de weide van de buren aangetroffen! Zelfs op een weide die deels afgemaakt is met schapendraad. Paard is niet bang om haar pijn te doen. De drang om uit te breken is groter dan de pijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:31

Laibadji schreef:
vilheide schreef:

Wat jij hier zegt gebeurd dus ook. Ik kan alle paarden makkelijk buiten zetten maar de hare dus niet meer. Zij breekt constant uit! Ze kan 35 minuten op de weide staan en kruipt door de draden. Of hier nu elektriciteit op staat of niet... dat zal haar worst wezen. Dus nu zet ik haar enkel buiten als ik thuis ben en dan moet ik haar constant in de gaten houden. Ze is letterlijk vogelvrij als ze buiten staat. Ze gaat van weide a naar weide b naar weide c, loopt de stal binnen en buiten... laat zich dan niet meer vangen...
Er is een bijrijder waar het meisje mee akkoord gaat maar zoals ik al zei komt zij ook niet zo vaak.

Beide dames zijn bang van 'de winter' :brr:

extra kosten berekenen voor schade of tijd die jij kwijt bent met het steeds vangen van het dier of onderhouden van de omheining..

zodat ze vanuit haar beurs serieus gaat kijken naar hoe dat beest beweging kan krijgen.

En het is een simpel principe, eens verkocht, is verkocht..

hoeveel paarden staan er niet hun leventje te slijten als levende grasmaaier?
zij kiest ervoor dat haar paard een grasmaaier mag zijn voorlopig.

paarden die uitbreken, breken meestal niet uit omdat er te weinig mee gedaan wordt..
want van een rondje bos worden ze ook niet echt heel moe en ze staan daarnaast alsnog 90 % van de dag stil.

als een paard continue uitbreekt, denk ik eerder aan misschien een verrijking aanbrengen in de wei om de verveling tegen te gaan. daar hebben alle paarden dan ook gelijk wat aan toch? En dat hoeft echt niet veel te kosten.. als ze zich vervelen op de wei, dan vervelen ze zich op de wei, ook met beweging ben ik bang.

----

maar zoals je het beschrijft is het uitbreken ook niet afhankelijk van beweging of niet,
maar gewoon een karakterpunt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-01-16 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:31

Wat ik dan ook niet snap is dat als ze dan komt ze maar 10 minuten bij haar paard gaat. Haar eens gaat aaien en dan een uur! komt kletsen! Haar paard in de wasplaats zetten en poetsen is er niet bij. (Doet ze trouwens ook nooit als ze gaat rijden.) Dat is laksheid dat ik moeilijk naast mijn kan leggen....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:34

maar dat is toch haar keuze?

paard zelf maakt het waarschijnlijk al lang niet meer uit.. die ziet haar echt niet als 'baasje' op dit moment. dus ook geen besef dat het baasje geen aandacht heeft.

die krijgt z'n natje en z'n droogje..

en zij wandelt af en toe langs en geeft m een aai..

tenzij hij ziek wordt van het niet gepoetst worden, dan wordt het een ander verhaal.
maar hoe denk je dat de meeste 24/7 buiten levende grasmaaiers erbij staan?

je ergert je er vooral aan omdat dit ooit jouw paard was, jij je zaken anders doet dat dan zij..
en je constant geconfronteerd wordt met dat specifieke paardje, jouw emotionele band daarmee en haar andere kijk op dingen..

ik denk dat je het beste gewoon de huur kunt opzeggen, als dit zo moeilijk voor je is.

maximuss

Re: Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:37

Als Ts de huur gaat opzeggen vrees ik dat paardlief een enkeltje marktplaats gaat krijgen...