Heb eergisteren een kwartiertje onder het zadel met haar gewerkt, en vandaag weer een kwartiertje. Resultaat: ze staat weer als een zielig hoopje spierbevangenheid op stal...

Misschien niet helemaal eerlijk, maar... momenteel rijd ik op een paard van iemand anders, en...het verschil in bewegingskwaliteit is wel zo ontzettend groot. Dat andere paard loopt gewoon goed, zoals een rijpaard hoort te lopen. Niets bijzonders misschien, en zeker niet lekker makkelijk en ontspannen, maar als je dan op [naam verwijderd] stapt...werkelijk om te huilen. Als een kameel stampt ze zich voorwaarts, stug in de mond, zonder ruggebruik, zonder veer....tragisch slecht. Ik had haar zo goed lopende dit naseizoen, en toen raakte ze dus, zoals elk jaar, weer bevangen...heb je dit.
Ik ben niet meer van plan om met [naam verwijderd] te starten. Kost me een vermogen aan startgeld, en dan nog zijn we volkomen kansloos; [naam verwijderd] kan gewoon niet (meer?) goed lopen. MAar wat dan? Elke dag trainen opdat ze dan in staat zal zijn af en toe een buitenrit te maken? [naam verwijderd] kan met haar gezondheid niet een week niets doen en dan een rit van 1 uur; dan staat ze onherroepelijk na een half uur bevangen en kan ze geen stap meer zetten....
Het is niet best. Ik verlies motivatie ooit nog wat met haar te gaan doen. HEt is zo ondankbaar. En dan elk najaar moet ze weer op rust.
[naam verwijderd] verkopen zal niet gaan. Als ik na al mijn jaren dokteren aan dit paard haar niet eens goed kan houden, hoe kan iemand anders dat dan wel? Er zullen niet veel mensen zijn die dat kunnen, en dan moet er ook nog maar 1tje bij zitten die aan zo'n paard wil beginnen...
En haar als goed verkopen doe ik het paard niet aan. Dat is een lijdensweg, want ook de nieuwe eigenaar gaat tegen dit probleem aan lopen in de herfst, en wat zal die er dan mee gaan doen?
Het is niet alsof ik ruimte genoeg heb voor al die paarden en een box over voor een 7 jarig paard dat met pensioen is. Het zijn ook bepaald geen kleine cavia's, wat heet verstand? [naam verwijderd] zelf heeft trouwens als ze niets hoeft te doen, helemaal geen pijn ofzo. Ze voelt zich dan helemaal prima. Toch, [naam verwijderd] op stal houden heeft ook nadelen; ze is altijd vreselijk hengstig dat ze de boxwanden kapot beukt, en naar andere paarden toe is [naam verwijderd] allerminst aardig.
Dus ik zit met een dilemma: houden tot ze hoogbejaard is à € 110,- per maand aan kosten zonder er ooit weer wat mee te doen, of...afmaken.
Ik geloof dat ik wel weet wat me te doen staat.