Hoe vaak DA?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Hoe vaak DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 23:58

In het topic wat kost een paard daadwerkelijk kwamen aardig wat DA bezoekjes voorbij.

Zoveel dat het bijna lijkt alsof iedereen elk jaar minimaal honderden, maar eerder duizenden euro's aan onverwachte DA kosten heeft.

Nu vraag ik me af wie er nog meer een abonnement heeft op de dierenarts?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:00

Heb ik nooit gehad, in alle jaren dat wij paarden hebben gehad is de dierenarts maar een tiental keren geweest en dan heb je het toch over een 30+ paarden. Het ligt er natuurlijk ook aan of je zelf een beetje kunt inschatten of iets al dan niet spoed heeft of dat je het nog even kunt aankijken, hoe het paard gehouden wordt en of het een gezond dier is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 20-01-16 00:04, in het totaal 3 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:02

Heb mijn paard nu 12 jaar en eigenlijk pas de laatste 2 jaar voor mijn doen vaak een da bij nodig gehad. Gelukkig alleen maar dingen die met wat pijnstilling goed op te lossen waren.
Alleen de pech dat het elke keer of in het weekend was of na 17-en. Dan loopt een rekening snel op.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:03

Ik heb een abonnement röntgenfoto's maken :D _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:04

Dat is per paard, situatie en eigenaar verschillend.
Gezondheid, visie op preventie en paarden, een dosis geluk (of niet). Bedrag tussen een paar tientjes en een paar duizend euro.
Als iemand geen spaargeld heeft,is een verzekering aan te raden. Maar laat je goed informeren. Verzekeringen willen ook geld verdienen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 20-01-16 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:07

Hij is vorig jaar febr voor het laatst geweest om mijn oude paard in te slapen,eigelijk heb ik helemaal geen hoge da kosten.Tanden enzo,verder niet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:07

Mijn huidige paard heb ik 7 jaar.
Twee keer een dierenarts erbij gehad, vanwege wonden op het been.
Maar verder alleen voor de jaarlijkse enting.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 00:08

Voor degenen zonder spaargeld, die zouden willen verzekeren, zou ik overigens aanraden om eerst duidelijke voorwaarden te ontvangen over dekking van de polis, en, zeker bij een pony/goedkoper paard, in de gaten te houden dat de dagwaarde bepalend is voor het mogelijk te verzekeren bedrag.

Heb er niet veel verstand van, maar heb geleerd dat eigen spaargeld vaak toch beter lijkt te zijn

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:10

Een abonnement is een groot woord maar in de 15 jaar dat ik dit paard heb is er wel een paar duizend euro doorheen gegaan ja. Dat kunnen grote dingen zijn zoals een kreupelheidsonderzoek met behandeling (1000+ euro) maar ook kleine dingen zoals lichte koliek, slokdarmverstopping omdat iemand wit brood had gevoerd (thanks he!), ontstoken oog. Maar die kleine dingen zijn ook prijzig want die gebeuren nogal vaak in het weekend of 's avonds. Ik denk dat als ik alles bij elkaar op tel (excl entingen en bewuste dingen zoals k.i.) ik op gemiddeld zo'n 350 euro per jaar uit kom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:11

Ik heb een abbo op operaties en grote pech -O-
Dus vooral de serieus hoge bedragen, bij voorkeur met spoed op de OP tafel in het weekend bijvoorbeeld %)

Dingen als:
Kniekapsel kapot
Griffelbeen gebroken
Ooglid eraf gescheurd
Oogkas gebroken
Abcess dat uitgesneden moet worden

Echt dingen waar je op zit te wachten dus.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:11

Totdat ik dit paard kocht heb ik weinig veearts kosten gehad. De gewone dingen, enten, tanden en een keer wat foto's.
Sinds een half jaartje heb ik een nieuw paard en deze is een kanshebber voor klant van t jaar!
Van spierbevangen naar pees blessure en dan een dik been waar ze ab voor nodig heeft. En was dat weer redelijk klaar. Stoot ze haar hoofd. Natuurlijk savonds. Dat moest gehecht worden.
Rijpaard gekocht inmiddels 6 keer gereden inclusief proefrijden...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:12

Normaal gezien valt het bij ons mee.
Al is dit jaar de DA iets teveel geweest. We hadden 5 paarden/pony's op stal. Nu nog 4. En bij 3 is de DA dit jaar moeten komen. Hopelijk dat het dit jaar beter gaat. Qua kosten valt het nog redelijk mee denk ik zo. Maar 1 paard van mezelf en dat was ook de pechvogel maar dat is elk jaar wel maar zijn altijd kleine dingetjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:14

Overigens, ik heb wel een paard gehad wat platvoeten had en na kreupelheidsonderzoek een licht gekanteld hoefbeen bleek te hebben en daarvoor speciaal beslag heeft gehad. Met de rest eigenlijk nooit grote problemen gehad.

Selka

Re: Hoe vaak DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:20

Ik heb een abonnement!

1 is echt een pechvogel. Die weet in een grote open ruimte alsnog onder een hek vast komen te zitten bijv. Ook is hij door het gladde weer uitgegleden. Hij is gewoon niet zo handig :+

1 valt wel mee maar twee keer pech gehad waardoor een opname noodzakelijk was en dan lopen de kosten hoog op.

Vorig jaar heb ik rond de €2000 kosten gehad. Dit is inclusief meerdere scans, röntgenfoto's en allerlei onderzoeken. Pechvogel was klemgelopen en had een peesblessure. De andere had wat kleine dingen zoals een hoefzweer.

Tot nu toe zit ik ieder jaar wel rond dat bedrag. Twee jaar terug vanwege een castratie en opname vanwege een abces waardoor het kantje boord was.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:21

Eh, Frits heb ik 4 jaar gehad: 1 hoefzweer, 1 aanhoudende kreupelheid, chronisch verstopte traanbuizen en tenslotte, 1 artrose en 1 euthanasie.
Ocho heb ik nu 10 jaar: 1 castratie, 1 hoefzweer, 1 sesamoidose, 1 sarcoide.

Conclusie: Ik denk in 14 jaar nog geen 1200,- aan veeartskosten. Dat valt me mee
Laatst bijgewerkt door mrie op 20-01-16 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:24

In mei een eierstoktumor weggehaald, in juni 3x terug DA en een extra kliniek bezoek wegens complicaties. Alles bijeen zo'n 1750€ kwijt. Dat was wel even slikken...

In november dan nog eens een hoefscheur, 2x DA erbij, extra maagmedicatie moeten geven omdat ze last kreeg van de pijnstillers en ijzers moeten laten zetten door de smid. Totaalplaatje weer een goede 300€.

Ik hoop op een gezonder 2016...

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:25

wij hebben nooit erg hoge kosten gehad;
alleen een keer omdat mijn paard in het prikkeldraad terecht was gekomen nadat
hij schrok van een trekker, daarnaast alleen de inentingen en die worden door mijn
oom gedaan dus dat zijn alleen de kosten van de inenting

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:26

Hoefzweren laat ik altijd behandelen door mijn hoefsmid, dat is een stukje goedkoper :)
Mijn paard had gelukkig nooit hoge dierenartskosten, maar ik keek het wel altijd lange tijd aan hoor. Dat komt omdat ik wist dat ze hko had, dan hoef je die diagnose ook niet nog een keer te horen :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:30

Ik heb mijn paard 7 jaar. DA komt 2x per jaar voor entingen. Voor de rest 1 Kerr daar geweest voor koliek, 1 keer omdat paard onregelmatig liep en 1 keer nadat er te wild op de weide gespeeld was en hij en zijn vriendje kreupel waren. Dus vind ik best wel meevallen

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:32

Onze ruin heeft de laatste maanden de veearts best vaak gezien :( ..mok,een maagzweer(omeprazolkuur) 1x na onderuit gegaan tijdens het rijden en nog eens voor de enting..daarnaast zijn de osteopaat,tandarts&zadelmaker ook nog langs geweest..

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:32

Sheran schreef:
Hoefzweren laat ik altijd behandelen door mijn hoefsmid, dat is een stukje goedkoper :)
Mijn paard had gelukkig nooit hoge dierenartskosten, maar ik keek het wel altijd lange tijd aan hoor. Dat komt omdat ik wist dat ze hko had, dan hoef je die diagnose ook niet nog een keer te horen :P

Diagnose niet maar liet je het dan niet behandelen?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:47

Hier nu ruim 10 jaar mijn pony. Ze is nu 24 jaar. Niet heel vaak de da gehad 2 keer wondje aan been 1 leek erg maar viel mee. Maar was veroorzaakt door ander paard tijdens buiten rit en het de aansprakelijkheids verzekering van de eigenaar van dat paard betaalt was natuurlijk op zondag.
En keer een wondje wat klein was maar vies is gaan ontsteken en op de spieren is geslagen. Maar viel ook mee pesionhouder en tevens mijn schoonvader kan ab spuiten en heeft dit voor mij gegaan waardoor niet elke keer de da hoefde te komen.

Het duurste was de peesblessure die heeft 700 euro gekost totaal.

Verder 2 keer drachtig geweest bij mij een der dus da bij gehad voor drachtcontrole. Bij laatste veulen wel bij gehad omdat de placenta er niet af kwam.

Op zig de rekening op zich zelf vond ik altijd wel mee vallen.
Denk dat ik ruim 1000 in die 10 jaar aan da kwijt ben. En dan voornamelijk dus aan de peesblessure .

Toen ik haar op 14 jarige leeftijd kocht wist ik al dat ze niet snel wat had. Denk idd dat het ook gelul hebben is.

Nu komt hier regelmatig de da voor de boerderij dieren. Niet dat er altijd wat is maar moet voor controle komen. En als er wat is iets kleins en dan kan hij vaak wel ff kijken en kost dan of niks of maar heel weinig.

Maar ik laat niet heel snel een da komen ken ook mensen die om elk scheetje de da laten komen.

Denk dat het geluk hebben is en ook Hoe snel je een da laat komen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:49

Ik heb/ken mijn paard nu ruim 4 jaar. In die tijd alleen veearts laten komen vanwege kreupelheid, bleek hoefzweer te zijn. En afgelopen oktober in 1 week 3x de dierenarts laten komen door val op de kaak, kaak dik, en ineens droes. Maar dat was het!

Edit: En natuurlijk elk jaar voor de enting(en)!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:03

Ik heb toch wel serieuze kosten gehad aan mijn paarden! Ik denk dat ik al zéker over de 10 000 € zit alles bij elkaar gerekend voor de twee tesamen.

De oudste van de hoop (wordt 27 in april) mankeert dan helemaal niks. Tanden en jaarlijkse vaccinatie, that's it.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:16

In de bijna 6 jaar alleen voor zijn castratie, tanden en entingen. Vorig jaar was het meer prijs hoesten, getrapt in zijn edele zaakje en de laatste keer had hij ontzettende jeuk en korstjes. Dus eigenlijk valt het nog heel erg mee.