Hoe GOED van je paard af vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Hoe GOED van je paard af vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 10:07

Stel, paard gaat aan de kletter met je, je hebt 'm niet meer onder controle... zoals mij is geleerd toen je gewoon laten vallen en wegrollen offff..... zoveel mogelijk tegenhouden om nog sneller te gaan?

Captain

Re: Hoe GOED van je paard af vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:09

Nou, blijven zitten lijkt me in ieder geval het slimste om te doen. Mocht je er toch vanaf vallen, jezelf een bal maken en doorrollen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:20

Als het paard aan de kletter gaat zou ik mezelf er nooit opzettelijk vanaf laten vallen. Handen laag, bij bokken been geven en lekker laten rennen, uiteindelijk komen ze vanzelf wel terug. Eventueel op een volte zetten als dat lukt. Ligt er natuurlijk wel aan of je in een bak of in een bos bent.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:23

Nooit expres van je paard af laten vallen als het even mogelijk is.

Om goed van je paard te vallen kan het helpen om bijvoorbeeld enkele judo-lessen te nemen, dan leer je om te ontspannen als je valt waardoor je minder kans hebt op blessures.
Je ziet vaak dat mensen in een reflex bijvoorbeeld hun handen uitsteken, dan kun je juist een gebroken pols oplopen. Als je leert dmv valtraining om dat niet te doen dan kun je je val beter opvangen.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:16

Wie heeft jou geleerd je van t paard laten vallen?
Lijkt me slimmer te blijven zitten en zorgen dat je samen veilig tot stilstand komt!. Door een vol
Mocht je toch vallen probeer jezelf zo klein mogelijk te maken. Om een zachte landing te maken.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:22

Het eerste wat ik zou doen als mijn paard aan de kletter gaat, is one rein stop (uiteraard wel aangeleerd)... Nooit zomaar eraf springen of laten vallen, leer je het paard straks ook nog slechte gewoonten aan.

Als je toch valt, heb ik geleerd om je handen bij je lichaam te houden, gekruist voor je met handen plat tegen je lichaam, en mijn schouder als het ware naar voren te duwen zodat je door rolt. Ik gebruik het echter nooit in de praktijk, ik denk er niet aan als ik val haha..

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:35

Ik zou me er nooit opzettelijk af latem vallen, blijf liever gewoon zitten haha. Maar ik heb val lessen gehad voor alsil er toch af val, en die kan ij zeker aanraden! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:41

Ik heb m'n pols weleens gebroken omdat ik m'n handen uitstak, dus dat is inderdaad geen aanrader.

Je zal inderdaad wel kunnen leren 'goed' te vallen, maar wat mij betreft gaat het vaak veel te snel en hoop je gewoon dat je goed neer komt.

Opzettelijk laten vallen zou ik echt nooit doen, tenzij je niet anders kan omdat je paard recht een drukke autoweg oploopt of zoiets.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:43

Mijn vorig paard kon plots beginnen freaken. Blijven zitten was geen optie enkel zolang mogelijk blijven zitten tot ik de beste val plek gevonden had (weg van muren en omheiningen). Ik liet mij dan zonder weerstand vallen. Geen spierspanning. Hoe meer spanning hoe sneller je je pijn doet. Zo heb ik mij uit veel hachelijke situaties kunnen redden. En voor alle commentaar: Vallen was hier de beste optie. Bleek dat paard door de pijn de ruiter van de rug wou. Blijven zitten was geen optie. Alles gedaan om het paard te helpen en pijn vrij te maken maar is jammer genoeg niet gelukt.

_Tessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:47

Ik zou als je paard er van door gaat, je niet zelf laten vallen (ik denk niet eens dat ik dat durf :P). Ik zou je paard (als je in een bak rijdt) proberen op een volte te zetten, als je er dan toch door bijvoorbeeld een rare beweging valt, probeer dan 'je val te breken' en door te rollen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:48

Het is niet echt voor als je paard op de kletter gaat, maar is toch wel wat handig

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:53

Me expres laten vallen zal ik nooit doen. Vallen en meteen doorrollen lijkt me idd ook het beste, maar het gaat allemaal zo snel. Ik denk niet dat ik hier ook ga aan denken als ik dan echt val :p

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:58

ik heb me wel een aantal keer expres laten vallen. Dit gebeurde op momenten dat duidelijk werd dat dit niet meer goed kwam. Ik kan dan blijven zitten en me vastklampen maar ik vind het niet eerlijk voor het paard dat je hem dan zo in zijn muil gaat trekken.
Dus heb ik van die open stijgbeugels gekocht, ben even de naam kwijt maar een een kant zit gewoon niks. Hierdoor durf ik me ook te laten vallen want ik weet zeker dat ik niet blijf hangen.
Als ik me dan moet laten vallen kan ik gecontroleerd, op een plek die ik wil van het paard laten vallen. Vallen is natuurlijk nooit de bedoeling, maar als ik het dan doe dan liever met mijn hoofd er bij. Ik heb nooit blessures opgelopen bij een zelf ingezette val, wel bij 'normale vallen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:00

Ik houd altijd zolang mogelijk de teugels vast, zodat je altijd een opwaartse beweging maakt in je val. Dat hielp me vorige week nog, als ik toen de teugels had losgelaten had ik head-first ter aarde gestort.
Het is een klein risico dat paarden je raken, maar in die 100(ja echt) keer dat ik ben gevallen, kan ik me niet eens herinneren dat dit mis ging.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:05

Me laten vallen is ook het laatste waar ik aan denk. En tegenhouden eigenlijk ook niet. Wat ik zelfs doe is de teugels een 10cm lossen en weer opnemen, daardoor krijgen ze even geen contact meer wat vaak genoeg is om ze te verwarren en te stoppen.

Het eerste wat ik denk is 'zitten'. Even niet op het paard letten maar op mijn eigen evenwicht. Anders ga je in de mond beginnen sleuren om je evenwicht te houden, terwijl dat op een bokkend/rennend/.. paard prima zonder handen kan (ik hou wel gewoon teugels op maat, maar probeer niet meer druk te geven omdat ik uit balans ben). Anders lig je er sowieso vanaf.

Daarna probeer ik aan te voelen wat het plan van het paard is. Bij alleen rennen stuur ik op een volte om zo tempo af te bouwen en tot stilstand te komen.
Bij bokkend ga ik eerder op een grotere volte doorrijden. Steigerend paard is sowieso gas erop. Maakt me niet uit hoe snel ze dan gaan, van mij part is het zelfs stap. Maar steigeren is vooruit gaan.
Combinatie is gewoon heel goed voelen om aan te voelen wat ze op het moment van plan zijn en daar proberen op voor te zijn.

Als ik weet dat ik ga vallen zorg ik wel dat ik goed doorrol en eventueel vroeger los als ik zie dat er iets in de weg komt over een paar meter (bakrand, hindernis,..) zodat ik daar niet tegen val.

Maar ik ben wel iemand die 1000 en 1 dingen denkt terwijl er iets aan de hand is. Sommige mensen kunnen amper nadenken en liggen ze al op de grond voor ze doorhadden wat er gebeurde.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:12

Lekker laten rennen? Mijn pony loopt (zonder paniek) al 50 km/h en ik vind haar niet zo geinig als ze zich niet laat terug pakken in galop. Als ze dit op een riskante plek doet ben ik me ook aan het bedenken hoe ik eraf kom zonder pijn.

Hier rij ik vaak op de weg en is een volte rijden niet mogelijk. Als mijn pony spanning opbouwt moet ik hem DIRECT afkappen, niet eens aan laten galoperen. Desnoods sleur ik haar hierbij gewoon in 1 keer om, laatst zijn we zelfs samen gevallen op straat. Maar ik val liever vanuit draf dan galop :+

Wat ik in paniek zou doen weet ik niet, heb nog nooit een paard gehad wat op hol sloeg. Ik denk dat afzetten ook niet zo verkeerd is. Ik wip mezelf bij het afstappen in een gooi er vanaf, dit hoort ook in galop te lukken. Dus als je dan goed land (voeten aan elkaar, doorveren in je knieën als ik me niet vergis) en doorrollen. Ik zou niet met mijn hoofd naar onder springen ofzo

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:44

Joolien schreef:
Ik houd altijd zolang mogelijk de teugels vast, zodat je altijd een opwaartse beweging maakt in je val. Dat hielp me vorige week nog, als ik toen de teugels had losgelaten had ik head-first ter aarde gestort.
Het is een klein risico dat paarden je raken, maar in die 100(ja echt) keer dat ik ben gevallen, kan ik me niet eens herinneren dat dit mis ging.

Nou ik vind dit maar zielig voor je beest. Jij laat je dus door het bit uit het zadel in een opwaardse beweging vallen. Lijkt me pijnlijk voor het dier, terwijl hij toch al stress heeft door de situatie die dan gaande is. Kun je dan niet beter jezelf een beetje afzetten met je bovenbenen naar een opwaardse beweging.
Opwaardse beweging... ? Als je valt ga je naar beneden (dat heeft iets met zwaartekracht te maken), je kunt je hoogstens een soort van afzetten zodat je iets verder van je paard af land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:32

mrie schreef:
Joolien schreef:

Nou ik vind dit maar zielig voor je beest. Jij laat je dus door het bit uit het zadel in een opwaardse beweging vallen. Lijkt me pijnlijk voor het dier, terwijl hij toch al stress heeft door de situatie die dan gaande is. Kun je dan niet beter jezelf een beetje afzetten met je bovenbenen naar een opwaardse beweging.
Opwaardse beweging... ? Als je valt ga je naar beneden (dat heeft iets met zwaartekracht te maken), je kunt je hoogstens een soort van afzetten zodat je iets verder van je paard af land.

Tja, zielig of niet, vallen blijft een onaangename bedoening voor beide. Op dat moment denk ik liever ook aan mijn eigen veiligheid. Ik denk serieus dat ik daarom van de 100 vallen die ik heb gemaakt, maar 2 keer NIET weer heb kunnen opstappen. Anders had ik dat veel vaker niet gekund.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-16 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:15

98 keer niet kunnen opstappen? :wow:

Typo natuurlijk, maar ik dacht even dat je heel vaak een verdomd pijnlijke val had gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:16

xSlvna schreef:
98 keer niet kunnen opstappen? :wow:

Typo natuurlijk, maar ik dacht even dat je heel vaak een verdomd pijnlijke val had gemaakt.

Hahah bedankt, moest niet zijn idd _O-

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:21

Ik zie op instagram overigens bij horsefails heel veel leuke filmpjes. Te zien hoe je wel en niet moet vallen...
Maar dit gaat voornamelijk over vallen tijdens springen of bokken, en dus niet als een paard op hol slaat buiten.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:27

Ik heb door surflessen eigenlijk goed leren vallen :') Daarbij werd namelijk gehamerd op het beschermen van gezicht en hoofd door je armen. Een hand plaats je achter op je hoofd (bijna nek) waardoor je elleboog schuin omhoog/naar voren steekt. De andere hand plaats je bovenop je hoofd waardoor je elleboog naar voren steekt. Bij voorkeur je armen nog een beetje kruisen, zo is je gezicht igg beschermd. Heb dat toen zo vaak geoefend daar, dat dat een automatische reactie is geworden bij alles waarbij ik mn evenwicht verlies :')

Overigens heb ik me ook wel een keer laten vallen van mn paard. Hij ging aan de kletter en gaf een bok waardoor ik mn evenwicht verloor. Ik hing met mn armen om zn nek schuin aan hem (half in het zadel zegmaar). Toen ik z'n voorbenen bij mn hoofd zag rondmaaien en hij steeds meer snelheid maakte, heb ik me afgezet met mn handen en zo ver mogelijk van hem vandaan de berm ingerold. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:31

Ik heb me ook wel een paar keer moeten laten vallen. Een keer was op een draver, ik was aan het warmlopen voor de koers en hij ging aan de ren. Het zadel begon te schuiven. Ik heb heel rustig zitten plannen waar ik me liet vallen enzo. Had niet zoveel tijd want hij ging met gangetje 60 kmpu over de baan. Toen ik viel heb ik niet de teugels vastgehouden, dat leek me met deze snelheid niet handig, maar hij heeft daarbij wel op mn benen gestaan. Heb nog wel de koers gereden een uur later, maar daarna moesten ze me van het paard af tillen :P
Ik zal het nooit meer vergeten hoe hard dat ging. Het is ook nog eens een knetterharde baan := Heb een week amper kunnen lopen :')
Maar, ik ben dus wel opgestapt :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:31

Ik heb altijd een judo-koprol gemaakt.
Als het paard begint te flippen, dan langs de schouder -duw me van het paard af en duik naar de grond in een judo-koprol.
Heeft me vaak gered.

Maar bij een paard op hol, dus rennen en niet bokken, zou ik blijven zitten.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:32

Gut, ik ben ervaringsdeskundige. Aantal jonge frisse paarden ingereden en heel wat valuurtjes gemaakt. Inderdaad zo lang mogelijk blijven zitten, evt vasthouden aan het zadel. Maar altijd blijven denken aan mijn eigen veiligheid. Als je na een reeks bokken, stijgers, de teugels ver te zoeken zijn, over de hals van je paard hangt, die in rengalop op een hek af gaat.. kan het goed zijn om je te laten vallen. Liever een gecontroleerde val, dan maar stug volhouden en je nek breken. Uiteraard na de val er direct weer op. Op deze manier heb ik tot nu toe geen ernstige verwondingen gehad.

Overigens vind ik op hol slaan weer iets anders. Dan kan je meestal redelijk makkelijk blijven zitten.