Werk kwijt, paard verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Werk kwijt, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:01

Nooit gedacht dat ik zo'n topic zou moeten openen...
Ik heb al paarden sinds ik zes jaar was, nu ben ik bijna 19.
Ik heb een 11-jarige pinto ruin, vooral om te wandelen. Neemt ook wel een sprongetje en met wat training zit er weer een basis western in. Dan nog een kruising tussen een (volgens mij) haflinger en welsh. Deze merrie is ongeveer 19 jaar oud en heeft grote verlatingsangst, deze heeft wat problemen met haar lichaam door haar hele leven in een manege te lopen, dus nu geniet ze van haar oude dag.
Verder heb ik nog twee schotse hooglanders en een hond.
Tot mn 18 hebben m'n ouders altijd m'n dieren betaald voor mij. Geen stalling overigens, want m'n paarden staan aan huis (24/7 weiland met schuilstal).
Als ik gestopt ben met school ben ik beginnen met werken, door te werken kon ik net al m'n dieren zelf onderhouden. Echter ben ik m'n werk kwijtgeraakt onlangs. Ik ben druk op zoek naar iets anders maar het wil nog niet echt vlotten. Als ik binnenkort werk krijg zullen het korte periodes zijn via uitzendbureaus, dus geen werkzekerheid.
M'n paarden zijn m'n grootste kostenpot en het wordt erg moeilijk om alles te betalen...
M'n ouders willen wel alles voorschieten voor mij tot ik weer vast werk heb, maar dat zie ik niet echt zitten omdat ik dan een grote 'schuldenberg' opbouw.

Dus, er moet een oplossing komen. M'n 19-jarige merrie heeft wat probleempjes, ik heb haar gekocht voor 750 euro bij een handelaar, ik zie het niet zitten om haar weer te verkopen voor een euro of 500, om dan te zien hoe ze weer bij een handelaar terecht komt.
Dus moet de oplossing van bij m'n ruin komen.... voor hem is er het meeste kans op een goede thuis. Ik weet wel dat ik hem vreselijk hard ga missen. Dus misschien is er een oplossing zoals leasen etc.? Iemand die mij hier meer over kan vertellen of andere oplossingen weet?
Overigens zit hij nu met een hoefzweer dus eerst moet ik die zien op te lossen voor ik kan denken aan verkopen, leasen,...

ALS m'n ruin zou weggaan komt m'n merrie niet alleen te staan, dan komt ze bij de paarden van m'n vriend te staan of zo.

Ik zit even met de handen in het haar....

Gelieve geen commentaar te geven op m'n financiële situatie, ben druk op zoek naar werk, en ik zoek zeker niet het mooiste/leukste werk.

Anoniem

Re: Werk kwijt, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:05

Als je de paarden aan huis hebt staan, wat zijn dan de grootste kostenposten? Kun je hier eventueel op bezuinigen?
Eventueel een bijrijder inderdaad, die meebetaalt aan de kosten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:05

Zou niet gelijk zo hard van stapel lopen en jezelf wat tijd gunnen :(:)
Met je dieren aan huis zullen de kosten echt de pan niet uitrijzen en je ouders zijn er om je te helpen!

Straks heb je ineens een baan en ben je je paard kwijt -O-

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:07

wat dacht je van bruikleen?
(je paard gaat naar mensen toe die een paardje , maar voor een bepaalde tijd.
hun nemen de kosten over en je paard verhuist voor een tijdje naar die mensen .)
wat je ook nog kan doen , is dat als hij daar heel goed verzorgt is en de mensen een paard willen , het paard aan die mensen verkopen... het is een idee die ik sneller zou kiezen dan verkoop, sterkte en succes!
Laatst bijgewerkt door croyslover op 17-01-16 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mystica11

Heb je geen stal over die je kunt verhuren, zodat je de onkosten er uit haalt? Je kunt ook afspreken met je ouders dat, als je kunt betalen -als je tijdelijk werk hebt- je bijdraagt wat je kunt missen. Het feit dat ze je willen helpen is natuurlijk al fantastisch.

Ineke2

Hoe lang zit je nu zonder werk? Wat voor werk zoek je en in welke regio?

Kun je de schotse hooglanders niet uitlenen of verkopen aan staatsbosheer of iets dergelijks?

Alles staat aan huis, zo hoog kunnen de kosten dan toch niet zijn?
Waar kan op worden bezuinigd?

Kijk eens heel kritisch naar je inkomsten en uitgaven patroon.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:08

Grootste kostenpot is vooral voordroog, z'n voer (want anders valt hij teveel af), dierenarts, hoefsmid. En dan nog m'n andere dieren natuurlijk. Het is de combinatie van alles die het zo veel maakt voor mij.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:09

Noblesse_ schreef:
Grootste kostenpot is vooral voordroog, z'n voer (want anders valt hij teveel af), dierenarts, hoefsmid. En dan nog m'n andere dieren natuurlijk. Het is de combinatie van alles die het zo veel maakt voor mij.

Ik zit zonder werk sinds eind december. Maar met m'n diploma dat ik heb verdien ik het minste van het minste als ik werk, waardoor ik al weer bijna door m'n gespaard geld heen zit. En ik ga nooit shoppen etc, alles gaat naar m'n dieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:09

Je woont aan de zee, daar hebben ze toch altijd wel horeca personeel nodig. Doe dan desnoods dat tot je weer een job hebt die zekerheid geeft?
Ik vraag me ook af hoe hoog de kostenpost kan zijn. Ik heb er vier 24/7 op weide staan en zoveel kosten die me niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:09

Ayasha schreef:
Je woont aan de zee, daar hebben ze toch altijd wel horeca personeel nodig. Doe dan desnoods dat tot je weer een job hebt die zekerheid geeft?

Ik woon niet aan de zee hoor... zee is een uur met de auto van hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:10

Waar koop je het voordroog? Via een boer of via iets anders?

En hoe vaak komt de dierenarts?

En de schotse hooglanders kosten toch niet zo gek veel neem ik aan? Het voer natuurlijk, misschien de klauwbekapper eens maar dat is het toch ook zo ongeveer?

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:11

Dierenarts is, als je het mij vraagt zeer zelden en hoefsmid idemdito.. Hoefsmid natuurlijk wat vaker, maar zolang ze niet op ijzers staan is dit toch ook niet perse een hoge last?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:11

West vlaanderen is toch dé provincie waar ze veel horeca zaken hebben? :) Ga dan desnoods iets in die richting zoeken. Als ze aan huis staan zouden de kosten daar wel mee te dekken moeten zijn. Horeca is hard werken maar als ik mijn ex mag geloven een prima inkomst.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:11

Voordroog koop ik via een boer. Dierenarts moet de laatste tijd elke week komen omdat er steeds wel iets is met m'n dieren. Zijn het m'n paarden niet, dan zijn het m'n koeien, zijn het m'n koeien niet dan is het m'n hond en is het m'n hond niet dan zijn het m'n cavia's.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:12

Ik zou ook de koeien wegdoen als ik moest kiezen.Ik weet niet hoe het bij julie zit maar hier is er genoeg werk bij uitzendburo's als je alles aan wilt pakken.Oa in de horeca of poetswerk.Geen droombanen maar genoeg om je dieren te voeren.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:13

Verder vallen sommige zaken qua werk al af, wegens mentale problemen en depressie, maar de details ga ik niet op internet zwieren. Wie dit toch per sé wil weten mag mij gerust een pb'tje doen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:13

beatje schreef:
Ik zou ook de koeien wegdoen als ik moest kiezen.Ik weet niet hoe het bij julie zit maar hier is er genoeg werk bij uitzendburo's als je alles aan wilt pakken.Oa in de horeca of poetswerk.Geen droombanen maar genoeg om je dieren te voeren.

ik zou ook kiezen voor de koeien

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:14

Merrie verkopen is terecht geen optie. Maar even economisch, welk(e) dier(en) kosten je nu het meeste? Wie heeft er meer nodig dan gras/hooi (wat je lijkt mij al hebt staan) en water? Want je ruin kan je nu in elk geval niet verkopen. Zweer moet over zijn en van wat ik begrijp is een maandje redelijk intensief rijden voor knopjes, conditie en spieren ook handig ivm goed te verkopen. Dan zit je al in maart, met als voordeel dat het gras snel gaat groeien en de markt beter wordt, maar als ze genoeg hebben aan enkel gras gaan jouw kosten ook weer fors omlaag. Of je moet je ruin zodra de zweer over is richting handelaar doen, maar daar komt weinig opbrengst uit om de financiële gaten voor je andere dieren te overbruggen.

Overleg met je ouders over wat je kunt doen in ruil voor hun bijspringen? Misschien dat dat het ook voor jouw makkelijker maakt dat stukje geld aan te nemen wat je nu met werken niet binnen krijgt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:14

Ik zou de hulp van je ouders aannemen. Al ben je zelf te trots daarvoor, doe het dan voor het welzijn van je dieren,want de meeste dieren blijven het liefst waar ze zijn.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:15

Koeien wegdoen zie ik niet zitten. Als er iets weg moet is het sowieso m'n paard. Alleen zou ik graag willen weten of er eerst nog andere opties zijn buiten verkoop.
Wat kan ik vragen aan een bijrijder of leaser? Daar heb ik geen idee van.
De dieren die me het meeste kosten zijn sowieso m'n paarden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:15

Ik heb je een pb gedaan TS, hoop dat het wat is voor je...

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:15

anjali schreef:
Ik zou de hulp van je ouders aannemen. Al ben je zelf te trots daarvoor, doe het dan voor het welzijn van je dieren,want de meeste dieren blijven het liefst waar ze zijn.

ik zou dat ook doen!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 12:16

M'n ruin is wel goed gereden nu, alleen dus de laatste week niet wegens die hoefzweer. Die moet ik inderdaad eerst zien op te lossen voor ik verder kan denken.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:16

Noblesse_ schreef:
Koeien wegdoen zie ik niet zitten. Als er iets weg moet is het sowieso m'n paard. Alleen zou ik graag willen weten of er eerst nog andere opties zijn buiten verkoop.
Wat kan ik vragen aan een bijrijder of leaser? Daar heb ik geen idee van.
De dieren die me het meeste kosten zijn sowieso m'n paarden.

ligt eraan hoe vaak ze mag komen rijden , is het iedere dag op zondag na dan kan je gemakkelijk 100 euro vragen lijkt mij (ligt eraan wat je paard kan kwa springen dressuur etc)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:16

Ehm wil je dan niet een nieuwe studie doen? Desnoods avondschool naast werken.