Pony inruilen voor paard? - Advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poownylover

Pony inruilen voor paard? - Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:04

Ik zit echt in een dilemma..
Moet ik mijn super leuke lieve goede sportpony nog een jaartje houden en dan verkopen, of nu inruilen tegen een leuk paard die ik tegen ben gekomen. Het zit namelijk zo dat ik al best groot voor mijn pony ben, maar ik ben net lekker wedstrijden aan het rijden en dat gaat echt super goed, helaas ben ik al best aan de grote kant voor hem en nu ben ik dus een super leuk paard tegen gekomen op internet. Ik weet echt niet wat ik moet doen..

troi

Re: Pony inruilen voor paard? - Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:09

Als je lekker bezig bent met je pony zou ik daar lekker mee doorgaan, je weet wat je hebt aan dit dier en dat moet je met een ander dier nog maar afwachten. Als je je pony leuk in de wedstrijden rijdt kun je die over een jaar met meer punten waarschijnlijk beter verkopen ook.

Bij ruilen bij een handelstal schiet je er altijd bij in, immers de handelaar moet er op verdienen. Stel jouw pony is 2000 waard, de handelaar moet er 500 op verdienen, dat betekent dat hij je een paard van max 1500 als inruil zal aanbieden. Dat is helemaal geen goed nieuws voor jou als koper! Dan kun je beter je pony tzt zelf verkopen en met dat hele bedrag een paard kopen.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:14

maar ik word al best groot voor hem, en ik ben bang dat ik hem dan in de weg ga zitten. aangezien zijn balans nog niet zo heel erg goed is..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:15

Als het nu goed gaat zou ik als ik jou was je pony gewoon houden. Tenzij je in paarden handelt of geen paarden thuis kunt houden. Ik heb mijn pony ook gewoon gehouden toen er een paard kwam.
Kun je er een verzorgster/leaser voor zoeken anders als je later een paard gaat kopen.
En inderdaad wil een handelaar er altijd aan verdienen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:19

mindy_dukkie schreef:
maar ik word al best groot voor hem, en ik ben bang dat ik hem dan in de weg ga zitten. aangezien zijn balans nog niet zo heel erg goed is..

hoe groot ben jij en je pony dan?

In de weg zitten valt vaak erg mee als jij goed in balans zit en je pony gezond en goed getrained is. Maar als je niet in balans zit dan stoor je ook een groter dier, op elke formaat paard moet je netjes zitten. Daar is zitles erg geschikt voor.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:04

@Gucci, we hebben helaas het geld niet voor een pony en een paard..
@troi ik ben 1.78 en mijn pony is 1.48, een smalle new forest. mijn balans is wel goed, maar dat van hem niet, maar daar werken we aan in de lessen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:44

ED --> PP

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:09

Heb je dan al een heel goed nieuw baasje voor je pony? En heb je dat paard wat je op internet hebt gezien al geprobeerd? Misschie valt die wel erg tegen. Overhaaste beslissingen zijn nooit goed.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 18:28

nee allebei nog niet @anjali :o ik kan hem eigenlijk ook nog echt niet verkopen, maar zou over een poosje wel noodzakelijk zijn omdat ik wel wedstrijden wil blijven rijden..

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:43

1,78 op 1,48 vind ik persoonlijk geen rare maat ook.
Ik rij zelf een haf van 1,35 met 1,72 past ook prima
Tuurlijk is de jouwe wat smaller maar ik denk wel dat t mee valt. Heb je geen foto?
Ik zou m houden

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:45

Grote d ponies liggen goed in de markt. Je moet hem verkopen en zeggen dat hij 1.47m is. Ik zou over gaan naar het paard. Maar ruilen is ongunstig voor jou inderdaad omdat een handelaar er op wil verdienen. Dus verkopen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:49

Desiree schreef:
Grote d ponies liggen goed in de markt. Je moet hem verkopen en zeggen dat hij 1.47m is. Ik zou over gaan naar het paard. Maar ruilen is ongunstig voor jou inderdaad omdat een handelaar er op wil verdienen. Dus verkopen.

goed advies om te liegen over de hoogte!! Zo wordt de toch al zo eerlijke paardenhandel nog weer eerlijker.

Gewoon laten meten (moet toch tot de 7 of 8 zijn ieder jaar).

En ts volg vooral je gevoel niemand kan je eigenlijk helpen bij deze keuze!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:53

Ik zou niet gaan ruilen maar gewoon zelf verkopen en tot ie verkocht is kun je ondertussen wedstrijden blijven rijden met je pony.

Zet m nu te koop, want het kan ook wel een poosje duren voordat ie verkocht is, misschien wel een half jaar tot 1 jaar.

Ik weet niet wat het voor een dier is en hoe ie eruitziet en wat je ervoor vraagt, wat ie allemaal kan.............daar hangt het ook vanaf van hoe snel ie verkocht wordt.

Eenmaal verkocht kun je een ander dier kopen waar je niet te groot voor bent.

Van ruilen komt huilen en dat zou ik echt niet doen, een paard van ongeveer 1500 euro, daar hoef je niet veel kwaliteit van te verwachten.

Ik vind 1,48 m hoge pony wel te klein bij iemand van lengte 1,78 m.
Zeker wel bij dit ras.
Bij een fjorden of een haflinger is het geen probleem, ligt ook aan de bouw en ras van het dier.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-01-16 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:54

Ik zou niet de keuze maken omdat je een 'leuk paard' op internet gezien hebt.
Er zijn zo ontzettend veel paarden zijn die 'leuk' lijken, maar in het echt blijkt dat niet zo, of ze blijken niet gezond oid.
Wat je kunt doen is gewoon bij het paard gaan kijken en uitproberen en dan eens kijken hoe dat voelt.
Verlang je weer naar je pony, dan zou ik lekker nog een jaartje door blijven rijden en kun je het paard ook veel makkelijker uit je hoofd zetten.....
Bedenk ook dat je als je met een paard wedstrijden gaat rijden je in een hele andere wereld terecht komt en het misschien helemaal niet meer zo leuk is.....geniet nog even lekker van je ponytijd zou ik zeggen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:58

mindy_dukkie schreef:
@Gucci, we hebben helaas het geld niet voor een pony en een paard..
@troi ik ben 1.78 en mijn pony is 1.48, een smalle new forest. mijn balans is wel goed, maar dat van hem niet, maar daar werken we aan in de lessen :)

Dit kan eigenlijk niet.
Hoe kun jij nu in balans zitten op een pony die niet in balans is.

Paarden van internet lijken altijd perfect, maar valt vaak tegen.

Ik raad je aan om deze te koop te zetten en daarna gaan kijken voor een paard.
Inruilen bij een handelaar zou ik niet snel doen, dat kost iig wat geld omdat de handelaar er geld op moet verdienen en je hebt geen zeggenschap meer op het volgende baasje. Ik verkoop alleen een paard als ik een goed gevoel heb bij de nieuwe eigenaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:59

Maar uiteindelijk, het is jouw beslissing en je moet er achter staan en er geen spijt van gaan krijgen.

Zo te lezen sta je wel jouw pony in de weg, want de balans is niet goed bij de pony had je hier verteld.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-01-16 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:00

Ik zou je pony niet verkopen omdat je een leuk paard op het internet hebt gezien. Ik zou er eerst goed over nadenken of je je pony nu al wilt verkopen en daarna pas na gaan denken over wat je hiervoor terug wilt. Tegen die tijd dat jij je pony verkocht hebt, staan er vast nog wel meer leuke paarden te koop.

Door nu een ietwat overhaaste beslissing te maken om hem te verkopen en dit paard te verkopen, loop je naar mijn idee een groter risico om spijt te krijgen en dat lijkt me niet de bedoeling. Denk eerst goed na over wat je precies wilt en wat je in je nieuwe paard terug wilt zien.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:01

Heb je een foto van jou op de pony ?

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:03

Heb je het paard al in het echt gezien? Ik zou zeker niet zomaar je pony verkopen omdat je denkt iets leukers/beters bent tegen gekomen. Tevens, als je lekker bezig bent, zou ik nog even wachten. Er lopen zoveel leuke paarden rond.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:09

genja schreef:
Desiree schreef:

goed advies om te liegen over de hoogte!! Zo wordt de toch al zo eerlijke paardenhandel nog weer eerlijker.

Dat noemen ze `inmeten`. :D Halen ze er net genoeg millimeters van af om hem nog tot de d ponies te laten horen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:10

genja schreef:
Desiree schreef:

Dat wordt vaker gedaan,telefonisch niet de juiste hoogte opgeven. Dan rijd je als toekomstige koper het hele land door en blijkt het paard veel te groot of veel te klein .

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:23

Afbeelding
(mijn voeten zitten te ver naar voren.. :o := )

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:24

rechtse foto is trouwens alweer half jaartje geleden

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:26

Bij het zien van de foto's, zou ik gaan voor een paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:29

Eerlijk gezegd vind ik jou te lang voor het mooie en ja je zit bijna als of je in een stoel zit met je benen bijna 90 graden.

Je bent zeker niet te zwaar voor het dier, je bent er slank genoeg voor.

Maar alsnog, het is en blijft jouw beslissing.