Pels at work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ahryah

Pels at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:02

Hoi!

Het is lang geleden dat ik een rij-ipt heb geopend. Ondertussen zijn we veel bloed, zweet, tranen en een nieuw zadel verder.
Chelsie is een bodybuilder(inprogress) op te korte pootjes en vind zichzelf héél belangrijk :')
Ze is 12 jaar en van Kazimir (v. Samber) x Droomwals.
Ik mag haar nu L2 starten en ik hoop als het nu goed gaat met het zadel tegen de zomer in de M te kunnen starten.

Rijtechnisch is het nog lang niet perfect maar tips mogen natuurlijk altijd!
Ik moet wat beter op mijn houding letten, en ik vind haar heel moeilijk uitzitten (wat je ook wel ziet op de fotos) en laat haar in de middendraf naar een paar passen op de voorhand vallen omdat ik mijn eigen evenwicht verlies.

*klik* Even ter vergelijking hoe wij vorige begin vorig jaar/lente rondhobbelde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook heeft Chelsie zo af en toe een carrière switch naar hobbelpaard met mijn fotograaf :o

Afbeelding

Zyffah

Re: Pels at work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:17

Lief ding < 3

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 06:10

Gaaf dier!
Rijden ziet er netjes uit, maar 't dier is duidelijk ergens niét blij mee.. Ik gok dat het je spoorgebruik is.
Hoe loopt ze als je deze niet om hebt?

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 15:12

Doubtless schreef:
Gaaf dier!
Rijden ziet er netjes uit, maar 't dier is duidelijk ergens niét blij mee.. Ik gok dat het je spoorgebruik is.
Hoe loopt ze als je deze niet om hebt?

Het kan wel zijn dat ik op die momenten iets te hard met mijn been erin kom. De fotos zijn groot en deels van het verruimen waar ik haar afentoe net wat extra wil later verruimen of mijn evenwicht verlies en dan perongeluk met mijn been erin kom (afentoe vertrekt ze zo erg van achter dat ik het niet goed uit kan zitten :') )
Zonder sporen reageert ze hetzelfde en krijg ik hetzelfde gezicht als ik iets harder drijf dan dat zij oke vind :')

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:05

Ik denk dat ze nét dat tikkeltje kracht mist om echt al correct te gaan verruimen en het daardoor erg moeilijk vind (misschien daarom het gekke gezicht van Chelsie).

Ik vind jullie wel zeker leuk rond rijden, op de goede weg. Het ziet er verder erg netjes uit hoor. Wat je zegt over die korte pootjes.. Je hebt gewoon een erg gaaf paard vind ik! Mag ook wel gezegd worden. ;)

Heel veel succes samen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:43

Oeh, wat een gaaf ding! :)
Lijkt ook wel een beetje op een merrie die ik ken, dat is een Sambertino x Droomwals dus die liggen dicht bij elkaar!

Het geheel ziet er al met al netjes uit, voor mijn gevoel zijn sommige foto's net op het verkeerde moment genomen. Let er wel op dat je je handen ontspannen houdt en geen piano gaat spelen!

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:06

Ik ben blij om te zien dat niet alleen mijn vosje grijsachtig ;( wordt na het scheren. Maar wel een erg leuk paard om naar te kijken!

De dingen die ik je wilde meegeven zijn hierboven al aangegeven, dus dat ga ik niet herhalen. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je met een spoortje rijdt als je paard hetzelfde reageert zonder sporen. Of heb je het hier alleen over de negatieve reactie van je paard op te veel been?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 07:50

Wat een gaaf dier!!

Alleen om heel eerlijk te zijn vind ik de fotograaf veel fijner rijden daar loop je paard vind ik ook beter.

Jij wil op de foto's je paard verruimen maar hoe kan een paard verruimen als je hem voor zo vast houd ;)
Misschien een idee (heb hrt zelf ook gedaan want heb/doe precies het zelfde als jij) maar paar goede Zit lessen want heb het gevoel dat je vaak je balans kwijt raakt. Heeft bij mijn echt geholpen.! En misschien proberen om dus meer op je zit te gaan rijden :)

Maar jullie komen er welweet ik zeker!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:45

Mooi dier hoor! Ik denk dat ze het verruimen idd nog lastig vindt. Denk er voor jezelf aan dat je de hulp klein houd, grotere hulpen maken niet dat ze het beter gaat doen. Te hard proberen is dus niet nodig. Wat je kan oefenen is veel overgangen binnen een gang rijden: arbeidsdraf, enkele passen verruimen, weer terug, misschien zelfs heeeel licht (met impulsbehoud!) Verzamelen en weer eruit. Ook correcte overgangen naar de galop en terug kunnen haar sterker en dragender maken, zodat ze vanzelf meer ruimte kan gaan aanbieden :-) zo doe ik het iig. Succes!

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:29

Prachtig dier! En je gaat zeker de goede kant uit!
Als tip zou ik mee willen geven dat je je polsen recht op moet draaien en je handen iets meer dragen. Dan kan ze ook beter verruimen en wellicht word het uitzitten dan ook makkelijker

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:16

Leuk dier zeg.

Probeer op je kont te blijven zitten. Zo te zien mist ie achter nog kracht om constante verruiming aan te kunnen. Oefen dit met heel veel schakelen en vooral korte stukjes schakelen.
Succes! Komt vast goed.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:19

Leuk paard! Mooi kleurtje heeft ze zo na het scheren. Ik vind het er op zich wel goed uit zien, alleen vind ik je spoorgebruik (n.a.v. de foto's) wel vrij heftig. Op vrijwel iedere foto zitten ze in je paard.. Niet zo fijn voor haar. Bij het verruimen moet je haar juist de ruimte geven óm te verruimen. Nu zie ik dat je haar wel aanspoort om naar voren te gaan, maar hou je haar van voren juist weer tegen om naar voren te gaan. ;) Geef haar juist wat meer lengte bij het verruimen, anders wordt het voor haar alleen maar lastiger. Het pasje opzij vind ik er heel netjes uitzien, ze schaart mooi en vind haar hoofdhouding daar ook mooi. :) Succes verder samen!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:26

Leuk paard!

Waar ik me vooral aan stoor (en weet zelf hoe lastig dit is) is dat je eigenlijk continu naar beneden kijkt. Hiermee val je zelf eigenlijk al naar voren en maakt het voor je paard ook zeker niet makkelijker om op achter te blijven. Probeer rechtop te zitten en over je paard heen te kijken (of zoals ik altijd te horen krijg over die denkbeeldige muur van 2 meter :')). Schouders naar achter en handen inderdaad zoals hierboven geschreven wordt rechtop. Dan ziet het plaatje er alweer een stuk leuker uit! Verder vind ik rijtechnisch altijd lastig te beoordelen van foto's ;).

Veel succes nog!

Jelakl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:49

Leuk paard !

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:44

Om te beginnen... Heel eerlijk; ik zie geen bodybuilder maar een veel te dik paard. :o
Daar mogen echt wel heel wat kilootjes vanaf en ik denk dat alles dan ook al een heel stuk makkelijker gaat.

Dat gezegd hebbende:
Wel een leuk paard waar je nog best ver mee kunt komen! Ik kan me aansluiten bij mijn voorgangers over je beengebruik en je houding. Verder mis ik bij het wijken de buiging. Ze blijft nu recht in haar lichaam maar we willen juist wat lichte stelling en buiging met wijken. Probeer eens op een volte correcte buiging te vragen en ga dan eens de volte sluiten en openen voor je binnenbeen. Dan ben je ook aan het wijken maar houd je de buiging en rek je mooi alle spieren op.

Probeer ook veel korte stukjes te schakelen waarbij je in het naar voren schakelen je hand eens weg doet terwijl je met been komt. Ik heb het idee dat ze zo chagrijnig reageert op jouw been omdat je wat harder inkomt maar tegelijkertijd voor tegen blijft houden. In de verruimingsfoto's zie je dat heel goed. Ze krijgt voor de ruimte niet om achter te zakken.

Veel succes met dit leuke dier. :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:02

Wat heb je een prachtig paard!
Een mooi hoofd, met een prachtige aftekening <3

Rijtechnisch is er al heel veel gezegd :)
Ik ben wel erg benieuwd naar jouw gevoel, hoe voelt ze in je hand?
Je knappe paard, oogt (naar mijn mening) te zwaar in de hand. Ze kan veel lichter voelen in je hand.

Ik wil je ook graag een tip geven: rijd eens zonder sporen en open dan eens een topic :)
Waarschijnlijk voelt ze zwaar voor je been, maar daar moet je als handige ruiter kunnen oplossen, zonder haar te storen in de mond.

Er valt nog heel veel winst te behalen voor jullie. Want ik zie wel dat jullie een mooie combinatie zijn!
Ik ben erg benieuwd naar een topic van jullie samen, over een maandje ofzo.

Groetjes!

loveronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:19

Mooi ! wat zijn jullie goed

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:24

Knap paard! Ik ben het verder met mijn voorgangers eens, als je verruimen vraagt moet je haar ook de kans geven om te verruimen.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:42

Oke reageren op mijn telefoon gaat een beetje onhandig hahaha

@rakjetakje
Vorig jaar was het nog veel erger Toen was dr schouder lichtbruin en haar kont gewoon echt grijs. Zag er niet uit als je erop zat!
Ik had het over de reactie op als ik iets te hard drijf. Dat gezicht trekt ze vaak als ik haar in de weg zit of onnodig heel moeilijk aan het doen ben ergens over. Is dus mijn fout hahah

@pinkie87
Zitles heb ik inderdaad als een gehad! Dat was alleen nog in mijn oude zadel toen.
Ik heb sinds kort een nieuw zadel voor dr maar ik kan er helemaal niet fijn in zitten.. Heb het gevoel alsof ik heel veel moeite moet doen om niet alle kanten op te stuiteren. Als ik heel erg op mijn houding ga letten dan stop ik onbewust ook met paardrijden en hobbel ik maar wat rondjes en andersom Dat is dus nog een werkpuntje.

@L_isanne

Dat was ook waarom er in progress achter stond Ze is erg ontploft op de wei deze zomer aangezien ik sinds mei niet veel meer deed omdat mijn zadel niet meer pasde. Het gaat er alleen niet zo snel af als dat het erbij komt hahaha
Ik ga inderdaad wat oefenen op het schakelen. Daar zijn we in de les ook mee bezig om haar achterhand sterker te maken.
Dat achter zakken doet ze naar mijn idee de eerste 2/3 passen wel maar daarna mist ze nog kracht en kan ik het niet meer uitzitten waardoor ik haar onbewust op de rem ga trekken voor.

@engeltjeS

Ik heb eigenlijk helemaal niks in mijn hand... In het begin had ik veel moeite met contact houden met haar mond omdat dat zo licht is gingen mijn teugels steeds vast los vast los.
Als ik de fotos bekijk snap ik wel wat je bedoeld!
Met sporen rijden wissel ik heel vaak af. Over het algemeen reageert ze niet slechter op mijn been dan ofzo op de dagen dat ze mij in de maling neemt na.

Ik heb al jullie reacties even doorgelezen.
Ik vind het zelf altijd fijn om fotos terug te kijken aangezien het idee dat ik heb als ik erop zit altijd heel anders is dan de fotos haha
En dan zou dit een beter beeld zijn volgends mij?
Afbeelding

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:13

Ik heb je oude topic van een paar maanden geleden ook eens bekeken voor de nieuwsgierigheid, jullie zijn echt wel een pak vooruit gegaan!
Op rijtechnisch gebied ga ik met de voorgangers mee, denk dat het meeste grotendeels al gezegd is ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:33

Leuk paard en er is al veel gezegd. Maar persoonlijk zou ik 1 ding eerst aanpakken en dan pas verder kijken, omdat ik denk dat dat al een groot deel oplost. Waar ik het over heb is je zit. Je moet een loodlijn door je lijf kunnen trekken, van je oren tot je voet. In die lijn moeten dan je schouders, heupen en onderbenen liggen.
Pak je foto's waarop je zit en probeer eens die lijn te trekken.
Je onderbenen gaan recht naar beneden, vervolgens buig je in je knie waardoor je heupen te ver naar achteren komen, wat je weer compenseert door je bovenlichaam naar voren te brengen. Er zit geen enkele balans in, alles is compenseren voor. Zelfs op je laatste stapfoto in je OP zitten je onderbenen te ver naar voren en je heupen te ver naar achteren.
Zoals je op de laatste foto staat, zo zou je ongeveer moeten zitten. Pas dan kan je mee gaan bewegen met je paard.

Ik zou dus eerst op zoek gaan naar iemand die jouw zit radicaal kan omgooien. Vermoedelijk is dat minder moeite dan je denkt, als je maar iemand hebt die het in één keer radicaal goed neerzet. Niet iemand die zegt "benen naar achteren" of 'achterover zitten', want dat helpt niet.

Succes, want je hebt een leuk paard waar volgens mij ook nog wel de nodige potentie in zit!

paarden7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:03

ik kan niet veel zeggen buiten dat ik het super vindt...ook heb je een heel mooi paardje vind ik. /3 /3 /3 p.s. sorry als ik fouten heb geschreven. :) :)

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:47

Leuk paard <3
en mooie foto's :D

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:49

Gaaf paard! Die korte pootjes herken ik, heeft de mijne ook, maar daar worden ze zeeeeker niet minder van! <3

Als tip geef ik je mee om rechtop te blijven zitten en je handen wat minder breed te doen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:55

Als als het zadel voor jou niet goed zit dan heb je nog steeds geen juist zadel gevonden want het moet goed op het paard liggen en jij moet er goed op zitten :)
Maar als je aan het rijden bent moet je echt af en toe een lijstje in je hoofd opnoemen. Benen op de juiste plek, zit in op de juiste plek in het zadel en hoe zit ik zelf. Voor heen kon ik het ook niet maar als je dat vaker doet went het en over tijdje hoef je dat niet meer te bedenken ;)

Vind je laatste foto wel beter ogen! Liever het neusje er een beetje uit.