Op de manege blijven of ergens anders heen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soof_Roos

Op de manege blijven of ergens anders heen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:51

Hey allemaal,
ik rijd nu al 9 jaar paard (waarvan 6 jaar op een manege bij mij in de buurt).
Ik vind paardrijden heel erg leuk en ook het helpen er omheen etc. Maar mijn stal is heel erg gericht op geld dus word ik ook vaak aan het werk gezet maar krijg ik er niks voor terug. Hier heb ik eigenlijk niet zo veel zin meer in maar ik wil wel blijven rijden. Er zijn niet zo veel leuke maneges bij mij in de buurt waar ik zelf op de fiets heen kan. Wat moet ik doen?

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Op de manege blijven of ergens anders heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:54

Welke regio kom je vandaan? Misschien helpt het voor tips als je dat er bij zet ;)

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:55

ynskek schreef:
Welke regio kom je vandaan? Misschien helpt het voor tips als je dat er bij zet ;)

Ik woon in Kennermerland (Noord-Holland)

Vjestagirl

Re: Op de manege blijven of ergens anders heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:58

Hoe word je aan het werk gezet, wat moet je dan doen? Opzich is het namelijk heel normaal dat je een paard moet poetsen, een stal moet mesten of een keertje wat tuig schoon moet maken.

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:00

Vjestagirl schreef:
Hoe word je aan het werk gezet, wat moet je dan doen? Opzich is het namelijk heel normaal dat je een paard moet poetsen, een stal moet mesten of een keertje wat tuig schoon moet maken.

Ja ik liep eerst gewoon op zaterdag lekker iets te doen, maar als ik nu iets wil gaan doen met mijn paard word er naar mij geroepen dat ik eerst de stallen nog moet vegen (terwijl ze me het eerst niet hebben gevraagd of zo)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:04

Misschien is het de manier waarop het gaat?
Als al lang volwassen pony meisje vind ik het zelf ook leuk om op de manege een helpende hand toe te steken. Pony's binnen / buiten zetten enzo. Manegehouder vraagt dan netjes om hulp. En regelmatig komen pubermeiden op hun vrije dag een handje helpen, gewoon omdat ze dat leuk vinden.

Stel dat TS steeds maar uitgebreid aan het werk wordt gezet dan is het een ander verhaal. En, hard gezegd, een manege is een commercieel bedrijf. Die moeten dus zelf hun broek ophouden van de opbrengsten van de lessen en zorgen dat de boel aan kant is. Is toch net weer anders dan bij de voetbalclub.

TS kun je wat meer info geven over hoe e.e.a. gaat op de manege?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:05

Dubbel
Laatst bijgewerkt door estja op 09-01-16 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:05

Begrijp ik nou goed dat je op een manege lest, daarvoor dus ook betaald?
Maar je ook nog word geacht om klusjes te doen?

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:07

MiniMouse schreef:
Begrijp ik nou goed dat je op een manege lest, daarvoor dus ook betaald?
Maar je ook nog word geacht om klusjes te doen?

Ja zeker

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:09

Belachelijk dan!
Je hulp zelf aanbieden is prima!
En dan zou er bij veel hulp meestal wel wat tegenover staan.
Maar dit is ronduit onbeschoft dan.
Jij betaald om daar een uurtje les te krijgen en te rijden, jij betaald toch niet om klusjes op te knappen.
Of staat dit in de regels van de manege??
Dat als je daar lest geacht bent om klusjes te doen die je worden opgedragen?

Kijk dat je je paard verzorgd die je die dag moet rijden is logisch. Daar hoort trouwens naar mijn inziens geen stalwerk bij. Maar puur verzorgen van paard, zoals poetsen en tuig netjes opruimen etc.

Zo niet is het echt de omgekeerde wereld.
Lekker een andere manege zoeken.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 09-01-16 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:11

lastige situatie ook erg raar en onbeschoft eigenlijk van die mensen, misschien een keer rond tafel gaan met de eigenaar. Dat je zegt dat je best klusjes wilt doen maar dat je wel vaste dagen heb en niet zomaar iets moet doen.

Je kunt in de buurt eens kijken of er misschien een bijrijd paardje voor je is? Dan moet je misschien klusjes doen maar dan weet je dat igg. De rest van de tijd kun je lekker tutten
Laatst bijgewerkt door JenteC op 09-01-16 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

future_vet

Vjestagirl schreef:

een paard poetsen oke, dat hoort erbij.
maar stal mesten of tuig schoonmaken? absoluut niet.

smurffie

Gewoon is vragen hoeveel korting je dan op je lessen krijgt volgende keer dat je een bevel krijgt om iets te doen. Het zou niet heel gek zijn als de lessen goedkoop zijn dat je dan bijvoorbeeld de stal van het paard waar je op rijd even moet mesten. Maar bij lessen van +10euro zou ik gerust is vragen wat je krijgt voor de klusjes van een stalmedewerker.

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:14

Ja klopt en ik vind ook dat dat niet kan meer ik wil wel graag les blijven houden (niet daar persee) en ik wil ook wel een beetje iets kunnen doen zoals een keer een wedstrijdje (mag ook onderling ofzo) en een bijrijdpaard is moeilijk te vinden waar je maar 1 keer in de week heen hoeft (ik heb een mini-shet als verzorgpony (maar die staat heel erg ver weg)) en dan ook nog lessen kunt volgen

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:15

smurffie schreef:
Gewoon is vragen hoeveel korting je dan op je lessen krijgt volgende keer dat je een bevel krijgt om iets te doen. Het zou niet heel gek zijn als de lessen goedkoop zijn dat je dan bijvoorbeeld de stal van het paard waar je op rijd even moet mesten. Maar bij lessen van +10euro zou ik gerust is vragen wat je krijgt voor de klusjes van een stalmedewerker.

Ja maar dat is het dus juist ze zijn uit op het geld en dat willen ze dus niet

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:15

maar hoelang voordat de les begint ben je al op stal? als je deze hele dag daar rondloopt vind ik het niet zo gek, maar als je enkel alleen voor de les komt hoef jij echt geen klusjes te doen hoor

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:15

Zorg dat je een erkende FNRS manege vind. Die organiseren volgens mij altijd wel wat wedstijdjes.

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:17

future_vet schreef:
maar hoelang voordat de les begint ben je al op stal? als je deze hele dag daar rondloopt vind ik het niet zo gek, maar als je enkel alleen voor de les komt hoef jij echt geen klusjes te doen hoor

Meestal een half uur of uur maar ik word ook gebeld enzo of ik wil komen (dat doe ik dan niet maar ik word wel een beetje vol gespamd) Ook mijn moeder en buren (die ook op die stal komen soms) vinden dat ik gewoon gebruikt word voor klusjes (ze had me ook al aangeboden om een opleiding tot paardrijdinsturctiese te doen (zodat ik daar les kan geven)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:18

soofjes1901 schreef:
smurffie schreef:

Ja maar dat is het dus juist ze zijn uit op het geld en dat willen ze dus niet

Zodra ze je vragen, zeg je gewoon;
Ik kom hier om te lessen en als ik zin heb om te helpen zal ik het aangeven.
Maar ik heb er nu geen zin in.
Als ze dan gaan zeuren, zeg je dat je alleen voor je les betaald en niet hun ook betaald om hun werk te doen.
En als ze dat wel willen je graag een flinke korting wil op je lesgeld.
Klaar! :D

Dat doen of weg wezen !
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 09-01-16 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:18

Ik zou er wat van zeggen ts, je betaald voor de les en ze mogen je vragen of je iets wil doen maar het moet geen 'moeten' zijn. T is niet dat jij moet vegen natuurlijk, je mag vegen als jij dat graag wil doen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:19

Ik kom zelf ook uit regio Kennemerland en heb op meerdere maneges gelest. Welke manege les je nu als ik vragen mag? Dan kan ik even meedenken over een eventueel alternatief :)

Daarnaast inderdaad belachelijk dat je (veel) klusjes moet doen als je daar voor een betaalde les komt! Daarvoor les je niet op een manege vind ik. Meehelpen als je er de hele dag rondhangt is iets anders natuurlijk.

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:19

smurffie schreef:

Ja maar dat is het dus juist ze zijn uit op het geld en dat willen ze dus niet[/quote]

Zodra ze je vragen, zeg je gewoon;
Ik kom hier om te lessen en als ik zin heb om te helpen zal ik het aangeven.
Maar ik heb er nu geen zin in.
Als ze dan gaan zeuren, zeg je dat je boor je les betaald en niet hun betaald om hun werk te doen. En als ze dat wel willen je graag een flinke korting wil op je lesgeld.
Klaar! :D

Dat doen of weg wezen ![/quote]

Ja dat heb ik ook al geprobeerd en ze gaan nog steeds door vandaar dat ik ook eigenlijk weg wil maar waar moet ik dan heen

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:20

bijzonder dat ze je zelfs bellen. blijkbaar ben je best waardevol voor ze. Ik zou idd even met ze gaan praten, misschien wel een leuk bijbaantje als je dan minder voor de lessen hoeft te betalen?

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:21

Welke manege rij je? Kom ook uit die omgeving dus misschien weet ik nog wel een leuke andere manege aan te raden voor je!

Vind het maar wat raar om verplicht vanalles te moeten doen en ondertussen wel te betalen voor de lessen! Dat is makkelijk centjes besparen voor zo'n manege als ze daar geen ander personeel voor in hoeven te huren!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:21

Gewoon nee blijven zeggen en negeren.
Houden ze vanzelf op. Anders je ouders eens mee nemen. Je bent minderjarig en als jij je echt zo onprettig voelt hierdoor, mogen zij hier zeker wel eens wat van zeggen.