Paard inrijden/doorrijden en verkopen ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard inrijden/doorrijden en verkopen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 11:18

Hallo,
Heeft iemand ervaring met het kopen van een 4 jarige, inrijden/doorrijden en verkopen? Niet om bakken met geld te verdienen maar als hobby met eventueel een leuk winst bedrag. Qua stalkosten zit ik goedkoop, ik zou er een halfjaar tot jaar aan willen besteden. Doel is om dan een leuk recreatiepaard te verkopen, die een leuke buitenrit rijd, een nette ronde door de bak kan, gewend is aan grondwerk, trailer reizen, de hoefsmid etc. Gewoon een simpel leuk paard voor de recreatie ruiter! Ik hoor graag hoe jullie dit hebben ervaren en ik zoek naar tips. :)

Moos99

Re: Paard inrijden/doorrijden en verkopen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:11

Schopje :) niemand die dit wel eens doet/heeft gedaan?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:13

als het paard een half jaar tot jaar bij je staat zul je er nooit winst mee krijgen. Daarnaast zijn recreatiepaarden ook niet echt duur.... dus denk dat het puur geld kost dan dat je er iets mee verdient.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:16

Inderdaad wat future_vet al zegt. Als je het wilt doen om winst te maken kun je het beter niet doen.
Of je moet het treffen en een topper in handen hebben die je voordelig hebt kunnen kopen. Daarbij loop je veel risico.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:21

Dan kan je beter een paard van iemand anders doorrijden en daar een kleine bijdrage voor vragen. Dan ben je zeker dat je er wat aan verdient. Een jong paard kopen kan 2 kanten opgaan. Ofwel heb je een topper en maak je met een beetje geluk bergen winst ofwel geraak je het paard aan de straatstenen niet kwijt en moet je hem bijna wegschenken.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:24

En je moet zelf wel heel goed weten wat je koopt. Als het medisch of karaktertechnisch niet goed verloopt, heb je een kat in de zak. Dat kost je dan veel geld.

Idee van Lightninggg is dan beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:38

Als winst maken je doel is, dan moet je andersom redeneren:

- hoeveel wil ik er op een halfjaar tot jaar op verdienen (dat zijn als je er winsttechnisch naar kijkt eigenlijk al 2 verschillende bedragen, maar neem ze voor het gemak even samen)

Als je dat weet dan volgt de rekensom;

Je startkapitaal (aankoopbedrag paard) + kosten onderhoud (voeding, hoefsmid, dierenarts (de laatste iets ruimer schatten omdat je nooit weet hoe het loopt) + kosten training (heb je een eigen bak die ook in de winter begaanbaar is of moet je een bak huren, krijg je extra les begeleiding, kosten wedstrijden/clinics en transport) = uiteindelijke verkoopprijs.

Als je echt zakelijk rekent, dan kom je zoals de anderen hier ook al schrijven waarschijnlijk tot de conclusie dat aankoop + volledige verzorging/training samen een bedrag is dat veel hoger is dan het bedrag dat je voor een simpel paard kunt vragen.

Het enige wat je dan nog kan redden is groen paard met een bijzonder kleurtje/interessante kruising/moderas. Je moet wat meer geld betalen voor zo'n groen paard, maar vervolgens kun je er bij de verkoop in verhouding wel meer voor vragen (en daar zit jouw winst). Kijk dan bijvoorbeeld naar Quarabs, Arabo-Friezen, Barockpinto's, Rocky Mountain Horses en Andalusiers. Die zijn nu erg in de mode (of recent in de mode geweest) en dus zijn mensen gewend dat daar hogere prijzen voor gevraagd worden.
Maar neem je gewoon een simpele haflinger, warmbloed of Fjord, dan zit je winst eigenlijk alleen in wat je er zelf aan ervaring mee opdoet en niet in het geld. Het idee van verkopen en in 1x een groot bedrag incasseren voelt wel als winst, maar helaas heb je dat bedrag net in het jaar ervoor stukje bij beetje al uitgegeven in de vorm van aankoop, verzorging en training.

Het enige voordeel van steeds een jong paard voor een jaar kopen is dat je het paard ook weer op zijn financiele piek verkoopt. Met veel geluk is je paardrijhobby daar elk jaar maar een beetje verliesgevend, terwijl als je 1 paard houdt tot zijn dood en daar al je rijtijd aan besteed je op een gegeven moment op een punt komt dat je paard door zijn leeftijd steeds minder waard wordt, hoeveel training je er ook tegenaan gooit. Zulke mensen (zoals ik) maken financieel gezien dus écht alleen maar verlies op hun hobby. 8-)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 16:55

Bedankt voor de reacties! Winst maken is leuk maar zoals ik zei, het is meer voor de leuk. Mijn ervaring is dat als een paard braaf, betrouwbaar en makkelijk is mensen ook geld willen neerleggen, das goud waard. Met karakter moet je natuurlijk geluk hebben maar ik geloof dat opvoeding en manier van beleren ook een heel groot aandeel heeft. toen ik zocht voor een recreatie paard voor mijn moeder was een ongecompliceerd karakter de grootste must, en daar hadden we zeker geld voor over. Geen grote bedragen maar zeker wel
2500-3000. En dan moest ie alleen braaf zijn en netjes mee gaan op buitenrit. Veel winst maken zal waarschijnlijk niet lukken idd, geen verlies maken zou leuk zijn voor een eerste keer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:26

Ik ben wel benieuwd in welke prijsklasse je dan zoekt voor de aankoop? Aangezien je er een jaar tot een halfjaar in wilt stoppen?

Je hebt er dan hoe dan ook een leuke hobby bij! :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:46

De meeste mensen die dit doen houden ze maar heel kort,enkele weken of zo. Anders wordt het toch ook teveel jouw eigen paard, en inderdaad de kosten krijg je er dan ook niet meer uit.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:50

Inderdaad, de paarden/pony's zo kort mogelijk op stal/wei hebben staan zodat je er zo min mogelijk kosten aan hebt. Binnen 4 tot 6 weken inrijden, nette foto's schieten en op internet. 6 maanden is echt te lang als je er geen verlies op wilt draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:55

Daarvoor moet je echt heel veel ervaring hebben. Een jong paard is niet iets wat je wel even kan leren lopen en inrijd. Je krijgt er pas echt winst mee als het paard op jonge leeftijd als wat presteert, en dat moet je hem eerst leren. Dus vraag jezelf af: hoeveel ervaring heb je? Ben je in staat om echt consequent te zijn en het dier vanalles te leren? Er komt zoveel bij kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:57

Een eigenaresse van een Andalusier-handelsstal vertelde me dat een paard daar elke maand €400 duurder moet worden om uit te komen, anders raakten ze de winst heel snel kwijt. Ook daar geldt: hoe sneller hoe beter om het nog enigszins verantwoord te maken.

Wat je je dan als ruiter/eigenaar vantevoren dus eigenlijk moet afvragen is: heb ik het in huis om een paard elke maand 400 euro duurder maken? Want als je het op die manier bekijkt ligt er voor het slagen van je onderneming een grote verantwoordelijkheid bij de ruiter/trainer. Daarom gaan jonge sportpaarden/pony's als ze niet meteen na het zadelmak maken verkocht zijn ook meteen de sport in. Niet alleen om kopers te trekken of om meer te kunnen vragen voor een paard met winstpunten, maar vooral om elke maand die €400 euro extra te kunnen realiseren. En dat kan niet als je in de B blijft hangen.
Daarom is de recreatiemarkt ook veel lastiger, want wat is voor de koper het verschil tussen 'is 6 maanden onder het zadel en is in de bak en in het bos superbraaf' en 'is een jaar onder het zadel en is in de bak en in het bos superbraaf'
Is er iemand die meer betaalt voor de laatste?

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:05

Ja ik heb het als echt leuk ervaren.. tot ik mijn rug brak :-) er zit opeens 1tje tussen die zich achterover slaat.

Dit was niet de schuld van de pony maar van degene die hem vast had. Ze hield hem teveel op spanning en trok zo hard aan de longeerlijn dat het teveel pijn deed met de druk op zijn hoofd. Toen de pony een waarschuwing gaf dat het zeer deed trok zij nog harder en sloeg die achterover.

Wat ik je probeer te zeggen is kies voor je eigen veiligheid en vooral ook met wie je het doet. Spreek af wat je in bepaalde situaties doet.. naar mijn idee hou ik een paard nooit strak als die steigert en zij vond van wel.. het is leuk werk maar wees op je hoedde. Ik loop nu na een jaar nog met zwaar letsel en kom nergens aan het werk :-)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:58

Weer bedankt voor antwoorden en ervaringen :)

Ik vind enkele weken te kort. Ik ga niet voor dressuur/spring prestatie gericht. Ik wil niet zo snel mogelijk een topper inrijden en winst maken. Ik denk dat ik minstens een halfjaar nodig heb een paard in zoverre op te leiden dat het een echt fijn, makkelijk recreatie paard is. Om iets duidelijker te zijn, ik heb het dan over een fijn karakter, geduldig met poetsen/opzadelen, respect voor de mens, netjes aan de hulpen ook op buitenrit, zo goed mogelijk verkeersmak, gelukkig, gezond, gewend aan dingen zoals trailer, de hoefsmid, vreemde plekken. Een basis vanuit rechtrichten Marijke de Jong, en meer richting klassieke dressuur. Ik zou het paard eerst vanaf de grond met rechtrichten heel goed willen voorberieden op het werk vanaf de rug, en ook dat met geduld en rust doen zodat het paard alles doet omdat ie het kan, niet omdat ie het moet. Mijn ervaring is dat daar de meest tevreden en meewerkende paarden uit komen. Natuurlijk denk ik ook realistisch, niet ieder paard zal het paard worden die ik nu voor ogen hebben, karakter en geschiedenis spelen mee. Qua karakter vind ik dat er een hoop gedaan kan worden met een goede basis opvoeding, qua geschiedenis wil ik het liefst een paard waar nog zo goed als niks mee gedaan is. Nog geen nare ervaringen. Is wellicht moeilijk te vinden bij een 4 jarige, liefst 1 die als een wildebras uit de opfok komt :)

Antwoord op aankoop prijs, ik hoop op 800 euro voor een onbeleerd dier. Rassen vind ik onbelangrijk, maar neig wel naar koudbloeden.

Ik ben alleen nog maar hardop aan het denken, ik heb nog geen concrete plannen. Ik heb wel genoeg connecties die zorgen voor een goedkoop plekje, genoeg hulp, mensen die plannen van aanpak op papier hebben staan en het al heel vaak hebben gedaan. Mocht ik het doen wil ik dit in het voorjaar gaa doen, en dat alleen als ik alles kan waarmaken zoals ik het nu voor ogen heb. Een bericht hier plaatsen is een eerste stap, om alvast wat meer ervaringen te verzamelen.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:04

Maar wil je wist gaan maken op de aankoop prijs - verkoop prijs, of op het geheel? dus ook de stallings kosten enz? want dan gaat het hem denk ik niet worden, of het wordt een heel duur recreatie paard

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:09

Ik heb dat ook wel eens gedaan toen ik even niets te rijden had. Kies een paard dat je zelf ook echt aantrekkelijk vind, want als de verkoop niet opschiet of er is een probleem met doorrijden (blessures etc) dan wil je wel een paard hebben staan waar je plezier aan hebt.
Ga er vanuit dat het niets opleverd maar dat je gewoon leuk je hobby aan het uitoefenen bent.
Verkopen is trouwens vreselijk vervelend. Je mail wordt overspoeld met mensen die niet op komen dagen of te eissen hebben voor weinig geld.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:17

800 e voor een gezond paard? Ik denk niet dat dit reel is Dan is die of 2 jaar of 20 jaar Ik zou eerder rekenen op zwz 1500 e voor een simpel jong ( gezond) paard Je wilt er ook geen met een gebrek zowel medisch als een stal gebrek Want dat verkoopt niet makkelijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:22

Een gezond dier met een stokmaat van minimaal 1.50m, ruin, fijn karakter en 3.5 jaar (want najaar goedkoper) voor max. 800 euro en liefst met apart kleurtje. Die mag je met een lantaarntje zoeken. Wil je daar winst op maken zal je die het volgende voorjaar met net 4 voor 3500+ verkocht moeten zien te krijgen. Dat is op zijn minst lastig met de manier van opleiden die jij aangeeft en zonder binnenbak helemaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:24

Ik zou ook niet bij het jonge talent zoeken.
Eerder bij wat oudere niet ingereden dieren (ex fokmerries, etc). Die mogen vaak voor minder weg en daarmee kun je al wat sneller langere buitenritten maken kwa lichaamsbelasting.

Bedenk wel dat ook handelspaarden recht hebben op medische zorg. Een spotgoedkoop paard kan daarmee in 1 klap tot zeer duur object worden als het besluit een flinke draadwond op te lopen, hoefbeen te breken, koliek te krijgen etc etc.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-01-16 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:29

Sizzle schreef:
Ik zou ook niet bij het jonge talent zoeken.
Eerder bij wat oudere niet ingereden dieren (ex fokmerries, etc). Die mogen vaak voor minder weg en daarmee kun je al wat sneller langere buitenritten maken kwa lichaamsbelasting.

Dat vind ik altijd zo krom een 3 jarige 2 x per week rijden kan echt niet !!!! Maar een 5 jarige die net onder het zadel is kan al wel 2 uur buiten rijden Dat is onzin dat moet net zo goed op gebouwd worden Wil paard het leuk blijven vinden en aan kunnen in zijn lijf Ook die pezen spieren en banden zijn nog niets gewend Dus zeker het 1 e half jaar staat gelijk aan het inrijden van een 3 jarige Daarna kan je misschien iets sneller door Maar vind dat je voor een ouder onbeleerd paard net zo goed de tijd moet nemen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:36

Ze spreekt over 6-12 maanden....
Dat is voor een ouder paard dat uitgegroeid is genoeg tijd.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:48

Sizzle schreef:
Ze spreekt over 6-12 maanden....
Dat is voor een ouder paard dat uitgegroeid is genoeg tijd.

Jij bedoelt waarschijnlijk hetzelfde als mij dat dit rustig op gebouwd moet worden Maar de meesten mensen begrijpen dat toch echt niet En denken hij is 5 dus Hoppa Elke dag lekker rijden dan gaat het sneller

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:53

Het gaat ook sneller omdat het evenwicht doorgaans beter is, makkelijker in een constante voedingstoestand te houden zijn, en je geen last heb van groeifases waarin je even een flinke dip kunt hebben. Een 4 jarige kan net rond de verkoop tijd een hele onhandige groeispurt hebben en slecht te rijden zijn. Dat heb je minder met oudere dieren.
Maar uiteraard moet de opleiding gewoon correct opgebouwd worden.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:03

Ik doe dat ook regelmatig alleen het kost mij meer dan het opleverd.
Ik koop vaak paarden op met rijproblemen of verwaardeloosde paarden zo nu en dan wel een redelijk "goed/normaal".
De tijd dat daar in kan zitten verschilt per paard enorm! Soms kan er wel bijna 1,5 jaar in zitten en soms is het al goed bij 2 maanden.
Ik ben meer van de goedkopere normale prijklasse maar enkel gewoon omdat ik vaak niet de beste paarden koop of paarden met een verleden.

Ook zit er met rijden vaak een risico aan, *afkloppen* er is nog nooit echt iets ergs gebeurt hier.

Het is wel zoals de bovenstaande berichten ook melden. Zoek eerst voor jezelf goed uit wat je echt wilt, welke prijsklasse, wat voor een soort paarden en je doeleinde en je verkoop doelgroep.
Denk er wel aan dat dit vaak meer gaat kosten dan het uiteindelijk echt opbrengt.

En als het je leuk lijkt moet je gewoon doen wat je goed lijkt :)
Bedoel dan heb je een mening van een ander niet nodig, en daarbij met ervaring erin opdoen weet je als je dit nu wel echt wilt of niet... toch?...