Een paard of een auto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auto of paard?

Auto
36 (50%)
Paard
35 (49%)

Totaal aantal stemmen: 71

brixxxie

Een paard of een auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 12:43

Hallo Bokkers!!

Ik ben een studente die valt onder het nieuwe leenstelsel. Ik krijg dus geen cent meer (behalve student OV :))
Nu ben ik van plan om het beste er maar van te nemen.
Na dit jaar kom ik in de tweede en heb ik (hopelijk) mijn propedeuse gehaald. Ik krijg dan veel meer vrije tijd.
Deze vrije tijd zou ik willen opvullen met een paard!!

Nu is het zo, ik reis twee keer per week 3,5 uur van en naar de campus bij school. Een auto zou erg handig zijn, want dan is het nog maar anderhalf uur. Maar dat is wel heel erg duur, vooral omdat ik gratis kan reizen met studenten OV.

Wat is in het algemeen duurder? En wat zouden jullie doen??
Ik wacht op de reacties _/-\o_

Daihyo

Re: Een paard of een auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:44

Een bijrijdpaard zoeken en je geld nog even bewaren voor noodgevallen?
Een paard is over het algemeen duurder dan een auto. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:45

Een paard is zeker duurder en ook veel minder voorspelbaar in de uitgaven, maar een auto is in onze ervaring ook behoorlijk duur als je toch redelijk wat kilometers maakt. Wij hebben gekozen voor (2) paarden in plaats van een auto.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:47

Beide gevallen kan je het zo duur maken als je wil maar de onvoorziene kosten zijn vooraf niet te zeggen. Jij weet het beste je financiële situatie.
Kan je alle aanschaf kosten betalen en maandelijks onderhoud naast je eigen kosten? En kan je dan nog sparen of heb je al geld voor als er wat gebeurd?

miccamaaike

Is het niet een beter idee om een leuk bijrijdpaard te zoeken? Dat scheelt een hoop kosten en op die manier kunt je er denk ik pas echt het beste van maken. Auto zou dan alleen zijn om van en naar je ouders te komen begrijp ik? Dat zou ik zelf nogal zonde vinden. Meestal ga je ook minder naar huis toe naarmate je verder in je studie komt. Je kunt gratis reizen, dan zou ik er niet een hele bak met geld tegenaan gooien voor een auto.

dorientjuh

Kun je uberhaupt wel bij de stalling van je toekomstige paard komen zonder auto? Ik kan dat niet, dus voor mij is het geen optie van of of, maar én én. En weet je wel zeker dat je veel meer vrije tijd krijgt?

Kan je niet in de buurt gaan wonen van je school en dan een paard kopen? Of een bijrijdpaard inderdaad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:49

Die auto is veel handiger, ook in de toekomst.
Lekker een verzorgpaard gaan zoeken, maar je geld vooral niet uitgeven aan een eigen paard.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:49

Ik zou absoluut voor de auto gaan. Maar ik heb dan ook een gruwelijk hekel aan het OV en daarbij is het OV hier in de buurt echt reteslecht geregeld met verbindingen enzo.
Paard wil ik nooit meer als eigen bezit, dus voor mij zou de keus sowieso erg makkelijk zijn.

Inderdaad, wat hier geopperd wordt: gratis reizen met OV en bijrijdpaardje zoeken. Na je studie zul je ook geld nodig hebben voor huis etc. Weet niet hoe lang je nog moet hoor.

brixxxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 12:57

Een bijrij paard zoeken is indd een goed idee!
En met de stallingskosten valt het best wel mee, er staat namelijk een stal naast de school voor en door studenten. Erg goedkoop omdat je het rund met alle paardeneigenaren van de stal.
Waar wel de volle mep voor betaald moet worden is dan alles behalve voer en stalling

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:59

Een auto zeker weten. Liever paardloos dan onvrijwillig te voet/ fiets of met het openbaar vervoer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:01

brixxxie schreef:
Een bijrij paard zoeken is indd een goed idee!
En met de stallingskosten valt het best wel mee, er staat namelijk een stal naast de school voor en door studenten. Erg goedkoop omdat je het rund met alle paardeneigenaren van de stal.
Waar wel de volle mep voor betaald moet worden is dan alles behalve voer en stalling

Zit je in Dronten? Dan zou ik mn vrije tijd besteden aan HRPM haha en flink geld verdienen ;) Bijrijdpaard is in de buurt wel te vinden heb tijdens mn studie in Dronten ook bij iemand gereden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:02

Hoe ver is her naar je opleiding? Ik ben van een auto naar een scooter gegaan en dat scheeld enorm in de kosten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:03

Geen van beiden en dan een baantje zoeken om je te veel aan vrije tijd op te vullen. Scheelt ook weer in wat je moet bijlenen.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:11

Ik zou voor de auto gaan. Je moet namelijk genoeg geld gespaard hebben voor de aanschaf en daarna het onderhoud van het paard. Of je moet ouders hebben die de last willen dragen.

Het is volgens mij mogelijk om je studenten ov op te zeggen, dus geen gratis reizen meer, maar in plaats daarvan maandelijks een bedrag te ontvangen. Hoeveel het is en of het nog geld voor studenten met het leenstelsel weet ik niet, maar het is wel iets om naar te kijken. Hiermee zou je al een deel van de benzine kunnen betalen.

Plus ik moet zeggen dat juist in de periode na mijn propedeuse, ik het juist drukker kreeg. Zeker als je stage loopt.

Hoe zit het eigenlijk met het feit als je je propedeuse niet haalt? Moet je dan het geld terugbetalen als je bijvoorbeeld begint met een nieuwe opleiding? Ik zou dit eerst goed uitzoeken.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:17

Ik zou inderdaad kiezen voor een auto.
Ten eerste, ik zit nu in m'n 3e jaar HBO en ik heb mijn propedeuse in mijn 2e jaar gehaald. Nu kan ik alleen maar zeggen dat ik mijn 1e jaar makkelijker vond dat het 2e en 3e jaar (niet omdat ik niet in 1 jaar mijn propedeuse heb gehaald hoor) en ik nu ook veeel minder tijd heb voor m'n paardje.
Paarden kosten veel geld en tijd en ik vind dat je wel echt elke dag tijd moet hebben voor je paardje.
Ook zijn de kosten bij een paard, bijvoorbeeld als die ziek wordt, echt heel hoog.
Ik zou dus echt eerder kiezen voor een auto en dan een leuk bijrijdpaardje voor bijvoorbeeld in het weekend of paar dagen door de weeks. En na je studie lekker voor een eigen paardje kijken!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:20

Moeilijk, maar zelf zou ik denk ik een auto vooropstellen omdat je nog maar een student bent. Paarden kunnen veel onverwachte kosten opbrengen (Kijk maar naar die van mij, even uitgegleden en 3 dagen 2 spuiten gehad..) en dan zou je veiliger zitten met een leasepaard of iets wat daar in de buurt komt :)

Alhoewel je in het beste geval natuurlijk gewoon gebruik kunt maken van de gratis OV en lekker sparen, aangezien je dat nu toch hebt :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:24

Hoe weet je dat je het in het tweede jaar rustiger gaat krijgen? Ik heb nu het 2e jaar minder contacturen maar zo ontzettend veel huiswerk dat ik er geen paard bij zou kunnen hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:27

Is dichterbij de Campus gaan wonen geen optie?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:28

Captain schreef:
Hoe weet je dat je het in het tweede jaar rustiger gaat krijgen? Ik heb nu het 2e jaar minder contacturen maar zo ontzettend veel huiswerk dat ik er geen paard bij zou kunnen hebben.

Zelfde geval bij mijn vriend, maar ongeveer 4 contacturen per week maar zeeën aan projecten..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:30

Ligt ook aan je mogelijkheden. Ik heb jaaaaaren wel paarden gehad maar geen auto. Kreeg idd ov volledig vergoed en dan is met de auto altijd duurder. Ik had wel een brommer haha, om naar stal te komen. Dus, als je het meeste toch met ov doet en verder een auto niet echt nodig hebt, zou ik mijn geld steken in een leuke hobby (dus paard).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:31

Geen van beide. Bijrijdpaard en OV, zoals al meer voorgesteld.
Autootjes zijn duur, hetzij in aanschaf, hetzij in onderhoud en meestal beide, vooral als je voor elke scheet naar de garage moet!
Paarden zijn geen haar beter. Een paard houden van geleend geld is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen, in mijn optiek.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:43

anderhalf uur per dag in de auto kost je alleen al rond de 250 euro per maand aan brandstof en dan heb ik het niet over onderhoud (en dat gaat hard als je zoveel km rijdt), belasting en aanschaf. Ik weet niet hoe rijk je bent maar dat kon ik als student echt niet betalen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:55

Inderdaad ikke, geen van beide.
Gezien het lage inkomen van TS is het echt veel verstandiger om gewoon helemaal niets te doen in deze twee luxe-vormen. Zet je geld maar lekker op de bank en kijk over een paar jaren, na voltooiing van de studie maar weer. Er is dan nog tijd genoeg om ofwel een auto ofwel een paard te kopen.

Welke van de twee overigens duurder is, hangt van heel veel factoren af.
Een oude Suzuki Alto zal goedkoper zijn dan een warmbloedpaard op een deftige pensionstalling in de randstad.
Een Tinker 24/7 buiten op het platteland zal vast goedkoper zijn dan een nieuwe Opel Astra.
Voor beiden geldt dat onderhoud voor verrassingen kan zorgen en je kunt een DA of een garage nu eenmaal niet uitstellen wanneer het nodig is.
Wees verstandig, begin er voorlopig nog even niet aan.
Laatst bijgewerkt door Dees op 07-01-16 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:58

ikke schreef:
Geen van beide. Bijrijdpaard en OV, zoals al meer voorgesteld.
Autootjes zijn duur, hetzij in aanschaf, hetzij in onderhoud en meestal beide, vooral als je voor elke scheet naar de garage moet!
Paarden zijn geen haar beter. Een paard houden van geleend geld is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen, in mijn optiek.

Dit 100%

Ik ben inmiddels afgestudeerd en heb een auto. Die me per maand minder kost dan mijn paard :+ En dan is het niet eens een eigen paard :+

In je studietijd gewoon geen geld gaan lenen voor dingen die compleet onnodig zijn en je vooral veel tijd en geld kosten. Hoe sneller je klaar bent met je studie, hoe eerder je aan het werk kan en zonder problemen voor één of beide kan gaan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:03

lizy29 schreef:
Geen van beiden en dan een baantje zoeken om je te veel aan vrije tijd op te vullen. Scheelt ook weer in wat je moet bijlenen.

:j Dit dus.