Merrie of ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Merrie of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:38

Hey!
Ik Heb een vraag, ik weet eigenlijk niet zoveel van merries af. Zelf heb ik eigenlijk vooral ruinen gereden en alleen merries wel eens in manege lessen. Dus hoe merries in omgang verschillen van ruinen enzo weet ik eigenlijk niet. Want mijn verzorgpony is een ruin, de stal waar ik rij meestal ook ruinen. Ik vraag me nu af, wat zijn nou echt eigenschappen van merries en wat nou echt eigen schappen van ruinen? En voor mensen die een eigen paard willen, zeggen ze altijd dat je moet kijken naar een ruin of merrie (of hengst natuurlijk) maar waar moet je dan vooral op letten? Dus even kort samengevat: wat zijn echt eigenschappen van merries en wat van ruinen? En waar moet je opletten als je gaat kiezen welk geslacht je wilt? Alvast bedankt!

tamary

Re: Merrie of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:45

Bij de koop van een eigen paard : wensenlijstje maken, met op 1 gezond (ellende komt vanzelf wel) en 2 passend bij eigen kunnen. Rest is afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen.

Zelf wil ik geen merries, want dan wil ik veulentjes en dan heb ik teveel pony's. Hengsten geen probleem, mits jong, want de ballen gaan er af en dat is minder riskant als ze nog jong zijn. Ruinen zijn een stukje stabieler en vergevingsgezinder, wat mijn stommiteiten af en toe minder ernstig maakt en dat werkt veel makkelijker samen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:48

Ik verplaats dit topic van TAO naar PP.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:51

En als een merrie drachtig is, hoe gedraagt het zich dan?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:52

Merries zijn vaak willig en chagrijnig en hebben soms echt typies merrie gedrag boos en zuur

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:07

Sommige merries kunnen wel echt merrie gedrag vertonen. Die kunnen dominant en wat knarrig zijn. Sommige ook niet zo te vertrouwen, het ene moment poeslief met je kroelen, andere moment ineens naar je uithalen. Maar lang niet alle merries hebben dit soort gedrag, dus als je een paard/pony zoekt, zul je er uiteindelijk bij moeten gaan kijken hoe het karakter van het paard/pony is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:09

simpel..

merries net als hengsten staan onder invloed van hormonen..
ruinen hebben daar geen last meer van..
anders dan dat ligt het gewoon aan het karakter van een dier zelf..

de ene merrie reageert hefiger op haar periodieke feest dan de ander.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:58

Een ruin commandeer je,
een hengst vraag je,
en met een merrie onderhandel je.

Kortom, even heel algemeen genomen (Want er zijn echt heel veel uitzonderingen) is een ruin vaak gehoorzaam, moet je gezag tonen bij een hengst (maar wel eerlijk natuurlijk) en moet je vechten met een merrie.
Merries hebben vaak echt eigenwijze, nukkige meisjestics.
Geen zin in regen, wil niet doen wat jij wilt, te koud, te mistig, geen zin, moe, pijntje in de rug, er zit een scheet dwars etc.
ook worden ze hengstig, wat ik echt bloedirritant vind. Ze verspreiden dan kleine beetjes urine en met sommige merries kun je dan he-le-maal niks meer beginnen.
Niet fatsoenlijk uit stal halen, niet op wedstrijd, niet eens rijden soms.
Sommige ruinen denken dat ze nog hengst zijn en worden daar helemaal wild van.
Hengsten en ruinen hebben het nadeel dat hun koker (zeg maar dat ding waar hun penis in zit) en hun penis zelf af en toe schoon gemaakt moeten worden om infecties etc te voorkomen. Dat is een ranzig klusje omdat je dan met je emmertje(Warm) water en je roze afwas handschoentjes op je knietjes onder je paard kunt gaan zitten om de drap eruit te vissen.. ahaha
of even de tuinslang erop zetten natuurlijk in de hoop dat ie dat oke vindt.

Nouja, dat vind ik persoonlijk het enige nadeel van hengsten/ruinen.
Bovendien heb ik nu een hengst(hij is 1,5 jaar nu) maar die laat ik ruinen tegen de tijd dat hij 3 jaar is. Ik wil niet met hem gaan fokken dus dan zie ik geen meerwaarde.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:13

Sommige merries merk je echt helemaal niks aan. Heb merries gereden die ik nooit hengstig heb gezien.
Hengsten kunnen link zijn, maar een goed opgevoede hengst heeft vaak wel "het gouden randje" waar mensen naar op zoek zijn.
Ruinen is naar mijn ervaring de minste kans op problemen (hoewel ik dus ook weinig problemen met merries heb, tenzij je net toevallig die hele zure eruit pikt).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 03:40

Ik ben echt een merrie mens ! Heb voor mezelf grote voorkeur voor merries .
Ruinen zijn vaak wel knuffeliger . En vergevingsgezind .
Merries daarintegen laten je meestal wel merken wat ze willen ,
Merries zijn vaak beetje kattiger .
Ook met andere paarden , je kunt in weilanden vaak goed merken wat merrie of ruinen groepen zijn

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 04:33

Ligt geheel aan het karakter en de opvoeding...

Heb n hengst gehad waarvan je niet wist dat hij hengst was, n ruin gehad die wel n merrie leek (maar ook n echte brave ruin gehad!) en ben nu in het bezit van n merrie (en nope, ik ben echt geen merrie mens!) waarmee ik kan lezen en schrijven!

Mijn merrie is momenteel dragend en uitgerekend voor eind maart, geen enkele verandering in haar gedrag! Ze zal mss iets feller zijn op de buurpaarden maar meer ook niet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 05:37

RoyceMack schreef:
Een ruin commandeer je,
een hengst vraag je,
en met een merrie onderhandel je.

Kortom, even heel algemeen genomen (Want er zijn echt heel veel uitzonderingen) is een ruin vaak gehoorzaam, moet je gezag tonen bij een hengst (maar wel eerlijk natuurlijk) en moet je vechten met een merrie.
Merries hebben vaak echt eigenwijze, nukkige meisjestics.
Geen zin in regen, wil niet doen wat jij wilt, te koud, te mistig, geen zin, moe, pijntje in de rug, er zit een scheet dwars etc.
ook worden ze hengstig, wat ik echt bloedirritant vind. Ze verspreiden dan kleine beetjes urine en met sommige merries kun je dan he-le-maal niks meer beginnen.
Niet fatsoenlijk uit stal halen, niet op wedstrijd, niet eens rijden soms.
Sommige ruinen denken dat ze nog hengst zijn en worden daar helemaal wild van.
Hengsten en ruinen hebben het nadeel dat hun koker (zeg maar dat ding waar hun penis in zit) en hun penis zelf af en toe schoon gemaakt moeten worden om infecties etc te voorkomen. Dat is een ranzig klusje omdat je dan met je emmertje(Warm) water en je roze afwas handschoentjes op je knietjes onder je paard kunt gaan zitten om de drap eruit te vissen.. ahaha
of even de tuinslang erop zetten natuurlijk in de hoop dat ie dat oke vindt.

Nouja, dat vind ik persoonlijk het enige nadeel van hengsten/ruinen.
Bovendien heb ik nu een hengst(hij is 1,5 jaar nu) maar die laat ik ruinen tegen de tijd dat hij 3 jaar is. Ik wil niet met hem gaan fokken dus dan zie ik geen meerwaarde.

Zelf heb ik dus helemaal deze ervaring niet. Ik heb nu 2 merries gehad en er staan er 7 bij ons op stal waarvan er precies 1 welgeteld wat meer merriegedrag vertoond ( deze is ondanks dat ze wat meer gillerig is en wat meer interesse toont in de mannen nog steeds prima in de omgang en prima te rijden). Mijn eigen merrie is heel erg lief, mensgericht, ijverig, 100% betrouwbaar en nu ze bijna 9 maanden drachtig is nog zachter dan anders. Mijn merrie is wel hyper sensibel maar denk niet dat dat met het geslacht te maken heeft.

Wat betreft de koker schoonmaken: mijn oudste ruin is nu bijna 25 heb hem 22 jaar en het enige wat ik af en toe doe is met een warme zachte waterstraal de koker om even uit te spoelen. Voor de rest heb ik begrepen van mijn DA dat je er af moet blijven.. nooit geen problemen mee gehad.

Als je een merrie voor je gewonnen hebt gaan ze vaak net iets meer voor je door het vuur dan een ruin.
Denk dat het belangrijker is dat jij en je paard bij elkaar passen, dan maakt het geslacht naar mijn idee niet meer uit.

Suc6 met je keuze!!

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 06:52

Tja het verschilt per paard zoals je hierboven kan lezen.

Bij een merrie heb je inderdaad kans op merrie gedrag. Ze kunnen wat sneller beledigd zijn, maar zoals hierboven al gezegd is: als het vertrouwen is gewonnen gaan ze door het vuur voor je. :D

Ruinen zijn vaak heerlijke lieverds die het meeste wel best vinden. Ze zijn soms iets lomper maar heerlijk knuffelig.

Ik zou gewoon naar je eisenlijstje kijken mocht je een paard willen gaan kopen en niet perse naar het geslacht als je geen duidelijke voorkeur hebt. Die ene merrie of ruin kan nou net je hart winnen terwijl je net iets anders in je hoofd had.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:50

Ik ben een ruinen mens :D Niet bewust, maar ik merk dat ik makkelijker kan samenwerken met een ruin. Ik heb ook wel eens van die dagen dat ik wat kattig ben of weinig geduld heb en dan is een ruin minder snel op z'n teentjes getrapt.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:06

ik vind ruinen over het algemeen grote kleuters. Dan denk ik, pfff mannen. Geef mij maar een merrie, lekker nuchter en no nonsens

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:12

Ik heb geen voorkeur, maar onbewust kies is toch voor merries :D
1 van mijn pony's is een typische merrie. Hartstikke knuffelig, maar zodra je iets doet wat ze niet leuk vind of niet wil is het gelijk dreigen met de oren.
Tijdens het rijden moet je écht je best doen om te overtuigen dat het wél leuk is, ookal ligt er een plas water, of is het winderig... Ze laat dan ook wel duidelijk merken als het niet leuk is (maar stiekem als ze vergeet chagrijnig te zijn gaan die oren strak naar voren).
Verder is ze een echte bitch tegen andere ruinen, als ik op buitenrit ben gaat er bijna altijd een ruin mee, als ze iets engs vindt trekt ze helemaal naar hem toe, maar zodra het weg is geeft ze hem zo een keiharde trap :=
Het is een echte dame :') verder is ze wel een toppaardje hoor :D

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:16

Tja, paarden zijn net mensen :D :D Zie het hier ook, 2 welshjes a voor de kar, merrie en ruin. Ruin is heel knuffelig en rustig, megalief voor kids en zij deelt hier het liefst de lakens uit :D En als de wagen even door zwaar zand moet, gooit die ruin al zijn kracht erin en moet ik zorgen dat mevrouw meetrekt ipv haar nageltjes gaat zitten vijlen _/-\o_ Maar samen zijn ze een top team en houden ze elkaar in balans, ruin heet voor de kar maar o zo stabiel in druk verkeer, geeft nergens om en merrie is een meutert met alles, maar super relaxed met rijden, mevrouw wordt niet graag moe als het niet nodig is. In de wei is de ruin gelukkig de baas en dat maakt haar wel een prettige merrie. Hiervoor had ik 2 merries en was zij de baas en toen was ze echt een zure pismerrie :D Oftewel, kijk naar je eigen karakter en bedenk wat daar het beste bij past.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:22

Ieder paard is natuurlijk anders... maar ik merk wel verschil tussen merries en ruinen. Ik verzorg nu 2 ruinen en die zijn heel lief een meegaand. Lekker knuffelig en braaf, op de manege waren ruinen ook vaak zo.
Maar de merries die ik heb verzorgd (in totaal stuk of 4) hadden allemaal typische merriebuien. Konden lekker nukkig en chagrijnig zijn, vooral als ze iets niet wilden. Hoewel mijn vorige verzorgpaard heel knuffelig en lief werd als ze hengstig was :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 08:59

Mijn merrie,draakje,maar toch super lief.
Mijn ruin,een goedzak en onderdaan van mijn merrie.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:59

Ik heb liever een merrie , hebben hun eigen wil en een heel duidelijk karakter, mijn eerste merrie was altijd boos dreigen en trappen, bijten als je ging knuffelen maar dan ging ik juisr knuffelen om haar even te plagen, mijn merrie van nu als ze niet verder wil op buitenrit of wedstrijd komt se gewoon omhoog dat vind ik dan wat minder maar ze hebbem teminsten een eigen wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:04

Ik vindt altijd erg grappig dat veel mensen denken dat bepaalde karakter eigenschappen te maken hebben met het geslacht van paard terwijl vaak los van staat.

Enig verschil is hormonen huis houding en dat een Merrie een veulen kan krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:05

Ik heb 3 merries op stal... zelf 1x maal een ruin gehad (wel meerdere gereden), maar ben zelf een merriemens. :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:13

Tobbes schreef:
Ik vindt altijd erg grappig dat veel mensen denken dat bepaalde karakter eigenschappen te maken hebben met het geslacht van paard terwijl vaak los van staat.

Enig verschil is hormonen huis houding en dat een Merrie een veulen kan krijgen.

Mmm, en mannen en vrouwen zijn ook gelijk aan elkaar?
Dat wordt toch anders ervaren en zou het bij dieren dan niet net zo werken?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:46

josien_m_ schreef:

Gelijkwaardig, maar niet gelijk volgens mij :) Een merrie is niet beter of slechter dan een ruin maar ik vind ze toch wel anders.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:04

Eline91 schreef:
josien_m_ schreef:

Gelijkwaardig, maar niet gelijk volgens mij :) Een merrie is niet beter of slechter dan een ruin maar ik vind ze toch wel anders.

Kwa gedrag zijn ze wel anders