Asielzoekers en ....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Asielzoekers en ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:40

Hoihoi,
De week voor de kerstvakantie heb ik een stage week gehad. Hierbij moest ik een week lang stage lopen bij een bepaald bedrijf. Ik heb mijn stage gedaan bij een basisschool in onnen, maar niet zomaar een! In onnen zit een asielzoekerscentrum. C.B.S. de Borg heeft in onnen een school opgericht, speciaal voor asielzoekers kinderen.
Ik heb het deze week ontzettend naar mijn zin gehad! Het is een totaal andere zweer als bij een 'gewone' basisschool. De 2e dag van de stage kropen de kinderen al bij me op schoot en knuffelden ze me aan het einde en begin van de dag (wat ze bij alle juffen doen). Normaal heb ik niks met kinderen, maar dit vond ik geweldig!
Nu komt natuurlijk het paard-gedeelte. Mijn haflinger starlight staat vlak bij deze school, dus ik heb haar opgehaald en meegenomen voor de kinderen. Veel klassen hadden ons al zien aankomen, dus binnen no-time stond de hele school buiten, en star vond het allemaal prima. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn alleen foto's van 1 klas (mijn stage klas). Er zijn nog 4 andere klassen geweest :j

_Denise_

Re: Asielzoekers en ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:45

Wat leuk dat je dit kon delen met de kinderen! :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:48

Ah super leuk daar krijg ik een glimlach van :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:49

Wat leuk zeg! Hier wordt ik vrolijk van, bedankt voor het delen!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:51

Je pony heeft in ieder geval veel knuffels gehad, vonden alle kinderen het leuk??
Wel een boeiende stage op deze manier!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:53

Wat Super leuk dat je dat hebt gedaan. En die glimlachende kinderen daar krijg je toch een goed gevoel bij.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:55

Erg leuk! Maar zou je om privacy redenen niet beter de kids hun gezichten onherkenbaar maken?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 23:00

Bedankt voor alle leuke reacties! :D
Zoë ik heb het aan mijn stagebegeleider gevraagd of ik dit mocht posten, en ze zei dat de kinderen ook vaak in kranten ed. worden geplaatst. Ik heb dus toestemming hoor :)
Edit: de kinderen vonden het super leuk! Ik had verwacht dat ze wat bang zouden zijn, maar waren se absoluut niet! Voor honden zijn ze wel ontzettend bang. Er kwam een keer een hondje aan en iedereen was in paniek. In die landen hebben ze veel straat honden, die dan denk ik bijten oid? Gelukkig vonden ze het paard niet eng!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:05

Oh super! Mijn excuses in dat geval!
Lijkt me echt een superleuke ervaring! Zo zie je maar het zijn ook gewoon mensen/kinderen. En niet zoals sommige mensen denken gewoon objecten van discussie die ze zo ver mogelijk van zich vandaan willen hebben.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:13

Super gaaf dat je dit hebt kunnen doen *D!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:24

Wat een leuke foto's waar het plezier van de kindergezichtjes afstraald.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 23:29

Wat een leuke reacties allemaal! :)
Het jongetje op de eerst foto heeft trouwens iets, maar het is nog niet duidelijk wat. Hij trilt met schrijven etc. heeft moeite met praten, loopt scheef ed. Er is atm niet genoeg geld om hem te laten onderzoeken. Erg sneu..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:30

ik mis wat denk ik-andere zweer ? :o? :o?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:31

Eline_S_S schreef:
Bedankt voor alle leuke reacties! :D
Zoë ik heb het aan mijn stagebegeleider gevraagd of ik dit mocht posten, en ze zei dat de kinderen ook vaak in kranten ed. worden geplaatst. Ik heb dus toestemming hoor :)
Edit: de kinderen vonden het super leuk! Ik had verwacht dat ze wat bang zouden zijn, maar waren se absoluut niet! Voor honden zijn ze wel ontzettend bang. Er kwam een keer een hondje aan en iedereen was in paniek. In die landen hebben ze veel straat honden, die dan denk ik bijten oid? Gelukkig vonden ze het paard niet eng!

Honden worden in grote delen van het midden oosten als onrein gezien. Paard echter heeft een heel hoge status.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:32

spicegirl schreef:

Ik zal het even voor je vertalen: Sfeer. Kun je nu ingaan op het bericht zelf want nu zal je de rest vast begrijpen! *\o/*

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 23:33

spicegirl schreef:

Ik bedoel sfeer. Zag het ook toen ik het helaas niet meer kon wijzigen. Excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:45

Wat een ontzettend leuke keuze voor een stageplek! En wat grappig ook dat ze zo positief reageren op je pony (en dat je hem uberhaupt al mee mochtnemen).

Waar ik wel van schrik is dat het normaal is dat stagaires en juffen de kinderen knuffelen?
Het komt natuurlijk vaker voor: mensen die tijdens hun vakantie voor het goede doel/goede gevoel eventjes meedraaien in een weeshuis/school in ontwikkelingslanden vinden het ook altijd helemaal geweldig dat de kinderen je daar meteen om de hals vallen en willen knuffelen en zoveel lichamelijk contact zoeken.

Om je (helaas) uit de droom te helpen: dit is ontzettend ongezond gedrag voor kinderen. Het is een teken van verlatingsangst/hyperactieve hechtingsdrang die helemaal niets met jou of de situatie te maken heeft; de enige reden waarom ze zich compleet lichamelijk overgeven aan een totale vreemde is omdat ze niemand meer hebben die ze vertrouwen dat ze zo lichamelijk kunnen zijn (zoals bijvoorbeeld bij een gezonde moeder/vader/familie/vrienden hoort).
Voor westerlingen is het enorm aandoenlijk, al die knuffelige kindjes, maar het beste wat je voor ze kunt doen is hier totaal niet op ingaan: niet knuffelen, niet aanhankelijker zijn met probleemkindjes dan je met je buurkinderen of willekeurig vreemde kinderen op straat. Dit soort kinderen moet namelijk leren om juist níet zich meteen aan te bieden aan iedereen die ook maar een grammtje aandacht aan ze geeft, omdat ze daardoor een heel verkeerd zelfbeeld houden en ook een heel verkeerd beeld van wat ze met vreemdelingen om hen heen horen te doen, iets wat ze in ontzettend grote problemen kan brengen.

Kijk bijvoorbeeld eens de documentaire Last Minute Weeshuis, die dit probleem echt haarscherp weergeeft, met als conclusie: westerlingen knuffelen weeshuiskinderen alleen voor zichzelf: het kind heeft er zowel op de korte als lange termijn helemaal niets aan omdat steeds weer extreem bindingsgedrag vertonen bij precies de verkeerde mensen (de mensen die ze als de vakantie voorbij is toch weer in de steek laten.
Alle pedagogen en psychologen in de film zijn het erover eens: beschadigde en getraumatiseerde kinderen moet je in feite precies zo behandelen als je 'normale' vreemde kinderen behandelt, en hier zéker niet fysieker worden. Je helpt ze nog het meest als je ze leert hoe ze met een totale vreemde - jij! - om zouden moeten gaan en een gezonde afstand te bewaren. Al het andere versterkt alleen maar het verstoorde gedragspatroon.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 00:07

xyzutu2 schreef:
Wat een ontzettend leuke keuze voor een stageplek! En wat grappig ook dat ze zo positief reageren op je pony (en dat je hem uberhaupt al mee mochtnemen).

Waar ik wel van schrik is dat het normaal is dat stagaires en juffen de kinderen knuffelen?
Het komt natuurlijk vaker voor: mensen die tijdens hun vakantie voor het goede doel/goede gevoel eventjes meedraaien in een weeshuis/school in ontwikkelingslanden vinden het ook altijd helemaal geweldig dat de kinderen je daar meteen om de hals vallen en willen knuffelen en zoveel lichamelijk contact zoeken.

Om je (helaas) uit de droom te helpen: dit is ontzettend ongezond gedrag voor kinderen. Het is een teken van verlatingsangst/hyperactieve hechtingsdrang die helemaal niets met jou of de situatie te maken heeft; de enige reden waarom ze zich compleet lichamelijk overgeven aan een totale vreemde is omdat ze niemand meer hebben die ze vertrouwen dat ze zo lichamelijk kunnen zijn (zoals bijvoorbeeld bij een gezonde moeder/vader/familie/vrienden hoort).
Voor westerlingen is het enorm aandoenlijk, al die knuffelige kindjes, maar het beste wat je voor ze kunt doen is hier totaal niet op ingaan: niet knuffelen, niet aanhankelijker zijn met probleemkindjes dan je met je buurkinderen of willekeurig vreemde kinderen op straat. Dit soort kinderen moet namelijk leren om juist níet zich meteen aan te bieden aan iedereen die ook maar een grammtje aandacht aan ze geeft, omdat ze daardoor een heel verkeerd zelfbeeld houden en ook een heel verkeerd beeld van wat ze met vreemdelingen om hen heen horen te doen, iets wat ze in ontzettend grote problemen kan brengen.

Kijk bijvoorbeeld eens de documentaire Last Minute Weeshuis, die dit probleem echt haarscherp weergeeft, met als conclusie: westerlingen knuffelen weeshuiskinderen alleen voor zichzelf: het kind heeft er zowel op de korte als lange termijn helemaal niets aan omdat steeds weer extreem bindingsgedrag vertonen bij precies de verkeerde mensen (de mensen die ze als de vakantie voorbij is toch weer in de steek laten.
Alle pedagogen en psychologen in de film zijn het erover eens: beschadigde en getraumatiseerde kinderen moet je in feite precies zo behandelen als je 'normale' vreemde kinderen behandelt, en hier zéker niet fysieker worden. Je helpt ze nog het meest als je ze leert hoe ze met een totale vreemde - jij! - om zouden moeten gaan en een gezonde afstand te bewaren. Al het andere versterkt alleen maar het verstoorde gedragspatroon.

Interessant. Mag ik dit bewaren, en doormailen naar mijn stagebegeleider? Vind dit heel leerzaam en interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:25

Natuurlijk!

Het schijnt bij weeshuizen in het buitenland echt een groot probleem te zijn. De Nederlanders hebben en paar weken lang een knuffelkindje dat zichzelf aanbied, en dat interpreteren wij als dat die kindjes zo open, puur en dankbaar zijn. Dat is het dus absoluut niet, maar juist het compleet tegenovergestelde: ziek gedrag en ook nog eens gevaarlijk (hoe bot het ook nog eens klinkt).
Want gaan de Nederlanders weer naar huis, dan komen die kindjes weken lang uithuilen bij de echte verzorgers, want ze hebben toch laten zien hoe lief ze die mensen vonden en die mensen knuffelden ook terug, en als iemand net zó fysiek terug doet als een écht moeder, dan betekent dat toch dat ze je nooit meer in de steek laten..?
Als je écht wilt helpen in die weeshuizen, dan is dat door er alleen naartoe te gaan als je een opleiding hebt in psychologie/pedagogi en dus weet hoe je ze wél kunt helpen, en voor de rest door ze gewoon te behandelen als ieder ander kind. Je helpt ze niet door ze terug te knuffelen (daarmee vergroot je juist het en versterk je het hechtingstrauma zelfs alleen maar), maar door ze te stimuleren en belonen en positieve aandacht te geven voor wél gezond gedrag is. Dat klinkt akelig afstandelijk (knuffelen is zoveel gezelliger), maar dat is het niet als je consequent en voorspelbaar positief bent.
Daarmee kunnen ze hun wereld weer langzaam rechtop zetten - niet door volwassenen die op een pathologische manier de bestaande pathologie in stand houden en zelfs vergroten. Normaal, gezond, positief stimuleren bereidt een kind voor op de toekomst, onnatuurlijk geknuffel houdt ze juist vast in het verleden.

Jammergenoeg kan ik de documentaire niet meer vinden op internet, maar wel een paar promo's. Misschien dat je de docu ergens anders kunt vinden?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 08:13

Ik zal even kijken :j

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 18:37

Verder niemand meer? :)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:45

Ik vind het hele mooie foto's! Zulke dingen helpen ook heel goed met bewustwording van de Nederlandse cultuur denk ik :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:49

Zeker interessant stuk van xyzutu2. Die docu had ik ook weleens willen zien..

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:01

Wat ontzettend leuk! Het plezier straalt er van af :)

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:55

Super leuk!