2015: van sprookje tot nachtmerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoreMeltdown

2015: van sprookje tot nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 21:20

2015 zou het meest fantastische paardenjaar ooit worden, maar jammer genoeg eindigde het voor mij in een nachtmerrie. Nu ik emotioneel het één en ander verwerkt heb, vind ik het tijd om ons verhaal neer te schrijven.

Februari
Mijn eerste lonen waren uitbetaald, de spaarpot was goed gevuld, het was eindelijk tijd om mijn droom waar te maken: een eigen paardje kopen. Omdat ik een bange ruiter ben, was ik op zoek naar een ervaren paard, met alle knopjes eraan, waarmee ik recreatief dressuur kon rijden en buitenritten mee kon maken. Bij het tweede paard dat ik ging bekijken was het al raak: een 16-jarige merrie. Gezien haar leeftijd heb ik haar laten keuren, maar ze was tiptop in orde! De verkoop was dus snel rond en een week later mocht ik Varoen bij mij op stal verwelkomen:
Afbeelding

Maart-Juni
Stilletjesaan begon ik het vertrouwen te vinden. Varoen was pittig genoeg om me alert te houden en ervaren genoeg om me ontzettend veel bij te leren in de piste. Het was een hele opdracht om die typische manege-truukjes af te leren en te leren rijden op ontspanning en zit. Een heel avontuur waar ik echt veel voldoening uit haalde.
Afbeelding
Rijden zonder zadel, ik heb het nooit gedurfd, maar Varoen kreeg me zover (en ik was toen zo nerveus dat ik mijn cap terug ben vergeten op te zetten). Het vertrouwen groeide en ik leerde hoe fijn het was om echt ergens naar toe te kunnen werken.
Afbeelding

Juli-Augustus
En toen heb ik eindelijk de grote stap gezet: samen op buitenwandeling. Ze kon soms nogal verschieten, maar ook daar leerde ik mee omgaan. Hier een foto van onze eerste buitenrit samen.
Afbeelding
Daarna samen met een hoop vriendinnen op zelf geïmproviseerd kamp gegaan, en daar kon ik op het einde zelfs al kop trekken in galop. Het was fantastisch, wij vonden daar ons vertrouwen in elkaar.
Afbeelding
We begonnen nieuwe zaken te ontdekken: grondwerk, working equitation, lange lijnen, springen... Een hele nieuwe wereld ging voor ons open.
Afbeelding

In augustus heeft T*essa M*eynen mijn merrie prachtig op de foto gezet:
Afbeelding

Iets daarna is het echter helemaal misgelopen.

September
Eind augustus heb ik Varoen lichtjes mank van de wei gehaald. Haar kogel was ook wat gezwollen. Ze moest 6 weken op rust staan. In week 5 zwol haar kogel echter terug op, de dierenarts besloot een cortisonespuit te zetten. De volgende dag is de hel losgebarsten.
Ze kon niet meer steunen op dat been en het was voor de dierenarts al snel duidelijk: een bacteriële ontsteking in de peesschede. Ze is meteen geopereerd geweest en heeft 3 weken in de kliniek gestaan.
Afbeelding
Ze moesten naar heel zware antibiotica en pijnstiller grijpen. Eenmaal thuis begon ze terug vlot te wandelen op het been, maar van de ene dag op de andere ging het weer mis: de infectie was terug.

Oktober
De dierenarts gaf me drie keuzes: ze meteen laten inslapen, een antibioticakuur met weinig kans op slagen of opnieuw de operatie doen, maar ook met nog een kleine kans op slagen gezien ze de infectie de eerste keer al niet weg kregen. Ik kon het niet over mijn hart krijgen, elke kans wilde ik haar -ons- geven. Ik ben voor de tweede operatie gegaan. Ter plaatste heeft de DA beslist om een nog drastischere operatie uit te voeren: ze zouden haar kogel volledig opensnijden, alsook de peesschede. Ze zou voor altijd mechanisch mank blijven staan, maar hiermee had ze het meeste kans om te overleven en om zonder pijn verder te kunnen gaan, al was het als weidepaard.
Ze heeft weer 3 weken in de kliniek gestaan. Ondertussen was ze al haar spieren kwijt en daar had ik het ook enorm moeilijk mee. Ze is wel altijd goed blijven eten, dus ze gaf ook aan om zelf nog verder te willen vechten, ondanks alle pijn.

November

Eind november ging het eindelijk de goede kant op en waren we uit de gevarenzone.
Afbeelding
Het blijft nog steeds moeilijk om niet steeds ongerust te zijn, er is namelijk zo vaak iets mis gelopen van de ene dag op de andere. Het waren emotioneel en fysiek erg zware tijden voor ons beide.

December
Begin december mocht het verband er eindelijk af. Midden december hebben we haar eindelijk terug op een kleine wei alleen kunnen zetten, en daarmee zag je haar ook helemaal terug opleven. Omdat het goed ging hebben we haar eind december in een rustige kudde bij gezet. En dat heeft haar veel deugd gedaan, ze herstelt nu echt vlot en durft haar been steeds meer en meer te gebruiken.

Januari
En op 1 januari heeft ze mij een heel mooi cadeau gegeven: ik heb haar eens lekker gek zien doen op de wei: een klein drafje, een sprongetje, een bokje en een paar wankele galopsprongen. Na al die maanden zie ik het eindelijk terug goed komen met haar!

Ik hoop dat 2016 nog veel voor ons in petto heeft!

Bij deze nog enkele foto's van de shoot met Tessa in augustus (nogmaals bedankt Tessa!!):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt aan iedereen die mijn hele verhaal heeft gelezen, ik wens jullie allemaal een spetterend 2016!

Oblivion

Re: 2015: van sprookje tot nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:23

Wat een aparte tekening heeft ze op haar schouder, maar wat een prachtig paard zeg!! <3
Ik hoop voor jullie dat ze snel opknapt :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:26

Wat een mooi paard zeg, die vlek is ook prachtig. Ik hoop voor jullie op een goed 2016.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:27

Bah wat een toestand, gelukkig gaat het weer de goede kant op. Heel veel succes met haar!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:28

Wat een prachtig paard en wat een vreselijk verhaal met een voorzichtig goed einde.
Begrijp ik nou goed dat ze blijvend mank is?
Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:28

Prachtig paard <3 en wat een verhaal zeg :(:)
Ik hoop dat 2016 jullie heel veel goeds mag brengen en dat jullie inzet beloont wordt.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:30

Zo'n aparte vlek heb ik nog nooit gezien. Wat een knap paard, ik wens jullie veel succes in 2016 (en natuurlijk daarna ook).

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 21:33

Ze is inderdaad blijvend mank. Maar de dierenarts had me wel gezegd dat dit enkel mechanisch mank is en dat ze er binnen een paar maanden geen pijn zou mogen aan ondervinden. Bij de tweede operatie hebben ze de peesschede moeten doorsnijden en die zou nu helemaal vergroeien, waardoor ze dus nooit meer zuiver zal lopen. Of ik ooit nog op haar zou kunnen rijden is afwachten. Als ze het toe laat denkt de DA wel dat ik nog met haar zal kunnen wandelen (draven/galop is weinig waarschijnlijk, comfortabel zal het nooit zijn voor ons beide).

MissieTjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:41

Wauw, lief dat je zoveel voor d'r over hebt! :) hoop dat alles goed komt!

De vlek is trouwens een kleurmutatie genaamd "Chimera" <3

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 21:44

Ik dacht persoonlijk dat het een 'somatische mutatie' was :).

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:51

Wat is ze mooi :D en wat super sat je haar de groeten kans hebt gegeven om hier door heen te komen. Ik wens jullie veel geluk

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:42

Varoen is een prachtig paard! Het was erg leuk om haar op foto te zetten :D

Ik vind het prachtig van je dat je haar alle kansen geeft om hier door te komen.
Hopelijk kunnen jullie nog lang van elkaar genieten.

Mariellleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:03

Wat een tof paard, ik wens jullie veel succes in 2016

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:03

Bedankt allemaal! Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing :).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:47

Respect voor jou! Ik hoop dat je schoonheid nog lang en gelukkig bij je mag zjn.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:50

Prachtig paard zeg! Wat geweldig dat je haar deze kans biedt! Een heel voorspoedig herstel toegewenst en nog heel erg veel geluk samen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:55

wat een ontzettend mooi paard!Nog nooit gezien zo een aparte tekening!
Heet veel sterkte!Ik hoop dat het goed komt!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:56

CoreMeltdown schreef:
Ze is inderdaad blijvend mank. Maar de dierenarts had me wel gezegd dat dit enkel mechanisch mank is en dat ze er binnen een paar maanden geen pijn zou mogen aan ondervinden. Bij de tweede operatie hebben ze de peesschede moeten doorsnijden en die zou nu helemaal vergroeien, waardoor ze dus nooit meer zuiver zal lopen. Of ik ooit nog op haar zou kunnen rijden is afwachten. Als ze het toe laat denkt de DA wel dat ik nog met haar zal kunnen wandelen (draven/galop is weinig waarschijnlijk, comfortabel zal het nooit zijn voor ons beide).

Wat rot zeg, respect voor wat je allemaal voor haar doet en hebt gedaan :(:)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:58

Wauw gaaf zeg, een chimera <3

Gelukkig gaat het weer goed met haar, hopelijk knapt ze nog verder op!

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 06:19

Het is een sterk en dapper paard - het komt goed. Die geeft de moed niet zo snel op.
Succes!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 06:27

Hebben ze enig idee hoe deze blessure is ontstaan?
Vind je heel dapper!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 06:52

Prachtig paard met een prachtig mens! Respect!!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:51

Jeetje wat een verhaal. Je eerste paard en dan zo het jaar eindigen. Ik hoop dat het voorspoedig gaat genezen en het ze weer zo goed mogelijk wordt.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:35

Wat een verhaal hoop dat ze deze voortgang in herstel behoud. Prachtige tekening trouwens, heb een merrie gehad die dat ook had, maar dan veel minder zichtbaar.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:25

Wat hebben jullie een zwaar eerste jaar samen gehad. Respect dat je haar deze kans geeft en wat is ze mooi.