in dubio welke pony voor kids

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marisje76

in dubio welke pony voor kids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 21:46

ik weet niet of het hier goed staat maar anders hoor ik het wel..

Wij zijn op zoek naar een leuke pony voor onze dochters van 9 & 11
We hebben al een leuke wei ter beschikking van 3000m2 met schuilstal en stal. da's check
mijn dochters kunnen nog niet zo goed paardrijden ,de oudste heeft een jaar les gehad maar is wat onzeker/bangig aangelegd, ze geniet meer van gewoon lekker knuffelen en poetsen en een beetje rondstappen op aar gemak en zelf lekker rondsturen, een klein drafje en heel misschien een beetje galop maar vaak ook niet.
De jongste heeft iets me lef maar die heeft nog geen les gehad.
Ik heb zelf al ruime ervaring met paarden (lees > 25jaar) heb ook eigen paard gehad dus weet echt wel waar ik aan begin.
Nu waren we in eerste instantie op zoek naar een kleine pony grote A kleine B. waarom? mooi formaatje waar ze zelf mee aan de gang kunnen (onder begeleiding natuurlijk!!)
Over paar jaar zijn ze eraf gegroeid en weet ik ook beter of ze er hart voor blijven hebben en of het contact met de grondeigenaar etc. goed blijft. Dan kunnen we altijd nog over naar een grotere pony.
Aan de andere kant misschien beslissen voor een grotere pony , kleine D waar ze voorlopig mee uit de voeten kunnen???
Wij gaan echt niet over 1 nacht ijs, we hebben er al een hele tijd goed over nagedacht en dat er een pony komt is zeker. Natuurlijk gaan de kinderen ook les krijgen en gaan we naar de ponyclub.
Ik wil ook graag een wat oudere pony (tot 19 jaar) eentje die al vanalles gezien heeft.
ben benieuwd wat jullie zouden kiezen er waarom?
Laatst bijgewerkt door Marisje76 op 01-01-16 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Re: in dubio welke pony voor kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:48

een pony hoort niet alleen, dus dan meteen maar 2!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:48

Ik zou een brave grotere kopen zodat je er zelf ook mee kan rijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:51

Zou allebei doen, een pony hoort inderdaad niet alleen en dan hebben beide pony's een leuk nut.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:51

Kijken naar eventueel een wat oudere en koelere pony, maar zoals eerder gezegd een pony alleen houden is erg sneu. Zijn sociale wezens die zeker per minimaal 2 moeten...

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:52

Lopen ze nu ook in schoenen maat 39 omdat ze die later misschien nodig hebben?
Wat je in eerste instantie dacht is een veel betere optie, zeker als je oudste dochter wat onzeker is. Laat haar spelen met eentje waarvan ze de indruk heeft dat ze er wat mee kan. Heeft ze het vertrouwen en blijft ze het leuk vinden dan komt vanzelf de tijd voor een grotere.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 21:53

Amalarab schreef:
een pony hoort niet alleen, dus dan meteen maar 2!

vergeten erbij te vermelden maar er staan al twee shetlanders dus hij staat niet alleen!!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 21:54

Michellette schreef:
Lopen ze nu ook in schoenen maat 39 omdat ze die later misschien nodig hebben?
Wat je in eerste instantie dacht is een veel betere optie, zeker als je oudste dochter wat onzeker is. Laat haar spelen met eentje waarvan ze de indruk heeft dat ze er wat mee kan. Heeft ze het vertrouwen en blijft ze het leuk vinden dan komt vanzelf de tijd voor een grotere.

idd dat was ook mijn eerste insteek..vooral ook omdat ik denk dat zij degene is die er uiteindelijk het meeste hart voor zal hebben

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:55

Het lijkt me een drama om als kind zijnde je pony te moeten verkopen omdat hij te klein word. Vandaar dat ik zei een grotere.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 01-01-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:57

Kun je niet ertussen kiezen en voor een c-pony gaan? Past nu misschien niet perfect maar voor kinderen van 9 en 11 zal ie niet te groot zijn en bovendien groeien ze er ook niet zo snel uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:58

Weet je zeker dat je met twee shetlanders nog wel plek hebt voor een derde pony? 300 meter wei is heel weinig - minder dan de helft van een rijbak, dus dat ik zo opgegeten en kapot getrapt als je het niet betegelt/er zand op legt.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:00

Met 300 m2 hoop ik dat je 3000 bedoelt. In het geval van 300 doe je geen enkele pony plezier en ik neem idd aan dat je een pony niet alleen laat staan.
Als ik je was zou ik eerst maar eens de kinderen een pony laten leasen alvorens er 1 aan te schaffen. Je benoemt zelf al zo wel onzekerheden ( land, discipline om de dagelijkse verzorging op zich te nemen, eraf groeien). Persoonlijk vind ik het altijd heel erg als pony's worden aangeschaft met het idee dat ie maar een jaar of paar jaar kan blijven. Mijn uitgangspunt is dat je aan een dier vast zit tot zijn dood.( op uitzonderingen na)
Mijn advies niet kopen,maar leasen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:01

Toen ik 10/11 was kreeg ik een haflinger. Heerlijk formaat, heb er nog 10 jaar plezier aan beleefd!

Ook handig aan dit formaat destijds was dat mijn moeder / lesgevers ook eens konden opstappen.

Achteraf gezien had ik zeker geen kleinere pony gewild.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 22:03

@wesco als de tijd daar is en ze hebben er nog steeds veel lol is zou ook de mogelijkheid bestaan om er eentje BIJ te kopen, de wei is groot genoeg ;)
maar voor nu willen we gewoon 1 pony waar ze ook op kunnen rijden, de shetjes zijn niet van ons en te klein om te berijden

whahaha... ik bedoel natuurlijk 3000m2 oepsie

de bedoeling is dat ik er zelf ook nog lol aan kan beleven, lees lekker grondwerk doen wandelingetjes maken etc. en evt mocht de pony betuigd zijn kan ik ook gaan mennen want dat kan ik zelf ook. heb ik bij paarden ook gedaan.

wil eigenlijk geen pony waar ik ook op kan vaak zijn die toch wat sterker. mn dochter is ook maar een dun spinnetje 1.50m 34 kg

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:04

Wat ik vooral heeel veel zie gebeuren is dat ponys op de.groei worden gekocht en wat dan in zeer korte tijd mis gaat.
Kindjes hebben dan niet veel in te brengen zijn als het ware passagier op de pony met alle gevolgen van dien.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:05

Wesco schreef:
Het lijkt me een drama om als kind zijnde je pony te moeten verkopen omdat hij te klein word. Vandaar dat ik zei een grotere.

Afscheid nemen hoort bij het leven, als je een oudere D zou kopen loopt je tegen hetzelfde probleem aan. En als ze eraf gegroeid is en ze is nog steeds fan, dan zal zal ze hier ook mee kunnen omgaan als ze ziet dat er een nieuw ruitertje komt voor haar leraar!

En de paardenliefde kan snel bekoelen bij een kind als ze moeten omgaan met een dier die te sterk is en de leiding overneemt, dan zal ze er niet af groeien maar wel de lol van het rijden verliezen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:06

leuke new forest pony.. daar passen ze in principe nu al vrij gemakkelijk op..
en mits ze niet heel lang of heel zwaar gaan worden kunnen ze er tot ver in hun tienertijd of zelfs als volwassene mee door..

mijn ervaring met new foresters is dat ze 'meegroeien'.. vaak wat voorzichtig met de kleintjes en onzekere ruitertjes, meer duveltjes bij de bengels zeg maar.

ik zou dan weer niet specifiek naar het sportgefokte type zoeken, die willen dan nog wel eens wat frisser zijn, maar gewoon een leuke huis tuin en keuken nf.

mooie maat en je kunt er zo'n beetje alles wel mee doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:10

Ik zou voor een b ponietje gaan, een welshje. Zoiets hebben wij ook, daar heeft een kind van 10 al zijn handen vol aan. Een ouwetje is verstandig, die braaf z'n rondjes loopt en alles al kent.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:10

ik zou voor een c pony gaan.. A of B is nu een mooi formaat, maar als ze over 2 jaartjes beide wat gegroeid zijn is een C maatje denk ik wat beter. deze pony's zijn niet heel groot maar toch leuk te rijden! en vanaf hun 12e gaat het wel snel denk ik hoor..! ik ben nu zelf 15 en pas eigenlijk niet meer op D pony's (afgezien van de haflingers en fjorden, maar daar rijd ik nooit op) dus ik denk dat jou meiden (vopral de oudste) straks ook wel uit een B pony'tje groeit!

B is voor nu een mooi formaat.. maar ik zou denk ik toch 1 maat groter kiezen. wat leuk dat jou meiden een ponytje krijgen! heel veel plezier met het dier!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:19

Zoals ik het lees zou ik eigenlijk sowieso nog geen pony kopen. Eerst naar eens wat meer ervaring opdoen.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:21

opisop_shop schreef:
Zoals ik het lees zou ik eigenlijk sowieso nog geen pony kopen. Eerst naar eens wat meer ervaring opdoen.

mevrouw heeft zelf ervaring met de paarden en gaat de meisjes hierin begeleiden. meiden krijgen les op een ponyclub straks.. ik zie het probleem niet in? leren met je eigen pony is toch veel leuker?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:22

kyrkelover schreef:
Wat ik vooral heeel veel zie gebeuren is dat ponys op de.groei worden gekocht en wat dan in zeer korte tijd mis gaat.
Kindjes hebben dan niet veel in te brengen zijn als het ware passagier op de pony met alle gevolgen van dien.

je bent altijd een passagier. Als je bij wijze van spreken als ene volwassenen op diezelfde A-pony gaat zitten ben je net zo goed een passagier. Als pony a wilt en jij b zal a toch gebeuren hoor :')

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:29

Ik zou gaan voor een C pony. Mijn zoon (bijna 12) rijd nu 2 jr op D en E pony's. Qua maat helemaal prima, maar wanneer ze langs een hindernis willen dan heeft hij (ook skinny) niks in te brengen. Op ponykamp hebben ze alleen C pony's, qua lengte nog steeds een prima maat maar net wat makkelijker controleerbaar te rijden en zelfstandig te zadelen.

Sinds kort lukt hem dit ook bij de D pony's, maar het is best hoog en het zadel dan best zwaar.

Mij lijkt een B pony aan de krappe kant voor je 11 jarige dochter, dan heeft ze er straks veel plezier aan en is ze eruit gegroeid . Ik zou voor de jongste trouwens eerst rijlessen op een manege nemen, mogelijk vind ze de shets leuk maar rijden op pony's niet leuk en dan staat er al een pony in de tuin

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 22:36

@mama... daarom kopen we ook maar 1 pony...kunnen ze makkelijk samen delen er zitten genoeg dagen in een week om samen te delen ;)

heb gelukkig genoeg ZEER ervaren mensen om me heen die met me mee kijken en mee gaan bij evt. bezichtigingen. (mijn beste vriendin zit professioneel in de paarden heft eigen paardenbedrijf en zij geeft les aan diverse ponyclubs en mijn stiefvader heeft zelf op europees niveau gereden)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:38

Zoe_97 schreef:
kyrkelover schreef:

je bent altijd een passagier. Als je bij wijze van spreken als ene volwassenen op diezelfde A-pony gaat zitten ben je net zo goed een passagier. Als pony a wilt en jij b zal a toch gebeuren hoor :')

Ja ok maar volgens mij verkiezen we toch allemaal liever de piloot stand. En tuurlijk kan altijd nog maar ik zie links en rechts veel ellende door veel te grote ponys.