angst om te vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoefslag2

angst om te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:07

Hey bokkers,

Net voor de zomervakantie heb ik een zware val gehad,er was een gebrek aan vertrouwen,ben gevallen en meteen bewusteloos geraakt,ik ben daarna afgevoert naar het spoed en kwam wakker in een ziekenhuisbed,zelf wist ik niet waar ik was en waarom ik daar lag,ik bleek een hersenschudding te hebben en een paar gebarsten ribben,een paar ruggenwervels waren ook beschadigd,er was een kans dat ik voor de rest van mijn leven lam ging zijn

Toen ik gerevalideerd was ben ik meteen weer begonnen met rijden,sindsdien ben ik niet meer gevallen,sinds de val is er toch een bepaalde angst ,wat als het weer misloopt?

Zijn er manieren op "beter" te vallen,en tips om beter op de grond terecht te komen zonder me te bezeren

alvast bedankt

biggirl

Re: angst om te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:15

je zelf zo bol mogelijk maken,kin op de borst . maar tijdens de val denk je hierbij niet na . ik deed het vroeger op de mange eigenlijk al vanzelf. nu weet ik het niet echt hoe ik val laatste keer flink op me rug ;(

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:16

Ik heb ook een ongeluk gehad, trauma heli etc erbij
Ik vind het allereerst goed dat je er weer op zit! Zover ben ik nooit meer gekomen :+
Je kunt wel diverse valtrainingen volgen en het is misschien ook fijn voor jezelf als je wat zitlessen neemt zodat je wat steviger zit :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:16

Er zijn val cursussen waarbij je leert hoe te vallen. Uit ervaring weet ik dat dit helpt. Vroeger heb ik veel vechtsporten gedaan, waarbij je dus ook leert om te vallen. Toen ik van een bokkend paard afgeworpen werd (over z'n hoofd heen met salto), kwam ik keurig terecht en ving ik mijn val op zoals je zou willen: wegrollen en hele lijf gebruiken ipv 1 punt. Ik had dan ook niets (gelukkig niet door het paard zelf geraakt).

Kijk ook eens in dit topic:
[RT-V] Angst om te rijden

En gebruik de zoekmachine met "valtraining" voor nog meer ervaringen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:19

Alleen brave paarden rijden. Ik ben altijd bang op paarden die rottigheid uithalen. Bang om eraf te vallen. En daarom stap ik dus niet meer op zulke paarden. Geen zin in. Misschien werkt dat voor jou ook?

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:46

Dorine92 schreef:
Alleen brave paarden rijden. Ik ben altijd bang op paarden die rottigheid uithalen. Bang om eraf te vallen. En daarom stap ik dus niet meer op zulke paarden. Geen zin in. Misschien werkt dat voor jou ook?

Ik vind dat niet een goede oplossing. Want elk paard kan er vandoor gaan. zo braaf of zo pittig, het blijft een vluchtdier. En als ze alleen op brave paarden rijd leert ze verder niet zo veel meer. En het helpt waarschijnlijk ook niet om van haar angst af te komen.

dus ik zou dat niet doen!

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:47

Val cursussen, zitlessen, en kin op je borst wat hier boven al gezegd is

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:14

Oosterse vechtsporten kunnen ook helpen. Vroeger zeiden ze tegen ons op de ponyles dat we Judo lessen moesten volgen. Bij Judo leer je ook vallen.

Wist je dat Mark Rashid Aikido doet en Pat Parelli Kungu Fu heeft geleerd?
Aikido en Kung Fu hebben niet perse iets met vallen te maken. Maar de Oosterse stijlen van vechtsport leren je wel je lichaam beter te beheersen, de juiste energie te gebruiken en ze zijn defensief.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:25

Dorine92 schreef:

Dit is symptoom bestrijding, je ontwijkt het probleem. Ook brave paarden kunnen aan de kletter gaan, zelf vallen of je maakt een fout waardoor je er naast komt te liggen.

TS Vallen is nou eenmaal de risico van de sport, daar kun je nou eenmaal niks aan doen. Dat je ego een flinke deuk heeft opgelopen is normaal, het maakt je voorzichtiger je zult nu niet meer ondoordacht op een mega sprong afrijden of zonder zadel langs het strand galopperen (ik noem maar wat :+ )
ik heb van de zomer ook een lelijke val gemaakt en ben daarna niet meer opgestapt (stomstomstom want ik had niks) vlak erna heb ik een flinke tik op mijn knie gehad van mijn bijrijdpaard en lag ik er een paar weken uit. Toch ben ik weer op gestapt en heb ik heel veel begeleiding gekregen van de eigenaresse (tevens mijn instructrice) ik kan niet zeggen dat ik echt bang ben geweest (wel voor het paard waar ik vanaf ben gevallen maar dat terzijde). Gewoon doorgaan onder goede begeleiding, benadruk de dingen die jullie wel goed kunnen en speel met de dingen die nog moeilijk zijn, als de dingen die jullie kunnen goed kunnen, goed gaan, geef je je ego een goede boost en kan je vanuit daar de mentale kracht vinden om de moeilijke en enge dingen weer op te bouwen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:25

Dorine92 schreef:

Het blijft een dier. Braafste pony op een manege waar ik kwam heeft een kind 3 breuken in armen en been opgeleverd.
Brave paarden geven een vals gevoel van veiligheid waardoor je niet meer zo op signalen let. Een paard dat je weet dat al eens schrikt (een paard haalt echt geen rottigheid uit om moeilijk te doen) blijf je wakker op.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:33

Ik snap wat je bedoeld. Ik ben na 2 rug operatie's en wat schroeven en plaatjes rijker ook voorzichtiger geworden en zie meer de gevaren van vallen.
Volgens de artsen moet het er prima tegen bestand wezen.

Wat bij mij gewoon werkt is er gewoon domweg opstappen en niet te veel bij nadenken. Is mijn paard dwars en opstandig, gewoon doorpakken en doorgaan.
Soms een draakje maar zeer zeker niet gemeen.

Ik kan mijn dochtertje erop zetten en doe rijd haar ook. Ook zitlessen en ook dat gaat super.
Ondanks dat ze dan super braaf en voorzichtig is, is ook zij eraf gevallen.
Zij raakte haar evenwicht tijdens een zitles kwijt in galop. Pony is voorzichtig en ging uit dr eigen terug naar draf (doet ze altijd als ze merkt dat ze geef gaat, gaat altijd langzamer of stilstaan) tja juist daardoor viel ze eraf.

Het kan altijd gebeuren. Maar je kan ook van de trap vallen, ongeluk zit een klein hoekje.

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:38

Ik herken wel iets hiervan TS. Mijn moeder heeft afgelopen voorjaar een ongeluk gehad met de auto. Nu rijdt ze toch heel anders en is wat angstiger.. Het is natuurlijk niet te vergelijken maar ik begrijp je wel! Volgens mij kun je inderdaad 'val'trainingen volgen. Ik heb alleen geen idee hoe/wat/waar

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:46

Ook hier een zware val meegemaakt, een ernstige inwendige bloeding door een niertrauma.
Dit heb ik ter nauwernood overleefd.
Zelf ben ik zo snel mogelijk weer opgestapt, voor mijn familie met een bodyprotector aan.
Op mijn eigen paardje draag ik mijn bodyprotector inmiddels niet meer (wel op buitenrit), maar als ik een paard niet voor de volle 99% vertrouw, gaat mijn bodyprotector weer aan.
Misschien kun je, totdat je je weer veilig voelt in het zadel, ook zolang met bodyprotector rijden?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:29

rakmonanko11 schreef:
Dorine92 schreef:

Ik vind dat niet een goede oplossing. Want elk paard kan er vandoor gaan. zo braaf of zo pittig, het blijft een vluchtdier. En als ze alleen op brave paarden rijd leert ze verder niet zo veel meer. En het helpt waarschijnlijk ook niet om van haar angst af te komen.

dus ik zou dat niet doen!

Waarom zou je niet zo veel meer leren op een braaf paard? Dat is wel de grootste onzin die er bestaat.
Voor mij werkt het iig super. Ben nog nooit zo weinig gevallen als sinds ik weiger om bokkende en aan de kletter gaande paarden te rijden. En de ene keer dat ik ben gevallen, was ik daarna helemaal niet bang omdat ik wist dat dit niet morgen weer zou gebeuren. Je zit er gewoon veel relaxter op en je hebt vertrouwen in zo'n paard.
En ja, paardrijden kan altijd mis gaan, maar ik beperk het risico liever tot het minimum. Ik rij voor mn lol en ontspanning, en op een bom heb ik geen lol en geen ontspanning

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:43

Ik vind toch ook, dat je beter moet gaan voor paarden die je kan vertrouwen, maar zelf dan kan het nog mislopen, maar de kans is gewoon minder. En het is toch een beetje stom dat je van brave paarden niet kan leren?

Maar wat ik vooral belangrijk vind bij angst, is verleg je grens, maar op je eigen tempo, en luister nog steeds naar wat je instinct jezelf zegt, als er iets in je lijf denkt van 'niet ok', stop dan. Verleg je grens minimaal.

Ik heb zelf aan de lijve moge ondervinden dat het dan compleet fout kan gaan als je luistert naar anderen in plaats van je eigen instinct

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:20

Bijna alle keren dat ik eraf ben gevallen luisterde ik niet naar mijn eigen instinct. Dus ik ben t wel eens met de vorige post. Doe geen dingen waar je je niet goed bij voelt

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:51

ik ben ook wel een paar keer gevallen maar de laatste keer dat ik viel met rijden ben ik daarna niet meteen opgestapt (best dom natuurlijk) toen ik er de volgende keer kwam zadelde ik weer op en toen ik wilde opstappen voelde ik een soort angst, gewoon bang om weer te vallen, maar ik dacht ik stap gewoon weer op. ik stapte op en liep eerst gewoon een paar rondjes en dacht ik, het valt wel mee en toen ben ik gewoon gaan draven en galopperen en ook dat ging goed, ik ben daarna ook gaan uitstappen zonder zadel en ook dat ging goed, nu moet ik wel zeggen dat mijn verzorgpaard echt een beest is die geen stap verkeerd zou zetten en zelfs kleine kinderen die nooit hebben gereden kunnen op haar stappen.

toch snap ik nu wel meer van het echte vallen, ondanks dat ik niet hard viel ( ik viel op m'n kont en heb daar maar 2 dagen last van gehad).

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:03

Ik ben een paar jaar geleden van mijn paard gevallen door een flinke bokpartij. Hierdoor brak ik mijn rug op 2 plaatsen. Ik was bang dat ik juist nier meer zou durven rijden en na een paar maand ben ik er weer op gegaan met gevolg dat ik er meteen weer naast lag. Gelukkig ging het dit keer wel goed. Hierna was ik ook wat onzeker. Ik heb mijn vertrouwen opgebouwd door aan de longe rustig te stappen terwijl mijn zus haar vast hield. Langzaam aan uitgebreid en ik weet nu dat ik heel consequent moet zijn en gewoon verstand op nul en rijden. Doe ik dit niet dan gaat het helemaal mis. Mijn paard heeft nog rare buien maar ik weet nu hoe ik daarmee om moet gaan.

als het een dag helemaal niet goed voelt dan longeer ik haar en stap ik daarna op haar rustig uit. Verder niets, gewoon rustig stappen en vertrouwen opbouwen. Het vertrouwen in rijden heb ik wel weer terug maar mijn paard 100% vertrouwen doe ik niet, ze heeft soms rare streken maar dat hoort erbij, het is een dier en ze zijn niet voor 100% te vertrouwen. Zoek geen grenzen op maar doe heel rustig aan, stapje voor stapje dan komt het vertrouwen wel terug. Niet forceren dat werkt alleen maar tegen, er hoeft geen druk bij te komen, rijden doe je voor je plezier ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:21

_AAASCHAAA_ schreef:
Het vertrouwen in rijden heb ik wel weer terug maar mijn paard 100% vertrouwen doe ik niet, ze heeft soms rare streken maar dat hoort erbij, het is een dier en ze zijn niet voor 100% te vertrouwen.

Ik zou dat niet kunnen. Als ik een eigen paard niet 100% vertrouw kan ie weer vertrekken. Maar zo heeft ieder zn ding

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:55

Dorine92 schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:
Het vertrouwen in rijden heb ik wel weer terug maar mijn paard 100% vertrouwen doe ik niet, ze heeft soms rare streken maar dat hoort erbij, het is een dier en ze zijn niet voor 100% te vertrouwen.

Ik zou dat niet kunnen. Als ik een eigen paard niet 100% vertrouw kan ie weer vertrekken. Maar zo heeft ieder zn ding

Ik hoor van velen dat ze het paard ook weg zouden doen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt. ( ook weet ik bij mijn paard waar het door komt, is verholpen maar paard heeft een trauma. )

Ik weet dat mijn paard geen gemenerik is en dat het met wat tijd wel goed komt. Het maakt ons hopelijk alleen maar sterker.

De pony van mijn zusje is het meest brave paardje wat je maar kunt denken. Ook die schrikt wel eens en is dus ook niet 100% te vertrouwen. Met de oma van die pony ben ik over de kop gegaan na een hindernis. Pony viel en samen maakten we een koprol. Dit was ook een super lieve goedzak maar een dier wat ook kan vallen of schrikken oid. Dat moet je ook in het hoofd houden.

Natuurlijk zijn er pony's die heel erg veel kunnen hebben. Dat vind ik ook fijn aan de pony van mijn zusje. Voor een rustig ontspannen ritje pak ik haar ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:59

Dorine92 schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:

dan kan elk paard dus vertrekken, want er is geen 1 dei 100% betrouwbaar is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:27

Zoe_97 schreef:
Dorine92 schreef:

dan kan elk paard dus vertrekken, want er is geen 1 dei 100% betrouwbaar is.

100% vertrouwen en 100% betrouwbaar zijn is niet hetzelfde he..
Geen enkel paard is 100% betrouwbaar zoals je zelf zegt. Mijn paard vertrouw ik 100% maar ben er wel een keer afgevallen omdat ik een zadel ging proberen die achteraf niet goed bleek te passen. Maar dat heeft niks met vertrouwen te maken, het deed hem gewoon gruwelijk pijn waarop hij een rodeo inzette. Dit zou hij anders nooit doen en daarom vertrouw ik hem nog steeds 100%

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:12

/3 Ik ben ook bang om te vallen, en daarom wil ik ook alleen maar op een braaf paard. Ik rijd tenslotte voor mijn plezier! De lastige paarden laat ik aan professionals over, of aan mensen die graag uitdagingen hebben. En ja, ook van een braaf paard kun je afvallen, maar dat is dan toch een veel kleiner risico. Ik vind het trouwens heel anders aanvoelen als je zeg maar per ongeluk door eigen schuld van een braaf paard afvalt, of dat een uitproberend paard je er expres afbokt. Door dat laatste verlies ik mijn vertrouwen wel. Al is het ook wel waar dat paarden maar heel zelden je met opzet zullen bezeren. Eerder door foute omstandigheden. %)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:22

Ik ben ook bang om te vallen, maar eigenlijk vooral dat ik de controle kwijt ben.
Maar ik rij nu voornamelijk op de braafste beginnerspaarden, gewoon om meer zelfvertrouwen te krijgen en aan mijn zit te kunnen werken. En ik wordt steeds stapje voor stapje op een ander minder braaf paard gezet. Het zijn natuurlijk manege paarden dus ze zijn eigenlijk allemaal hartstikke braaf.
Ik moet zeggen dat ik de beginnerspaarden toch nog een uitdaging vind. Vaak lopen ze op een bepaalde manier en is het moeilijk ze daar vanaf te krijgen. En stiekem als je ze goed rijdt, kun je ze ook nog heet en wakker krijgen.
Ik ben nog niet zo lang weer terug aan het lessen op een manege, maar ondertussen ben ik op 2 paarden helemaal niet bang meer en op 2 andere paarden begin ik het vertrouwen te krijgen. Stapje voor stapje, maar ik ben op de goede weg.
Maar ieder nieuw paard zorgt er weer voor dat ik de stapjes opnieuw moet doorlopen, soms wel vlugger door ervaringen van eerder.
Ik zou zeggen neem inderdaad zitlessen, neem vallessen, draag eventueel een bodyprotector. En probeer dus eerst vanaf de brave paarden te beginnen.

Misschien eventueel als onderdeel van voltige een landing doen??? Weet niet of ze dat doen. Maar een geplande val doen van een neppaard. Daar dan matten omheen leggen en dan op allerlei vreemde manieren van je paard af laten vallen en dan proberen te denken aan de tips die je hier al hebt gehad en eventueel nog kunt krijgen tijdens een valcursus.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:25

Ik rij ook geen paarden met streken meer sinds ik een angsthaas geworden ben. En ik zoek ook geen risico's meer op. Ja ook een braaf paard kan schrikken. Maar das heel iets anders dan paarden die regelmatig bokken of steigeren oid