2015: Q is good for you!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

2015: Q is good for you!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 23:14

Na een wat vervelende afloop in 2014: [ITP] 2014, the end of an era waar mijn twee verzorgpaardjes op een uur reizen van mij af kwamen te staan, zijn we er doorheen geslagen en hebben we een hobbelig, maar geweldig 2015 gehad.

Quintos is een 28-jarige New Forest ruin, en dit is onderhand al het achtste jaar dat ik voor deze topper mag zorgen!

In Januari werd er meteen al een leuke foto van ons twee gemaakt
Afbeelding
Ook ben ik begonnen met het trainen van Tyco, een Haflinger van Manege Zonder Drempels. Helaas klikte het niet echt met Tyco, de manier van het parelli werken en voelde ik me er totaal niet goed over om Quintos zo snel al 'aan de kant' te schuiven.

Eind Februari had ik genoeg moed verzameld om te vragen of ik weer eens wat met Quintos aan het werk mocht. En dat mocht! Q had bijna een half jaar stil gestaan, dus begonnen we heel rustig aan met wat grondwerk en longeren. Dit ging ons prima af!
Afbeelding

In Maart zette ik Jut & Jul samen op de foto, exact zoals ze zijn. :+
Afbeelding
Quintos begon zich goed op z'n gemak te voelen op de nieuwe stalling en ik trof 'm regelmatig aan tijdens een schoonheidsslaapje. Want hey, als 28-jarige heer moet je er nog steeds goed uit zien :Z
Afbeelding

In April begon het weer lente te worden en zette ik Quintos lekker in z'n alledaagse kloffie op de foto met mijn net-nieuwe spiegelreflex camera *-:)
Afbeelding
Ook was het tijd voor selfies!

Een zonnige middag in Mei die werd gespendeerd in het weiland zorgde voor deze foto
Afbeelding

Quintos en ik kuierde lekker verder met het werk aan de hand, wat elke dag beter ging. Q veranderde van een ongeduldige, onrustige pony terug naar zijn fijne, kalme zelf. Het werk deed hem duidelijk goed. Helaas verhaarde hij wel ontzettend slecht en is er besloten er in Juni het scheerapparaat eroverheen te halen, en daar kwam weer een mooi, grijs cadeautje onder vandaan! Over mijn scheerkunsten valt nog wel te twisten :+ Ook viel het goed tegen hoe veel meer dazen en vliegen er waren dan in Ede, dus kocht ik een mooi vliegendekentje voor Q, waarna hij in volle style en weiland trotseerde
Afbeelding

Een hoop verandering in Juli! Het werk met Quintos ging enorm goed, hij was op mooi gewicht en we waren beiden wel toe aan een stapje verder. Ik verzamelde weer een hele berg moed en eindelijk durfde ik te vragen of ik Quintos weer eens mee mocht nemen voor een buitenritje - onder het zadel. De laatste keer dat ik hem had gereden was augustus 2014 dus dat was best een hele stap. Het geluk stond weer aan mijn zijde en ik had toestemming om 'm weer te rijden! Zo gezegd, zo gedaan, en na een proefritje in de bak gingen we eind deze maand erop uit om de prachtige Veluwezoom te verkennen!

We maakten goed meteen al goed gebruik hier van, want in Augustus mochten we ontzettend last-minute mee als model op een fotomeeting op de Posbank! Daar heeft Wilke deze prachtige plaat van ons twee geschoten <3
Afbeelding

Ook in September werden we weer op de foto gezet, ditmaal door mijn vriendin Karlijn Sol. Toch altijd wel handig om een fotograaf te vriend te hebben :D
Afbeelding
Oude pony, maar nog meer dan genoeg power!
En mijn uitzicht deze maand:
Afbeelding
In September begon ook het schooljaar weer, met goed nieuws voor mij want mijn studie verhuisde, op zo'n 20 minuten fietsen van stal af! Ik had weer de mogelijkheid om van 2-3 keer per week, elke doordeweekse dag naar stal te gaan!

In Oktober ging het helaas wat berf-af met Q. Het dressuurwerk onder het zadel en de buitenritjes werdem hem toch iets te veel. Ook bleek deze maand dat ponylief door wat miscommunicatie al een tijdje zonder zijn medicatie voor PPID stond, en dat begon je nu toch aan hem te zien. We zijn direct weer hiermee begonnen, helaas met een fikse hobbel van bijwerkingen, met oa het niet willen eten van zijn voer. Desalniettemin hebben we niet stilgezeten, en hebben we de Veluwezoom verkent per voet. Op een mooie zonnige herfstdag schoot ik deze panorama-foto. Spot de wollen oortjes! Dit uitzichtpunt is op zo'n 10 minuten loopafstand van stal, maar het blijft elke keer onwerkelijk mooi!
Ook was Quintos weer toe aan een scheerbeurt, en kreeg hij een nieuwe jas!
Afbeelding

Eind oktober zijn we er toch weer eens samen op uit gegaan om te genieten van het prachtige herfstbos
Afbeelding

November was een hobbelige maand. Q zat nog in de lappenmand door bijwerkingen van de medicatie en bleek als kers op de taart ook nog eens aardig wat losse kiezen te hebben! :(:) Q werd snel geholpen aan zijn tanden, en gelukkig begon de medicatie snel zijn werk goed te doen. Het hooi en de brokjes werden weer goed gegeten, Q zette weer mooi wat aan en ook mentaal werd hij weer een stuk fitter. PPID is zo'n sluipende ziekte, maar na het herstarten van de medicatie krijg je opeens weer terug wat je zo'n lange tijd had gemist: je eigen pony en zijn heerlijke opgewekte bekkie. In november wandelde we enorm veel af - met soms wat wegversperringen - maakten we enorme stappen in het dressuurwerk aan de hand, en eind november vond ik Q weer fit genoeg om weer eens een ritje te maken.
Afbeelding

En dan zijn we aangekomen in December! So far een topmaand. Q is ontzettend fit - bijna té fit - en ziet er ongelooflijk goed uit. Mede door de medicatie is hij begonnen te verharen en sta ik dus in midden december elke dag flink te rossen. :=
Afbeelding
We zijn deze maand een aantal keer op buitenrit geweest, we werken nog steeds zo'n twee keer per week aan de hand en we hebben zelfs een keer dressuur gereden onder het zadel, wat ponylief enorm goed af ging. Q heeft vorige week lekker een weekje vakantie gehad, om eventjes alles te verwerken van de afgelopen paar weken. We sluiten het jaar ontzettend leuk af met een vriendinnetje van thuis die samen met haar pony bij ons op de Veluwezoom komt rijden!
Omdat we meestal alleen buitenrijden, besloot Q dat het wel nodig was om even vrienden te maken onderweg. Op de Veluwezoom lopen verschillende kuddes verwilderde IJslanders, en laatst kwamen we wel een hele nieuwschierige jaarling tegen! :D
Afbeelding

Het jaar sluiten we beter af dan ik ooit had kunnen dromen met een pony die lichamelijk én mentaal in topconditie is. We hebben enorm grote stappen gemaakt in het dressuurwerk aan de hand, we hebben veel gezien van de prachtige Veluwezoom maar nog veel belangrijker: we hebben enorm veel plezier gehad.
2016 zal een wat rare wending gaan krijgen omdat ik in Februari voor een half jaar naar Engeland vertrek voor stage, maar gelukkig is Quintos in goede handen op stal. Ik zal Q ontzettend gaan missen, maar tot die tijd gaan we alleen nóg maar meer plezier beleven! :):)

:wave:

Selina

Re: 2015: Q is good for you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:19

Wat leuk zeg dat je Quintos weer zo vaak doet! (Of nja, deed, even een pauze nu) Hij ziet er echt super uit voor z'n leeftijd. Die pluis oortjes zijn wel z'n handelsmerk :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 23:25

Yep, ik ben op dit moment elke doordeweekse dag op stal en er is echt niks fijners!
En ja haha, Q staat onderhand bijna wereldwijd bekend om z'n wollen oortjes :D

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:31

Haha wat leuk, herkende de bospaden al en later ook de stal waar je knappe pony staat. Heel leuk overzicht en wat heerlijk om zo te genieten van je oudere pony, hij ziet er ook super uit! Die wollige oortjes zijn inderdaad het einde!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:33

Zo'n teddy oren :D
Heerlijk!

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:18

Jaaa knapperd is het toch ook, en ookal vind jij het niks :+ z'n oortjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:57

Lieve Q <3 . Ik heb met een grote glimlach op m'n gezicht jouw jaaroverzicht gelezen en dat komt dan weer door jouw grote glimlach en de pretkop van Q, want wat doet 'ie het goed ondanks die rottige aandoening. En wat sta je op een heerlijk plekje daar aan de rand van het bos! Mooie plaatjes, mooi overzicht +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:02

Aaah fluffy <3
Wat een mooi overzicht!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 19:49

Thanks voor je lieve berichtje Nina :+:
Essie, ik herken jouw plekje ook vanaf je profiel! Sta je aan de Arnhemseweg met je stel paarden?
De rest ook bedankt voor de leuke reacties! :)

BluePanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:52

Leuk gekozen titel, haha

Leuke pony ook, die punk manen op een van de eerste foto's, heerlijk _O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:07

Dat dacht ik dus ook BluePanda haha :D En ach, Q heeft drama-manen. Tegenwoordig zit 't redelijk netjes maar het heeft ook tijden half-rechtop, half-liggend gestaan. Verschrikkelijk :')

BluePanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:09

Piekosjj schreef:
Dat dacht ik dus ook BluePanda haha :D En ach, Q heeft drama-manen. Tegenwoordig zit 't redelijk netjes maar het heeft ook tijden half-rechtop, half-liggend gestaan. Verschrikkelijk :')

Ik vind het juist niet hoor, laat maar lekker gek zijn, vind ik leuk :D
Op onze manege is een nieuwe Fjord, nou echt die manen zijn bijna té erg maar het staat heel vrolijk!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:13

Super leuk topic! Hij ziet er goed uit voor zijn leeftijd.
Die wollen oortjes zijn zo lief <3

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 07:11

Yeahh knappe Q in uitgelicht <3 jullie krijgen vast een top 2016 met heel veel oortjes foto's

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 07:55

Die oortjes! <3

Ik hoop dat mijn pony ooit ook zo mooi oud mag worden!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:14

Super overzicht! Die wollige oortjes zijn zo schattig <3
Ik hoop dat mijn paardje ook zo fit blijft tot op die leeftijd!

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:52

Die fluffy oortjes _O-

MonetteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:11

Wat een leuk jaaroverzicht heb je gemaakt Aniek! Super fijn dat het toch zo'n goed jaar werd met Quintos!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:36

Wat een leuk overzicht met heerlijke oortjes! <3

En een paar van die bospaden en het uitzichtpunt op de panorama foto komen mij erg bekend voor! :D

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:49

Ik mis toch stiekem ook wel een ander heel bijzonder paardje in je overzicht!
Maar ik ben blij dat het met Q zo goed gaat!

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:55

Wat leuk dat jullie in uitgelicht staan!
Mooi ook om alles op een rijtje te zien staan. Dat Q een beetje minder ging door de bijwerkingen lijken eigenlijk al veeeeel langer geleden.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:59

Wat ontzettend leuk dat je zo'n plezier hebt met Q! Dat het nog maar heel lang mag duren!

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:42

Wat leuk dat je nog zo veel met hem doet en kan doen! Die wollige oortjes zijn echt heel lief <3

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:48

Die teddyoortjes. <3 So cute!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 11:45

_xManadisx_ schreef:
Ik mis toch stiekem ook wel een ander heel bijzonder paardje in je overzicht!
Maar ik ben blij dat het met Q zo goed gaat!

Jaaa ik wou nog zo graag foto's van Nous en ook Amy toevoegen maar ik had al zo veel moeite met 'maar' 15 foto's van Q -O-

loveskiara schreef:
Wat leuk dat jullie in uitgelicht staan!
Mooi ook om alles op een rijtje te zien staan. Dat Q een beetje minder ging door de bijwerkingen lijken eigenlijk al veeeeel langer geleden.

Inderdaad, in mijn idee was het ook al veel langer geleden dat Q even niet goed ging!

Suliko schreef:
Wat een leuk overzicht met heerlijke oortjes! <3

En een paar van die bospaden en het uitzichtpunt op de panorama foto komen mij erg bekend voor! :D

Ha leuk, jij staat ook in de buurt dus? :D

Bedankt voor alle leuke reacties!