Beginneling, wil meer paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardannet

Beginneling, wil meer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 18:55

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het hier bij het goede onderwerp plaats maar wist niet waar dit bij hoorde, ben nieuw hier.

Ik ben 22 jaar en pas sinds 4 maanden aan het paardrijden. Ik heb nog maar 15 (prive)lessen gehad. Daarvoor ook echt nog nooit op een paard gezeten dus ben echt een beginner. Ik heb nu net de drie gangen 'onder controle' maar veel verder dan lichtrijden op het goede been, onafhankelijke zit etc. weet ik dus nog niet.

Lessen op een manege zijn behoorlijk duur en dat is voor 1 keer in de week prima te doen maar ik zou zo graag meer willen rijden, een keer of 3 per week want het is zo leuk en fijn :-). Maar dit is op de manege niet te betalen en een verzorgpaard zou denk ik onverantwoord zijn gezien mijn weinige kennis en ervaring.

Weten jullie een goede oplossing of hebben jullie tips? Zou ik bijvoorbeeld samen met iemand met meer ervaring een verzorgpaard/leasepaard kunnen houden of is dit ook niet verstandig omdat ik dan (onbewust) mijzelf en het paard misschien foute dingen ga aanleren.

Groetjes,
Annet

sneeuwpop

Re: Beginneling, wil meer paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:00

Veel kijken naar (lessen).
Daarbij is het belangrijk dat je leert te zien wat de instructeur bedoelt en wil en of je daarin een positief verschil ziet als de ruiter dat doet.
Kijken naar de fouten van de ruiter en wat de reactie van het paard daarop is.
Paardrijden is gewoon duur helaas...

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:07

Je kunt proberen iets te zoeken waar je les krijgt of Hulp bij rijden in ruil voor stalklussen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:08

Ik verplaats dit topic van RUI naar PP.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:27

Als je niet altijd les kan nemen, is kijken echt het meest leerrijke wat je kan doen. Zelf heb ik 2x in de week privéles met mijn paard, maar als ik er ben en mijn instructeur is iemand anders aan het lesgeven, ga ik altijd luisteren. Sommige dingen zijn heel specifiek voor een ruiter (bv fout op handen of schouders of zit ofzo), maar soms kan je echt nuttige tips horen waar je moet op letten, of een tip voor iets wat je zelf ook fout doet. En dat kan je dan in gedachten meenemen naar een volgende les!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:33

Privelessen zijn vrij duur, maar kun je niet meerijden in groepslessen? Dat is gewoon meters maken en een stuk betaalbaarder.

Ook zou ik niet zomaar opgeven qua bijrijder zijn, er zijn best mensen die bv een wat ouder paard hebben dat gewoon lekker rustig en basis gereden kan worden en ook hartstikke braaf is, maar die je niet dwars moet zitten met de hogere sport. Dan kan het best dat ze het ok vinden dat jij als verzorger / bijrijder komt, bv met de voorwaarde dat jij een keer per week les neemt met dat paard.

Als je maar eerlijk bent over je ervaring.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:36

paardannet schreef:
Ik heb nog maar 15 (prive)lessen gehad.

Dat is inderdaad relatief duur, maar omdat je 1 op 1 aandacht krijgt leer je daar wel veel van. Gezien je omschrijving kan je binnenkort de overstap maken naar groepslessen, dan kan je voor hetzelfde geld 2-3x in de week rijden. Dan kun je doen wat nodig is, veel vlieguren maken (hopelijk niet letterlijk ;) ) en heb je ook de begeleiding die nodig is.

Veel plezier in de paardenwereld :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:45

Je zou natuurlijk wel op zoek kunnen gaan naar een verzorgpaard en wie weet reageert er iemand met een heel braaf paard die wel hulp kan gebruik rondom de stal en die jouw zou willen helpen met het rijden. Niet geschoten is altijd mis. Verder zou inderdaad groepsles nog wel een optie kunnen zijn.

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:11

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik ga binnenkort starten met groepslessen en wil daarnaast 1 privéles blijven doen omdat ik een op een contact met instructrice nodig heb.

En paardrijden is nou eenmaal een dure hobby. :)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:13

ik heb een kleine tip. Ga naar youtube naar het kanaal paardenpraattv. Dat is niet alleen voor penny meisjes. Je kan er best wat van opsteken en de basis is natuurlijk belangrijk.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:26

Vriendin van mij was vrijwilliger op een gehandicaptenmanege. Paarden poetsen en opzadelen, tijdens de les naast het paard lopen, en natuurlijk veel instructies horen en helpen uitvoeren. Als beloning kreeg zij zelf ook les, weet alleen niet of dit privé of in een groep was. Zo leer je ook de paardenverzorging en voel je je misschien wat zekerder over het zoeken naar een verzorgpaard.

Daarnaast, bij veel maneges mag je na 5 privélessen al mee in de groepsles (en er zijn veel maneges waar je meteen vanaf de eerste les al in de groep meegaat). Dus kun je nu niet de overstap naar de groep maken? Je zit dan twee keer zo lang op een paard voor ongeveer de helft van de prijs van een privéles.

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:33

kijken naar wedstrijden en lessen leer je ook heel veel van, ook kan je helpen met klsujes op de manege of stal , zoals opzadelen en poetsen maar je kan ook meehelpen met andere dingen, ik denk dat het meer rijden nergens echt goed kan want voor een les moet je betalen , maar wat ik al zei het kijken naar wedstrijden en lessen leer je ook van

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:35

Als je je woonplaats er nou bij zet, misschien is er iemand in de omgeving die je verder kan helpen.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:40

Een verzorgpaard is een prima idee zolang je er duidelijk bij zet dat je nog veel moet leren. Er zijn vast mensen die het leuk vinden om iemand dingen te leren.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:43

Misschien is er iemand waar je bij op stal kan helpen en in ruil daarvoor kan rijden of les kan krijgen? Zo leer je ook veel over de omgang met paarden!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:47

troi schreef:
Een verzorgpaard is een prima idee zolang je er duidelijk bij zet dat je nog veel moet leren. Er zijn vast mensen die het leuk vinden om iemand dingen te leren.

Precies! :)

Je moet net de juiste eigenaar treffen. Sommigen hebben weinig tijd en zoeken iemand die meteen zelfstandig aan de slag kan, maar anderen zoeken juist iemand erbij voor de gezelligheid en/of willen een beginnend ruiter/verzorger juist de kans geven om te leren. Ze zijn er echt!

Ik geef zelf ook regelmatig een vriendin de kans om wat op te steken van mijn paardje. Zij was ook op volwassen leeftijd begonnen met rijden en wist in het begin ook niet veel. Scheelde wel dat wij elkaar al kenden...

Als je rijbewijs + auto hebt, is het vaak nog makkelijker om iets te vinden omdat je ook wat verder weg kan kijken.
Laatst bijgewerkt door mairead op 31-12-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:49

Zolang je zo open en eerlijk bent zoals in je openingspost, zal er zeker iets op je pad komen, je klinkt immers leergierig.

Naast het rijden valt er veel te leren. Helpen op de manege, eventueel in ruil voor les, uitstappen, enz. geeft je extra ervaring. Maar ook zonder rijden is er méér. Omgang met paarden, kennis over leerprincipes, voeding, huisvesting, enz. enz.
Doe eens een oproepje of er iemand in je buurt is bij wie je mee mag kijken. Lees op interessante sites, kijk dvd's, enz.

En geniet. :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:52

In welke omgeving woon je? Ik vind het altijd gezellig om mensen mee te nemen naar stal, zo moeten er vast wel meer bokkers zijn. :)

paardannet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 17:29

Wat een fijne duidelijke en nuttige reacties allemaal! Bedankt! Voor diegene die vroegen waar ik woon, in Apeldoorn (gelderland). Ik neem jullie tips mee in gedachten en ga mijzelf is oriënteren en misschien inderdaad binnekort een oproepje plaatsen.

Thanks allemaal!

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:23

paardannet schreef:
Wat een fijne duidelijke en nuttige reacties allemaal! Bedankt! Voor diegene die vroegen waar ik woon, in Apeldoorn (gelderland). Ik neem jullie tips mee in gedachten en ga mijzelf is oriënteren en misschien inderdaad binnekort een oproepje plaatsen.

Thanks allemaal!

Wat leuk in Apeldoorn! Rij je nu zeker bij Pothoven?
Ik zelf woon in Vaassen , maar altijd in Apeldoorn gewoond.
Mijn paarden zijn helaas niet geschikt om je te helpen, maar houdt mijn
oren open voor je. Ken veel mensen in de paarden die in en rondom Apeldoorn wonen.
Misschien ken ik je wel?! Je mag me altijd pb doen!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:02

paardannet schreef:

Thanks allemaal!

Hier ook een Apeldoorner :) Op FB is er een groep waar mensen regelmatig een verzorger zoek voor hun paard omgeving Apeldoorn, zeker een kijkje waard! Verder heb je stal de Brouwerij in Loenen waar je kan leasen, en ook bij Hoefhof. Verder is er in Hoenderloo ook een sportgerichte manege, waar je 3/4x in de week kan rijden. De krimhoeve geloof ik, daar zou je ook kunnen kijken!

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:32

zoals velen zeggen, je leert veel meer van kijken naar anderen dan je zelf zou denken... als je daarna al beter rijdt etc, kan je toch gaan zoeken naar een verzorgpaard... veel eigenaars blijven er in het begin vaak bij, dus die kan je ook wel helpen dan :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:10

Ik heb per pb een berichtje gestuurd. Als ze veel wil leren en ook de handen uit de mouwen wil steken dan weet ik misschien wel iets.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:19

Wat leuk TS dat je bent gaan paardrijden. Helaas is het een dure sport en moet je veel kilometers maken om er ervaring in te krijgen. Ik snap je wel een beetje. Na 6 jaar niet gereden te hebben ben ik nu weer begonnen aan een nieuw bijrijdpaard.

En ja de eigenaresse weet dat ik weer flink kilometers moet maken om te wennen en weet ook dat ik minstens 10 jaar geen les heb gehad, maar dat was geen bezwaar :D Ze zijn er dus echt: eigenaren die een beginnende ruiter een kans willen bieden :j

paardannet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:26

Bedankt allemaal weer voor de info, het meedenken en de pb'tjes! Heb nu een aantal fijne ideeën en mogelijkheden waar ik over na kan denken en misschien over een tijdje mee aan de slag kan gaan. Fijn om zulke opties te weten.

Thanks!