`the horsewhisperer` op National geographic. Iemand gezien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

`the horsewhisperer` op National geographic. Iemand gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:02

Gisteren toch een interessant programma gezien op national geographic! The horsewhisper, en dit x ging het om een Mexicaanse paarden fluisteraar, MARTIN OCHOTECO DOMADOR.
Een interessante langharige man, erg alternatief als je het mij vraagt in die oubollige paardenwereld daar.

In beeld kwam een schitterende maar buitengewoon chagrijnige andalusierhengst, Zeus. Wat was hij boos! Hij beet Martín in zijn pols toen hij verdoofd moest worden, en hij sloeg later een assistent van de veearts op de knie. Ik was daar al nooit bij die achterhand gaan staan bij zo´n boos paard overigens.

Maar goed, Zeus is een prachtige hengst en zijn eigenaar gelooft in hem en zijn talent. Hij heeft hem naar een Alta Escuela gebracht om opgeleid te worden tot dressuurpaard. Wat er daarna gezegd wordt en wat ik zie bevalt me niet zo heel erg. De paarden worden er niet echt goed door het lijf gereden. Ze moeten domme kunstjes leren die voor hun fysiek welzijn niets toevoegen. Zeus wordt gezadeld en hapt naar de singel. `Doet het zadel zeer?` denk ik dan bij mezelf of `is het zadel een associatie met rijden wat voor hem pijnlijk is?`
Voor mij is dat vrij voor de hand liggend eigenlijk.

Zeus is woedend onder het zadel en staakt. Martín kijkt toe wat er gebeurt. Hij gaat zelf de hengst bevoelen, en gaat er zelf eens op zitten. Hij blijft zelf met zijn handen uit de mond en de hengst is minder boos. Maar Martin concludeert toch dat Zeus pijn heeft en wil dat er een veearts bijgehaald wordt. Die komt, en die stelt dat er zelf nog veel meer pijn aan de orde is dan Martín aanvankelijk had gedacht. Zeus moet verdoofd worden uiteindelijk tijdens het wassen want ook naalden haat hij en hij moet verdoofd worden. Daarna gaan ze aan de gang met accupunctuur, verkoelende creme en warmte therapie. Daarna gaat martín grondwerk met hem doen, leren hoe Zeus weer moet ontspannen, en hij laat hem uiteindelijk zelfs springen want dat kan Zeus goed.
Je ziet hoe Zeus aanvankelijk echt lelijk galoppeert in de verkeerde galop, en na een paar trainingen galoppeert hij aan elkaar in een ontspannen houding, neus fijn over de grond. Daarna gaat Martin er pas op.

Zeus komt weer op de rit.
maar mijn zorg is, voor hoe lang? Want als die lui dat paard zo weer gaan rijden, dan komt heel die ellende weer terug.... Maar ik vond het wel een mooi programma. De directrice kwam ook nog aan het woord en wat ze zei beviel me al helemaal niet.
paarden worden hier getraind, er wordt druk uitgeoefend op de gewrichten, ze moeten voor hen onnatuurlijke bewegingen doen, en soms doen de oefeningen pijn`.
Die lui daar begrijpen niets van rijden..... Foei foei...

Desiree

Re: `the horsewhisperer` op National geographic. Iemand gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:04

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:06

Ik had een groot deel gezien maar vroeg me af waarom ze geen foto's lieten maken van die rug/hals

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:08

ik heb al een paar afleveringen gezien, ik vind niet vaak iets leuk op tv maar dit is wel interessant om te zien
Laatst bijgewerkt door melissapupa op 26-12-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:09

Dit ga ik vanavond zeker eventjes kijken, klinkt erg interessant.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:12

Ik heb een andere aflevering gezien, maar vond het niet zo interessant.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:14

Ik heb het gezien. Eerste wat ik dacht toen ze vertelden over dat paard was: 'dat paard heeft pijn'.
Dat bleek dus ook. Ik snap niet dat de eigenaren daar zelf niet opgekomen waren..
Ik vraag me ook af of dit het type paard is dat zich zo kan aanpassen en overgeven als de andere paarden daar en of het goede gedrag standhoudt. Ik denk het niet. En ergens terecht, ik werd helemaal niet blij van de methodes die ze daar toepassen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:16

De aflevering van vorige week...

Paard zat helemaal vast, en toch door en door longeren. Of "als hij langsloopt prik je de ballonnen maar kapot, dan komt hij over zijn angst voor geluiden heen" 8)7

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:20

Wat een kanon van een paard, die zou ik ook wel voor de willen heropvoeden. Wel als ze 'm eerst aan mij doneren.

Echt serieus wat een paard... Enige wat ik zie is wantrouwen in de mens (qua aanraking, begeleiding). Oogt als een vreselijk onzeker paard wat toch weet dat ie sterk is.

Maar die stal wordt toch echt betaald door een stel debielen... Verstand van paarden en paardrijden lijkt er 0,0 te zijn. :')

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:25

Yom schreef:
Ik had een groot deel gezien maar vroeg me af waarom ze geen foto's lieten maken van die rug/hals

Ik denk niet dat die iets gaan laten zien.
Dit was een spierenkwestie. Paard was vast gereden. Die paarden worden daar gewoon niet over de rug gereden. Ruggebruik vindt men daar niet belangrijk en dat is het wél.
zo´n rare uitspraken ook, dat ze druk uitoefenen op gewrichten en zo. Echt, mijn broek zakte er van af. Paarden moeten ten alle tijde pijn vrij zijn in de training en vrij van ongemak! en als ze die pijn of ongemak krijgen als gevolg van training, zijn ze niet goed bezig!

Dit paard was niet dominant maar ontzettend boos. Ik zou ook boos worden en van me af gaan slaan als mensen mij dingen lieten doen waardoor ik pijn kreeg!

Majabeestje schreef:
Ik heb het gezien. Eerste wat ik dacht toen ze vertelden over dat paard was: 'dat paard heeft pijn'.
Dat bleek dus ook. Ik snap niet dat de eigenaren daar zelf niet opgekomen waren..
Ik vraag me ook af of dit het type paard is dat zich zo kan aanpassen en overgeven als de andere paarden daar en of het goede gedrag standhoudt. Ik denk het niet. En ergens terecht, ik werd helemaal niet blij van de methodes die ze daar toepassen.

Precies! Ook mijn gedachte. Maar ik denk dat ze in mexico achterlopen in deze manier van denken.

Vorige aflevering had ik niet gezien. Dit is de eerste keer dat ik dit programma zag want ik ontdekte het nu pas.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:32

Ik heb 2 afleveringen gezien en vooral geleerd dat dat niet mijn wereld is. In beide afleveringen moest de da erbij vanwege koliek omdat het paard stijf was. Hmm ok??

Paardenwereldje daar vond ik vooral erg hard, shank erin en flink galopperen en dan ist dier beleerd. Martin heeft zelf ook nog aardig wat te leren (zal ook deel machismo voor de tv zijn natuurlijk) maar is een stap beter dan wat daar normaal is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:35

Ik vond het al heel fijn om te zien dat Martín uit de mond van het paard bleef.
Maar ik vrees dat we voorlopig geen toppers uit Mexico gaan zien zoals ze daar bezig zijn.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:47

Ik heb vorige week een stuk gekeken maar vond het geen fijne manier van werken. Het paard werd door een baan gejaagd met allemaal objecten waar hij heel erg bang voor was en moest op die manier van zijn angst af komen..?! Op een gegeven moment was het beestje zo moe dat hij het maar opgaf volgens mij.

Nee dit is zeker niet mijn methode en kijk er ook niet meer naar.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:27

Een erg komisch programma! Vanavond durfde een race paard de trailer niet op. Het lumineuze idee van helder licht Martin was: paarden zijn van nature claustrofobisch (wat ook helemaal klopt) dus we moeten het dak van de trailer halen! 8)7 _O-
De dingen die hij zegt zijn zeker niet allemaal onzin en hij doet de paarden ook zeker geen pijn of zoiets, maar de methodes die hij hanteert en de uitleg erbij... tja... Ik zou het anders doen maar het is alweer 10x beter dan hoe de eigenaren met het paard omgingen. Ik geloof dat er nog heel wat te winnen is aankennis en inzicht daar in Argentinië!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:30

Chrstine_vdH schreef:
daar in Argentinië!

Mexico ;)
Verder ben ik het met je eens; hij doet het beter dan de eigenaren van de paarden, maar helemaal top is het niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:31

Ik heb er een aflevering van gezien over een mexicaans 'rodeo' paard- zat vol angst door hardhandig breken. Triest om te zien hoe sommige mensen nogsteeds met paarden omgaan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:33

Chrstine_vdH schreef:
Een erg komisch programma! Vanavond durfde een race paard de trailer niet op. Het lumineuze idee van helder licht Martin was: paarden zijn van nature claustrofobisch (wat ook helemaal klopt) dus we moeten het dak van de trailer halen! 8)7 _O-
De dingen die hij zegt zijn zeker niet allemaal onzin en hij doet de paarden ook zeker geen pijn of zoiets, maar de methodes die hij hanteert en de uitleg erbij... tja... Ik zou het anders doen maar het is alweer 10x beter dan hoe de eigenaren met het paard omgingen. Ik geloof dat er nog heel wat te winnen is aankennis en inzicht daar in Argentinië!

Hahaha, was exact wat ik ging schrijven.

Zei net tegen mijn vriend dat ik DE oplossing gevonden had voor alle trailerproblemen. :+

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:35

Hilary schreef:
Mexico ;)

Oh! Dacht dat het Argentinië was ;) :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:33

Gisteren vond ik m wel cool. Heb het niet afgekeken maar het begin was super. Wat een knap paard was dat morgen, een op en top renpaard... zo een bespierd kanon

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:50

Dat renpaard was idd knap. :)

Verder niet bijster onder de indruk van de paardenfluisteraar maar hij is idd wel beter dan de eigenaars die ik tot nu zag.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:53

Klopt. Ik zei ook al "Hij doet zijn best, maar weet super weinig".

Mijn moeder gaat er van uit dat het op TV gelijk klopt, en dat ik het niet beter. Ze zegt dat we in Nederland niet zulke dure paarden hebben. Nee mam, als een paard hier niet de trailer in loopt dan krijgen we hem alsnog erin. Zonder de trailer te slopen... wtf... Dier moet luisteren :+ Ook die dure hengsten van Gal en Minderhoud, van Hester etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:40

Yom schreef:

Ze hebben wel foto's laten maken, en daar waren geen afwijkingen op te zien. Het is daar wel echt een mannenwereldje met de paarden, heel anders dan hier.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:46

Ik heb het een keer gezien toen hij een rodeo paard moest temmen.
Vond het aan de ene kant wel leuk, maar aan de andere kant zat er ook een hoop onzin bij.
En erg sensationeel, hoe levensgevaarlijk het wel niet is en dat het paard dood gaat als hij hem niet getemd krijgt...
Op een gegeven moment zei hij dat hij er niet op ging want het paard zou hem er af kunnen gooien en dan zou hij vast gewond raken :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:47

Ik zou het graag eens kijken maar heb het nog niet voorbij zien komen op een tijd dat ik normaal wakker ben helaas. -O-

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:56

Ik heb de aflevering gister gemist.
Weet iemand of er ook een herhaling van is?