Even voorstellen...Camargue-merrie Ondine!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Even voorstellen...Camargue-merrie Ondine!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 13:18

In het zuiden van Frankrijk, waar de Rhône in de Middellandse Zee stroomt, is in de loop der eeuwen een zeer uitgestrekte moerasdelta ontstaan, de Camargue. Dit prachtige natuurgebied is het thuisland van de “witte paarden van de zee”. Niet dat het gebied erg paardvriendelijk is overigens; integendeel. Geen grazige weiden maar veelal stug riet en zeekraal als voeding, veel regen in de winter, hoge temperaturen en veel muggen in de zomer en in het grootste deel van het jaar waait er een straffe wind, de Mistral.

Het resultaat van deze natuurlijke selectie is een verbluffend taai paardje dat geleerd heeft om zelfstandig in de moerassen te overleven. De kuddes merries en hun veulens leven samen met een geselecteerde hengst het hele jaar door in semivrijheid. Eens per jaar worden de dieren binnengehaald en worden de mannelijke veulens vanaf drie jaar uit de groep verwijderd. Deze jonge dieren worden opgeleid tot de zeer gewaardeerde rijpaarden van de Franse cowboys, de gardians. Zij hoeden te paard de kuddes zwarte stieren waar de Camargue mede om bekend staat. http://www.camargueclub.nl/intro/

20 jaar geleden reed ik, in Zuid-Frankrijk, voor de eerste keer op een Camarguepaard.
Ik was verkocht!
Als jong, paardengek meisje was de jaarlijkse vakantie/rondreis door Spanje en Frankrijk niet compleet als ik de Camarguepaarden niet gezien had; het liefst midden in de uitgestrekte moerassen waar ze tussen de stieren en flamingo's stonden.
Ieder jaar opnieuw vertelde ik mijn ouders: ''Later wil ik er ook één!''
De jaren volgden en zo ook de eerste eigen pony's; shetlanders, haflingers, kruisingen, gangenpaarden.
Voor mezelf, de handel of de fokkerij.
2 jaar geleden heb ik een huis gekocht in de stad en heb ik mijn laatste merrie verkocht aan mensen die al 2 nakomelingen van haar hadden en graag de stammerrie ook wilden hebben; ik krijg nog steeds regelmatig foto's :)

Ik heb me op mijn carrière gestort en mijn leven veranderde drastisch; de enige paarden die ik nog zag waren de paarden van lesklanten/vriendinnen en dat was nogal een verschil met de jaren daarvoor toen ik een kudde fokmerrie's had lopen en zowat alles zelf deed.
Het bleef echter kriebelen, soms hard, soms wat minder.
Heel voorzichtig begon ik vorig jaar eens om me heen te kijken naar een leuke, wat oudere merrie voor wat rustige buitenritjes en wat getut.
Die zoektocht leverde niets op; ik besloot nog éénmaal te gaan zoeken zo'n 2 maanden geleden.
En toen kreeg ik een berichtje: ''Wij hebben een zuivere Camargue merrie staan waar wij eigenlijk wat te lang voor zijn, dus voor een goede plek mag zij verhuizen!''.

Potverdorie!
Zou het dan toch?
Ik had wel eens geïnformeerd naar een paard importeren vanuit Frankrijk maar naast de hoge kosten vond ik het ook wat griezelig om een paard ongezien te kopen.
En hier stond op 40 km van mijn huis dan gewoonweg een 13 jarige merrie te koop....
Toeval bestaat niet!

En zo reed ik 6 weken geleden naar Friesland en zag daar Ondine!

Afbeelding
Ik heb van de eerste ontmoeting geen foto's, dit is bij ons in de wei

Ondine des Fougeres is een 13 jarige zuivere Camargue merrie, geboren in Frankrijk en 5 jaar geleden naar Nederland gekomen.
In Frankrijk is ze veel onder het zadel gereden en heeft ze een veulen gekregen; in de 5 jaar Nederland is ze weinig bereden en heeft ze twee nakomelingen gekregen van een ggk tinkerhengst.
Ze is ongeveer 1.45 m hoog en heeft een uitermate merrie-karakter; precies waar ik van hou <3

Afbeelding
Met haar merrieveulen van 2015, het veulen blijft bij haar oud-eigenaren in de opfok

Na een 2e bezichtiging met stormkracht 8 waarbij ze gewoon op rust ging staan was voor mij de koop een feit; we werden het eens over de prijs; ik informeerde mijn stalling en de afspraak voor het brengen werd gemaakt.
Vorige week zaterdag is ze gebracht, ze staat nu nog 24/7 in een kleine kudde met 3 haflingers en een shetlander buiten maar vanaf 1 januari gaat ze in de nachten naar binnen gezien ik dan weer aan het werk ben en ik niet mijn leven ga wagen in 3 ha modder in het donker :D

De afgelopen week hebben we elkaar een beetje leren kennen; we hebben wat wandelingen gemaakt waarbij ze super braaf en rustig is(ook met langsvliegende KWPN'ers en trekkers).
Ze wordt iedere dag lekker gepoetst en krijgt wortels en snoepjes in overvloed; ook heb ik haar afgelopen week een keer gelongeerd.
Ik wist niet of ze dit kende maar, zoals met alles, zolang je haar netjes vraagt wat je wil doet ze het vol ijver.
In haar eentje van het erf af levert tot noch toe gelukkig geen enkel probleem op; dat is mooi want mijn uiteindelijke doel is om samen naar buiten te gaan zo'n 2 keer per week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met haar nieuwe prinsessenhalster *\o/*

Kortom, ze doet het super en ik ben erg blij met haar!
Plannen voor 2016 zijn op een ontspannen manier met elkaar genieten!
Naast dat ik haar af en toe onder het zadel wil hebben wil ik ook een begin gaan maken met vrijheidsdressuur; naar het schijnt zijn circuspaarden ook vaak Camarguepaarden dus dat komt mooi uit.
Ook zou ik graag een veulentje met haar fokken; dit zal geen zuiver Camargue veulen worden gezien ik dan naar midden-Frankrijk zal moeten voor de dekking maar wellicht een leuke Quarter of Paint hengst met wat cowsense is een goede 2e optie; Ondine zelf is ook gefokt ''op koeien'' en snapt dat spelletje dondersgoed!

Op naar een (paarden)rijk 2016! *\o/* /3

Nientsje

Re: Even voorstellen...Camargue-merrie Ondine!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:18

Ik las de titel en ik wist meteen om welk paard dit ging.
Ze was namelijk het verzorgpaard van een vriendin van me.

Wat leuk dat ik haar hier tegenkom!
Heel veel plezier en geluk met haar!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:23

Hee, dus dit is Ondine! Wat een leuk paardje. Hopelijk kom je er een keertje mee langs rijden, dan kan ik haar in het echt bewonderen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:35

Wat een leuke pony! Veel plezier samen :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:01

Dankjullie wel! Ik ben erg blij met haar, tot op heden doet ze alles super!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:14

Wat leuk! Wist helemaal niet dat ze te koop was..er is ook een camarqueclub in nederland voor de (weinige) eigenaren van een camarque. Misschien leuk om je dar ook te melden? Je knappe pony kennen ze er al :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:16

Enne, er is een camarque hengst in Nederland!! Dus je hoeft zeker niet naar midden Frankrijk. :)

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:35

Gefeliciteerd met je aankoop, er gaat niets boven het camarguepaard! Maar fokken met een quarter of paint?! Zonde joh! Er zijn ook goede camarguehengsten in Duitsland.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:01

Leuke pony, veel plezier met haar

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:04

Wat een plaaaaaatje <3 Heel veel plezier met haar!

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:36

Leuke merrie, gefeliciteerd, en ik begrijp je gevoel - ook ik werd verliefd op die mooie taaie witte paarden waar ik als klein meisje op onze vakanties in Zuid Frankrijk zo graag mee bezig was.

De ietwat naïeve film Crin Blanc laat de dieren in hun natuurlijke omgeving zien; een trailer van deze (ruim zestig jaar oude) film vind je hier:

.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Laatst bijgewerkt door Tomos op 05-01-16 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:39

Wat leuk! Ik rijd zelf ook een camarque, staat ook in mijn profiel! Geweldig ras!
Echt een leuke pony heb je! Veel plezier samen!!

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:49

Tomos schreef:
Leuke merrie, gefeliciteerd, en ik begrijp je gevoel - ook ik werd verliefd op die mooie taaie witte paarden waar ik als klein meisje op onze vakanties in Zuid Frankrijk zo graag mee bezig was.

De ietwat naïeve film Crin Blanc laat de dieren in hun natuurlijke omgeving zien; een trailer van deze (ruim zestig jaar oude) film vind je hier:

[ Video ].

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Crin Blanc, een jeugdfilm, een klassieker!

Deze docu is ook mooi http://youtu.be/5kSm0E_80VI

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:59

Wat leuk te lezen dat er meer camarque eigenaren en bijrijders zijn op bokt. Was me eerder nooit opgevallen. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 09:07

gekvanfleur schreef:
Enne, er is een camarque hengst in Nederland!! Dus je hoeft zeker niet naar midden Frankrijk. :)

Dat weet ik maar zij leveren geen zuiver papier, niet hun schuld overigens maar het stamboek in Frankrijk weigert om dekkingen buiten Frankrijk te erkennen.
Zelfs niet als het om een GGK hengst gaat.
Gezien de (in mijn ogen té) hoge dekprijs én het niet complete camarguepapier is dat dus geen optie.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:16

Super zeg! Veel plezier met haar :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:46

Wildgirl schreef:
gekvanfleur schreef:

Dat weet ik maar zij leveren geen zuiver papier, niet hun schuld overigens maar het stamboek in Frankrijk weigert om dekkingen buiten Frankrijk te erkennen.
Gezien de (in mijn ogen té) hoge dekprijs én het niet complete camarguepapier is dat dus geen optie.

Klopt hoor! Maar vind het zo zonde van de weinige die hier zijn dat er altijd kruisingen mee gefokt worden. Maar ik begrijp je keuze wel. :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 09:57

Ben ik met je eens gekvanfleur, maargoed het moet wel een beetje realistisch blijven...de NL camarguehengst is driemaal zo duur als een ggk Franse waar ik ook vol papier bij krijg, dus voor het geld kan ik dan net zo goed naar Frankrijk rijden. Echter, dat is me nogal een onderneming.....mocht ik het veulen niet houden dan is een halve quarter beter te verkopen dan een papierloos ''ding''!

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:38

En een Duitse hengst dan? Schrijf je het veulen in bij een Duits stamboek, geen camarguestamboek, maar als ras staat wel camargue aangegeven.
Een zuivere camargue moet ook nog in de Camargue geboren zijn, dus met een Franse hengst alleen zou je er wat vol papier betreft nog niet zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:42

Wildgirl schreef:
gekvanfleur schreef:

Pfff...die fransen ook...er is maar een land en dat is frankrijk :+

Wat leuk een camarque!Hier zie je ze best wel veel(zuid-west frankrijk)Maar in Nederland ook?
Heerlijke veelzijdige paardjes!Oersterk,worden vrij oud!Prachtig karakter!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:17

Echt zuivere incl Franse papieren en een brandmerk niet Geerke. Max 20 in heel Nl volgens mij!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:14

Gave merrie! Ik ben ook al sinds kind gek op camarque paarden. Ook verschillende keren op gereden in Frankrijk.
Stiekem zou ik er nog wel eens 1 willen hebben. Maar ik vond het toch erg spannend om een paard in Frankrijk te kopen terwijl ik geen woord Frans spreek. Maar ik blijf een zwak voor ze houden.
Veel geluk met haar!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:18

Via de camarqueclub NL kun je volgens mij in contact komen met mensen die kunnen bemiddelen in frankrijk bij de aankoop.

Er staan momenteel 2 veulens te koop in NL.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:31

Wat verschrikkelijk leuk om dit topic tegen te komen. Heb zelf een teleurstellende ervaring met het camarque paardje. We gingen namelijk vorig jaar naar de Camarque (we wonen zelf aan de andere kant in Frankrijk) omdat het op mijn verlanglijst stond om er een te gaan rijden. In de Camarque toen het eindelijk zo ver was (mijn wens zeer duidelijk van te voren kenbaar gemaakt), wisten ze me over te halen om toch op een ander paard de buitenrit te maken want Camarque paardjes waren te sloom >;) werd me verteld. Verdorie nog eens aan toe zeg, dusop een ander paard en die wilde er alleen maar vandoor waarop de begeleider mijn paard pakte waar hij zijn handen aan vol had en ik op zijn paard ging. Waardeloos dus en nog niet gereden op het Camarque paard en dat zal ook niet meer gebeuren.
Wat ik tevens ook zeer teleurstellend vond, was dat ik heel erg veel kruisingen heb gezien van dit prachtige paard. Navraag hierna (mijn Frans is goed genoeg) leerde mij dat de Camarque bewoners zelf liever een wat groter paard hebben en daarom proberen te kruisen met grotere paarden van een ander ras en ook nog het liefste warm bloed zodat het ook wat sneller allemaal zou worden vanwege het stierenvechten en de verhuur aan toeristen.

Dus het hele romantische beeld dat ik had is wel verdwenen.

Gelukkig heb ik wel echte mooie Camarque hengst gezien (dekhengst) en ook nog raszuivere Camarque paarden omdat we echt op zoek zijn gegaan naar dit prachtige paard in de uithoekjes van de Camarque. Persoonlijk zou ik me als Frans stamboek van dit soort paardjes ernstig zorgen maken om het voortbestaan van dit ras, want als ze in het land van herkomst al zo gemakkelijk op grote schaal veel kruisingen fokken en toch niet echt de schoonheid zien van dit ras (gelukkig ook nog mensen gevonden die dat wel zien en enkel alleen maar zuiver fokken) zie ik het somber in.

Je schrijft dat je het paard 's nachts op stal wil gaan zetten. Dat zal ook wel lukken denk ik, maar buiten zijn ze natuurlijk het beste af.

Veel plezier met je mooie leuke paardje.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:10

pien_2010 schreef:
Wat verschrikkelijk leuk om dit topic tegen te komen. Heb zelf een teleurstellende ervaring met het camarque paardje. We gingen namelijk vorig jaar naar de Camarque (we wonen zelf aan de andere kant in Frankrijk) omdat het op mijn verlanglijst stond om er een te gaan rijden. In de Camarque toen het eindelijk zo ver was (mijn wens zeer duidelijk van te voren kenbaar gemaakt), wisten ze me over te halen om toch op een ander paard de buitenrit te maken want Camarque paardjes waren te sloom >;) werd me verteld. Verdorie nog eens aan toe zeg, dusop een ander paard en die wilde er alleen maar vandoor waarop de begeleider mijn paard pakte waar hij zijn handen aan vol had en ik op zijn paard ging. Waardeloos dus en nog niet gereden op het Camarque paard en dat zal ook niet meer gebeuren.
Wat ik tevens ook zeer teleurstellend vond, was dat ik heel erg veel kruisingen heb gezien van dit prachtige paard. Navraag hierna (mijn Frans is goed genoeg) leerde mij dat de Camarque bewoners zelf liever een wat groter paard hebben en daarom proberen te kruisen met grotere paarden van een ander ras en ook nog het liefste warm bloed zodat het ook wat sneller allemaal zou worden vanwege het stierenvechten en de verhuur aan toeristen.

Dus het hele romantische beeld dat ik had is wel verdwenen.

Gelukkig heb ik wel echte mooie Camarque hengst gezien (dekhengst) en ook nog raszuivere Camarque paarden omdat we echt op zoek zijn gegaan naar dit prachtige paard in de uithoekjes van de Camarque. Persoonlijk zou ik me als Frans stamboek van dit soort paardjes ernstig zorgen maken om het voortbestaan van dit ras, want als ze in het land van herkomst al zo gemakkelijk op grote schaal veel kruisingen fokken en toch niet echt de schoonheid zien van dit ras (gelukkig ook nog mensen gevonden die dat wel zien en enkel alleen maar zuiver fokken) zie ik het somber in.

Je schrijft dat je het paard 's nachts op stal wil gaan zetten. Dat zal ook wel lukken denk ik, maar buiten zijn ze natuurlijk het beste af.

Veel plezier met je mooie leuke paardje.

Ondine doet het prima op stal, ze heeft een tik uit Frankrijk overgenomen nl. het schrapen met haar voorbeen. Dit doet ze soms als ze naar buiten wil maar bijv. ook tijdens het poetsen als ze geen geduld meer heeft :D
We zijn afgelopen zondag voor het eerst onder het zadel bezig geweest, super braaf! Zelfs al een klein stukje naar buiten, geen centje pijn!
Ze zal vanaf maart ook weer 24/7 buiten komen maar voor nu is het gewoon geen doen.
Vanwege mijn werk kan ik haar dan enkel in het weekend bezoeken gezien de weilanden allen erg donker en groot zijn.

Ik vind het ontzettend jammer dat er niet meer mogelijkheden zijn om binnen het ras te dekken...zelfs al zou ik een zuiver Camargue veulen fokken dan zal deze nooit binnen het stamboek worden erkend gezien de hengst Frankrijk uit is.
Helaas is ook KI niet gebruikelijk/toegestaan dus ja...om nou met paard en al naar Frankrijk af te reizen.....Het moet wel leuk blijven ;-)