Na 1 a 2 jaar weer een paard onder me kont

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xFriesiaNx

Na 1 a 2 jaar weer een paard onder me kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 23:30

Hallo bokkers,

Vandaag besloot ik ook maar eens een bokt account aan te maken.
Ik kijk best vaak hier op het forum maar had niet echt een rede om een account aan te maken aangezien ik toch niet meer reed of iets, dus ook niks kon plaatsen.

Maar....

Daar is vorige week donderdag verandering in gekomen.
Ik had op die dag een afspraak om bij een handelsstal kennis te maken om daar een van de paarden te gaan rijden, en toevallig zijn de paarden die daar staan ook nog mijn lievelingsras, het friese paard <3

4 prachtige friese hengsten staan er en ben echt super blij dat dit op mijn pad is gekomen aangezien ik de paarden echt verschrikkelijk erg gemist heb...

Het was wel weer even wennen en aangezien ik kwpners (en in die richting) gewend ben, en al een hele tijd niet gereden heb, dus had ik 2 dagen erna nog steeds hele erge spierpijn.

Vandaag was de spierpijn nog steeds niet helemaal weg maar ben er vanmiddag weer opgegaan en het ging al veel beter als de eerste keer erop, had namelijk nog nooit op een hengst gezeten, en het zit toch weer even anders als wat ik gewend was dus het was wel weer ff spannend, en ken hem natuurlijk nog helemaal niet goed, maar zat er vandaag een heel stuk zelfverzekerder op en denk dat de volgende keer nog beter zal gaan.

Ik zou graag commentaar willen hebben op mijn houding en tips (vergeet niet dat ik zo'n anderhalf jaar niet heb gereden, dus het gaat allemaal nog een beetje stroefjes...)
Ik heb trouwens een handicap aan mijn rechterarm (Erbse Parese voor de mensen die het mischien kennen) en kan bijvoorbeeld me elleboog niet buigen...

Hier de foto's van het rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als laatst natuurlijk belonen en lekker uitstappen!

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :D

AlwaysH

Re: Na 1 a 2 jaar weer een paard onder me kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:39

Iss dit je eigen cap, hij zit namelijk niet helemaal goed.

Dat terzijde, ik hoop dat je er idg veel plezier aan beleefd!

Over je houding; je trekt je rug wat holler en gaat daardoor voorover zitten, ontspan je rug en probeer rechtop te zitten. Je hebt echt best wel erg kapstokteentjes. Daar kan je dus ook gaan oefenen. Over stelling, nageven een recht rijden ga ik geen commentaar geven want dat kunnen anderen beter.

xFriesiaNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 23:51

AlwaysH schreef:
Iss dit je eigen cap, hij zit namelijk niet helemaal goed.

Dat terzijde, ik hoop dat je er idg veel plezier aan beleefd!

Over je houding; je trekt je rug wat holler en gaat daardoor voorover zitten, ontspan je rug en probeer rechtop te zitten. Je hebt echt best wel erg kapstokteentjes. Daar kan je dus ook gaan oefenen. Over stelling, nageven een recht rijden ga ik geen commentaar geven want dat kunnen anderen beter.

Ja dit is mijn eigen cap, wel een hele oude, ik had vorig jaar een nieuwe cap gekocht (was nog een dure ook) en die is per ongeluk weggegooid dus draag ik nu mijn oude eerste cap..
Wat is er niet goed aan?

Over dat ik meer achterover moet zitten weet ik en heb dat probleem eigeblijk altijd al gehad en dat ik mijn tenen meer naar binnen moet draaien, helaas heb ik mijn voet gebroken gehad en zit er nu een schroef in en mijn andere voer is ook niet helemaal 100% aangezien hij wel eens uit de kom schiet naar mijn idee. Is een hele opgave ze goed te houden, aangezien ik er pijn in heb tijdens het draven als ik ze naar binnen wil draaien... ik hoop dat dat beter word

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:57

Wat fijn dat je weer rijdt zeg! En Friezen, leuk <3
Commentaar wat hierboven staat klopt wel, maar je zult nooit goed rechtop kunnen zitten. Dit zadel is namelijk veel te klein voor je.. Je zit compleet op de lepel, je hebt geen ruimte meer achter je billen. Naast dat dit voor jou niet fijn is, heeft je paard er ook last van.

Let ook op je handen, ze lijken heel streng. Draag ze netjes naast elkaar boven de schoft en knik je polsen niet te veel. Misschien was het een beetje spanning bij jou maar ik denk dat je best wat meer los kan laten, en niet het paard met je hand in een houding moet drukken.

Verder ziet het er voor de 1e keer helemaal niet slecht uit hoor! Maar dat zadel is wel iets om over na te denken..

xFriesiaNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 00:01

MerleSimone schreef:
Commentaar wat hierboven staat klopt wel, maar je zult nooit goed rechtop kunnen zitten. Dit zadel is namelijk veel te klein voor je.. Je zit compleet op de lepel, je hebt geen ruimte meer achter je billen. Naast dat dit voor jou niet fijn is, heeft je paard er ook last van.

Verder ziet het er voor de 1e keer helemaal niet slecht uit hoor! Maar dat zadel is wel iets om over na te denken..

Had ik het toch goed.. dit dacht ik namelijk ookal!
Ben trouwens fanatiek aan het afvallen en ben al 15 kilo kwijt. dit zal er denk ook een stuk bij helpen door er naartoe te fietsen en te rijden etc

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:02

Leuk dat je weer gereden heb!

Het ziet er wat gespannen uit, vind dat je vrij streng bent in je handen, heb ook het idee dat je ze vastzet op één plek. Zou iets meer proberen je armen te ontspannen en mee te geven. Dan zal het paard ook meer ontspannen gaan lopen en z'n koppie wat laten zakken, hij loopt nu met een knikje en zie geen echte ontspanning. Hij oogt ook wat onzeker, was je zelf ook nog wat angstig en onzeker? Op de laatste foto waar je je teugels los hebt hangen zie je dat valse knikje niet. Verder valt het me op dat je naar voren leunt, ik denk dat wanneer je hem iets losser laat van voren en je je niet zo concentreert op zijn voorhand (zie je bijna bij elke foto naar beneden/het hoofd kijken, vooruit kijken!) en jij wat ontspant je ook vanzelf meer op je kont gaat zitten. Ik weet niet of je vaker op dit paard gaat rijden en of er een mogelijkheid is tot een ander zadel? Heb het idee dat het zadel te klein voor jou is, en dat kan je zit ook erg beinvloeden.

Het tenen naar buiten draaien vind ik persoonlijk niet zo heel belangrijk, als dat voor jou pijnlijk is door een blessure oid. Paard heeft daar niet zoveel last van, het staat alleen iets minder netjes.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:05

xFriesiaNx schreef:
MerleSimone schreef:

Had ik het toch goed.. dit dacht ik namelijk ookal!
Ben trouwens fanatiek aan het afvallen en ben al 15 kilo kwijt. dit zal er denk ook een stuk bij helpen door er naartoe te fietsen en te rijden etc

Heel goed! Knap hoor!
Misschien is er een ander zadel beschikbaar want ik denk echt dat dit je zit belemmerd. En denk natuurlijk aan de rug van het paard. Zoals ik net zei, je zit er verder prima op, ben dus benieuwd hoe het er over een tijdje uitziet! :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:06

nou leuk dat je weer gaat rijden. Wel raad ik je zitlessen aan. Het zadel zit inderdaad echt niet goed, denk wel dat je echt met een ander zadel door moet gaan. Maar buiten dat om, verdeel je je gewicht ook niet goed. Je zit meer op buiten als je naar binnen wil etc. Dus nog wel werk aan de winkel. Begin maar eens met het zadel. Dat lucht vast erg op.

Succes, je hebt het in ieder geval mooi getroffen met deze fries. :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:12

Je cap lijkt veel hoger op je hoofd te zitten dan dat hij hoort.

xFriesiaNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 00:22

Knert schreef:
nou leuk dat je weer gaat rijden. Wel raad ik je zitlessen aan. Het zadel zit inderdaad echt niet goed, denk wel dat je echt met een ander zadel door moet gaan. Maar buiten dat om, verdeel je je gewicht ook niet goed. Je zit meer op buiten als je naar binnen wil etc. Dus nog wel werk aan de winkel. Begin maar eens met het zadel. Dat lucht vast erg op.

Succes, je hebt het in ieder geval mooi getroffen met deze fries. :D

Ik weet niet of de eigenaar speciaal voor mij voor een ander zadel wil kijken aangezien hij wel gewoon tekoop staan en in principe volgende week weg kan zijn denk, maar ik zal het in de groep gooien!

xFriesiaNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 00:53

Oei... ik zie nu inderdaad dat dit zadel absoluut niet goed is... even op internet gekeken en inderdaad te klein voor mij, me knie komt ook voor het zadel uit en denk dat dat me zit ook erg belemmerd wat ik zelf niet door heb gehad, ik weet niet of een gaatje langer voor iets meer verbetering zal zorgen? Maar ik zal het zeker gaan overleggen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:53

RT-V ---> RIJ-ITP

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:37

Natuurlijk is het heel leuk voor jou om weer te kunnen gaan rijden, maar denk je ook wel eventjes aan het paard? Je oogt veel te zwaar voor dit dier en eerlijk gezegd denk ik niet dat een ander zadel een oplossing gaat bieden. Jij past er dan misschien wel in maar voor de rug van het paard wordt het waarschijnlijk weer veel te lang.

Jouw afvallen met reeds 15 kilo is heel knap en respect daarvoor! Echter ben ik bang dat je er nog heel wat meer moet kwijtraken voordat je intensief wil gaan rijden en het paard zijn balans en ontspanning kunt gaan bieden. Dat wil niet zeggen dat je niet bezig kunt zijn met paarden natuurlijk! Goed en correct longeren is ook een enorme uitdaging waarbij je zonder ruitergewicht het paard uitstekend kunt gymnastiseren. En er zijn natuurlijk zoveel andere mogelijkheden!

Nogmaals, niet om je naar beneden te halen want ik heb enorm respect voor jou. Maar nu zit je het dier alleen maar in de weg helaas aan de foto's te zien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:57

xFriesiaNx schreef:
Over dat ik meer achterover moet zitten weet ik en heb dat probleem eigeblijk altijd al gehad en dat ik mijn tenen meer naar binnen moet draaien, helaas heb ik mijn voet gebroken gehad en zit er nu een schroef in en mijn andere voer is ook niet helemaal 100% aangezien hij wel eens uit de kom schiet naar mijn idee. Is een hele opgave ze goed te houden, aangezien ik er pijn in heb tijdens het draven als ik ze naar binnen wil draaien... ik hoop dat dat beter word

Even hierop inhakende, tenen naar binnen heeft niets met je voeten naar binnen draaien te maken. Als je voeten normaal recht onder je been staan kun je ook je tenen naar voren houden en kan er geen belemmering zijn door een schroef of iets dergelijks.
Wat je namelijk doet is je been vanuit je heup al verkeerd draaien. Je knie hoort ook naar voren te wijzen. Je moet echt de binnenkant van je been aansluiten op het paard, maar 99% van de ruiters doet dit niet, draait het been vanuit de heup al (want dat is natuurlijker) en daardoor maakt je hele been al niet meer met de binnenkant contact maar meer met de achterkant.
Zeker nu je al langer niet hebt gereden is het makkelijker om jezelf aan te leren om goed te gaan zitten. En dat is dus niet je tenen naar binnen draaien, maar je hele been vanuit je heup. En dit zal wel even pijnlijk zijn voor je liezen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:06

Ik denk dat het gewicht niet het probleem is, wel de houding en het te kleine zadel. TS heeft anderhalf jaar niet gereden en dat zie je.

Aan TS, wellicht is er een ander zadel beschikbaar? En vraag of je les mag krijgen op deze paarden. Houding en zitles helpt echt enorm. Ikzelf heb nu ongeveer naast mijn wekelijkse gewone les elke 6 weken houding en zitles. Dat werpt echt zijn vruchten af. In het begin heb je echt spierpijn omdat je benen in een hele andere houding gezet worden (zoals Neonlight hierboven neerzet, mijn been werd ook vanuit de heup in de juiste positie gezet) maar nu heb ik er geen last meer van.
Je moet niet vanuit beperkingen denken maar vanuit mogelijkheden.

Jouw cap zit ook niet recht op je hoofd, dat zie je aan de zilveren streep, die zit niet in het midden.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:17

De meeste tips zijn hierboven ook al gegeven.
Ik vind het erg gespannen ogen, maar dat is wel logisch als je zo lang niet gereden hebt.
Probeer de volgende keer zeker wat meer ontspannen te zijn, je armen wat losser en je rug recht. Misschien is het een idee om les te nemen? Dat zal voor zowel je houding als de houding van het paard heel nuttig zijn.

Wat betreft het zadel, ben ik ook met mijn voorgangers eens. Volgens mij is het te klein voor je, dus probeer te kijken of er een ander zadel beschikbaar is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:25

Veel plezier met de paarden TS, vind het knap hoe je met de commentaren omgaat, erg positief!

xFriesiaNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:13

meggiemeg schreef:
Veel plezier met de paarden TS, vind het knap hoe je met de commentaren omgaat, erg positief!

Nou zo positief zie ik het niet in.
Met andere woorden ik ben dus gwn te dik... ik ben al verschrikkelijk onzeker al had ik geweten dat je hier afgekraakt word had ik nooit een account aangemaakt.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:15

xFriesiaNx schreef:
Met andere woorden ik ben dus gwn te dik... ik ben al verschrikkelijk onzeker al had ik geweten dat je hier afgekraakt word had ik nooit een account aangemaakt.

Er is maar 1 persoon die hier wat over gezegd heeft.
Volgens mij was dat niet eens aanvallend bedoelt, ook al snap ik dat dat bij jou wel zo overkomt.
Haal de goede tips, waar je iets mee kan eruit, en laat de rest los :)

xFriesiaNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:20

Yaralisa schreef:
De meeste tips zijn hierboven ook al gegeven.
Ik vind het erg gespannen ogen, maar dat is wel logisch als je zo lang niet gereden hebt.
Probeer de volgende keer zeker wat meer ontspannen te zijn, je armen wat losser en je rug recht. Misschien is het een idee om les te nemen? Dat zal voor zowel je houding als de houding van het paard heel nuttig zijn.

Wat betreft het zadel, ben ik ook met mijn voorgangers eens. Volgens mij is het te klein voor je, dus probeer te kijken of er een ander zadel beschikbaar is.

Les nemen gaat hem niet worden.
Ik heb geen rooie cent en geen inkomen, daarom heb ik jaren geleden moeten stoppen met lessen.
Het heeft ook een hele tijd geduurt voordat ik gratis een verzorgpaard heb gevonden, want kosten betalen kan ik helaas niet....

xFriesiaNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:23

Yaralisa schreef:
xFriesiaNx schreef:

Er is maar 1 persoon die hier wat over gezegd heeft.
Volgens mij was dat niet eens aanvallend bedoelt, ook al snap ik dat dat bij jou wel zo overkomt.
Haal de goede tips, waar je iets mee kan eruit, en laat de rest los :)

Dat probeer ik ook ookal vat ik alles heel letterlijk op.
En aan gezien ik het geld niet heb om te lessen wil ik de tips van hier gebruiken zodat ik er aan kan werken.
Moet een beetje creatief zijn aangezien ik geen les krijg

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:27

Ik denk dat als je probeert te ontspannen het al een stuk relaxter wordt. Begin met het ontspannen van je handen, hierdoor zal het paard ook meer gaan ontspannen en dan kan jij waarschijnlijk weer lekkerder zitten. Misschien kunnen je beugels een gaatje langer?

Ik ben zelf ook, na 3 jaar niet rijden, in het diepe gegooid. Op een wedstrijd-ijslander van net 7 :+ Nog nooit op een töltend paard gezeten of uberhaupt op een niet manege paard. De eerste keren was het dan ook een grote rodeo met spierpijn.

Ik ben weer bij de basis begonnen, lange stukken buiten rechtuit. Dan kon ik me optimaal focussen op mijn houding, zonder het paard in de weg te zitten bij wendingen/oefeningen. Dat ben ik langzaam op gaan bouwen naar wat tempo-wisselingen meepakken, pasje wijken, veel overgangen etcetera. Ik heb vooral geleerd los te laten. Als je vast gaat houden in je handen wordt er alleen maar harder terug getrokken en spanning opgebouwd. Sommige zijn er gevoeliger voor dan andere natuurlijk, maar kijk wat bij jou en je paard past. Heel veel succes, het gaat zeker goed komen!

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:31

xFriesiaNx schreef:
meggiemeg schreef:

Dat is nergens gezegt! Alleen dat het zadel te klein is. Misschien is het wel gewoon een kleine
maat zadel, dat zegt niks over jou toch?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:34

Leuk dat je weer aan het rijden bent! Vooral doen waar je plezier in hebt en de rest komt vanzelf.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:40

Allereerst van harte welkom op Bokt. :)

Niemand zegt dat je te dik bent TS, je niet zo aangevallen voelen!
Alleen dat je te zwaar oogt voor dit specifieke dier icm het te kleine zadel.

Zelf zal ik daar niets over zeggen, wel vind ik je vrij streng in je handen en lijk je deze vast te zetten.
Probeer deze wat meer los te laten en minder bezig te zijn met het koppie naar beneden rijden, op deze manier krijg je een valse knik en geen ontspanning.

Verder wil ik je veel succes wensen!