Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:42

Iemand die ik ken geeft les aan 2 kinderen met hun eigen pony. Beide meisjes hadden nog nooit les gehad voor ze de pony kregen. 1 Van de 2 kan je normaal les aan geven. De andere is wat lastig, ze wil eigenlijk niet en durft, na een lelijke val, ook eigenlijk niet. Toch moet ze 3 kwartier op de pony blijven. Over het hoe en waarom ze 3 kwartier op de pony moet blijven ga ik niet in het openbaar een discussie aan omdat het niet om mezelf gaat :o Y;( . Maar we zaten ons pas nog af te vragen wat je eigenlijk allemaal kan doen met een kind van 7 wat niks durft en eigenlijk alleen van haar pony af wil. De instructrice kan de pony niet eens loslaten en ze wil ook niet dat iemand anders de pony vast houd. Elke keer rondje om de wereld of 1 balkje stappen word op een gegeven moment ook zo saai :+ .

Kuggur

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:44

Ze wil niet, ze durft niet, maar ze moet? Arm kind.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:44

Ehm, als dat kind niet wil, laat die dan lekker stoppen? 8)7

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:45

Kuggur schreef:

Dit dus. Die moeder wil waarschijnlijk dat haar kind leert rijden maar zij niet.
Niet eerlijk :n

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:46

Ik zou in serieus gesprek gaan met de ouders, het is duidelijk dat ze (op dit moment) gewoon niet wil paardrijden. Misschien als ze haar zusje ziet rijden dat ze er later weer zin in krijgt.

Murloc

Stoppen met het kind te dwingen en op zoek gaan naar een hobby die het kind wél leuk vind.

Yom

als ik de instructrice was zou ik tegen de ouders zeggen dat dit geen doen is voor het kind en ook niet voor haar. Ik zou geen kinderen tegen hun wil in les willen geven

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:47

Even een gesprek met de ouders, dat het eigenlijk geen doen is om een kind les te geven, wat helemaal niet wil.

De instructrice die jij kent, kan ook weigeren om dat meisje nog verder les te geven.
Ze kan de ouders adviseren het meisje eerst een paar lessen op een manege te laten lessen.
Misschien helpt dat, met andere kinderen en andere pony's.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:47

Lief dat jullie reageren, maar hier hebben we dus geen drol aan :+ . Gesprek is er al geweest, heeft niet geholpen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:47

Tja.. sommige ouders zijn echt niet goed bij hun hoofd... verplicht op een pony met angst... ja dan krijgt dat kind vast meer plezier en vertrouwen in.

Vind het kind het uberhaupt wel leuk om iets met de pony te doen. Als die ouders echt zo gek zijn... gewoon drie kwartier.. kind op pony laten zitten.. zowat de hele tijd stil laten staan en maar over andere dingen kletsen met het kind.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:48

Spelletjes met de pony zonder dat ze erop zit. Ik geef overigens geen les aan kinderen die niet willen. Dan zoeken de ouders maar iemand anders.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:49

Arm kind.
Paardrijden moet leuk zijn.
De ouders even pittig toespreken.
En anders misschien leuk idee om spelletjes te gaan doen om vertrouwen op te bouwen, grondwerken, poetsen en tutten. Al wat het kind wel leuk vind om te doen.

Mijn dochter wil ook niet altijd serieus rijden, maar achterstevoren, op de kop, slalommen, spelletjes etc vind ze dan weer wel leuk. Prima toch..

Wanneer de ouders het niet inzien zou ik per direct zelf het lesgeven stopzetten.

fjordnina

Er is geen enkele reden dat een kind moet rijden. Daar ligt dus ook je oplossing.

Als het meiske uberhaupt nog iets met pony's te maken wil hebben kun je oefeningen doen vanaf de grond. Dat geeft gelijk veel meer vertrouwen waardoor het vertrouwen om erop te klimmen waarschijnlijk ook weer wat toeneemt.

Kesje

TS zal misschien weinig invloed hebben op het feit dat het kind let moet met het paard. Maar misschien kan het meisje wat meer zelfvertrouwen krijgen als ze eerst vanaf de grond gaat oefenen met de pony? Longeren, vrijspringen, vrijheidsdressuur? Of misschien eens op een andere pony een lesje doen?

Ineke2

Kuggur schreef:

Inderdaad...

Durft ze wel de pony te poetsen en er mee te lopen?
Laat haar dat eerst eens doen. Lekker mee wandelen en poetsen. Met pionnen kun je ook nog leuker maken, zo kan ze om leren gaan met de pony zonder dat ze bang hoeft te zijn dat ze eraf valt en krijgt ze wellicht weer vertrouwen terug om er op te zitten. Een kind dwingen werkt averechts.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:50

Ik zou serieus weigeren die mensen te helpen.
Maar, dat ben ik, ik weet niet of dat mogelijk is XD

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:51

Niks..kind zal eerst zich eerst meer op dr gemak moeten voelen, voor het zin heeft om dr op een pony te zetten.

Dat kind gaat niks leren zo, zal eerder verergeren dan verbeteren, want het is 'je moet 3 kwartier' en dat voor een kind van 7 ook nog. Dat is al lang voor een 7 jarige die begint met rijden die wel durft.

Vind ze pony's sowieso wel leuk? Zo ja kan er beter eerst tijd gestopt worden in omgaan met pony er naast; lekker kroelen, poetsen, tutten, wandelen etc. Gaat ze vanzelf zich meer op dr gemak voelen en komt dat rijden vanzelf wel een keer.

Vind ze pony's sowieso al niet leuk, dan zou ik de ouders (als ik die instructrice was) adviseren de pony lessen te houden voor degene die het wel leuk vind en laat de andere een sport doen die ze wel leuk vind.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-12-15 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Drifter

Als er al een gesprek met ouders geweest is en die blijven bij het standpunt dat het kind moet rijden, zou er als ik de instructrice was niets anders opzitten dan zeggen dat ze ergens anders instructie moeten zoeken.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 19-12-15 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Idd, waarom dat kind dwingen? Vind ik niet kunnen :n

idd andere hobby voor dat kind.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:52

Weigeren les te geven aan het kind wat gedwongen wordt. Daar wil je toch niet aan mee werken... Arm kind.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:53

Ik heb zelf ook een meisje lesgegeven dat erg bang was in het begin. Ze was ook een keer hard van een andere pony gevallen. Bij haar hielp het goed om haar tijdelijk aan de longeerlijn les te geven. En dan steeds afbouwen, dus eerst aan de longeerlijn en daarna even los. Dan had ze er toch meer vertrouwen in dat de pony niet gek zou kunnen gaan doen. Uiteindelijk ging het heel goed en durfde ze zelfs los in het bos te rijden.

Dan zou ze alleen wel misschien (tijdelijk) privéles nodig hebben. Maar misschien is dat sowieso wel handig om even te doen, dan kan alles op haar eigen tempo.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 19-12-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:55

Het is al eerder gezegd, maar aan kinderen die bang zijn en niet willen ga ik geen les geven, te zielig zeg!
Ik heb er genoeg geholpen die bang waren maar die wilden zelf doorzetten, dan is t prima.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 19:55

Als er een andere instructrice komt, word het waarschijnlijk iemand ie gewoon doordramt en zegt dat ze MOET. Ik heb er inderdaad verder geen invloed op. Spelletjes naast de pony is ook niet zo'n enorme optie, de bedoeling is echt dat ze Paardrijles krijgt. Meisje is ook als ze er naast staat wat bang van de pony. Mijn kennis zoekt gewoon manieren om er toch wat leuks van te gaan maken maar dat valt niet mee. Dus hoe goedbedoeld jullie adviezen ook zijn over gesprekken met de ouders of stoppen met lesgeven, die ik zeer zeker begrijp, we hebben er niks aan -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:55

Een kind van zeven moet je zo les geven dat ze vergeet dat ze op een pony zit. Niks dressuur rijden of balkjes springen. Gewoon spelletjes op de paardenrug. En wat betreft het lesgeven, heel vroeger had ik er ook eentje op de manege, weliswaar in een groep van zes kinderen maar toch. Altijd janken en bleren maar mama vond het zo leuk en kind was tien, zat er al twee jaar op. Ze mocht stoppen maar dat wilde madam niet.
Ik heb haar op een gegeven ogenblik in het midden van de bak gezet en verteld dat ze daar maar moest blijven staan tot ze wel durfde. Geen aandacht aan gegeven en nar twee keer een uur stilstaan is ze gewoon doorgegaan met rijden. (Was ook een heel verwend nest moet ik er bij zeggen)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:56

Ik zou die ouders duidelijk maken dat ze hun kind ongelukkig maken.
Niet zeggen'uw kind vind het niet leuk', maar echt ongelukkig. Want ja, dat word dat kind daarvan.