Help mij een paard te vinden! :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Help mij een paard te vinden! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:54

Hallo bokkers!
Sorry alvast als dit verkeerd staat, ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen.

Zeer waarschijnlijk gaat er binnenkort een eigen paardje komen, mits ik de juiste kan vinden :D Nu vroeg ik me af of bokt nog ideeën voor mij heeft! Ik heb heel marktplaats en de bokt markt bekeken maar wie weet zie ik toch nog ergens iets over het hoofd en wie weet weten jullie nog andere goede sites.
Mijn 'eisen'lijstje:

- Niet kleiner dan 125
- Niet groter dan 165
- Beleerd/zadelmak, doorrijden en bevestigen is zeker geen probleem
- Tussen de 3 en 6 jaar
- Geen kant en klaar sportpaard/pony, al die 'beloftes voor de toekomst' gaan bij mij ook niet werken
- Merrie of ruin
- Geen kinderpony die altijd braaf is
- Mag met rijden pittig zijn, ik wil er dressuur mee kunnen rijden (in de toekomst wedstrijden), een leuke sprong mee kunnen maken en wie weet eens een crosstraining volgen
- Ik hou van een stevige rengalop in het bos, het is heel belangrijk dat ik het paard/de pony hier ook een plezier mee doe. Hij/zij moet er echt van houden, ik wil hem/haar dan niet te veel moeten aansporen, hij/zij moet zelf het heerlijk vinden om voluit te gaan.
- Een leuk kleurtje is een bonus, geen eis
- Ras maakt niet uit, een koudbloed gaat hier denk ik minder snel bij passen maar ik sta voor veel rassen open
- Ik hou van tutten, borstelen en uren met je paard bezig zijn buiten het rijden om. Gewoon een paar uur in de wei erbij zitten en knuffelen vind ik heerlijk!

Volgens mij heb ik het nu wel allemaal. Mocht je een paard hebben/vinden dat hier iets van af wijkt is dat ook niet heel erg, maar vooral de karaktereigenschappen vind ik toch wel belangrijk. als je niet een specifiek paard weet maar je weet wel een ras waar ik waarschijnlijk wel blij mee ben hoor ik het ook graag! Voor degenen die zich hier zorgen over maken: Ja ik ben me bewust van wat een paard kost aan tijd en geld. Ik heb nagedacht over de stalling, de hoefsmid, de entingen etc.

Over het budget ben ik nog niet echt uit, ik ben nu op zoek naar paarden die aan het lijstje voldoen en ik kijk wat die kosten, vanuit daar stel ik dan een budget op.

Alvast bedankt! :)

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:04

Misschien is een arabier wel iets voor je. Zijn pittige maar lieve paardjes. Ze vallen goed binnen je aangegeven maat en kunnen best leuk lopen voor de dressuur. Denk dat de gemiddelde arabier ook zeker geen probleem maakt van een flinke galop. :D

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:06

Tja, de dingen die je in je lijstje hebt gezet zul je denk ik niet uit een advertentie kunnen halen. Het lijkt mij het beste om echt bij veel paarden te gaan kijken in plaats van alle advertentie af te kruisen. ;)

www.sporthorses.nl heeft ook een groot aanbod, in mijn ogen zijn de advertenties daarop wat 'professioneler'

Enphalu

Re: Help mij een paard te vinden! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:09

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 14:12

aalstreep schreef:
Misschien is een arabier wel iets voor je. Zijn pittige maar lieve paardjes. Ze vallen goed binnen je aangegeven maat en kunnen best leuk lopen voor de dressuur. Denk dat de gemiddelde arabier ook zeker geen probleem maakt van een flinke galop. :D

Dat zou inderdaad best wel eens kunnen! Ik weet alleen niet of die ook geschikt zijn om naast het rijden heel lang te tutten. Ik heb ruim 3 jaar voor een arabierkruising gezorgd, zij hield van racen maar je kon er ook (na een tijdje) alles mee!

Citaat:
Tja, de dingen die je in je lijstje hebt gezet zul je denk ik niet uit een advertentie kunnen halen. Het lijkt mij het beste om echt bij veel paarden te gaan kijken in plaats van alle advertentie af te kruisen. ;)

http://www.sporthorses.nl heeft ook een groot aanbod, in mijn ogen zijn de advertenties daarop wat 'professioneler'

Dat ben ik wel met je eens! Maar eigenlijk alle advertenties waarvan ik denk 'oh dat ziet er leuk uit' zijn minstens 80 km verderop. Dat is wel echt heel ver als ik eigenlijk nog weinig weet en die afstand vaak moet rijden dan..

Citaat:
Je kunt je lijstje ook in dit topic zetten, misschien weet daar iemand een pony/paard voor je ;) [HK] Nieuw paard kopen deel XVII

Dankje, dat ga ik zeker doen! Wist niet dat er zo'n topic bestond :)

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:14

Bij ieder ras heb je knuffelskonten en niet knuffelkonten. Gewoon gaan kijken is dan vaak de manier om daar achter te komen.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:21

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 14:26

Ziet er inderdaad heel goed uit! Dat is wel een beetje waarnaar ik op zoek ben denk ik. Het is wel echt ver, ik woon in Gelderland. Dus mocht er zo'n paardje zijn iets dichterbij..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:29

Zoals je eieenlijst opgesteld is moet je zelf qua rijden wel van goede huize komen en veel ervaring hebben op een aardig niveau. Veel tijd hebben voor je paard. De gemiddelde arabier heeft bijvoorbeeld heel wat kilometers nodig voordat het allemaal wat bevestigd is.En daarnaast super ruitervaardigheden/ Je paard moet jong zijn en graag snel. Daar komt vaak bij dat ze ook wat drukker/ongeduldiger enz. zijn. Als je als ruiter dit goed aankunt is er niets aan de hand. Ik kan dit wel aan maar zou het absoluut niet willen. Met galoptraining krijg je bijna elk gezond paard vlot, die paarden die uit zichzelf graag snel gaan flippen vaak na een aantal trainingen. Er zijn niet zoveel mensen die daar mee om kunnen gaan. Als jij zo'n topper bent is het denk ik niet moeilijk om een dergelijk paard te vinden die zijn over het algemeen niet zo makkelijk te verkopen.Althans daar is de grootste vraag niet naar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:35

Een leuke NRPS?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 14:36

Sowieso neem ik er les bij, wat voor soort paard het ook wordt. De arabier die ik hiervoor reed was aan de ene kant ontzettend snel, een volle rengalop zat er altijd wel in maar ik kon ook op lange teugel door het bos stappen. In de bak is het met neckrope ook gelukt. Daar ben ik eigenlijk weer naar op zoek maar ik denk dat het een hele opgave wordt om zo'n paard te vinden..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:53

Ik denk dat je het jezelf al makkelijker maakt om een keuze te maken tussen beleerd of onbeleerd. Onbeleerd vergt echt wel flink wat ruiterkwaliteit. (Waarmee ik niet zeg dat jij dat niet zou kunnen, dat kan ik niet beoordelen, alleen jijzelf. Maar daar moet je jezelf goed voor kennen.)
Je zoekt tussen 125? en 165? Is die 125 een typefoutje (want dat is wel heel erg klein voor een bijna volwassene). Als je van plan bent op termijn wedstrijden te gaan rijden zou ik wel voor iets groter gaan. Als volwassene met 125 tussen de paarden wordt het echt moeilijk.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 14:57

Hij moet bekend zijn met het zadel en hoofdstel en er moet een ruiter opgezeten, vaker dan 1 of 2 keer. Bevestigen en doorrijden is geen probleem maar ik wil niet helemaal vanaf 0 beginnen. Die 125 is geen foutje, ik ben 160 cm en ik weeg heel weinig dus mocht ik een hele gave pony vinden die niet zo groot is is dat ook een optie! Mijn doel is niet om veel wedstrijden te rijden en het Z te halen, maar ik zou het wel leuk vinden om af en toe een wedstrijdje mee te pakken. Dat dat niet het geschiktste plan is daar ben ik me van bewust maar ik hou wel van een uitdaging :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:59

Mijn PRE voldoet denk ik compleet aan je eisen(op de leeftijd na ze is 9), maar het is zo enorm paardgebonden dat ik je niet echt een ras aan wil raden. Gewoon lekker op zoek naar een karakter en niet een ras.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 15:00

Ik ben ook zeker niet op zoek naar 'een ras'. Ik kijk per paard of ik hem/haar geschikt vind en het ras maakt me niet uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:02

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:04

Ik vind het erg opvallen dat een groot deel van de eisen die je hebt volledig afhankelijk zijn van hoe een paard is opgevoed, hoe ermee omgegaan wordt en hoe ervaren de ruiter is. De enige manier om met deze lijst een passende match te vinden is als de vorige eigenaar er hetzelfde mee om zou gaan en hetzelfde mee zou doen als jij. Dat lijkt me een onmogelijke opgave.
Ik zou eens beginnen met een véél realistischer beeld proberen te scheppen van waar je paard nou echt bij aankoop aan moet voldoen. Alles wat je hem kan leren dus weglaten. Voorbeeld: veruit de meeste paarden vinden het heerlijk om eens flink te galopperen....Maar een paard dat nooit in het bos geweest is, geen hectare weide tot zijn beschikking heeft zal je de eerste keren wellicht echt even goed moeten aandrijven. Die zou voor jou afvallen terwijl die na drie bosritjes misschien hartstikke geschikt is!
Zo kan een paard onder een wat minder ervaren of heel jonge ruiter (die nog niet helemaal in balans zit) in korte tijd veel minder fijn aan het been worden, omdat die ruiter het paard veel te veel zal aandrijven. Als je zo'n handige ruiter bent heb je ook dat in twee weken opgelost.

Kortom, probeer je eisen wat meer uit elkaar te halen en zet even op een rijtje wat in jouw ogen echt niet op te lossen/overheen te stappen is en wat je een paard eigenlijk heel prima gewoon kunt leren.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:05

Gewoon gaan kijken naar veel paardjes, zowel dicht bij jou woonplaats en verderop.

Goed navragen bij de verkopers en vragen om eventueel filmpje.
Natuurlijk heeft ieder dier + en -punten.. dus ik zou zeggen : naarmate de zoektocht vordert ga je wat eisen gaan laten verwateren.

Als ik jou was zou ik als volwassene toch echt naar een D pony tot paard gaan kijken, ikzelf ben 1m58 (voor mijn operatie 1m53) en ik stond helemaal niet op A en B pony's ondanks ik zelf maar slank en niet breed gebouwd ben en de pony's steeds robuuster waren.

Als eisen zou ik eerder opzoek gaan naar dit:
- 3 tot 7 jaar
- beleerd/onbeleerd
- merrie of ruin
- nuchter in omgang maar geen tamzak in het rijden
- ( je prijsklasse)

Hoe het dier opgevoed is heeft geen meerwaarde in je eisen, iedereen dat ene paard/pony zoekt veronderstel dat het dier toch de basisopvoeding heeft gehad.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 15:08

Bedankt voor de reacties, daar heb ik veel aan! :)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:16

ik heb een tijdje mijn pony te koop gehad tot ik ging verhuizen naar hongarije nu heb ik 3 paarden waarvan twee ruinen en een merrie die zes maanden drachtig is , ik heb een tijdje pixel , onze pony te koop gehad, nu niet meer, de pony heeft twee maanogen, is vosbont ,5 jaar ruin ,138 hoog en heeft vier witte hoeven en het is een welsh x nrps met paspoort, beleerd onder het zadel maar uitdaging houdt van crossen en tutten kan dressuur en springen ook beleerd voor de wagen enkelspan

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:37

Ik denk te veel op zoek bent naar bepaald gevoel bij een paard / bepaalde manier van omgang, waar je natuurlijk pas echt een beeld van krijgt als je gaat kijken, en te weinig concrete eisen hebt.
Je zoekgebied is nu eigenlijk zo'n beetje ieder jonge pony /klein paard boven de 1,25 zolang het maar geen hengst is. Probeer voor jezelf meer concreet te krijgen wat je nou concreet wil van het paard en wat juist niet. Het helpt als je gewoon gaat kijken bedenk dan goed wat je leuk vond aan dát paard en wat niet. Schrijf dat dan op en ga van daaruit verder met je zoektocht.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 15:39

Hoe kan ik dit nog specifieker maken? Ik heb er toch best wel wat karaktereigenschappen bij gezet en hoe hij wel en niet in de omgang moet zijn.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:48

dit zijn geen karaktereigenschappen hoor..dit is hoe de opvoeding is van het dier.

Zet gewoon dit zoals eisen:
- 3 tot 7 jaar
- merrie/ruin
- nuchter in omgang maar geen tamzak in het werk
- braaf op buitenrit
- je prijsklasse

Dit is het kort en bondig.
Je zet namelijk meerdere keren de zelfde eisen maar steeds anders omschreven.
Mensen haken af met zo'n lange lijst.
Braaf of buitenrit is automatisch eentje die wel braaf zal zijn op buitenrit en niet gaat tegenwerken mocht je sneller willen gaan.
Verder kun je van een hengst ook ruin maken, maak je zoektocht ook makkelijker.

Qua kleur er niets bijzetten..je zal het juist paard wel tegenkomen ongeacht welk kleur het is.
Laatst bijgewerkt door Memere op 12-12-15 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:48

maar hoe hij in de omgang is is nogal veranderlijk ... dat ligt ook aan hoe je ermee omgaat.
En karakter... is soms nogal subjectief ... wat de een leuk en knuffelig vindt is voor de ander gewoon opdringerig...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:51