Hoe staat bokt hier in? Ik heb van huis uit mee gekregen, een beest doe je niet zo maar weg. Ik zou ook nooit zomaar afstand van mijn huidige pony kunnen doen ondanks dat ik er niet veel mee kan doen.
Maar hier in de omgeving gaan pony's als zoete broodjes over de toonbank. Voldoen ze niet dan worden ze zonder pardon geruild. Heb je je pony al jaren en is het beest niet meer geschikt om te doen wat je wilt dan gooi je hem met zn 20 jaar de verkoop in.
Persoonlijk vind ik het laatste echt een no go. Ik ben erg benieuwd wat bokt vind en wat voor situaties zich voordoen die een rede zijn om de trouwe viervoeter te verkopen.
Ja mee eens, hier heb ik ook mijn pony nog staan rij er wel nog mee, maar doe ze echt nooit weg. Heb hier eigenlijk ook al veel over gedacht. Ik zou ze voor geen goud van de wereld willen missen!
Mungbean
Geplaatst: 10-12-15 17:18
Het is niet mijn zaak wat een ander doet. Leven en laten leven.
Ik heb mijn eerste eigen pony ook nog die gaat ook nooit weg is al immers 18 en hebben hem al 8 jaar. Nu heb ik 3 jaar geleden zelf een paardje gekocht die gaat ook bij mij dood.
Kan ze ook echt niet verkopen
jolmer20
Geplaatst: 10-12-15 17:22
Ik ben zoals jij opgevoed inderdaad. Iets wat bij ons in de familie komt, gaat niet meer weg.
ik sta op een manege en als ponylief niet meer presteert dan gaan ze weg. Prima, maar dat is niet mijn ding.
Als mensen het willen, helemaal goed, wat Sizzle al zegt. Ik bemoei me er niet mee en het is niet mijn zaak. Persoonlijk zou ik het alleen niet doen
kwii
Geplaatst: 10-12-15 17:22
Ik probeer er niet al te snel over te oordelen, al zijn onze paarden toch echt voor het leven.
Waar ik wel van moet slikken is als mensen hun pony te koop zetten, 'omdat hij niks kan leren'. Maar dan nog in de B rijden.
Seventeen
Geplaatst: 10-12-15 17:23
Sizzle schreef:
Het is niet mijn zaak wat een ander doet. Leven en laten leven.
Tja, ik kocht mijn jonkie ook om niet weg te doen maar het leven kans soms raar lopen
kevinsky
Geplaatst: 10-12-15 17:29
Leven en laten leven idd..
Ik vind het geen schande om een paard te verkopen. Een paard is wel een 'vriendje' maar als je dingen wilt doen, waar het paard niet meer vrolijk van word. Dan is het toch even eerlijk om hem aan iemand te verkopen waar het paard wel weer dingen kan doen die hij leuk vind?
Dus nee, ik vind het niet erg.
Ik zeg natuurlijk niet dat je direct op moet geven, maar soms is verkopen wel de beste optie om zowel ruiter als het paard happy te houden
elenaMM77
Geplaatst: 10-12-15 17:37
Het ligt er helemaal aan wat jij met het dier wilt..
Voor velen is een paard mede een werkdier.. niet een huisdier zoals een hond of kat die je voor het leven aanschaft.
dat wil niet zeggen dat je een paard niet zijn leven houdt, of geen band met het dier hebt zoals met je hond of kat.
Maar de meesten schaffen een pony of paard aan met een bepaald doel. De ene wil dressuurmatig rijden, de ander wil crossen, een derde wil mennen.. en een vierde wil een lieve grasmaaier en maalt er niet om als hij/zij er verder niets mee kan doen..
Paardrijden is een sport waarbij je een paard of pony nodig hebt.. een stokpaardje in de ring is niet toegestaan, al spring je er 1.80 hoog mee.
als je op je 20e een paard koopt en besluit te gaan springen. je houdt van je paard, net als van je hond. je tut er mee rond je dresuurt er mee. je leert er mee springen.
en je blijkt talent te hebben met het springen en jullie hebben er beiden plezier in..
Maar dan.. bij 1.20 blijkt de top te liggen van je paardje en daarentegen kun jij je nog steeds ontwikkelen..
moet je dan maar stoppen met je sport, omdat je paard zijn top heeft bereikt? niet iedereen kan of wil meerdere paarden onderhouden..
Of het paard zelf blijkt veel meer potentie te hebben dan jij talent.. en jij vond het traject naar 1.20m toe leuk, maar nu je zo hoog zit, vind je het een stuk minder..
Waarom zou je dan niet een goede plek voor je paard zoeken en een ander paard terugkopen dat beter bij je doelen past?
En wat als tiener? je wordt 18 bent getalenteerd.. moet je dan maar stoppen met je sport, omdat je bij de paarden zou moeten gaan starten?
of je grootste passie is om samen met je paardje door de bossen te zwerven, ieder weekend.. Maar je paardje kan dit niet meer, is hooguit nog geschikt om een staprondje te doen.. Moet je dan je grootste passie opgeven, terwijl er ook een andere oplossing is?
Stug doorgaan met iets waar je geen plezier meer in hebt, is iets dat beiden zal schaden op de lange duur. ----
Om je vraag te beantwoorden..
mijn pony is nu 12, heeft dresuur gelopen, gesprongen en gecrossed.. we hebben het super naar ons zin in de bossen, op de crosshindernissen maar ook in de bak..
ik kan nog niet overzien hoe ik erin sta als hij 20 is.. want ik weet niet of ik dan wedstrijden wil rijden en wat dan mijn dromen en doelen zijn.. Als hij daar echt niet bij past, dan zal hij uiteindelijk inderdaad ingeruild worden. Dan vind ik wel een plekje bij een leuke meid/jongen die hem nog een leuke oudere dag kan geven onder het zadel.. Mijn pony verkopen als hij versleten zou zijn is een no go.. dan gaat hij naar de slacht als hij dingen mankeert waar hij blijvend last van zou hebben en waarvan ik vind dat ik hem geen kwalitatief goed leven kan bieden... ik geef m ook niet als eeuwige grasmaaier, daar hoor ik teveel negatieve verhalen over.
TS Stel je koopt een pony (B) voor je kind; kind groeit eraf. Pony dan maar laten staan? Er 1 bijkopen? En daarna een paard? Geen een meer kopen omdat je er maar 1 kan onderhouden?
Ik ben ook zo opgevoed. Een hond neem je niet voor even en die hou je tot het eind.
Met paarden ligt het echter ietsje anders. Zij zijn duurder in onderhoud en dat maakt dat alles anders wordt. Ik heb vroeger jonge paarden gekocht, ingereden en doorverkocht. Zo kon ik ook eens geld verdienen ipv alleen maar opmaken mbt mijn hobby. En later heb ik ook wel eens veulens gefokt. Die verkocht ik ook op één na. Maar ook nu heb ik twee veulens in de verkoop. Maar mijn eerste paard iones heb ik nooit met die insteek gekocht en die is dan ook nog altijd bij mij.
xTweetyx
Geplaatst: 10-12-15 17:46
Ik heb nu 7 jaar mijn eerste, eigen pony. inmiddels ben ik 22 en pony 21, wij hebben een mooie pony tijd gehad en rijden nu tussen de paarden.
Ik kan nooit afstand doen van deze pony. helaas loopt hij 3 weekjes al niet helemaal top, soms schiet er dan toch iets door mijn hoofd van: moet ik hem toch wegdoen? moet hij met pensioen, wat als het zo erg is dat ik hem moet laten inslapen?? en dan denk ik: Nee zo mag ik niet denken!!!! hij gaat niet weg, het wordt beter. ik mag hem nooit opgeven
toch merk ik dat andere heel makkelijk denken, loopt hij niet goed? jo zoek een ander.
Desiree
Geplaatst: 10-12-15 17:49
Nou hier zijn ze vooral bezig met geld en er komt vaak weinig liefde bij kijken. Paard moet geld opleveren. Dus jong paard kopen, verder opleiden en liefst zo snel mogelijk zo hoog mogelijk en dan er voor vangen. Gelukkig zie ik ook nog mensen die een paard op leeftijd niet meer de handel in doen. Die houden ze dan vaak. Want oudere paarden de handel in sturen, daar heb ik toch wel moeite mee.
Soms doen mensen hun paard weg omdat ze er 'niets mee kunnen'... Onzin! Ik persoonlijk vind het heerlijk om met een 'oudje' te wandelen of lekker te knuffelen.
rienne
Geplaatst: 10-12-15 17:52
Ben ook wel van die mening maar ik kon mijn ruin niet meer bieden wat hij wilde. Heb een vrij moeilijke zwangerschap gehad waardoor ik al vroeg weinig tot niks meer kon en nu met de baby ging het nog moeilijker. Mijn merrie is al wat ouder en op zich zelf, die houd niet zo van knuffelen en friemelen terwijl mijn ruin dat uren kon.
Gisteren hebben we hem naar de nieuwe eigenaren gebracht en heb er geen spijt van, ik zag het paard weer dat wij kochten, vrolijk en trots en vooral blij dat hij weer de aandacht kreeg die hij zo verlangde. Vond het een heel moeilijke keuze maar nu ik het zo zag gisteren wel de beste. Als ik thuis de plek had voor hem had ik hem thuis neergezet.
Heb nog een hengst en dan mijn merrie en die gaan nooit meer weg. Merrie is 20 en de hengst vind alles wel best zo
Brainless
Geplaatst: 10-12-15 17:53
Maar wat is een "ouder" paard?
@PollyKnollie Jij vindt het heerlijk, maar veel mensen niet. Daarnaast kunnen veel mensen maar 1 paard betalen, en moet je die dan aanhouden ondanks dat deze bv te klein is geworden?
Waarom zouden mensen hun paard niet mogen verkopen? ik snap dat eerlijk gezegd echt niet ze kosten echt meer als genoeg geld. Als na proberen en doorzetten die klik er niet is dan is verkopen voor allebei een prima oplossing. En iedereen vergeet een ding als je allemaal je paard zou houden tot die van ouderdom of ziekte overlijdt dan zijn er dus in theorie ook geen paarden meer te koop best lastig als je opzoek bent naar een nieuw paard. En het commentaar dat je oudere beestje niet verkoopt? Tja van de andere kant wordt er wel weer geadviseerd om voor kinderen een oudere meer ervaren pony te kopen. Ja dan moeten die dan wel te koop komen natuurlijk...
cobiie
Geplaatst: 10-12-15 18:07
Als niemand een paard verkoopt kan ook niemand er 1 kopen.
diesel83
Geplaatst: 10-12-15 18:11
Ik ben hier misschien keihard in. Ik zeg altijd tegen mijn dochter en mijn klanten:" je betaald een hoop elke maand voor een paard daar moet je dan ook wel je plezier/voldoening uit halen".
Voldoet je paard niet aan je wensen kun je beter een ander huisje voor het paard zoeken...want doorgaan met een paard wat je eigenlijk niet leuk vindt is voor zowel de eigenaar als het paard niet goed/leuk.
Laatst bijgewerkt door diesel83 op 10-12-15 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt
LadyMadonna
Geplaatst: 10-12-15 18:12
Heb geen problemen met verkoop, zelf ook meerdere verkocht, vanwege aanfok of niet de juiste klik. Wat me wel opviel toen ik laatst op zoek was naar een brave kinderpony is dat ik heel veel 20+ beestjes tegen kwam, met ook nog allerlei gebreken. Ik zocht gewoon een brave b/c pony zonder gebreken van 12/15 jaar... Viel niet mee
Ragdollcat
Geplaatst: 10-12-15 18:15
Verkopen is niet erg, mits het gezond en niet te oud is en vooral als het goed terechtkomt bij fijne mensen.
Paarden die wat mankeren, ziek en of oud zijn vind ik een ander verhaal, dat doe je gewoon niet weg, en al helemaal niet in andermans schoenen schuiven, als het gaat om dieren die ziek en of wat mankeren.
Dan hou je het of neem je zelf je eigen verantwoording.
Wat ook meespeelt is, dat het dure "huisdieren" zijn en wanneer het te duur is en of wordt en men het niet meer kan opbrengen en of er geen plezier meer in heeft......dan is het geen schande om het te gaan verkopen/ wegdoen, mits je wel eerlijk bent naar het dier toe en ervoor zorgt dat het bij fijne mensen terechtkomt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-12-15 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt
ldeGraaff
Geplaatst: 10-12-15 18:16
Idd nooit zomaar een dier verkopen. Tenzij dit beter is voor het dier zelf. Als jij de pony niet meer kan bieden wat hij of zij nodig heeft is het misschien beter om hem of haar te verkopen. Je wilt immers het beste voor ze.