Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyravp

Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:51

Afbeelding

Afbeelding
Hoi Bokkers,
Mijn vraag is: zou ik een pony op winterstalling kunnen nemen?
Winterstalling houd in dat je voor €175,- een pony meeneemt naar een ander goed plekje, bijvoorbeeld bij een pensionstaling of een boer bij jou in de buurt.
Het is dus jou pony voor de hele winter/lente. De periode dat je de pony meeneemt is tussen augustus of september tot april of juni ligt er aan welk paard/pony je mee neemt. Alle kosten zijn dus voor jezelf! Ook als je paardje ziek word. Ik heb een pensionstalling gevonden: voor €135,- per maand hier kunnen ze op de weide het gehele jaar door en hooi en stro zit bij de prijs inbegrepen en natuurlijk ook gebruik van de bak. Het is ongeveer 10 kilometer fietsen vanaf mijn huis. Dus ik zou niet weten of ik er daadwerkelijk ook genoeg tijd voor een pony op winterstalling heb aangezien ik er elke dag naartoe moet. Het is dus ongeveer een half uur tot drie kwartier fietsen. Buiten zetten is extra (voor de mensen van pensionstalling) ik zit als ik dit doe in 3 havo dus dat is hard werk. Denken jullie dat ik genoeg tijd voor een pony op winterstalling heb? Oja, ze mesten zelf 2x per week haar stal uit. En ik heb niet super vaak een studiedag ofzo ik ben meestal tussen kwart over 2 en 4 uur uit van school. Ik moet gewoon voor etenstijd thuis zijn van mijn ouders.
Ik hoop dat jullie reageren! Xx Kyra ( foto's zijn van de pony die ik graag wil)
Laatst bijgewerkt door kyravp op 08-12-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:53

Ik zou het niet doen, klinkt enorm duur zo. Zoek liever een verzorgpaardje en steek het geld in je zak ;)

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:55

Bedankt voor je reactie! Klinkt inderdaad erg duur, maar het valt wel mee, zadel hoofdstel(+dekje) en halster krijg je van hun mee en je moet een eenmalig bedrag van €175,- betalen. Eigenlijk heel goedkoop dus voor een pony die 8 maanden van jouzelf is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:58

Ik zou een verzorgpony zoeken voor 1 a 2 dagen en eens rustig kijken hoe dat gaat ;)

Dat is toch iets minder verantwoordelijkheid en de kosten zijn lager.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:58

ik zou gewoon lekker wachten tot dat je je school af heb je geeft zelf al aan dat je niet zeker weet of je het gaat redden met school en de tijd .

zoek een leuke verzorg pony of bijrijd paard !

mag ik vragen waar je dat wilt doen met de pony huren . puur uit nieuwsgierigheid

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:00

Ik vind het slim van die stal, scheelt ze erg veel geld.
Als het paard kreupel raakt of iets heb je echt wel een probleem en kijk heel goed uit wat er gebeurt als er een operatie moet komen ofzo. Lijkt me ook erg moeilijk om na die tijd je paard weer gewoon te zien vertrekken en in de mooie zomermaanden alleen te zitten.
Bovendien is het nu erg vroeg donker en kan je voorlopig niet veel, en buitenzetten is toch echt het minste wat je voor je paard kan doen. Dag en nacht opsluiten vind ik ook in de winter not done en zorgt op zichzelf weer voor blessures.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:00

Als alle kosten voor degene zijn die het paard op dat moment heeft. Stel dat je net de pech hebt dat het dier inderdaad ziek wordt en je een hoop extra kosten hebt en tegen de tijd dat het dier weer opknapt weer terug moet. Ik zou in ieder geval eerste een goed navragen wat de afspraken zijn. Als er bijvoorbeeld echt iets gebeurd en het paard blijvende blessure overhoudt. Natuurlijk wil je daar niet aan denken maar met zoiets wel zaak om te zorgen dat je alles goed afgesproken hebt en op papier hebt staan zodat je straks ineens onvoorziene kosten hebt. Zelfde met het tuig niet dat er ineens extra geld gevraagd wordt omdat er iets beschadigd is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 08-12-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:01

Nooit aan beginnen.
Als dat paard flink ziek wordt ben je er paar duizend euro lichter. Wat als hij dan toch komt te overlijden?

Fijne verzorg pony zoeken waar je niet die soort risico's loopt.

huckellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:02

Ik zelf zit op 3 gymnasium en heb een eigen pony. Maar 7x per week naar hem toe zit er voor mij niet in hoewel het maar een kwartiertje fietsen is. Mijn tip is; maak een schema qua tijd. Ikzelf ben ongv. 2 uur bezig met de verzorging en het rijden, maar hij wordt wel overdag buitengezet. Als ik het zo lees lijkt het me behoorlijk zwaar om elke dag 10 km heen en weer te fietsen en alle zorg zelf te doen..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:02

Ik vind 10 km fietsen voor een 13 jarige veel te veel, dan ben je meer tijd kwijt aan fietsen dan aan de pony verzorgen en rijden, naast je huiswerk.
Volgens mij heb je dan totaal geen lol van je pony en krijg je alleen erg sterke beenspieren van al dat gefiets

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:03

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker eens kijken of er een leuk verzorg pony'tje in de buurt staat. En wat ik met mijn wintertstalling pony zou doen: leuke buitenritjes, voor de afwisseling springen vind ik zelf ook heel leuk en de pony kan het ook heel goed. Lekker lang poetsen vind ik ook erg leuk! Ook wil ik een keer een professionele fotoshoot gaan doen toch altijd een leuke herinnering!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:03

Dat 10 kilometer fietsen deden wij al naar school. Dat was je altijd kwijt naast je huiswerk.
Dat is maar wat je gewend bent.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:05

Ja 10 km fietsen is inderdaad best veel, gelukkig fiets ik vaak met klasgenootjes mee die daar zelfs wonen en dus ook elke dag 2x 10 kilometer moet fietsen naar school!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:06

Ja klopt @bruintje123 zelf fiets ik 3 minuten naar school dus ben ik nog niet zoveel gewend

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:08

Ik verplaats dit topic naar YRT waar het hoort.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:11

Ja ik snap t nog niet helemaal hoe het werkt enzo. Zit nog maar net op Bokt. haha

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:12

Als je een goede klik hebt met die pony kun je het best doen vind ik. Een goede test om te proberen of een eigen pony iets voor je is. En altijd goedkoper dan meteen een eigen pony kopen, want dat kan een miskoop blijken en dan zit je er toch aan vast. Deze kun je in elk geval na een half jaar terugbrengen, en dan eventueel de volgende winter weer leasen neem ik aan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:13

kyramerelin schreef:
Ja ik snap t nog niet helemaal hoe het werkt enzo. Zit nog maar net op Bokt. haha

Geeft niet, bij vragen kun je altijd contact opnemen met een moderator te herkennen aan de groene naam.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:13

Ik was dit er nog vergeten bij te zetten: misschien dat ik het met z'n tweeën kan doen zou dit wel kunnen? Om de dag bijvoorbeeld

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:14

C_arola schreef:
kyramerelin schreef:

Geeft niet, bij vragen kun je altijd contact opnemen met een moderator te herkennen aan de groene naam.

Oke is goed :)

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:17

anjali schreef:
Als je een goede klik hebt met die pony kun je het best doen vind ik. Een goede test om te proberen of een eigen pony iets voor je is. En altijd goedkoper dan meteen een eigen pony kopen, want dat kan een miskoop blijken en dan zit je er toch aan vast. Deze kun je in elk geval na een half jaar terugbrengen, en dan eventueel de volgende winter weer leasen neem ik aan?

Ja dat klopt! Je kan zelfs winterstalling voor 2 maanden doen maar dat alleen in overleg. En ik heb zeker een goede klik met dat paardje :) ik hou echt heel veel van haar en moet haar nu dus een half jaar missen omdat ze naar iemand anders op winterstalling is gegaan. :(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:19

kyramerelin schreef:
Ik was dit er nog vergeten bij te zetten: misschien dat ik het met z'n tweeën kan doen zou dit wel kunnen? Om de dag bijvoorbeeld

Dat lijkt leuk tot je ruzie krijgt, of het paard ziek word en of dood gaat terwijl het bij jullie staat..
Denk er goed over na en vraag heeel goed naar de voorwaarden.

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:20

Uit je topic ga ik er maar even vanuit dat je nog geen verzorgpony hebt gehad? De stap lijkt mij echt wat te groot. En dan komen alle extra kosten er nog bij. Ik zou eerder gaan voor een verzorgpony,

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:21

Azmay schreef:
kyramerelin schreef:

Dat lijkt leuk tot je ruzie krijgt, of het paard ziek word en of dood gaat terwijl het bij jullie staat..
Denk er goed over na en vraag heeel goed naar de voorwaarden.

Dat is waar..... maar ik ga natuurlijk sowieso goed naar de voorwaarden kijken enzo!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:23

jippie5 schreef:
Uit je topic ga ik er maar even vanuit dat je nog geen verzorgpony hebt gehad? De stap lijkt mij echt wat te groot. En dan komen alle extra kosten er nog bij. Ik zou eerder gaan voor een verzorgpony,

Heb al wel wat verzorgpony'tjes gehad. Een grote fjord en een klein shetje
bijvoorbeeld. Ik heb ze allebei ingereden. Maar toen zat ik nog in een klas met wat minder huiswerk enzo.... En ik weet nou niet helemaal zeker of ik genoeg tijd heb ervoor :)