mijn eerste veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijnmacho

mijn eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 15:50

Hoi wij hebben een 16 maanden oude (jonge) hengst veulen (Arabier) hier aan huis staan, hij was toen hij hier kwam net 7 maanden.
Nu zijn we 9 maanden verder, en wij hebben de grootste lol met hem samen met nog 2 honden en 3 dwerggeitjes. Wie kan over dezelfde ervaring mee praten, zowel zijn gedrag als zijnde hoe je er zelf mee omgaat. wij hebben heel veel geleerd doordat hij 24 uur door camera,s in de gaten gehouden kan worden, ook als wij met hem bezig zijn en daar hebben we heel veel van geleerd. Want wij weten nu dat wij vaker meer verkeerd met hem omgaan dan hij met ons en sindsdien wij anders zijn gaan opstellen gaat het heel anders tussen hem en ons.

Hij was heel erg schrikachtig, bang en hij had niks geleerd toen hij hier kwam, nu in de 9 maanden dat hij bij ons is accepteert hij onze eigen beesten en ons ook veel en veel meer, hij vertrouwt ons. Dit alles doordat wij als baasjes onze eigen dingen die we verkeerd deden hebben aangepakt na hem toe, maar wie durft te zeggen het ligt vaker niet aan het paardje maar aan de baasjes zelf, wij wel!!!!

Dus wie kan er hier over meepraten, ik wil graag jullie mening erover horen.
Sommige zullen zeggen arm beest helemaal alleen in stal, niets is minder waar. Heeft de geitjes de honden zelfs kip als die buiten staat en hij vind geweldig.

Wat wel zo is wat velen denken en zeggen klopt een beetje. Onze wordt wat 1 kennig, dit vinden wij een minder probleem. Dat lossen we beetje bij beetje ook op door steeds meer vreemden bij hem te laten en went er steeds meer aan. Daarbij als die naar anderen sociaal is, prima toch hij hoef geen vriendje van iedereen te worden en een ieder een voetje geven of kus. Want er is al genoeg mishandeling bij paarden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:54

mijnmacho schreef:
Hoi wij hebben een 16 maanden oude (jonge) hengst veulen (Arabier) hier aan huis staan, hij was toen hij hier kwam net 7 maanden.
Nu zijn we 9 maanden verder, en wij hebben de grootste lol met hem samen met nog 2 honden en 3 dwerggeitjes. Wie kan over dezelfde ervaring mee praten, zowel zijn gedrag als zijnde hoe je er zelf mee omgaat. wij hebben heel veel geleerd doordat hij 24 uur door camera,s in de gaten gehouden kan worden, ook als wij met hem bezig zijn en daar hebben we heel veel van geleerd. Want wij weten nu dat wij vaker meer verkeerd met hem omgaan dan hij met ons en sindsdien wij anders zijn gaan opstellen gaat het heel anders tussen hem en ons.

Hij was heel erg schrikachtig, bang en hij had niks geleerd toen hij hier kwam, nu in de 9 maanden dat hij bij ons is accepteert hij onze eigen beesten en ons ook veel en veel meer, hij vertrouwt ons. Dit alles doordat wij als baasjes onze eigen dingen die we verkeerd deden hebben aangepakt na hem toe, maar wie durft te zeggen het ligt vaker niet aan het paardje maar aan de baasjes zelf, wij wel!!!!

Dus wie kan er hier over meepraten, ik wil graag jullie mening erover horen.
Sommige zullen zeggen arm beest helemaal alleen in stal, niets is minder waar. Heeft de geitjes de honden zelfs kip als die buiten staat en hij vind geweldig.

Wat wel zo is wat velen denken en zeggen klopt een beetje. Onze wordt wat 1 kennig, dit vinden wij een minder probleem. Dat lossen we beetje bij beetje ook op door steeds meer vreemden bij hem te laten en went er steeds meer aan. Daarbij als die naar anderen sociaal is, prima toch hij hoef geen vriendje van iedereen te worden en een ieder een voetje geven of kus. Want er is al genoeg mishandeling bij paarden.

Alles leuk en aardig maar een soortgenoot is toch beter, hoe je het ook went of keert.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:54

Leuk dat je een jaarling hebt.
Alleen al zet je hen bij 100 andere dieren. Zo lang t geen paard of andere pony is die bij hen staat zal hij nooit de behoefte eruit halen die hij nodig heeft.

Jij hebt ook sociaal gedrag met andere mensen. Met alleen geitjes en kippen word jij ook noet gelukkig.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:55

Leuk dat je een veulen hebt. Toch is mijn eerste vraag: waarom staat hij alleen?

Silly1972

Re: mijn eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:58

Een veulen moet zijn gedrag en aard leren van soortgenoten en dat zijn kippen, geiten en mensen toch echt niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:59

En daarbij.. Hij leert "dr paardentaal" op jonge leeftijd.. Als je hem straks met andere paarden neer gaat zetten, kun je er donder op zeggen dat t problemen gaat geven.. Vind dit persoonlijk een heel slechte zaak..

Je hebt t over mishandeling.. Ik persoonlijk vind het mishandeling om je paard alleen te zetten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:04

Tjah, allemaal leuk en aardig en fijn dat je zo gek met hem bent.
Maar een paard heeft een soortgenoot nodig, het is een kuddedier. Je bent verplicht hem sociaal contact te bieden en een geit of hond is daarvoor niet voldoende. Zeker een paard op deze leeftijd en zeker wanneer je hem hengst wilt houden, hij móét gewoon sociaal contact hebben.

En arabieren zijn vrij eenkennig, dat hoort bij het ras.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:09

Koop desnoods een shetlandpony.. kost niet teveel en toch fijn een soortgenoot!
Paarden zijn kuddedieren vergeet dat aub niet. .

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:11

Staat het niet inmiddels ook inn de wet dat een paard niet alleen mag staan, maar met soortgenoten moet? Of zijn ze daar nog mee bezig?

mijnmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 16:14

Sorry,
Deels hebben jullie gelijk, maar grotendeels onzin. Elk beest kan als je hem goed opvoed met elk beest overweg al zou ik een ezel bij hem zetten. Als jullie niet weten hoe gelukkig deze van ons is, lief betrouwbaar en meer ja waarom dan meteen zo een antwoord. Daarbij hier krijg die elke dag elk uur aandacht en meer, denk kunnen velen van jullie niet zeggen. Daarom laten jullie de kudde het onderling maar regelen denken wij. Dat is pas zielig beestje voor de leeuwen gooien terwijl er hele andere mogelijkheden zijn om hem sociaal te krijgen. Of liet je ouders ook maar aan rotzooien omdat ze 2 verdieners waren en geen tijd hadden voor je. Ja tuurlijk begrijpen we dat de onze misschien iets te kort komt op dat gebied, maar maken we dubbel goed door hem de aandacht te geven die hij nodig heeft. Vraagje, hoeveel van jullie heeft paard aan huis staan in eigen stal wei en meer. Lekker makkelijk toch geld genoeg koop een paard en vervolgens drop ik hem elders, dat is pas echt zielig. en die arme dure sportpaarden reizen hele wereld rond en staan steeds alleen en worden vaak afgezeikt. Nogmaals deels hebben jullie gelijk, maar zeker deels niet paard heeft een kudde ons en alles hier en beest voelt zich happy

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:18

Silly1972 schreef:
Staat het niet inmiddels ook inn de wet dat een paard niet alleen mag staan, maar met soortgenoten moet? Of zijn ze daar nog mee bezig?

Helaas nog Niet.

En over een paar jaar komt er een topic voorbij over dat paarden niet alleen horen te staan.
En dan komen mensen altijd met de uitzonderingen op de proppen.
De mijne kan niet samen want hij slaat andere kapot.

En hoe komt het dan toch zulke uitzonderingen.... ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:18

Citaat:
Daarbij als die naar anderen sociaal is, prima toch hij hoef geen vriendje van iedereen te worden en een ieder een voetje geven of kus. Want er is al genoeg mishandeling bij paarden.

Lekker voor de HS en DA...

Citaat:
maar maken we dubbel goed door hem de aandacht te geven die hij nodig heeft.

Dat kunnen wij hem niet als mensen geven.. lekker stoeien met een ander paard.

Citaat:
Vraagje, hoeveel van jullie heeft paard aan huis staan in eigen stal wei en meer. Lekker makkelijk toch geld genoeg koop een paard en vervolgens drop ik hem elders, dat is pas echt zielig.

1: ik heb de mijne thuis
2: liever op een pensionstal waar hij contact met andere paarden heft dan alleen thuis.
Dat laatste is pas zielig.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:20

een heel uur aandacht per dag! Toe maar.....

Dus een veulen moet het 23 uur per dag maar zelf uitvogelen, geen oudere dieren,die hem kunnen helpen en dingen kunnen leren, geen leeftijdsgenootjes om lekker mee te rennen en te ravotten.

Sorry, maar voor mij is dit echt bewuste verwaarlozing....
Laatst bijgewerkt door SanneJas op 04-12-15 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:21

Die van mij staan aan huis.
Maar niet alleen.
Lekker makkelijk en toch geld genoeg. Daarom heb ik er 4 :D

Zo hebben ze de hele dag aandacht.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:24

OK, even om het topic te redden. En omdat ik het zelf eigenlijk wel heel erg interessant vind. Wat heeft een veulen wél nodig om goed op te groeien. Idealiter, maar ook praktisch gezien. Niet iedereen heeft de mogelijkheid een uitgebalanceerde kudde in de tuin te stallen. :D
Is een shetlander erbij zetten genoeg? Moeten ze in een kudde staan? Hoeveel paarden maakt een kudde? Hebben ze paarden van alle leeftijden nodig of alleen een volwassen merrie?

mijnmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 16:24

zo is het liever hier dan elders lekker thuis daarbij antwoord op ander vraag inderdaad lekker met hoefsmid en dierenarts. Dat is dus wat we bedoelen, je weet niets maar wel antwoorden. Kom kijken als dierenarts of hoefsmid komt zelfs onze dochter kan dit regelen. Ligt aan eigenaar zelf als die niet weet ermee om te gaan. Dus mogen de paarden het onderling regelen of ver van huis door anderen het laten oplossen. Weer sorry dat is pas zielig koop dan een poedel

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:25

Ik ga met de rest mee, het is heel belangrijk om een paard bij SOORTgenoten te zetten, omdat paarden kuddedieren zijn. Dit is al helemaal belangrijk als het een jong dier is die nog opgevoed moet worden. Normaal gesproken wordt dat door paarden onderling in een kudde gedaan dmv paardenmanieren te gebruiken. Nu jullie jaarling geen soortgenoten heeft, leert hij dat niet en dat kan nog wel eens flinke problemen geven in de toekomst. Hierdoor kan hij later bijvoorbeeld moeite hebben om wél in een groep te staan omdat hij andere paarden niet begrijpt, of hij kan gedragsproblemen naar jullie toe laten zien.
Laatst bijgewerkt door Nanna op 04-12-15 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:25

mijnmacho schreef:
koop dan een poedel

Who, hee hallo! Bij een hond opvoeden komt ook wel iets meer bij kijken dan een hondenhok in de tuin!

mijnmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 16:27

SanneJas schreef:
een heel uur aandacht per dag! Toe maar.....

Dus een veulen moet het 23 uur per dag maar zelf uitvogelen, geen oudere dieren,die hem kunnen helpen en dingen kunnen leren, geen leeftijdsgenootjes om lekker mee te rennen en te ravotten.

Sorry, maar voor mij is dit echt bewuste verwaarlozing....

Lezen is ook moeilijk he! We zijn als hij dat zelf aangeeft constant met hem bezig, kunnen menige van jullie niet zeggen. Daarbij geen oudere dieren, wat wil die van een leeftijd genootje leren.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:27

Aandacht van mensen en andere diersoorten is voor een paard vooral op deze leeftijd niet genoeg. Jij kan het paard geen paardentaal leren. Jij kan een paard niet leren hoe hij zich paard moet voelen en geen elk dier buiten paarden om kunnen dat. Een paard dat alleen staat of met andere dieren zal in de toekomst waarschijnlijk problemen krijgen met andere paarden omdat hem nooit is geleerd hoe hij zich moet gedragen bij andere paarden. Je kan hem alle liefde van de wereld geven maar het zal hem niets leren tegenover andere paarden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:28

@abbyblues

Aan huis hoeft ook niet.
Daarom bieden mensen ook groeps stalling aan :D

Gemend en diverse leeftijden is het beste.

Ik heb voorheen bij een fokker gereden en daar stond in de winter alles in de nacht in een grote groep stalling. In de ochtend gingen de schuif deuren Open en liepen ze op het land.
In het vroege voorjaar werden de veulens gecastreerd.
En zodoende liep daar alles door elkaar tot de 3 of 4 jaar.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:29

Zo hé, dus iedereen die zijn paard op een pensionstal heeft of z'n paard in een kudde is een mishandelaar? Want het is zielig als een paard aan een vriendje moet wennen? Een paard wilt mij helemaal niet 24 uur per dag zien, die wilt gewoon bij z'n vriendjes zijn. Dus ja, dan kan je hem 'lekker op een pensionstal pleuren' want daar is hij gelukkiger dan alleen in mijn achtertuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:30

Mm.. ik weet niet of je houding zo slim is TS ;)

Het is bewezen dat jonge paarden die in groepsverband opgroeien later socialere paarden zijn tegenover andere paarden dan paarden die alleen opgevoeg zijn.
Dit omdat ze in groepsverband de paardentaal leren en de 'regels'. Dus het 'voor de leeuwen gooien' zoals jij noemt hoeft zo slecht niet te zijn ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:32

mijnmacho schreef:
zo is het liever hier dan elders lekker thuis daarbij antwoord op ander vraag inderdaad lekker met hoefsmid en dierenarts. Dat is dus wat we bedoelen, je weet niets maar wel antwoorden. Kom kijken als dierenarts of hoefsmid komt zelfs onze dochter kan dit regelen. Ligt aan eigenaar zelf als die niet weet ermee om te gaan. Dus mogen de paarden het onderling regelen of ver van huis door anderen het laten oplossen. Weer sorry dat is pas zielig koop dan een poedel

Ik dacht jij bent de dochter :D

Heel simpel
een kudde dier hoort in een kudde bij soortgenoten.
Dat een kudde niet altijd mogelijk is is te begrijpen. Daarom hoort er minimaal een soort genootje bij te staan.

Een schaap geit of mens kan nooit een soortgenoot vervangen omdat de taal anders is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:32

Tja als ik zie hoeveel steun onze jaarling haalde uit de rest van onze kudde....dat had ik haar niet willen ontzeggen. Ze beschermden haar, stimuleerden haar en nu ze ouder word corrigeren ze haar en krijgt ze de juiste etiquette aangeleerd naar zowel paard als mens. Gevolg een heerlijk stabiel beest die vriendelijk is naar mens en dier.

In mijn ogen doe je een jong dier dus echt te kort door hem een soortgenootje te ontzeggen.