Advies gevraagd mbt ponykamp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bumper

Advies gevraagd mbt ponykamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 14:42

Goedenmiddag Bokkers
Ik ben me bewust van weer een ponykamp vraag, maar kom er zelf niet uit.

Ik zoek voor mijn dochter van 9 een ponykamp.ze is een onervaren ruiter.
Verder is haar karakter de reden dat ik deze vraag stel.
Het is een vrolijk maar gevoelig meisje. Last van faalangst en niet haantje de voorste.

Ik heb via de site's alles gelezen en via de zorkmachine op bokt natuurlijk ook heel veel.

Wat ik vraag: welk ponykamp zou passen bij haar karakter. Ons doel is haar zelfvertrouwen te vergroten en haar natuurlijk veel plezier te laten beleven. Ik heb haar nog nooit hoeven straffen en veel gemopper zorgt ervoor dat ze in haar schulp kruipt.

Ik zoek dus een warm gezellig en vrolijk kamp waar ze beter kan leren rijden en lekker kan poetsen en aantutten. Waar de leiding moederlijke knuffel kan geven en waar racen door bossen en hoog springen niet voorop staat.

Ik heb nu de volgende 4 in gedachten. Graag hoor ik Julie advies .
* rijmaaran
*klein oever ( misschien te groot)
*gener
* laarbrug Ommen

Alvast bedanky

Zoe_97

Re: Advies gevraagd mbt ponykamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:44

ik heb geen ervaring met die kampen, maar ik zou voor een klein kamp gaan met een persoonlijke aanpak.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:46

misschien manege paardrijk in Berlicum. Die mensen zijn daar erg aardig en de paarden worden daar ook fijn verzorgt.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 14:48

Ohh vergeten te melden. Regio Drenthe. Overijssel. Groningen

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:53

Ik zou niet naar laarbrug gaan! Toen ik daar 5 jaar geleden heen ging was ik zeer onervaren en mijn zelfvertrouwen is daar echt naar beneden gehaald. Schreeuwende leidinggevende , slechte begeleiding tegenover beginners. De buitenritten waren ook meer gericht op de wat oudere meisjes

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:53

Ik ben voor het eerst op ponykamp geweest bij Het Lamoen in Markelo (Ov). Ik heb het daar 2 jaar reuze naar mijn zin gehad! :)

Ze hebben kleine groepen, max. 15 kinderen, met fijne begeleiders, waardoor je een warme en gezellige sfeer krijgt. Ook qua pony's en dagindeling vanalles wat! Bovendien is het een kamp van maandagochtend tot vrijdagavond, is wellicht ook nog niet direct zo intensief.
Hier staat nog meer beschreven: http://www.hetlamoen.nl/pagina.cfm?pag_ ... 65911FEDEE

Als je meer vragen hebt, PB gerust! :j

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:54

Misschien even kijken bij les chevaux ? Ik ga daar misschien leiding geven volgend jaar en ik weet van anderen dat het daar ontzettend fijn en vertrouwelijk is!

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 14:57

Nathalie18x schreef:
Misschien even kijken bij les chevaux ? Ik ga daar misschien leiding geven volgend jaar en ik weet van anderen dat het daar ontzettend fijn en vertrouwelijk is!

Ik heb gelezen dat ze daar een liedje moeten zingen voor de groep als ze wat fout hebben gedaan. Zelfs een glas water over je heen. Nou dan zijn we terug bij af.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:58

Ik ben zelf naar klein oever geweest. Vond het er erg leuk, maar inderdaad ook grootschalig. Naar aanleiding van de beschrijving zou ik dit kamp niet voor je dochter uitkiezen.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:02

Ik denk dat manege gasselte ook erg fijn is.
Ook voor de onervaren Kids erg goede begeleiding en als leiding word iedereen goed betrokken met alles en niets moet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:03

ik ben zelf ooit begeleider geweest op klein oever..

De groep per week is wel groot,
maar het aantal kinderen per 'begeleider' is (althans toen) relatief klein.

Toentertijd werd er ook echt naar de leider in kwestie gekeken, wat is je achtergrond, wat is je ervaring en op basis daarvan werd je aan een leeftijdsgroep toegekend..

in mijn geval had ik al kindervakantieweken georganiseerd, had meerdere kampen gedraaid en daardoor kwam ik op de oudere jeugd terecht.

per zoveel uur/minuten start er een activiteit, de eigenaren willen geen kinderen verveeld zien rondhangen of verdrietig zien.. is er een aantal kinderen dat blijkbaar geen spel leuk vind, of moeite heeft om aansluiting te vinden of zelf iets te gaan doen, dan werden we geacht ter plekke een nieuwe activiteit te bedenken of in te voegen, zodat ieder kind het ook echt gewoon naar zijn/haar zin had.

ik geloof dat wij toen met een man of 10 leiding waren, plus nog twee of drie die puur op het corveegedeelte ingedeeld waren, plus natuurlijk alle instructeurs nog (die zijn er s avonds natuurlijk dan niet meer bij)..

een verlegen kind werd al snel opgemerkt, wij betrokken ze dan gewoon even in waar we mee bezig waren en hielden ogen en oren open om te kijken waar ze het beste aansluiting zou kunnen vinden.. vaak waren ze dan met een half uurtje of een uurtje na het 'verdriet' of de aanval van verlegenheid 'uit zichzelf' al weer ergens lekker mee bezig.

met de andere kampen heb ik geen ervaring of zijn niet geschikt

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 15:09

Dankje Eleanor

Ik hoorde inderdaad dat ondanks dat er veel kinderen zijn er een leiding van 1 op 4 voor de jongere kinderen is.

Het lamoen klinkt trouwens ook heel leuk, alleen geen binnenbak.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:13

Leiding van 1 op 4? Dat is ook wel heel extreem weinig. Dat ga je denk ik sowieso lastig vinden. Of je moet een hele kleinschalige groep vinden waar dat dan toevallig zo is.

Klein Oever is wel echt groot. Wel veel leiding. Ik ben er als kind geweest en vond het toen wel heel leuk. Maar goed dat is 20 jaar geleden, inmiddels rij ik trouwens wel wekelijks in de les. Waar rijdt ze nu? Geen vriendinnetje die ook mee op kamp wil?

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:18

ik ben als kind naar klein oever geweest en de grote groep is wel erg overweldigend, er gebeurt erg veel, vooral bij het eten. voor mij was het te onoverzichtelijk en vond ik het verveld dat ik niet iedereen kende. klein oever is erg leuk als je als groepje gaat maar als je nog nooit op kamp bent geweest is het misschien een beetje too much. de leiding is wel altijd erg lief maar door de vele kinderen kunnen ze naar mijn idee niet echt een leuke band krijgen met een kind.

zelf vind in Poelenburgh erg leuk, leuke paardjes ook voor hele onervaren ruiters, die kunnen zelfs prive les krijgen. Mischien een beetje ver weg maar er word wel goed rekening gehouden met kleine, onervaren kinderen. en de groepen zijn niet heel groot.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:33

bumper schreef:
Dankje Eleanor

Ik hoorde inderdaad dat ondanks dat er veel kinderen zijn er een leiding van 1 op 4 voor de jongere kinderen is.

Het lamoen klinkt trouwens ook heel leuk, alleen geen binnenbak.

voor de kleine kinderen is er de regel dat ze op kleine kamers binnen slapen en dat er per kamer een leider slaapt.. Daarmee kom je idd op een hele lage ratio uit. die kleine kinderen beschouwen dat ook vaak gedurende dag als 'hun leider'. Overdag echter, gaat dat niet op, omdat dan iedere leider voor het geheel verantwoordelijk is. Maar de allerkleinsten hebben dus idd, maar een 1:4 - 1:6 leiding voor de nachten.

maar mijn ervaring hier kan verouderd zijn natuurlijk, in zo'n 15 jaar kan een hoop veranderen natuurlijk

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:53

bumper schreef:
Nathalie18x schreef:

Ik heb gelezen dat ze daar een liedje moeten zingen voor de groep als ze wat fout hebben gedaan. Zelfs een glas water over je heen. Nou dan zijn we terug bij af.

Dat liedjes zingen valt reuze mee, en ook de kampleiding heeft heel snel door welke kinderen je beter niet kunt laten zingen, meestal is het vooral voor de kinderen met een hele grote mond :j

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:03

ik heb zelf geen ervaring maar wellicht equixantos?
de andere ken ik eigenlijk ook niet, maar dit is wel kleinschalig en hoor veel goede dingen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:09

Ooit toen onze dochter die leeftijd had is ze eerst wezen "oefenen" met een Penny-weekend bij manege De Burght in Barneveld. Ze vond op kamp gaan namelijk heel spannend. Ja dat is een stukje rijden vanuit het noorden (woonden wij toen ook), maar na dat weekend zei ze gelijk dat ze die zomer een hele week wilde gaan. En dat heeft ze toen ook gedaan. Daarna nog naar andere kampen geweest in de zomervakanties.

Dus eerst zo'n weekend zou wellicht ook een optie zijn?

http://www.deburght.nl/pennyweekend

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:14

Marie111 schreef:
Ooit toen onze dochter die leeftijd had is ze eerst wezen "oefenen" met een Penny-weekend bij manege De Burght in Barneveld. Ze vond op kamp gaan namelijk heel spannend. Ja dat is een stukje rijden vanuit het noorden (woonden wij toen ook), maar na dat weekend zei ze gelijk dat ze die zomer een hele week wilde gaan. En dat heeft ze toen ook gedaan. Daarna nog naar andere kampen geweest in de zomervakanties.

Zoiets zou ook mijn idee zijn. 9 jaar is best jong om "helemaal alleen" op ponykamp te gaan, zeker bij een verlegen kind.
Of op ponykamp bij de eigen manege (al weet ik natuurlijk niet of die dat aanbieden ;) ). Dat is net wat vertrouwder.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:19

Traiectum schreef:
Marie111 schreef:

Zoiets zou ook mijn idee zijn. 9 jaar is best jong om "helemaal alleen" op ponykamp te gaan, zeker bij een verlegen kind.
Of op ponykamp bij de eigen manege (al weet ik natuurlijk niet of die dat aanbieden ;) ). Dat is net wat vertrouwder.

die kampen zijn meestal nog best groot hoor.

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 17:28

Het fijne is, dat ze wel gerust een weekje wil. Ik heb ook wel gekeken voor weekenden maar die stonden voor 2016 nog nergens. Ze heeft juist tijd nodig om even de kat uit de boom te kijken en dan gaat het juist goed. Denk dat een weekend dan net te kort is.
En wil het niet ( echt helemaal niet) dan haal ik haar gewoon op.
Ze is overigens niet verlegen hoor en maakt ook wel makkelijk contact. Tis gewoon een beetje gevoelig zieltje. Voorbeeldje, ze wacht gerust op haar beurt en dan zolang dat iedereen al klaar is en zij nog niets heeft gehad.

Ze heeft helaas geen paardrijdende vriendinnetjes of de ouders hebben de middelen niet om een ponyvakantie te betalen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:34

bumper schreef:
Nathalie18x schreef:

Dat is onzin! Ben er zelf leiding geweest het is heel erg fijn kamp!
Ze hoeven alleen een liedje te zingen als ze van hun paard vallen of iets vergeten op te ruimen, juist heel leuk en als ze bang is helpt de leiding en de andere kinderen mee! Juist heel leuk om te doen! En een glas water hoef je je echt geen zorgen om te maken hoor dat is ooit 1x gebeurt bij een groepje meiden die echt niet wilde luisteren maar die waren 15+ lekker stel pubers!

Heidi95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:08

Ik ben al jaren leiding op kleinoever en ben er zelf ook als kampkindje heen geweest.
Ik was vroeger ook niet erg haantje de voorste en was soms, vooral in het begin, erg verlegen. Doordat je direct al spellen gaat doen met andere kinderen leer je direct vriendinnetjes kennen. Ook de kinderen in je kamer leer je altijd erg snel kennen is mijn ervaring. ik ging ook rustig in mijn eentje op ponykamp, de eerste keer is spannend, maar dit is natuurlijk bij elk kamp zo.

Er is altijd meer dan genoeg leiding, en is er iets aan de hand dan is er altijd direct leiding in de buurt.
de leiding vind het zelf heel erg leuk om leiding te zijn, en de meesten zijn zelf ook altijd op kamp geweest op kleinoever, dus kennen alle in's en out's.
er zijn de hele dag door activiteiten zodat niemand zich verveeld.
Ik heb vaak gezien dat juist de kinderen die in het begin erg verlegen en onzeker waren steeds meer uit hun schulp kropen en na een paar dagen was het al net of ze er al jaaaren kwamen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:12

Rijmaaran is een aanrader. Kleinschalig en gezellig. Iedereen maakt daarnet vrienden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:13

In jullie situatie zou ik KleinOever niet aanraden. Ben er zelf leiding geweest, maar zag toch echt wel wat kinderen 'verzuipen' in de massa als het ware.

Rijd je dochter op een manege? Ik ging vroeger altijd gewoon naar het kamp van onze manege, dat paste ook veel beter bij mij. Plus: een 'veilige', bekende omgeving en paarden.