Van een Down naar heel veel Ups met Cupido!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marshmellow

Van een Down naar heel veel Ups met Cupido!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 13:53

https://youtu.be/aLxinpE3xq8

Hallo!
Ik ben eigenlijk wel heel trots op dit jaar, dus ik vond het een overzicht waard!
We zijn dit jaar niet zo leuk begonnen, maar ben heel blij dat ik toch heb doorgezet en weer kan genieten van m'n paardje!
-pas op, heel veel foto's! :o -

Wat begon als doodsbang voor hem, eindigde met;
Crosstraingen
Prijs voor best gefokte KWPN'er op de Veluwe
Kringkampioen
Reserve kampioen op de Gelderse
Rijden op de Nederlandse kampioenschappen
Springclinic rijden op Horse Event
En ons M springen debut!

Ik ken Cupido (Lupicor x Jorn x Jasper) vanaf veulen, en heb hem zelf beleerd en daarna gekocht als 4 jarige.
Hij is een ruin van 1.63m, en we zijn nu M springen en moeten nog een puntje in de B dressuur :)

Januari
Zoals ik al zei begonnen we het jaar niet zo leuk.. ik was Cupido helemaal zat, was doodsbang om er op te zitten, en aan de hand was hij ook zó vervelend.
Heb er echt een paar keer trillend als een rietje en huilend opgezeten, zo bang was ik voor hem geworden.
Natuurlijk wou ik dat niet toegeven, ik stap altijd op de meest gestoorde paarden, en zou dan bang zijn voor mijn eigen paard!
Ook zijn we verhuisd naar een nieuwe stal, wat eigenlijk niet mijn bedoeling was, maar achteraf gezien een top beslissing is geweest.
De stal waar ik al 9 jaar stond met mijn vorig pony's, waar Cup geboren is, en waar ik uiteindelijk heb besloten om Cup te kopen, hadden graag dat we verhuisde naar een andere stal.
Cupido kon niet meer bij de kudde omdat hij de merries dekte, en de ruinen opjaagte tot ze er bijna bij neer vielen, en elke dag weer uit de wei sprong.
Toen is hij alleen in de paddock gegaan, maar daar sprong hij na een tijdje ook iedere keer uit.
Nu mocht hij alleen nog maar 1/2x per dag een half uurtje alleen in de molen, en de rest van de dag stond hij in z'n uppie op stal.
Natuurlijk had er toen al een belletje moeten gaan rinkelen bij mij, want dit was ook de periode dat hij zo verschikkelijk vervelend werd.
Op de nieuwe stal kwam hij elke dag een dagdeel in de paddock, met andere paarden om zich heen, maar heel veel verschil merkte ik niet.
Eerste dag dat ik er ging rijden viel ik er meteen af, en was nóg banger geworden.
Na lang twijfelen om hem dan toch maar te verkopen, toch besloten om gewoon helemaal opnieuw te beginnen.
We zijn begonnen met elke dag longeren voor een paar weken
http://i62.tinypic.com/2e5jmt5.jpg
Ik begon er echt weer lol in te krijgen om met hem bezig te zijn, maar kreeg wel de kriebels van het idee dat ik er toch echt ook weer een keer op moest zitten.

Februari
We longeerde lekker verder, nu ook weer met zadel zodat áls ik het zou willen, er toch even op kon gaan.
En dat is gelukt! Het begon met alleen een paar rondjes uitstappen, en ondanks dat hij zó braaf was, zat ik alweer zowat te janken omdat ik het dood eng vond..
Na een paar keer alleen uitstappen wou ik toch wel graag ook proberen echt te rijden, dus nadat ik hem 'moe' had gelongeerd, er weer op!
Weer was hij super braaf, heel voorzichtig draven en meteen terug in stap als ik verkrampte.
Alsnog zat ik alleen maar te bibberen en te janken en te piepen.. maar het begin was er weer.

Ons eerste galopje na maanden!
En paardje goed belonen omdat hij zich zo goed gedragen had :)
http://i65.tinypic.com/2djrpf8.jpg

Maart
Ik bleef hem elke dag nog wel even longeren voor het rijden, gewoon voor het idee, en hij bleef steeds weer zo super braaf.
Durfde hem ook weer iets aan het werk te zetten, dus we zijn weer lekker dressuurmatig aan het trainen gegaan.
Ook durfde ik het aan om een bosritje te maken, want dit deden we vroeger zeker 2x per week! En weer was hij super braaf!
Ook heb ik weer een keer zonder zadel gereden, en we begonnen weer afentoe met ons bitloze hoofdstel te rijden :)

zonder zadel
http://i58.tinypic.com/20kdhzq.jpg
Eerste keer weer bitloos
1Afbeelding

April
Rijden ging steeds weer beter, ik was niet meer bang, alleen als er iets was waarvan ik dácht dat hij kon schrikken sprong ik er soms nog snel af..
Wat was ik blij dat ik had doorgezet!
http://i58.tinypic.com/34zy2kg.jpg

We zijn naar het crossterrein geweest, en we begonnen weer met dressuurles :)
2Afbeelding

Ook zijn we begonnen met crosstrainingen volgen wat hij super oppakte
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56F3B08F

Mei
We begonnen ook weer met springen, wat voor mij ook weer even spannend was, want de laatste keer dat we sprongen ben ik er afgestapt omdat hij niet meer te rijden was..
Maar hij deed het super!
Durfde ook weer iets de hoogte in, en ook dat ging gewoon net zo fijn als altijd :)
http://i61.tinypic.com/16gn8ur.jpg

Ook zijn we weer voor het eerst op wedstrijd geweest, wou graag eerst even een keer dressuur rijden voor we gingen springen, omdat hij met springen nog wel eens heel heet werd met losrijden, maar wou graag even 'rustig' beginnen.
Met losrijden was ik enorm gestresst, maar Cupi bleef gelukkig heel kalm.
In de proef was hij iets té kalm maar we hadden alsnog 192 punten en een eerste prijs!
3Afbeelding

We hebben in mei ook een springclinic mee gereden van Wesley Mulder, en na deze clinic zag ik het weer helemaal zitten om hem ook weer te springen op wedstrijd!
http://i60.tinypic.com/34e9ueg.jpg

Crosstrainingen gingen ook steeds beter, al deed hij nog wel eens gek als andere door het water gingen, maar; ik was niet meer bang!
4Afbeelding

30 mei hadden we weer onze eerste springwedstrijd na een jaar!
Wel nog even in de B begonnen (was daarvoor L met de punten voor de M)
En wat ging dat goed!! Druk terrein met ook dressuur, 2 springringen, vlaggen, hoop mensen, maar hij gedroeg zich super :)
2 foutloze rondjes, foutloos in de barrage, en door naar de finale waar we weer foutloos waren, maar helaas een balkje in de barrage, maar door onze snelle tijd toch nog 3de geworden!!
Wauw wat was ik trots!
Toen was er ook nog een extra prijs voor beste KWPN´er gefokt op de Veluwe, en die won hij ook nog!
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56E5D26B
http://i57.tinypic.com/16c7tpi.jpg

Juni
We gingen lekker door met prijzen binnen halen, maar nu weer in het L springen.
Wou eigenlijk nog even in de B blijven, maar nadat het zo goed was gegaan toch besloten het gewoon weer te proberen in de L.
Ook dat ging weer super, foutloos, en enigste foutloze in de barrage dus een eerste prijs! En het andere parcours een balkje in de barrage maar alsnog 2de!
5Afbeelding

We reden mee met een van de selectie wedstrijden, waar we een 3de prijs hadden!
http://i62.tinypic.com/5tlif.jpg

Ook had Cupi zijn eerste echte fotoshoot!
Op het Wekeromse zand waar we elke week reden :)
Helaas zat het weer niet helemaal mee (ik en fotografe doorweekt tot op onze onderbroek, en een verzopen paard..) maar ben alsnog heel bij met het resultaat!
6Afbeelding

We hadden als afsluiting van de crosstrainingen een oefencross, maar dat ging niet zo geweldig :+
Ineens vond hij alles eng, en ben er afgevallen omdat hij vanuit galop ineens de bosjes in sprong en stil stond..
Mocht daarna gelukkig het rondje nog een keer rijden, dat ging al wel een stuk beter!
http://i67.tinypic.com/2wem9na.jpg

Ook reden we de 2de selectie westrijd mee, met helaas een balkje in de barrage maar doordat we de snelste tijd hadden zaten we toch nog redelijk bovenin.
http://i58.tinypic.com/15rywe9.jpg

Juli
Doordat de 2de selectie niet zo ging als gehoopt, heb ik ook de 3de mee gereden, en daar waren 2x foutloos, en eerste!
Door deze plaatsing, en de 3de plaats van de 1ste selectie eindigde we bovenaan, en waren Regiokampioen geworden!!
En dus door naar de Gelederse kampioenschappen :)
Ik had dit totaal niet verwacht, dus zat rustig met een drankje te luisteren naar de uitslag, tot er ineens omgeroepen werd dat ik te paard de ring in moest komen voor de huldeging van de regiokampioen!
Als een gek Cup weer van de trailer gehaad en opgezadeld :=
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56ACE0C1
7Afbeelding

Filmpje van het rondje;
https://youtu.be/RntEIjbnIZs

Ook heb ik mijn grootste droom waar gemaakt; zwemmen met Cupido!
We waren al vaker in dit watertje geweest, gewoon pootjebaden, maar zwemmen wou hij niet.. :+
Dus toen een keer met kleren en al met hem meegezwommen en toen ging hij wel.
Maar daar moest ik natuurlijk ook foto's van hebben, dus op een warme dag na het crossen op het oefenterrein, even overgestoken het Wekeromse zand op, om te gaan zwemmen!
8Afbeelding

Crossen ging ook steeds beter, zelfs het water en afsprongen gaan nu goed!
9Afbeelding

Augustus
We zijn lekker blijven trainen, en vooral veel het bos in geweest, en op 8 augustus was het zover; de Gelderse kampioenschappen!
Eerst rondje was hij ontzettend traag, maar we hebben het toch voor elkaar gekregen om foutloos rond te komen.
Rondje erna ging gelukkig een stuk beter, en ook foutloos.
Toen de barrage, die op M hoogte stond.. Had al bijna geen zin meer om te starten, dood eng vond ik de hoogte :')
Maar eenmaal over hindernis 1 ging ik er voor!
Cup sprong super, lekker snel en kort wenden, helaas schrok hij van de sloot (die hij nieteens zelf hoefde te springen..) waardoor hij opzei sprong, en we daarom een paar seconden tijdsverschil hadden met nummer 1.
Maar was alsnog zó trots op hem; Reserve kampioen, en door naar de Hippiade!! :D
10Afbeelding

We hebben een crossles gehad bij de Schalm, wat hij weer super deed.
http://i61.tinypic.com/2njvw3l.jpg

En we zijn voor de 2de keer officieel bitloos gestart!
Hij liep super fijn, en dat werd dan ook beloond met een 1ste & 2de prijs met 201 en 194 punten! Zo trots op m'n spring paard, tussen de dressuur paarden die allemaal mét bit gestart werden!
11Afbeelding

Ook hadden we een Dressuur paarden foto meeting, met bokt fotograven :)
Rijfoto's zijn helaas niet helemaal gelukt omdat Cup helemaal kapot was van de dag ervoor, want we hadden een Derby gereden met in de 20 hindernissen :=
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 6422_o.jpg

12Afbeelding

September
5 september mochten we dan eindelijk naar de Nederlandse Kampioenschappen!
Er stond een flink parcours, maar heb echt nog nooit zó fijn gesprongen!
We waren door naar de finale, maar daar viel hij helaas midden in de tweede van de dubbel..
Hij remde iets af op de eerste omdat hij van mensen aan de kant schrok, maar redde de eerste nog wel, de 2de was een flinke oxer en hij belandde er midden in :(
Was daarna ook niet meer in de buurt te krijgen van de sprong dus toen ben ik gestopt.
In de losrijring nog wel een sprongetje gemaakt voor de vertouwen, en dat ging gelukkig wel weer goed.
Maar alsnog was dit een dag om nooit te vergeten!
13Afbeelding

De week erna mochten we rijden op Horse Event!
We waren via Bit uitgenodigd om een clinic te rijden van Albert Voorn :)
Was echt super leerzaam, en Cupi keek z'n ogen uit met al die mensen haha!
14Afbeelding

Oktober
In oktober zijn we weer van stal verhuisd.
Cupi en ik hadden het super naar ons zin op de vorige stakl, heerlijk bij het bos en en de crossbaan.
Maar ik kreeg anders werk op een eventing stal, en Cupi kon mee.
Nu hebben we super begelijding met het springen/eventing en een renbaan, en we kunnen nogsteeds naar het bos, alleen nu wel met de trailer.
Ook heb ik weer voor het eerst binnen gestart.
Ik heb een hekel aan binnen springen, alles lijkt zo hoog, wendingen zijn me veelste krap, maar kan moeilijk het hele binnenseizoen niet starten nu het net zo lekker gaat!
We waren 2x foutloos dus dat was een goed begin :)
Ook hebben we de oefen sgw in Elst gereden, springen foutloos, en in de cross lekker rustig aan gedaan want alles was weer eng :+
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 5346_o.jpg

November
We zijn lekker naar 'ons' oude bos gegaan met de trailer om even uit te waaien!
Zo blij dat we dit toch nog kunnen blijven doen, zou echt niet zonder onze bosritjes kunnen.
15Afbeelding
https://youtu.be/DuOy9FytA-M

Ook zijn we voor het eerst M springen gestart, maar dat ging niet helemaal zoals gepland.
Cupi ging rechtdoor waar ik rechts naar de hindernis wou, dus een weigering :+
Maar alsnog tevreden voor zo'n eerste keer, én binnen.

Nu hoop ik nog lekker veel naar het bos te kunnen, ons laatste puntje in de dressuur te halen, en punten in t M springen te gaan rijden :)

Sorry voor de vele foto's, ik kon gewoon niet kiezen :=
Zelfs na meerdere foto's op een foto dumpen kon ik me nog net aan de 15 houden xD
Linkjes zijn ook een kijkje waard als je alle foto's nog niet zat bent!

https://youtu.be/TcBH2KRiqSA

Respect als je alles gelezen hebt!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 22-11-15 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpjes in links geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Minoes

Re: Van een Down naar heel veel Ups met Cupido!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:55

Wat een leuk paard heb jij, volgensmij zijn jullie een goed team! :)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:04

Wauw, wat vind ik jouw hoofdstel gaaaaf! (bruine met de dikke neusriem)
En echt super dat jullie zo vooruit zijn gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:07

Alles gelezen, en respect voor hoe je weer helemaal opnieuw begonnen bent. Toch geweldig hoeveel gewoon even niet meer rijden plus grondwerk en een betere stal kunnen doen. Je hoort heel vaak dat je juist 'door de problemen heen moet rijden' maar je kunt blijkbaar ook prima een omweg eromeen nemen en er gewoon langs werken. :j
Hij ziet er ook echt super bespierd uit!

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:24

Wat knap dat je zo doorgezet hebt. Super! Heel veel succes volgend jaar!

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 18:11

Bedankt :D

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:23

Wat een super jaar voor jullie zeg, vind het een heel leuk paard :j
Kan me je topic van vorig jaar nog herinneren, waar je redelijk wanhopig van 'm werd, fijn dat jullie er weer helemaal overheen zijn gekomen, gave foto's zijn er gemaakt van jullie dit jaar :D

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:49

Dankje! :)
Klopt idd van dat topic, was er toen echt helemaal klaar mee :o

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:09

Natuurlijk achteraf logisch dat hij gek werd met zo lang op stal staan en super fijn dat dat opgelost is!

Ik blijf jullie echt een onwijs gave combinatie vinden! Cupido is echt een heel gaaf paard, wat een hoogte springen jullie zeg! Thumbs up! :) Succes in 2016 en hopelijk dan alleen maar 'ups'! :D

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:18

ik kan me het filmpje van jouw en hem nog herinneren, dat hij continue wild werd met rijden in de buitenbak.

respect dat jullie toch een team zijn geworden *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:22

Waaatt!!! Waren jullie dat?! :wow: Die link had ik nog niet gelegd, jeetje wat is hij veranderd!
Ik ken dat topic nog wel van je, manohman wat een respect had ik dat je hem überhaupt nog een kans gaf.... Fijn dat de reden achteraf zo 'simpel' leek.
Maar wat heb je er een topper voor teruggekregen :~ elke foto is prachtig en jullie gaan vast en zeker nog veel successen tegemoet! Ook al lees ik tussen de regels door dat het volgens mij nog wel 1 met karakter en gebruiksaanwijzing is of niet? :P ;)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 06:58

Woww wat spring jij hoog :wow: super stoer zeg, lijkt me dood eng :P

Knap van je dat je hem niet hebt opgegeven, en zo zie je maar weer dat het de moeite waard was! +:)+

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 07:40

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! :D
Wat grappig dat een hoop zich dat topic/filmpje nog kunnen herinneren!
Mochten mensen zich afvragen welk filmpje; helemaal bovenaan dit topic staat een youtube linkje, in het begin van dat filmpje zitten wat beelden van toen.. :o

Hij heeft zeker nogsteeds een gebruiksaanwijzing, maar gelukkig nu eentje waar ik mee om kan gaan :p
Vooral op andere paarden kan hij nog wel is heftig reageren, met losspringen als ze achter hem springen of een balk eraf tikken, en met cross les als er andere door het water gaan, of bij de 'groep' vandaan gaan.
Maargoed, hij is een beetje bang voor andere paarden dus deze acties zijn nog te begrijpen, en zijn gelukkig ook meteen weer over! :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 07:49

Kan me je oude topic nog herinneren, wat een verschil zeg!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:26

mooi verslag, ik blijf fan van Cupido, leuk paard!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:34

Mooie foto's Melody! :)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:07

Wat een gaaf hoofdstel, van welk merk is die?? (De bruine met brede neusriem)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:13

Wat fijn dat je door hebt gezet, het eerste deel van je verhaal komt mij erg bekend voor. Je hebt een prachtig mooi paard onder je kont en ben blij dat jullie er samen uit zijn gekomen. Veel succes samen :D

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:25

Ook ik herinner je van het filmpje dat ie de bak door stuiterde!
Super dat het nu zo goed gaat, als je de foto's zo ziet zou je niet zeggen dat t hetzelfde paard is als op het filmpje!
Echt een leuk topic om te zien dit!
Succes in de toekomst, maar dat komt vast goed als ik dit zo zie!

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:03

Fijn dat jullie er samen uitgekomen zijn, je hebt een mooi overzicht gemaakt! :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:12

Ik volg jullie op insta, maar wat zijn jullie vooruit gegaan zeg! En wat kan cupi springen! Die gaat nog met gemak over dat m parcours!.

Succes volgend jaar!

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:41

Een topteam zijn jullie!!! :wow: *\o/*
Heel je verslag gelezen en je foto's bekeken, echt ontzettend knap dat je zo hebt doorgezet en al deze geweldig mooie dingen samen bereikt hebt!! Echt super!! +:)+
Ook super leuk dat je het crossen zo leuk vind, lekker mee doorgaan, ook al is zo'n oefencross toch nog even spannend, straks gaan jullie net zo als een speer als in t springen! :D Ga je volgend jaar weer de regiotrainingen doen daar? Is een leuk terrein.

Ik had nog een vraagje, ik rij zelf voornamelijk cross, maar nu het indoorseizoen er weer is start ik ook weer dressuur en springen. Maar wat ik mij af vroeg, mag je twee keer in 1 rubriek starten met springen, en tellen dan beide rondjes mee? Of heb ik dat verkeerd begrepen uit je verhaal?

Nou heel veel plezier en succes nog samen!! :D *\o/*

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:12

Ik vind het ontzettend knap en heb er enorm veel respect voor dat je doorgezet hebt. Ondanks dat je peentjes scheet en heel bang was, ben je toch doorgegaan en hebt echt super veel bereikt.

Heel erg knap!!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:21

Ik herken je verhaal ontzettend, onze paarden lijken soms behoorlijk op elkaar met hun acties. Ondanks dat zijn het fijne paarden als ze jou richting op willen gaan, ik ben fan van je paard!

Ontzettend goed dat je doorgezet hebt, en kijk waar jullie nu staan! Respect voor jou.

Heel veel succes samen in de springsport, geniet ervan!

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:41

Wat heb jij een ontzettend gaaf paard!
Jullie zijn een leuk team!

Mag ik vragen waar je dat hoofdstel vandaan hebt? :o