Knotten of vlechten voor wedstrijd, help...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Knotten of vlechten voor wedstrijd, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:17

Hoi Bokkers!

(heb geen flauw idee of het topic goed staat)
Ik ga volgend jaar waarschijnlijk starten met mijn verzorgpaard, we kunnen sowieso meedoen met onderlinge wedstrijden. Als dat goed gaat gaan we misschien naar stallen in de buurt om wedstrijden te rijden, echt apetrots ben ik op hem (en stiekem ook op mezelf :o )!

Nu zit ik met een dilemma :')

Mijn paard heeft best wel mooie (vind ik) ietwat dunne manen, van ongeveer 30/35 cm.
Het zijn dus geen dikke manen, maar voor knotten zijn ze volgens mij te lang (tenzij ik er een paar maak in roosjes) en voor een hengsten of merrievlecht zijn ze te dun...
Knippen ga ik niet, hij staat ook nog in een tweespan en het andere paard heeft precies dezelfde manen dus dat kan niet.

Wat zal ik doen? Zou ik knotten maken of een soort vlecht. Ik ben niet heel erg handig in vlechten en knotten dus ik kan niet echt iets bijzonders doen zou dat nodig zijn :+

Hier nog wat foto's zodat jullie ook kunnen meedenken:
(Meneer is 1.82 hoog en heeft ene pittig dikke hals dus vanuit daar kan je wel zien hoe dun en lang ze zijn)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor een staartversiering/vlecht mag je ook tips geven, want meneer heeft dan wel weer een prachtige staart met veel kleurtjes!

Alvast bedank voor je advies :')

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Knotten of vlechten voor wedstrijd, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:24

Zou het zo doen als op foto 2, maar dan een stuk dichter bij de manenkam, echt nét eronder. Goed straktrekken, dan blijft dat prima zitten.

Versieringen mogen trouwens niet, alleen vlechten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:27

Rije schreef:
Zou het zo doen als op foto 2, maar dan een stuk dichter bij de manenkam, echt nét eronder. Goed straktrekken, dan blijft dat prima zitten.

Versieringen mogen trouwens niet, alleen vlechten.

Ik zie een soort matje in de staart of een soort van rondgedraaid ding in de staart niet als vlecht, dus vandaar versieringen. :)

En op de foto is ook een merrievlecht, jij bedoelt een hengstenvlecht.
Ik zat al te denken aan ene hengstenvlecht, maar dat is pittig lastig met die dunne manen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:29

Gewoon goed oefenen, lukte mij bij dunne Arabieren-manen prima. Ook met dunne manen kun je prima vlechten, in welke vorm ook :j

Edit: matjes enzo is leuk voor shetlanders, maar vind ik voor officiële wedstrijden not done. Gewoon recht-toe-recht-aan een staartvlecht in de staart. En voor manen kiezen tussen hengstenvlecht of knotten.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:29

Mijn oude verzorgpaard had ook zulke manen, kon gewoon geknot worden met elastiekjes.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:31

@Rije, snap ik, maar ik ben niet goed in vlechtenx)
Denk dat het opzich nog wel moet lukken!

@maya12333, worden ze dan niet ontzettend slap, 30 cm is toch te lang?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:33

Dus oefenen :j Of het iemand anders laten doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:33

Knotten, zo'n vlecht vind ik zo lelijk bij dit soort paarden.

Hengstenvlecht of welke naam (ik heb geen idee wat het verschil tussen hengst en merrievlecht is, ik heb nota bene een Fries om te vlechten, een vlecht is voor mij een vlecht) je er ook aan wilt geven zijn voor Friezen, PRE's, Haflingers, Tinkers etc. Daar past het veel beter bij.
Dunne manen zijn ook prima te knotten, je moet er alleen wel even een stukje af snijden in de lengte. En gewoon oefenen met naald en draad, is voldoende volume in te krijgen hoor.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:34

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:36

Janine1990 schreef:
Knotten, zo'n vlecht vind ik zo lelijk bij dit soort paarden.

Hengstenvlecht of welke naam (ik heb geen idee wat het verschil tussen hengst en merrievlecht is, ik heb nota bene een Fries om te vlechten, een vlecht is voor mij een vlecht) je er ook aan wilt geven zijn voor Friezen, PRE's, Haflingers, Tinkers etc. Daar past het veel beter bij.
Dunne manen zijn ook prima te knotten, je moet er alleen wel even een stukje af snijden in de lengte. En gewoon oefenen met naald en draad, is voldoende volume in te krijgen hoor.

Dat zijn manen dun zijn is dus ook echt geen enkel probleem met knotten, maar met vlechten, zoals ik heb vermeld ;) En zoals gezegd, er gaat niks van de lengte af, het is niet mijn paard en staat nota bene in een tweespan :)

Edit; overigens vroeg ik alleen of ik hem kon knotten of er toch een vlecht in moet, niet of het mooi is of niet, het liefst laat ik ze los.. :+
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 19-11-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:36

@Selina, dankjewel, ik zal hem kijken, als ik ga knotten worden het inderdaad roosjes, wat minder over de hals zodat ze wat dikker worden en minder slap.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:37

De manen wat nat maken met een spons vlecht stukken makkelijker. Ik vind bij een warmbloed knotjes toch echt het mooist. Staart vind ik persoonlijk het mooist om gewoon mooi uit te borstelen en gewoon los te laten, evt invlechten maar persoonlijk vind ik dat nooit zo'n toevoeging.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:38

Deze lengte kun je makkelijk knotten hoor!

Ik had een pony met zelfs nog langere manen en meer en daarbij kon ik hele mooie roosjes maken.

Zal eens zoeken naar foto's

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:39

fleur_yen schreef:
De manen wat nat maken met een spons vlecht stukken makkelijker. Ik vind bij een warmbloed knotjes toch echt het mooist. Staart vind ik persoonlijk het mooist om gewoon mooi uit te borstelen en gewoon los te laten, evt invlechten maar persoonlijk vind ik dat nooit zo'n toevoeging.

Ja ik gebruik altijd een spons :j
Ik vind dat inderdaad ook mooier (bij Raymond vooral weinig knotten en dan dik) maar ik vraag me af of die knotten wel goed blijven zitten... 30 cm is het dubbele van wat je normaal gebruikt ongeveer, haha!

@inowa: Dat zou leuk zijn, bedankt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:41

Lange dunne manen knotten vind ik makkelijker dan lange dikke manen, maar ik doe het wel, omdat ik knotten/roosjes nou eenmaal het mooist vind. Bij dikkere manen doe ik wel altijd roosjes, omdat touw beter blijft zitten, kan paardlief tenminste ook eens met zijn hoofd schudden zonder dat de elastiekjes me om mijn oren vliegen. :P
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 19-11-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:41

Knotten met naald en draad!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:43

Dreamybol schreef:
Lange dunne manen knotten vind ik makkelijker dan lange dikke manen, maar ik doe het wel, omdat ik knotten/roosjes nou eenmaal het mooist vind. Bij dikkere manen doe ik wel altijd roosjes, omdat touw beter blijft zitten, kan paardlief tenminste ook eens met zijn hoofd schudden zonder dat de elastiekjes me om mijn oren vliegen. :P

De dikte maakt me niet echt uit, maar de lengte wel :o
Maar ik denk dat ik voor roosjes ga, als dat niet lukt kan ik altijd nog gaan voor een vlecht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:43

AlwaysH schreef:
Dat zijn manen dun zijn is dus ook echt geen enkel probleem met knotten, maar met vlechten, zoals ik heb vermeld ;) En zoals gezegd, er gaat niks van de lengte af, het is niet mijn paard en staat nota bene in een tweespan :)

Edit; overigens vroeg ik alleen of ik hem kon knotten of er toch een vlecht in moet, niet of het mooi is of niet, het liefst laat ik ze los.. :+

Oooh joh...
Ik weet niet wat tweespan met manen te maken heeft... Menpaarden kan je ook prima knotten. Of ze tuigen of gewoon voor mennen gebruikt worden, dat maakt toch niets uit?

Als je de manen niet korter kan/mag/wil maken, dan moet je vooral veel oefenen om hiermee te kunnen knotten. Dun en lang is niet makkelijk. Dun en kort overigens ook niet.

Ik vlecht mijn Fries zo in:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56BA1248

Appeltje eitje met zijn manen.

Met relatief dunne manen knotten leverde mij dit resultaat op. Had wel een makkelijke lengte:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56EAE0FF

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:44

@Janine, het heeft er mee te maken dat het nogal stom staat als de één een sportcoupe heeft en de ander halflang, dat dus.
Ik zal even kijken:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:46

AlwaysH schreef:
@Janine, het heeft er mee te maken dat het nogal stom staat als de één een sportcoupe heeft en de ander halflang, dat dus.
Ik zal even kijken:)

Met knotten zie je het verschil toch niet? Maar ik snap dat je niet in de manen van andermans paard gaat lopen hakken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:47

Dan maak je van de ander ook een sportcoupe ;) staat ook meteen netter in het span ipv dit half lange.
Natuurlijk wel even vragen aan de eigenaar :+ maar misschien vind hij het ook wel mooier maar heeft hij er geen tijd/zin om ze te toiletteren :Y) daarvoor heb je verzorgmeiden

Maar ik zou gewoon knotten en geen ander soort vlecht dingen proberen. Sla je proevenboekje er maar op na wat gewenst wordt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:50

Nee maar zij worden niet geknot of gevlochten in het tweespan, gewoon lekker los. Wedstrijden doen ze niet meer, behalve ringsteken en ritjes in de buurt, maar voorheen zijn ze nog fanatiek geweest in wedstrijden.
Ik zal het wel even laten zien:

Afbeelding

Maar je hebt gelijk, als ze worden geknot zie je natuurlijk geen verschil!

@Evelijn, Ja ik ga maar knotten, idg proberen, en anders pluk ik iemand uit een stal en dwing ik diegene te knotten!
Ik denk overigens dat het die twee echt niet staat, zo'n sportcoupe, en het is niet nodig!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:51

inowa schreef:
Deze lengte kun je makkelijk knotten hoor!

Ik had een pony met zelfs nog langere manen en meer en daarbij kon ik hele mooie roosjes maken.

Zal eens zoeken naar foto's

Deze lengte dus (hele fijne dunne manen)

Afbeelding

Werden zulke roosjes.

Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:53

@inowa, bedankt, ziet er inderdaad mooi uit! Zoiets had ik in mijn hoofd ja :j
Ik denk trouwens dat de manen niet langer zijn als die van Ray, haha, volgens mij is het bijna hetzelfde.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:53

Heb je niet iemand die je op weg kan helpen? Ik ben nooit te beroerd om mensen te helpen, al denk ik dat anderen het vast netter kunnen, heb het mezelf geleerd met youtube filmpjes enzo. :)

Mooi, Inowa!!