Onze IJslandse spetter .... Sprettur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Onze IJslandse spetter .... Sprettur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:01

Oke ik zal meteen wat bekennen.... Hij is van mijn vriend ... jaja ik ben een van die gelukkige meiden met een onwijs leuke vriend die mijn passie voor IJslanders deelt :o
Maar..... in een gelukkige relatie deel je natuurlijk alles, dus ook je paard :+ }>

Vorige week zondag hebben we onze eerste fotomeeting gehad en wat ben ik trots <3
Sprettur was onwijs braaf en gedroeg zich als een volleerd model !
Als ik niet had gezegd dat het een hengst was had iedereen waarschijnlijk gewoon aangenomen dat het een ruin was. :')

Ik vond het lastig kiezen welke foto's ik hier zou plaatsen ze zijn allemaal zo leuk ...

Oke genoeg gekletst nog even een paspoort en dan de prachtige foto's van deze knappe man:
Naam: Sprettur Fra Fossi
Ras: IJslander
Geslacht: Hengst
Leeftijd: 6 jaar

Aankomend voorjaar gaan we hem laten keuren en dan staat hij vanaf volgend jaar ter dekking *hinthint* hihi :o

1. We beginnen even met 1 van mijn persoonlijke favorieten
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Hopelijk vinden jullie ze ook mooi (de kwaliteit van sommige foto's is niet zo best .. ligt niet aan de fotograaf, maar aan het verkleinen etc. )

Ik wil de fotografen heel erg bedanken voor deze mooie foto's !!!

Willen jullie helpen kiezen welke ik aan de muur in ons nieuwe huisje moet hangen ??? :D

VivianHesen
Fotograaf

Re: Onze IJslandse spetter .... Sprettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:03

Graag gedaan!
Sprettur is echt een spetter!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:04

Oeh wat een mooierd! Maar goed ik ben dan ook ijslanderliefhebber dus ik vind eigenlijk elke ijslander wel mooi :')

Mooie foto's zitten ertussen zeg!

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:17

Mooie foto's en mooi paard!

Ik vind foto 3 erg leuk met de blaadjes :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:21

Hij is mooi! Wat zijn zijn sterke punten? Karakter? Gangen?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:36

Mooi paard! Ik kon het niet laten hem even op te zoeken op WorldFengur :) En begon me toen wel ietsjes af te vragen waarom hij pas op z'n 7e wordt gekeurd, gezien zijn vorige eigenaren...

Ik hoop in ieder geval dat jullie heel veel plezier van hem zullen hebben, het lijkt me een leuk paard! :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:44

Thokkadisje schreef:
Mooi paard! Ik kon het niet laten hem even op te zoeken op WorldFengur :) En begon me toen wel ietsjes af te vragen waarom hij pas op z'n 7e wordt gekeurd, gezien zijn vorige eigenaren...

Ik hoop in ieder geval dat jullie heel veel plezier van hem zullen hebben, het lijkt me een leuk paard! :)

Hahaha had ik wel verwacht ... als je het antwoord wil dan zal ik je even een pb sturen wil niks over zijn vorige eigenaren online zetten dat snap je vast .. niet dat het heel erg is ofzo ;)

Dus als iemand anders het wil weten... ik wil het verhaaltje wel vertellen op pb
Laatst bijgewerkt door daisyjazz op 09-11-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:48

Thokkadisje schreef:

Hier ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar, viel mij inderdaad ook op toen ik ging googlen...

En hoe zijn zijn gangen verder? Vierganger of vijfganger?
Ik ben heel benieuwd ook naar een filmpje van hem in beweging :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:49

Wat een leuk paardje, en wat glimt hij prachtig! *-:)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 15:03

mysa schreef:
Hij is mooi! Wat zijn zijn sterke punten? Karakter? Gangen?

Whaaa nu ga je het krijgen hoor :+

We beginnen natuurlijk met het karakter:
Hij is echt zooooo lief ... mijn eis was dat hij braaf moest zijn en makkelijk in de omgang. Ben maar een klein meisje en kan geen onhandelbare woeste hengst hebben die zo over me heen dendert. Dus waren we op zoek naar een knuffelpaard voor mij die de sport A moet kunnen lopen voor vriendlief. En toen kwamen we bij hem terecht. Hij is heel erg beleeft: als ik stilsta staat hij stil en hij waagt het niet om opdringerig te worden of in jou persoonlijke ruimte te komen ondanks dat hij echt helemaal verzot is op aandacht, kriebelen borstelen en eigenlijk alles :+ Hij is bomproof ( in denk dat de fotografen dit kunnen beamen ... nergens van onder de indruk) Hij is wel nieuwsgierig en niet bang aan gelegd. Meneer staat aan de balk naast de merries, gaat op rit met de merries, staat in de trailer met een hengstige merrie ( oeps.. ) En vind dan ook werkelijk alles leuk en heeft een fijn meewerkend karakter met een enorme will to please.

Hier een foto met zijn hengstige merrie vriendin <3
Afbeelding

Kwa exterieur: Hij is over het algemeen heel correct gebouwd maar om er dieper op in te gaan...
Hij heeft echt onwijs goede hoeven en een uitstekende stand .. jaja meneer laat elke hoefsmid kwijlen :D Verder heeft hij een goed partij stevige lange benen eronder die hij ook nog eens leuk op kan tillen :o En tja die staart .... denk dat menig paardje jaloers is op die staart ... ik blijf knippen want hij groeit flink

Kwa gangen: Meneer kan lopen poeehhhh ... Het is een vijfganger met een hele gave tölt, veel ruimte, knieactie en ook nog de snelheid. Zijn stap is echt om de kwijlen ... 3 hoeven overstappen met gemak... Zijn draf zijn we mee bezig (jaa ik ben ook wel eerlijk dat hier nog veel verbeteringsmogelijkheden in zitten) niet dat zijn draf slecht is maar hij heeft een voorkeur voor tolt. En zijn galop is gaaf ! Hij schijnt lekker te zitten maar ik heb er nog niet op gezeten... voorlopig houd ik het bij tutten, foto's maken en over anderhalf jaar hopen dat er een paar veulens rondhobbelen die zijn geweldige karakter, bouw en gangen over hebben genomen <3

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:05

Jeeeetje smelt <3 wat een lekkerding! Foto 3 wouuww echt super tof met die blaadjes. Dat is absoluut mijn favoriet!!!

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:29

ik zag ze al voorbij komen op facebook :D , wat een gaaf paard is het <3

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 15:34

Hihi wat een leuke reacties allemaal ! :)
Welke zouden jullie aan de muur hangen ?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:35

daisyjazz schreef:
Hihi wat een leuke reacties allemaal ! :)
Welke zouden jullie aan de muur hangen ?

Foto 1 of 2 :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:54

Nummer 3...daar kun je zijn hele koele en brave karakter zien.Een unieke foto...de rest is eigenlijk allemaal standaard (niet beledigend bedoeld naar de fotografen,ze zijn wel mooi maar niet uniek).

Wanneer actie foto's?Of filmpjes? :o

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:57

Wat een onwijs gave ijslander!

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:01

Tinky12 schreef:
Nummer 3...daar kun je zijn hele koele en brave karakter zien.Een unieke foto...de rest is eigenlijk allemaal standaard (niet beledigend bedoeld naar de fotografen,ze zijn wel mooi maar niet uniek).

Wanneer actie foto's?Of filmpjes? :o

Hihi ik denk idd dat ik die in ieder geval op muur wil hebben ja :o

Hahaha hij is nu nog maar iets meer dan een maand van ons. We wilde hem even de tijd geven om te wennen. Mijn vriend heeft er nu 4 keer op gereden en wat doet hij het knap voor een 6 jarige die een tijd stil gestaan heeft.

Ik heb een filmpje van hem als +- 5 jarige net voordat hij geïmporteerd werd.
https://www.youtube.com/watch?v=Z9drvyVBlKs

Verder ben ik nog even aan het vechten met mijn camera .. ben een leek en krijg geen goeie scherpe foto's moet even met de instellingen ruziën, we werken eraan dus die volgen zeker snel :D

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:09

Jaya schreef:
Wat een onwijs gave ijslander!

Dankjewel !

Tinky12 wat heb jij een leuke ijsjes ! (hihi even op je profiel gespiekt) en die digitale tekeningen zijn echt onwijs mooi !!!!!! Jaloers hoor :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:53

Hij klinkt wel heel leuk ook. Ik fok zelf niet, maar ken wat mensen die dat wel doen, dus ik houd hem in mijn achterhoofd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:57

:o Dank je...ik moet hoognodig mijn profiel eens up-daten."Kudde"is inmiddels uitgebreid met Kjarni...ik weet niet hoeveel IJslanders je vriend heeft maar het blijft vast niet bij 1 O:) :D

Wat een fijne tölt heeft Sprettur <3

Connieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:01

Hij is ook niet geschoren, dat vind ik ook wel leuk....

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 17:15

Tinky12 schreef:
:o Dank je...ik moet hoognodig mijn profiel eens up-daten."Kudde"is inmiddels uitgebreid met Kjarni...ik weet niet hoeveel IJslanders je vriend heeft maar het blijft vast niet bij 1 O:) :D

Wat een fijne tölt heeft Sprettur <3

Mijn vriend heeft er 2 en ik 1 .... jaja ernstig he .. wordt ook al een kudde ondertussen :P

Ja hij heeft echt een hele fijne tölt en hij wordt alleen maar beter ! Erg leuk om te zien dat zo veel mensen hem ook zo leuk vinden. Het is gewoon echt een heel fijn paard !

mysa schreef:
Hij klinkt wel heel leuk ook. Ik fok zelf niet, maar ken wat mensen die dat wel doen, dus ik houd hem in mijn achterhoofd.

Ja hij is ook heel leuk :D hahaha dankjewel ! Ik zou iedereen willen uitnodigen om een te komen kijken en dan ook zo verlieft te worden alleen dan staan er straks 100 mensen aan de deur :P maar als iemand echt interesse heeft in een baby Sprettur zijn ze zeker van harte welkom !

Connieb schreef:
Hij is ook niet geschoren, dat vind ik ook wel leuk....

Nee is tot nu toe niet nodig... hij doet niet zo veel want we zijn rustig aan het oppakken en scheren doen wij niet voor de fun alleen in het belang van het paard. :j
Zo met een pluizig vachtje vind ik ze er altijd leuker uitzien

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:43

daisyjazz schreef:
Ja hij is ook heel leuk :D hahaha dankjewel ! Ik zou iedereen willen uitnodigen om een te komen kijken en dan ook zo verlieft te worden alleen dan staan er straks 100 mensen aan de deur :P maar als iemand echt interesse heeft in een baby Sprettur zijn ze zeker van harte welkom !

Blij dat ik alleen maar ruinen heb...geen verleiding zo :D

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:05

Hahahaha ik zou dan in de verleiding komen om er dan nog een merrie bij te kopen :o

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:09

Wat een knapperd! Had hem toen hij te koop stond wel eens voorbij zien komen en vond m erg leuk! Ben benieuwd hoe hij het op de keuring gaat doen :D ! Gaan jullie hem zelf voorbrengen, en in Nederland?

Ook fijn dat hij nu zo fijn is met merries, zie in WF dat hij geen nakomelingen heeft, ook nooit gedekt dan? Dan hoop ik dat als hij gaat dekken, hij net zo makkelijk blijft als nu, ken best veel verhalen van hengsten die pas op 'latere' leeftijd gingen dekken en daardoor een behoorlijk heftige (tijdelijke) karakterverandering doormaakten.