ik begin met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laro130502

ik begin met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:10

hallo , mijn pony is 4 en ik ben 14 en we beginnen op 18 november met springen maar we hebben allebei ( mijn pony en ik) geen springervaring , Hebben jullie tips voor het springen en of dit al een goed idee is ? /3 :(:)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:13

Is dit een goed idee: nee, in je ander topic heeft je pony problemen met galop, eerst dat oplossen en dan pas aan springen denken...

YvvvWedg

Re: ik begin met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:18

Idd, ik ben met maximuss eens! Werk eerst goed aan de basis en ga dan rustig aan springen! En zeker met een jonge pony, en omdat je zelf nog jong bent; neem alsjeblieft goede begeleiding en iemand die echt verstand heeft van springen als je hiermee begint, Om ongelukken te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:21

Springen begint altijd met balkjeswerk. Daar worden ze sterker van, dus dat zal je ook helpen met het galopprobleem wat je eerder al beschreef. Dus ik zeg: JA, lekker beginnen met springlesjes. Leuk voor de afwisseling, goed voor het sterker maken en de balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:23

Zolang jij jouw pony dressuurmatig nog niet goed kunt rijden is het niet verstandig om te gaan springen. Dressuur is de basis voor het springen, zorg eerst maar eens dat je die goed voor elkaar hebt. Niet teveel in één keer willen.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:24

Dressuur kan ik al redelijk goed hoor ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:25

Je kunt je pony niet in galop houden dus de basis is nog niet goed.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:25

Maar je heb nog problemen om je pony in galop te houden en een pony die helemaal geen conditie heeft? Lijkt me echt niet verstandig als je gaat springen!

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:27

zoals gezegd , mijn instructeur en ik werken eraan net als haar conditie en mijn steifmama wil een paar lessen vragen om te kijken of het lukt

ik heb soms problemen et galop maar ze is gewoon moeilijk maar mijn vriendin haar paard is nog moeilijker maar ik weet van haar dat hij super rustig is die instructeur en mij gaat helpen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-15 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:30

Je gaat er je pony op deze manier echt geen plezier mee doen. Hoe ga je reageren als hij/zij weigert omdat het te moeilijk? Er met geweld over jagen/ slaan? En weg is het vertrouwen en de goede band... Leer luisteren naar je pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:31

Als je geen adviezen aan wilt nemen en je gelooft dat je alles goed kunt en weet, waarom open je dan een topic?

Vlinder_O1O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:34

Leer eerst galopperen. Dan pas springen. Oke, misschien kan balkjes draven wel maar meer niet, wees vestandig.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:36

laro130502 schreef:
hallo , mijn pony is 4 en ik ben 14 en we beginnen op 18 november met springen maar we hebben allebei ( mijn pony en ik) geen springervaring , Hebben jullie tips voor het springen en of dit al een goed idee is ? /3 :(:)

Je hebt twee vragen, of mensen tips hebben en of dit al een goed idee is. Hier krijg je antwoord op maar je bent het er niet mee eens. De tip is om je pony eerst dressuurmatig en conditioneel beter voor elkaar te hebben en hiervoor goede instructie in te schakelen. En als antwoord op de tweede vraag, nee het is nu nog geen goed idee.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:41

ik heb goede instructeurs en wij hebben al veel geoefend op cavaletti en ik ben niet zo'n persoon dat mijn pony slaat als het niet lukt ga ik niet boos zijn , ik heb een zeer goeie band met mijn pony

wij zijn er mee bezig , ik luister zeer goed naar mijn pony maar we gaan een paar lessen proberen lukt het niet oke geef niks ik heb nog dressuur en wedstrijden , ik probeer dan een jaar later , ik bedoelde met tips hoe je het best kunt springen maar ik heb een instructeur die super goed kan springen dus die weet wat hij doet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-15 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:46

Dan zal jouw instructeur vast hetzelfde zeggen en eerst dressuurmatig aan de slag gaan met jullie. Geduld is het toverwoord!

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:50

mijn ene instructeru ( mij steifmama) zegt probeer het we zien wel en mijn andere die gaat eerst altijd 20 min met dressuur en dan begint hij zeker voor mij alles op te bouwen das een zeer goeie

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:57

Luister toch gewoon naar de goede raad van oudere die meer ervaring hebben dan jou.
Zelfs ik vind dat je de asis eerst onder controle moet hebben en daarbij hoort ook de galop enkele voltes linksom en rechtsom kunnen rijden. Uw pony is nog te zwak om aan springen te beginnen. Geen conditie, besef je hoeveel energie een sprong vraagt van een paard?

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:03

ik weet da maar ik werk eraan en ik zeg we gaan proberen , lukt het niet dan niet maar we gaan da toch opbouwen en ik luister naar de raad maar mijn steifmama weet er ook heel veel van hoor

galop in voltes lukt

mijn stiefmama heeft al 2 keer met mijn pony gesprongen over kleine balkjes en dat ging goed

Vlinder_O1O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:08

laro130502 schreef:
galop in voltes lukt

Nu nog rechtuit. ;)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:09

ja das waar maar ik ga beginnen zelf met haar te longeren en dat kan haar helpen , maar de vorige keer kwam ze altijd naar mij dus hopen dat het nu beter gaat

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:12

Kom op in je ander topic zeg je dat galop niet lukt omdat ze niet in galop blijft.
Stel springen uit tot je echt over alle gangen controle hebt.
Ik heb zelf een jong paard van nu 2j en 4 maanden. Maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan om ermee te gaan springen als 4-jarige als hij geen conditie heeft.
Hij wordt tevens pas ingereden als hij 3 jaar door is. Dan kan de conditie op 4 jarige leeftijd nog niet optimaal zijn als je rustig doet met beleren.

Je gaat je pony stuk maken op deze manier.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:15

ik maak mijn pony niet stuk , in voltes kan ze wel galopperen maar in grote lijnen is moeilijk , we leren dat haar en ik heb nog tijd om haar dat te leren

we doen rrustig met het opleren maar ik kan er niks aan doen dat ze al zo vroeg is opgeleerd maar sommige paarden en pony's leren snle en mijn pony leert ook snel , we zijn bezig met haar balans , aan de teugel lopen , binnen kijken en deels galop

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:22

Neem die tijd dan ook en doe het lekker stap voor stap. Achterhand sterker maken, conditie opbouwen en les nemen het komende half jaar. Ik snap niet zo goed waarom je vragen stelt als je niet open staat voor de antwoorden en alleen maar in de verdediging schiet. Mijn dochter moest ook geduld hebben met haar 4 jarige. Moesten allebei ook nog veel leren dus rustig aan alles opgebouwd. Het komt vanzelf, nu mogen ze zelfs al M springen en crossen. Het duurt alleen een paar jaar om zover te komen.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:23

Geef je pony de tijd zich te ontwikkelen. Zeker als je nu zegt dat ze al vroeg is beleerd, gun haar wat meer tijd. Je vraagt of het verstandig is, en op dit moment is denk 99,99% ermee eens dat dat niet zo is. Denk dat de bokkers dit niet zeggen om jou te plagen of te pesten, alleen om jou te helpen met je pony, want daar vraag je ook om tevens.
En zoals ik al eerder gezegd heb werk eerst lekker aan het conditie van je pony aan de longe en daarna met rijden. Dat springen komt vast wel goed en je pony is nog jong zat dus je hebt alle tijd van de wereld nog om dat samen met haar te doen.
Als ze wat meer op conditie is, kan je evt aan de longe ook een klein sprongetje laten maken. Zorg eerst dat gewoon de conditie van je pony goed is aangezien springen heel zwaar en intensief is.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:27

longeren ben ik mee bezig maar ik kan niet binnen een half jaar want dan is het zomerseizoen en mag ik niet ma ik ga kijken wat op 18 november mijn instructeur zegt en we zien wel , ik luister wel naar commentaar maar jullie schrijven alsof ik mijn ppny niet goed behandelt en daar kan ik niet tegen ,
maar aan conditie werken we

ik kan jiet stoppen met rijden door omstandigheden

ik ga gewoon 2 lessen proberen , lukt het niet oke dan proberen we volgend jaar maar ik werk toch het meest op dressuur want dat kunnen we allebei goed en op haar conditie en haar balans werken we oo op
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-15 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt