Mijn pony blijft niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laro130502

Mijn pony blijft niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:05

hey ,
mijn pony is 4 , en we zijn al lang bezig met galop en ze gaat makkelijk in galop maar kan maar 1 ronde in galop blijven en valt dan stil |( , mijn stiefmama zei ook dat ze moeilijk is om in galop te blijven.
Weet er iemandt tips , ik rij al met sporen en zweep haat ze en ik ook /3

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:07

Sporen en zweep aan de kant en een instructeur zoeken die je je pony kan helpen sterker maken en zijn/ haar balans kan helpen vinden.

melissapupa

Re: Mijn pony blijft niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:11

Enig idee waar sporen voor zijn?
Jammer dat er vaak maar naar sporen gegrepen wordt :(

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:13

ik heb al een zeer goeie instructeur ( mijn stiefmama ) maar zij kan niet altijd door ziekte en ik rij in een ponyclub maar op 14 november begint dressuurles weer en op 18 november doe ik voor het eerst springles

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:14

Als zij jou die zweep en sporen laat gebruiken is ze dus geen goede instructeur.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:16

Doet ze dit ook aan de longe? En probeer het daar eerst eens haar goed door te laten galopperen. Misschien heeft ze ook niet zo'n goed conditite, omdat ze nog jong is? Rustig opbouwen. En idd ik zou zeggen sporen af. Zweepje erbij kan geen kwaad (niet je pony slaan of overbodig zweep gebruik natuurlijk), maar hangt er vanaf of ze het echt doet omdat ze het moeilijk vind of omdat ze geen conditie heeft.
Mijn tip is echt lekker aan de longe veel laten galopperen. Dan kan jij je pony niet in de weg zitten en kan ze uit zichzelf galopperen, zodat ze ook sterker kan worden. Dit kan je dan als het goed gaat, ook onder het zadel gaan oefenen.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:20

ik longeer haar niet maar mijn stiefmama want ik kan dat nog niet en ja ze heeft bgeen uithoudingsvermogen , ze haat een zweep en sporen dat werkt beter bij dressuur , oke maar ik ga het proberen met longe en weet jij ook tips voor te longeren ,maar zonder sporen kan ik niet wegens mijn dressuur maar ik rij niet altijd met sporen ;-)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:21

Waarom zou je je dressuur niet zonder sporen kunnen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:21

Een pony van 4 is als het goed is nog niet zo lang intensief getraind. Die moet conditie en spierkracht opbouwen. Dat betekent dat je haar de kans moet geven om te verbeteren en niet moet verwachten dat ze morgen alles kan.

Begin met 1 volte netjes galopperen en neem haar dan zelf weer terug. Beloon het feit dat ze dat netjes heeft gedaan. En dat doe je verspreid in de les een paar keer. Hou dat twee weken vol en maak er dan 1,5 voor van op dezelfde manier. Op die manier rustig opbouwen.

Kalm aan, ze is pas 4 en moet nog heel lang mee.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:23

Vraag aan je stiefmoeder om jou te leren longeren zodat je dat zelf kunt doen.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:23

Sporen af. Ik rij m'n pony ook vaak zonder sporen om gewoon te zorgen dat ze goed reageren op mijn beenhulp en dat m'n spoor alleen is om die hulp te verfijnen.
Begin met longeren eerst gewoon alleen met halster en een lijntje. Probeer veel te schakelen en zorg dat je pony goed reageert op je hulp en dat je duidelijk en consequent bent. Is ze braaf? Beloon haar met je stem en zegt dat ze het goed doet. Reageert ze niet? Herhaal de hulp duidelijk, totdat ze wel reageert. En dit rustig opbouwen, zodat ze ook conditie krijgt.
Het is natuurlijk logisch als je pony geen uithoudingsvermogen heeft, dat ze dan moeite heeft om te galopperen en dat ze na 1 rondje al stil valt.
Probeer dan eerst alleen te longeren om haar conditite op te bouwen en ga dan pas weer rijden. Ik weet zeker als je dat doet en je ook je sporen af laat na het opbouwen van de conditie dat je pony het dan echt wel beter gaat doen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:29

Inderdaad probeer je paard te verfijnen op het been. Ik doe enkel de sporen even om als hij niet op been reageert maar zodat ik ook niet als een malloot hoef te blijven drijven/schoppen, zodra hij reactie geeft gaan ze gelijk weer af.
Je pony moet sterker worden in de achterhand, hier haalt hij de kracht vandaan om de galop vol te kunnen houden.
Mijn pony van bijna 5,5 mist ook nog regelmatig die kracht (oke ik rij in een zware bak dat speelt ook mee, maar zeker op de volte vind hij het toch echt moeilijk).

Probeer je oplossing niet te zoeken in hulpmiddelen zoals sporen en zweep, dit zijn hulpmiddelen voor het verkleinen en bijstaan van jou hulp. Niet als je pony geen kracht heeft hem er door heen te dwingen.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:32

Die sporen gebruik ik niet speciaal om te galopperen en ze is voor net haar 3 jaar opgeleid geweest ( niet door ons )

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:34

mijn steifmama heeft niet altijd zin door haar ziekte ( is niet haar schuld dus geen commentaar )

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:35

Wat is dan de reden dat je de sporen gebruikt? in je OP vind ik het overkomen alsof je ze gebruikt omdat je pony niet lang genoeg in galop blijft.

ik rij ook dressuur met mijn pony, maar voordat je in de hogere klasses komt (en zelfs dan nog niet vind ik) heb je sporen niet nodig om mee te rijden bij een goed afgericht paard :)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:37

verschillende redenen maar zeker niet speciaal voor galop ,

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:39

maar ik rij zeer voorzichtig met sporen en gebruik ze alleen als het nodig is en ik weet wanneer mijn pony het niet leuk vind want zij toont da

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:39

een 4 jarige heeft vaak het balans nog niet om al zo veel te kunnen.

zoals Rindin zegt rustig aan en kalm opbouwen.
en die sporen eerst nog maar eens weg laten.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 09:43

Sporen en zweep weglaten. Het klinkt alsof ze nog niet genoeg kracht heeft om een lange stukken te galopperen in de bak. Hij moet eerst sterker worden in de achterhand en daarbij zullen sporen en zwepen niet helpen.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:44

ok bedankt voor de tips , ik zal voor galop sporen uitdoen en voor de rest aanlaten ;-)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 09:48

maar volgende week zaterdag begint de les en dat is les met oefeningen voor de balans net als wij al doen dus dat gaat goed voor haaar zijn en dan zal ik eens bespreken welke oefeningen ik nog kan doen maar ik zal voor galop mijn sporen uitoden dat ze leert zonder sporen te galloperen

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:26

Gewoon lekker helemaal je sporen afdoen met rijden! Je wilt tevens dat ze goed reageert op je hulp in alle gangen. En het lijkt een beetje alsof je alles voor elkaar wil hebben, omdat je dressuurles en springles gaat krijgen? Maar neem lekker de tijd en bouw eerst een goed conditie op, dan gaat je pony zeker in galop blijven, mits je de goede hulp geeft ;)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:33

ik ben bezig met haar conditie ;-) maar ik zal terug proberen zonder sporen , maar tijdens dressuurles in de club zal ik ze soms weer aan doen , ik wil niet alles voor elkaar hebben hoor . ;-)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:33

ik denk niet dat het aan mijn hulpen ligt maar aan haar conditie maar ik ga zeker verder doen met haar conditie te verbetereb

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:37

wat voor pony is het en hoe lang is die al onder het zadel?