Eerst paard, of eerst stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Eerst paard, of eerst stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:04

Voor mij is het nog niet aan de orde, een eigen paard. Voorlopig ben ik nog op zoek naar een leuk verzorgpaardje. Maar ik hoop toch dat er met een jaar of twee een eigen paardje kan komen.
Ik ben nu al stiekem rond aan het kijken wat voor stallingsmogelijkheden er zijn in de buurt en wat dat moet kosten. Ook ben ik af en toe aan het "windowshoppen" :o op marktplaats om eens te kijken wat ik leuk zou vinden en wat voor prijskaartje daaraan hangt. Er gaat nu nog niks van komen natuurlijk, maar ik vind het wel handig om ver van te voren dat soort informatie te hebben zodat ik dat in de toekomst niet alsnog op hoef te zoeken. :Y)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de bokkers dit met hun (eerste) paard(en) hebben gedaan. Hebben jullie eerst een plekje bij een stalling bemachtigd en zijn jullie toen gaan kijken naar een paard? Of hebben jullie eerst het paard gekocht en toen de stalling geregeld?

Brand los! :D

vuurneon

Re: Eerst paard, of eerst stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:09

Ik heb eerst stalling geregeld en toen paard, maar wel nadat paard al wel een concreet plan was die op zeer kort termijn werd uitgevoerd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:14

Tegelijkertijd? :')

Sommige mensen zoeken máánden naar een paard. Dan is het niet zo handig om die stal al te hebben. Mijn paarden waren de 1e en de 2e waar ik ging kijken dus dan is dat niet aan de orde, maar dan nog. Van stal kun je altijd wisselen, als het paard wat je op het oog hebt voor je neus langs verkocht wordt is dat minder leuk.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:14

Citaat:
Ik heb eerst stalling geregeld en toen paard, maar wel nadat paard al wel een concreet plan was die op zeer kort termijn werd uitgevoerd.

Heb je toen moeten betalen voor de stalling terwijl er nog geen paard in stond, of was de termijn zo kort dat ze er vrijwel direct in kon?

Een van de dingen die ik me namelijk af vraag als je eerst stalling regelt is of je dan een paar maanden stalgeld aan het betalen bent ( stel het duurt lang voordat je een paard vindt) terwijl er niks in de stal staat. Of doet men daar niet zo moeilijk over en betaal je pas als je er een paard hebt staan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:15

Eerst stalling besproken, daar afgesproken dat ik een maand van tevoren aan zou geven dat het paard kwam en toen een paardje gaan zoeken :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:16

Ik hoefde niet te betalen, als ik binnen 1 tot 2 maand een paard had geregeld was het prima haha

Vividblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:18

Ik zou persoonlijk eerst een paard zoeken, en pas wanneer je een paard gevonden hebt gaan kijken voor een stalling. Voor hetzelfde geld ben je maanden op zoek naar een passend paard, beetje stom om dan stalgeld te moeten betalen. Maar je kan natuurlijk al wel wat stallen gaan bekijken en je een beetje oriënteren op voorhand.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:20

Ik kreeg van mijn opa ineens poown, had het totaal niet aan zien komen. Gezien ik geld- en tijdloos was die periode door drukte met school en mijn opa gelukkig een stal en land had, heeft hij eerst anderhalf jaar bij hem gestaan, waar ook een hele leuke meid hem reed. Toen zij overging op paarden is poown hierheen gekomen, was gelukkig wel plaats vrij op de stal waar ik reed.

Als ik het ooit over zou doen, zou ik eerst een stal regelen. Er zijn zoveel slechte stallen en zeker hier in de buurt is een beetje een leuke stal voor een paard erg schaars.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:42

Bij mijn vorige paard had ik de stalling eerst geregeld en daarna het paard. Bij mijn veulen ben ik eerst bij hem gaan kijken en heb ik de dag erna de opfok geregeld en de knoop doorgehakt van de koop bij de fokker

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:49

Het hangt een beetje van je regio en wensen af. Ik zou wel vast rondkijken voor stallen. Dan weet je sowieso welke je aanspreken en binnen budget vallen. En vragen of er plek vrij is kan ook geen kwaad. Sommige regio's zitten alle fijne stallen erg vol en dat kan lastig zijn als je ineens heel snel toch een paard hebt.
Je kan als je je zoektocht naar een paard begint gewoon zeggen dat je op zoek bent. De meeste stallen zullen niet moeilijk doen dat het een paar weekjes kan duren, dat snappen ze ook wel. Lijkt mij lastiger als je ineens met een paard staat zonder stal.
Vriendin van me was gaan kijken, was precies wat we voor haar zochten. mocht m voor een x bedrag hebben als we m de dag daarna op zouden halen. Dan kan t ineens snel gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:52

Mijn eerste paard kwam thuis te staan, en dus was de stalling al geregeld. Ik zou als een eerste paard op een pensionstal zou komen te staan eerst in de buurt informeren naar of er wachtlijsten zijn. Zo ja, dan jezelf er vast op zetten. Zo nee, zo nu en dan een keer bellen of er nog steeds plek is.

Verder ook zorgen dat er een plan b,c,d is, zodat als een bepaalde stalling niet mogelijk is, je weet waarheen je kunt uitwijken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:54

Azmay schreef:
Eerst stalling besproken, daar afgesproken dat ik een maand van tevoren aan zou geven dat het paard kwam en toen een paardje gaan zoeken :j

Dit lijkt mij een mooie oplossing indien je het paard op pension wilt zetten.

Succes met je zoektocht naar een verzorgpaard!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:55

Bij mij was het makkelijk. Paard gekocht en hij kon op de stalling waar hij stond blijven staan (was heel dicht bij mij in de buurt).
Moest ik die mogelijkheid niet gehad hebben zou ik eerst wel rondgekeken hebben welke stalling ik wou en hier informeren en daarna het paard beginnen zoeken...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:56

Eerst stalling :D
Ik moest nooit iets betalen, gewoon zeggen wanneer ik kwam :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:59

Ik heb mijn verzorgpaard gekocht en die op de stal waar mijn zus haar paarden had (en waar ik dus al dagelijks kwam) erbij gezet.
Ik zou inderdaad wel eerst in de buurt vragen wat er is en wat het daar kost. Als ze eindeloze wachtrijen hebben, of hele hoge tarieven kan je dat meenemen in je beslissing. Je kan een paard altijd wel ergens kwijt, maar het is fijner om dat van te voren geregeld te hebben denk ik.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:01

De eerste keer had ik eerst de stal toen t paard, de 2e keer had ik een paard (hengst) en heb ik 3 weken gezocht naar een plekje voor hem. (Gelukkig kon dat omdat ik hem ook pas na 3 weken op zou halen). Uiteindelijk voor de makkelijkste optie gekozen: de stal van iemand die ik goed ken, niet om de hoek maar wel een hele goeie stal met top verzorging.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:37

Ik had de mogelijkheid om een paard te kopen, de eigenaar wilde hem voor mij "vasthouden" tot ik een stalling had. Mocht natuurlijk geen maanden duren, maar eigenaar was een bekende van mij en zij was helemaal blij dat ik overwoog om hem te nemen. En inderdaad je kunt altijd nog van stalling wisselen, niet te vaak want is ook niet fijn voor je paard. Ik moest na 3 maanden ofzo met spoed op zoek naar een andere stalling, omdat het niet goed ging in de kudde. Daar zou ik wel rekening mee houden. (6 maanden later moest ik weer de keuze maken om hem te verplaatsen of op de plek te houden want het land waar hij opstond werd verhuurd aan iemand anders per 1 november en dat ging wat meer kosten, ik heb uiteindelijk ervoor gekozen hem te laten staan omdat hij al te vaak was verplaatst en ik wilde hem dat niet nog een keer aan doen + ik dacht dat dit wel een goede verandering zou zijn voor de locatie)

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:44

ik heb van kleinsaf op dezelfde stal gereden en toen ik een eigen paard ging kopen heb ik dit eerst besproken met de staleigenaar(tegelijk mijn instructeur), hij heeft me ook geholpen met een paard zoeken:)

ik hoor rond me dat de meeste mensen ook eerst stalling regelen, een vriendin van me heeft eerst een paard uitgezocht en toen ze zeker was heeft ze de eigenaren gevraagd deze vast te zetten voor een bepaalde voorbetaling tot ze een stal had geregeld(ze had natuurlijk ook wel een stalling op het oog al en daar al laten vallen dat ze waarschijnlijk haar paard er kwam stallen als de verkoop rond was)
je kan altijd vragen aan de eigenaar of aan de stalhouder om zo'n regeling te treffen:)

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:44

Ik zou eerst de stalling gaan zoeken en daarna pas het paard

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:56

Toevallig hebben we dat nu aan de hand bij ons op stal (ook in Groningen, maar jij bent het niet geloof ik :P).
Wij hebben afgesproken dat ze de helft van de pure stal-prijs betaald (dus geen hooi/vlas) totdat het paard er is. Hangt er denk ik ook wel vanaf hoeveel stallingsmogelijkheden er in de buurt zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:58

Je moet wel weten waar je hem gaat laten, dus zogauw je vaste plannen hebt dat aangeven op een stal waar je wilt staan. Ik heb nooit reserveringsgeld hoeven te betalen. Mijn stalhouder hielp ook zelf mee op mijn zoektocht naar het juiste paard. :) /3

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:11

Ik deed het tegelijk... ik was op zoek naar een paard en was ook op zoek naar stalling. Ik wist wat voor paard ik wou, en wist ook wat voor stalling ik wou. Voor de stalling heb ik een advertentie geplaatst op MP. En daar is de perfecte stalling uitgekomen! De stalling had ik gevonden en binnen een week stond mijn nieuwe paard daar :D

Maar meestal heb je wel een beetje speling, als je een paard hebt gekocht maar nog geen stalling hebt gevonden, dan geeft de verkoper vaak ook wel wat ruimte om je die te laten regelen.

En andersom net zo, als je al een stal gevonden hebt, dan geven ze je vaak ook wat ruimte om een paard te vinden. Alhoewel het beide uiteraard niet te lang moet duren, maar dat spreekt voor zich!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 18:17

Sting schreef:
Toevallig hebben we dat nu aan de hand bij ons op stal (ook in Groningen, maar jij bent het niet geloof ik :P).
Wij hebben afgesproken dat ze de helft van de pure stal-prijs betaald (dus geen hooi/vlas) totdat het paard er is. Hangt er denk ik ook wel vanaf hoeveel stallingsmogelijkheden er in de buurt zijn.

haha nee dat ben ik niet :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:20

Het is denk ik wel goed om vast een beetje om je heen te kijken om zelf een idee te hebben wat je wil van een stal. Uiteraard kun je nog niets vast leggen maar het helpt je wel om een beeld te vormen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:23

Eerst orienteren op een stal, als je iets hebt gevonden wat geschikt lijkt kijken of daar mogelijkheden zijn tot vrijhouden van de stal. Hier kostte dat 100 per maand. Dus echt gaan zoeken naar een paard als je concrete plannen hebt