Caramel 2 maanden zadelmak en geslaagd voor de IBOP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Caramel 2 maanden zadelmak en geslaagd voor de IBOP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 12:17

Op 17 oktober 2015 is onze New Forest merrie Arendsnest's Caramella (Make My World x Carlo x Heihof's Primeur) geslaagd voor de verrichtingsproef voor merries (IBOP). Een hele prestatie vind ik, want ze was tijdens de verrichting nog maar net 2 maanden zadelmak :o

Op 9 augustus 2015 had ze voor het eerst van d'r leven een ruiter op haar rug. Daarvoor was ze al wel heel goed getraind door middel van longeren aan de dubbele lijnen. Het was nu dan ook letterlijk opstappen en wegrijden. We hebben 1 rondje aan de longeerlijn gereden, daarna meteen los (stap, draf en galop). Caramel pakte het werk zo goed op dat we besloten om door te zetten en dit jaar de verrichtingsproef te rijden. Volgend jaar wordt ze weer gedekt en ik zie het niet zitten om met een merrie een verrichtingsproef te rijden die dan op dat moment al ruim 5 maanden drachtig is.

Een vriendin heeft haar dressuurmatig getraind en ik heb het springen voor mijn rekening genomen. In aanloop naar de verrichting hebben we meegedaan aan een oefenspringwedstrijd. Dit deed ze erg goed, oh wat was ik trots op haar :o
[SPR-ITP] Knappe Caramel voor het eerst (trainings)springwedstrijd!

Op 15 oktober 2015 zijn we afgereisd naar het KNHS centrum in Ermelo. Zo konden we daar nog even de cross oefenen. De dag van aankomst hebben we haar even gelongeerd en nog even vrij laten springen, het lijntje stond al klaar dus dat was een mooie oefening.

Op vrijdagochtend hebben we de cross geoefend. Eerst vond ze het wat spannend (ik trouwens ook) maar later had ze echt de smaak te pakken. Ze genoot zichtbaar en deed dan ook erg haar best. In de late middag hebben we haar nog even wat losgereden, lekker de spiertjes losgewerkt zodat ze de volgende dag optimaal kon presteren tijdens haar verrichting.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de dag van de verrichting:
De verrichting bestaat uit verschillende onderdelen: vrijspringen, basisgangen, springen onder de man en een vlakkebaantraject met natuurlijke hindernissen.

's morgens om 09:00 uur begonnen ze met het vrijspringen. Caramel had nr. 10. Persoonlijk vond ik dat ze de pony's heel erg opjaagde, daardoor waren de pony's erg onrustig. Dat is echt een aandachtspuntje binnen het stamboek, bij de hengsten is het ook altijd wat met het vrijspringen.
Om 11:30 uur moest Caramel de baan in voor de basisgangen en het springen onder het zadel. Vriendin van mij heeft het dressuurgedeelte gereden, daarna ff gewisseld zodat ik het springen kon doen.
We hadden in het parcours 1 weigering maar verder sprong ze fantastisch. Bij de basisgangen liet ze een mooie constante verrichting zien. Mooi stil in de aanleuning. Persoonlijk vond ik haar het beste lopen van allemaal maar goed ik ben dan ook enorm fan van deze pony :D Na afloop kregen we veel complimenten vanaf de tribune +:)+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna om 14:15 uur de cross. Door het slechte weer, hadden ze de cross verplaatst naar de grote agterberg-arena. Caramel sprong wederom fantastisch. Ik kan niet beschrijven hoe trots ik ben op die pony en op de prestatie van ons drieën!

Afbeelding

Toen de uitslag, geslaagd met een B-premie met 72 punten. En dit was zeker niet overgewaardeerd, maar dat mocht bij mij de pret niet drukken. Van verschillende mensen (en ook zeker niet de minste binnen het stamboek) kreeg ik te horen dat ze veel hoger had moeten scoren. Ze was, volgens hun, de beste springer van de dag!

Ik ben zo trots op haar ..... slechts 2 maanden zadelmak en dan al zo presteren en slagen voor de verrichtingsproef *\o/* <3 *\o/* <3 *\o/*

Capriootje

Re: Caramel 2 maanden zadelmak en geslaagd voor de IBOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:26

Gefeliciteerd! Super prestatie en wauw wat een gave pony <3 Daar gaan we vast nog veel van horen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:28

Wat een prachtige pony!! Rijden ziet er ook heel vriendelijk en symphatiek uit +:)+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:30

Wauw, wat een mooi dier!!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:32

wees maar blij, met 2 maanden onder het zadel en dan al zo zwaar moeten werken...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:32

Leuk dat het goed is gegaan!

Wel vind ik het een hoop werk voor zo'n jong dier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:34

Och och.. volgensmij is deze pony van 2009 dus nu 6 jaar! Dan lopen er al veel jonge paarden Z2. Dus dat deze pony met 2 maanden ohz een verrichtingsproefs loopt is niks raars aan.

Ziet er super uit ts!

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:35

Wat een ontzettend leuk dier om te zien en fijn dat het zo goed gaat!
Wel adviseer ik je om het rustig aan te doen.. Pas 2 maanden onder het zadel en nu al hard aan het werk. Wees zuinig op zo'n leuk dier.

Rohol

Jeetje, wat knap. En wat een leuk dier, veel body en een mooie kleur!

speurneusc

wat dacht je van opbouw spieren en dragen ruiter? zeker met het vele springen en crossen

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:36

jong dier? ik zie nergens een leeftijd... in het profiel staat dat ze uit 2009 komt... niet zon jong dier dus. Daarbij is ze getraind aan de dubbele longe... het is ook nooit goed 8)7

Wat een talentje! zuinig op zijn en lekker van genieten!

gefeliciteerd!!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:38

De pony is volgens mij 6, perfecte leeftijd om in te rijden en het ziet er niet uit alsof ze het zwaar heeft! :P Knappe pony TS!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:39

Caramel is inderdaad van 2009, dus 6 jaar. Als 3-jarige is ze keuringsklaar gemaakt en na de keuringen de wei op gegaan. Als 4-jarige gedekt en op de wei gelopen. Op 5-jarige leeftijd had ze haar eerste veulentje en heeft ze lekker moeder mogen zijn.

Afgelopen voorjaar, april/mei, ben ik haar weer gaan trainen. Eerst los aan de longeerlijn, later met de dubbele lijnen. Ze was dus voor het daadwerkelijke zadelmak maken al zo'n 4 maanden in training. Ze had al een goede conditie en zat al goed in de bespiering. We hebben haar voor de IBOP ongeveer 3 à 4 per week gereden. De eerste 4 weken enkel maar dressuurmatig en daarna 1x per week wat laten springen. En dan hebben we het over simpele sprongetjes.

Na de IBOP heeft ze ruim een week vrij gekregen en heeft ze lekker op de wei gelopen. Nu gaan we het rijden weer wat meer oppakken en zal ze weer ongeveer 3 à 4 x per week gereden worden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:47

Wat een super stoere pony!! Echt een leukerd, ruitertje rijd haar ook erg netjes.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:50

Ruitertje is al ruim boven de 18 :D maar ik zal het doorgeven :')
Ze gaat haar vanaf januari 2016 starten in de dressuur tussen paarden

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:47

RIJ-ITP -> SPR-ITP

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:41

Leuk om een heel verslag te leen zo! Wat een knappe pony is het toch. Mooi kleurtje, leuk koppie, veel inzet, wat wil je nog meer?! Ik vindt het jasje en de laarzen van je 'ruitertje' heel mooi staan bij Caramella *D .
Heb je al een hengst in gedachten voor haar?

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:44

Top prestatie en wat een gave pony! Ik ben fan <3

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:37

Ziet er goed uit!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:49

Sodeju wat een knapperd! Gefeliciteerd!

En een 6-jarige gaat echt niet stuk als ze eens twee dagen goed aan de bak moet. Het ziet er heel netjes uit

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:55

Wat een ontzettend leuke pony! En gaaf ook, dat je eerst bent begonnen met veel longeren en dubbele lijnen, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen +:)+

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:07

Wat een ontzettend gave pony! Gefeliciteerd met het behalen van de IBOP :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:20

@supertammy: ze wordt straks gedekt door Sulaatik's Vesins

Afbeelding
Een jonge hengst die dit jaar geslaagd is voor zijn verrichting.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:10

SaskiaKa schreef:
Sodeju wat een knapperd! Gefeliciteerd!

En een 6-jarige gaat echt niet stuk als ze eens twee dagen goed aan de bak moet. Het ziet er heel netjes uit

je vergeet de voorafgaande training ff in 2 maanden om even goed aan de bak te moeten deze 2 dagen, dat gaat niet vanzelf zo goed...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:21

FF voor de duidelijkheid: voor het zadelmak maken was ze al ruim 4 maanden in training. Ze was tijdens de IBOP 2 maanden onder het zadel. Dus in totaal is er een half jaar aan training aan voorafgegaan!