Hoe staat het met de paardenliefde op Bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Hoe staat het met de paardenliefde op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:58

Met regelmaat vraag ik mij bij het lezen van verschillende topics af hoe het staat met de liefde voor paarden op Bokt.

Welzijnsbevorderende voorstellen van bijvoorbeeld de dierenbescherming of partij voor de dieren worden steevast door een groep mensen naar de prullenbak verwezen: een droge plaats in de paddock, minimale afmetingen van een box, minimaal aantal uren naar buiten, afschaffen van paardenmarkten enzovoorts.

Ook lees ik met regelmaat topics waar men met gemak adviseert om een paard naar de slager te brengen: een klein gebrek, te oud of het paard past niet meer in je leven? Onder het motto 'paard heeft er geen weet van': naar de slager of de markt ermee. Keuzes worden vaak gemaakt op basis van financiele argumenten, het welzijn van het desbetreffende paard is hieraan ondergeschikt.

Misschien ben ik een weekdier, maar ik verbaas mij regelmatig over het gebrek aan gevoel. Wat vind Bokt?

fleurtjeuh

Re: Hoe staat het met de paardenliefde op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:04

Tja zo zijn er altijd 2 kanten.
Ik vind ook wel eens dat er te veel 'gevoel' is voor een dier.
Laatst iets gelezen waarbij ik me serieus afvroeg, waarom laat je dat beest niet inslapen??????
Mensen willen kosten wat het kost hun beestje in leven houden, om te laten zien hoe veel ze er wel niet van houden. Of dat nou zo paard vriendelijk is..

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:08

Eens met fleurtjeuh. Het is en blijft een dier en soms moet je gewoon nuchter tegen een situatie aankijken, hoe moeilijk het ook is want je bent toch gehecht aan je paard. En bovendien kan je niet in ieders portemonnee kijken. Sommige mensen kunnen zich continue opstapelende dierenartskosten niet veroorloven.
2 kanten dus inderdaad.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 21:11

Dat bedoel ik niet, als er vanwege gezondheidsproblemen sprake is van blijvend leed, zal je als eigenaar je verantwoordelijkheid voor dat paard moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:14

Ik zie een hoop paarden in de handel, of waarmee geleurd wordt voor een 'weidemaatjecarriere' die ik echt in het belang van het paard veel liever naar de slager zou zien gaan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:15

Ik snap je punt niet helemaal...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:19

Eerlijk: het is veel te gemakkelijk en te goedkoop om een paard te kopen... Dit veroorzaakt imo veel paardenleed.
Mijn paarden gaan voor alles maar ik ben dan ook iemand die zich heel erg hecht aan dieren (komt voort uit moeilijke jeugd) maar hier wil dit niet zeggen dat ik mijn paarden (op het eind)laat lijden en geen beslissingen kan nemen: ik heb een DA die ik 200% vertrouw en die zegt wanneer het niet meer verantwoord is.

Ik merk dat de juiste combinatie liefde met kennis meestal moeilijk te vinden is: penny's die overlopen van "paardenliefde" maar hun pony/ paard de duvel aandoen omdat ze niks kennen van het trainen van een paard. Of het omgekeerde volwassenen met kennis die wel wat meer gevoel/ paardenliefde kunnen gebruiken ipv enkel te focussen op het gebruik...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:28

Kan je mij uitleggen wat er zo fout is aan je paard naar de slager brengen om de redenen die je noemt? Het dier heeft het idd niet door, is gewoon poef weg. Het is ons eigen gevoel wat daar vervelend over doet. Ik zie niet in hoe hierbij het welzijn van het dier aangetast wordt eigenlijk. Ik ben daar dus ook vrij nuchter in. Als ik nu ineens in financiele problemen zou komen, moeten de paarden ook weg. Dan gaan ze toch echt naar de slager. De ene is al bejaard en kapot dus dat is logisch. De ander wil ik gewoon absoluut niet in de handel hebben, hij is te onbetrouwbaar. Dan is het risico mij te groot dat hij slecht terecht komt. Dus juist vanwege zijn welzijn zou ik hem naar de slager brengen....

Het enige waar ik me wel eens aan kan storen, zijn de welzijnsbevorderende maatregelen waar mensen tegenin gaan omdat het ze praktisch slecht uitkomt. Zoals verplicht sociaal contact of x uren vrije beweging. Imo hoort dit bij de basisbehoeftes van een paard en kan je dat niet bieden, dan moet je geen paard houden. Zo hard ben ik voor mezelf ook trouwens, ik neem alleen dieren als ik ze kan geven wat ze nodig hebben.
Maar ook daarbij zie ik wel eens dingen voorbij komen die imo overdreven zijn of gewoon niet voldoende onderbouwd. Zo ben ik niet per definitie tegen paardenmarkten. Gaat te ver om hier inhoudelijk op in te gaan, maar er zijn gewoon bij de meeste van zulke zaken veeeeeeeeel nuances en mensen kijken er gewoon met andere ogen naar. Dat is geen gebrek aan gevoel, maar een ander referentiekader.

Ik ben ook zo iemand die al snel negatief reageert op een voorstel van de pvdd, of wakker dier of andere activisten... Ik ben helemaal pro welzijn, maar wel realistisch en met goede argumenten. En imo ontbreekt het daar nogal eens aan en is het meer een 'sielugh' verhaaltje en noem mij dan maar gevoelloos, ik ga daar nooit in mee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:53

Ik ben het helemaal eens. Ik vraag me soms af of mensen niet meer van de paardensport houden, dan van de paarden zelf.

Als paardenliefhebber juig ik strengere regelgeving op het gebied van welzijn, huisvesting, rijmethodes en wedstrijden alleen maar toe. Ben echt altijd verbaasd over de weerstand in dat soort topics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:58

Ik ben zo iemand die dit jaar een massa geld aan haar paard heeft uitgegeven. Waarom? Omdat alle dierenartsen het erover eens waren dat het paard nog veel te goed was om te laten inslapen. Ja, het is al een lange weg geweest en we zijn er nog niet helemaal, maar mijn paard zal wel volledig herstellen.
Ik zou echt niet weten waarom ik hem owv de kosten zou laten gaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:01

Ik kan absoluut niet tegen mensen die paarden opsluiten op 3x3 of in de krul trekken omdat het hoort.

De slacht daarintegen vind ik een kort kwaad die langdurig lijden kan voorkomen..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:23

Waarom denken mensen dat ze kunnen oordelen over hoeveel gevoel iemand heeft? Wij hebben stalkatten rondlopen en ik vind ze heel lief en als ze ziek zijn behandel ik ze zo goed mogenlijk. Afgelopen week is er een jonge kater onder de trekker terecht gekomen ik stond er naar te kijken. De kat leefde en kon nog iets van lopen Maar had overduidelijk zijn rug en/of achterpot gebroken. Ik bedenk mij niets en verlos hem van de pijn. Heb ik dan geen gevoel voor dieren omdat ik geen honderden dollars over heb voor een stalkat? Ik had ook kunnen zeggen dombo en hem rond kunnen laten lopen of hij nog weer beter word.

Het is heel simpel voor mij. Als mijn paard iets heeft waardoor de kosten hoger zijn als dat het paard voor mij waard is word het paard inderdaad geslacht.

Persoonlijk zal ik nooit meer voor inslapen kiezen. Ik heb teveel dieren gezien die die laatste minuten vechten terwijl ze echt 'op' zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:31

Paardenliefde? Getver! Vieze stinkbeesten zijn het. Hou ik helemaal niet van. Snap ook niet dat ze daar steeds weer over beginnen hier. :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:34

Ik denk dat mensen die meer van de sport dan van het paard houden daar vaak wat simpeler in zijn. Als er niks meer in zit is het gedaan terwijl een hobby of recreatie mens eerder alle opties open houdt uit liefde voor het dier

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:45

sanne83 schreef:
Ik ben het helemaal eens. Ik vraag me soms af of mensen niet meer van de paardensport houden, dan van de paarden zelf.

Ik ben iemand die houd van paardensport. Ik rijd paard voor mijn plezier en het is mijn passie om een paard en ruiters iets te leren.
Natuurlijk heb ik de paarden ook lief. Zorg goed voor ze binnen mijn mogelijkheden en ga ik van ze houden.

Maar mijn plezier en welbevinden staat bovenaan.

viv34

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:58

Voor mij persoonlijk is een paard niet aeen gebruiksvoorwerp om te rijden. Ik houdt van mijn paard en zou er ook veel voor over hebben om hem te helpen.
Natuurlijk is rijden leuk, maar ik vindt het belangrijker om een goede band op te bouwen.
Mijn paard is ook kreupel geweest, gelukkig weer helemaal genezen en we hebben hem de tijd gegeven om te herstellen.
Als het niet meer gaat, of als het niet meer eerlijk is tegenover het dier zou ik het wel in laten slapen, slacht zou ik denk ik niet kunnen, ik heb het gevoel dat paarden wel degelijk stress hebben voordat ze doodgemaakt worden

Sorry, nog een weekdier op het gebied van dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:07

Het probleem is niet dat mensen zo weinig van hun paarden houden, maar dat hun paarden juist teveel van hun mensen houden. :')

- De osteopaat zegt dat ik nog niet rijden maar mijn paard vindt het helemaal niet erg want als hij écht pijn had tijdens het rijden dan zou hij mij er toch wel van afgooien?
- Mijn paard houdt helemaal niet van buitenstaan: als ik hem bij de andere 30 manegepaarden op 20x20 vierkante meter paddock zet, wil hij altijd meteen weer naar binnen.
- Mijn paard heeft helemaal geen problemen met dat ik te zwaar voor hem ben, ik hem op elke foto met een spoor tussen de ribben rij, het zadel niet past en hij onregelmatig is, want als hij dat echt zo vervelend vond, dan zou hij dat toch wel zeggen?
- Oké, ik zit met mijn gewicht op de grens van wat mijn paard nog mag dragen, maar ik rij western dus dan maakt een zadel van 15 kilo erbij toch niets uit? Dat heeft iedereen, dus dan moet het toch wel goed zijn?
- Ik rij mijn paard bitloos, dus dan moeten mensen niet zeiken dat hij op elke foto waarop ik aan de hackamore hang zijn bovenlip optilt van pijn, want bitloos is altijd nog beter dan met bit.
- Mijn paard vindt het juist fijn op stal, want elke keer dat hij mij aan ziet komen hinnikt hij naar mij.
- Ik ben 100% tegen geweld tegen paarden, maar als Parelli zegt dat je een paard regelmatig een fase 4 mag geven en waarmee je moet duwen/slaan 'tot op het bot' dan is dat geen geweld, dat is juist leiderschap, en paarden vinden leiderschap juist fijn!
- Dit wat mijn paard nu doet is geen protest tegen wat ik hem op dit moment aandoe, hij is gewoon wat heet.
- Als je naar mijn rij-foto's kijkt dan zie je dat mijn paard nog een hoop dingen moet verbeteren aan zijn lichtheid, scheefheid, tempo en oprichting *let niet op mijn houding*
- Mijn paard hangt zwaar op de hand - ik zou heel licht zijn met mijn handen maar door hem kan dat dus niet
- Mijn paard is scheef en zet mij in een verkeerde houding
- Als mensen zeggen dat elk paard in een kudde wil staan, dan zeg ik 'Nou, neem de mijne maar, die staat 24/7 in zijn 3x3 stal en als je hem zo op de paddock tussen vreemde paarden gooit dan gaat hij helemaal door het lint, wat bewijst dat een paddock niet werkt, want dat zou je niet hoeven op te bouwen of zo'.
- Ik geef mijn paard alles wat ik heb, alleen heb ik al mijn spaargeld gebruikt om hem te kopen maar niet elk paard hoeft toch elke zes weken naar de hoefsmid? Toch?
- Ik hou 10000000% van mijn paard en had er alles voor gedaan om hem te houden, maar hij ging maar tot L en ik moest naar de M...
- Natuurlijk denk ik aan het welzijn van mijn paard: zolang hij het niet erg vindt om 22 uur per dag in een donkere stal te staan met 2x per dag hooi en 1x 3 kilo brok, mag hij van mij zo blijven staan.
- Het kan niet kloppen dat een paard van 1.65 meter en 550 kilo maar 66 kilo ruiter+paard+hoofdstel op een gezonde manier kan dragen, want dan zou half Nederland moeten stoppen met rijden!
- Het kan ook niet kloppen dat elk paard 8 uur per dag met een paar groepsgenootjes buiten moet staan, want anders zou de helft van de pensionstallen moeten sluiten!
- Sommige sportpaarden zijn zo duur dat ze alleen nog maar een uurtje per dag aan de hand mogen grazen en de rest van de dag in hun stal staan, tenzij ze aan het werk moeten, maar dat is dus niet zielig want dat is bij echte sportruiters en die weten echt wel wat een paard fijn vindt.
Enzovoorts...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:08

xyzutu2 schreef:
Het probleem is niet dat mensen zo weinig van hun paarden houden, maar dat hun paarden juist teveel van hun mensen houden. :')

- De osteopaat zegt dat ik nog niet rijden maar mijn paard vindt het helemaal niet erg want als hij écht pijn had tijdens het rijden dan zou hij mij er toch wel van afgooien?
- Mijn paard houdt helemaal niet van buitenstaan: als ik hem bij de andere 30 manegepaarden op 20x20 vierkante meter paddock zet, wil hij altijd meteen weer naar binnen.
- Mijn paard heeft helemaal geen problemen met dat ik te zwaar voor hem ben, ik hem op elke foto met een spoor tussen de ribben rij, het zadel niet past en hij onregelmatig is, want als hij dat echt zo vervelend vond, dan zou hij dat toch wel zeggen?
- Oké, ik zit met mijn gewicht op de grens van wat mijn paard nog mag dragen, maar ik rij western dus dan maakt een zadel van 15 kilo erbij toch niets uit? Dat heeft iedereen, dus dan moet het toch wel goed zijn?
- Ik rij mijn paard bitloos, dus dan moeten mensen niet zeiken dat hij op elke foto waarop ik aan de hackamore hang zijn bovenlip optilt van pijn, want bitloos is altijd nog beter dan met bit.
- Mijn paard vindt het juist fijn op stal, want elke keer dat hij mij aan ziet komen hinnikt hij naar mij.
- Ik ben 100% tegen geweld tegen paarden, maar als Parelli zegt dat je een paard regelmatig een fase 4 mag geven en waarmee je moet duwen/slaan 'tot op het bot' dan is dat geen geweld, dat is juist leiderschap, en paarden vinden leiderschap juist fijn!
- Dit wat mijn paard nu doet is geen protest tegen wat ik hem op dit moment aandoe, hij is gewoon wat heet.
- Als je naar mijn rij-foto's kijkt dan zie je dat mijn paard nog een hoop dingen moet verbeteren aan zijn lichtheid, scheefheid, tempo en oprichting *let niet op mijn houding*
- Mijn paard hangt zwaar op de hand - ik zou heel licht zijn met mijn handen maar door hem kan dat dus niet
- Mijn paard is scheef en zet mij in een verkeerde houding
- Als mensen zeggen dat elk paard in een kudde wil staan, dan zeg ik 'Nou, neem de mijne maar, die staat 24/7 in zijn 3x3 stal en als je hem zo op de paddock tussen vreemde paarden gooit dan gaat hij helemaal door het lint, wat bewijst dat een paddock niet werkt, want dat zou je niet hoeven op te bouwen of zo'.
- Ik geef mijn paard alles wat ik heb, alleen heb ik al mijn spaargeld gebruikt om hem te kopen maar niet elk paard hoeft toch elke zes weken naar de hoefsmid? Toch?
- Ik hou 10000000% van mijn paard en had er alles voor gedaan om hem te houden, maar hij ging maar tot L en ik moest naar de M...
- Natuurlijk denk ik aan het welzijn van mijn paard: zolang hij het niet erg vindt om 22 uur per dag in een donkere stal te staan met 2x per dag hooi en 1x 3 kilo brok, mag hij van mij zo blijven staan.
- Het kan niet kloppen dat een paard van 1.65 meter en 550 kilo maar 66 kilo ruiter+paard+hoofdstel op een gezonde manier kan dragen, want dan zou half Nederland moeten stoppen met rijden!
- Het kan ook niet kloppen dat elk paard 8 uur per dag met een paar groepsgenootjes buiten moet staan, want anders zou de helft van de pensionstallen moeten sluiten!
- Sommige sportpaarden zijn zo duur dat ze alleen nog maar een uurtje per dag aan de hand mogen grazen en de rest van de dag in hun stal staan, tenzij ze aan het werk moeten, maar dat is dus niet zielig want dat is bij echte sportruiters en die weten echt wel wat een paard fijn vindt.
Enzovoorts...

Met jou kan ik praten merk ik wel _/-\o_

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:15

Wat een bevooroordeeld lijstje... Heel eenzijdig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:23

Dit zijn gewoon dingen die ik mensen bijna letterlijk op Bokt heb horen zeggen, zowel uit natural horsemanship kringen als traditionele kringen.
Maar als je de andere kant wilt:

- Mijn paard staat nu 24/7 buiten en dat hij rilt in de regen maakt niet uit, paarden kunnen daartegen
- Ik ben voor boomloos omdat boomzadels het paard altijd in de weg zitten, daarom rij ik nu met 100 kilo in een boomzadel dat tot 80 kilo gaat, maar dat maakt niet uit want mijn paard is een Haflinger/Tinker/Trekpaard
- Paddock Paradise is een hemel voor alle paarden, ook als ze onder de littekens en hoefafdrukken zitten, dat heet kuddegedrag
- Vocht is goed voor de hoeven, dus dan is een modderige paddock toch juist fijn?
- Mijn pony heeft heftige zomereczeem maar hij schuurt elke deken kapot dus nu zetten we hem maar zonder buiten
- Mijn paard krijgt helaas heel slecht en veel te weinig hooi op zijn pensionstal, maar helaas is er geen keus dus hij moet het daar maar mee doen.
- Ik had mijn paard ook graag 24/7 in een groep op de wei gezien, maar ik ben helaas verhuisd naar de Randstad en dat kan hier dus niet
- Je hoeft paarden die door anderen in een groep gepest worden niet uit de groep te halen, dat is de natuur
- Ik geloof niet in krachtvoer of bijvoeren; elk paard kan het prima doen met goed hooi en een liksteen alleen, dat sommigen daar anorectisch van worden is hun probleem.
- Volgens mijn instructeur wordt mijn paard erg druk van mij, dus nu geef ik hem magnesium om rustiger te worden.
- Mijn paard loopt elke keer een paar dagen kreupel als zijn hoeven zijn gedaan, maar dat maakt niet uit, want hij wordt bekapt door een natuurlijk bekapper, dat hoort zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:26

xyzutu2 *\o/* :D _/-\o_

En ik heb er ook moeite mee dat mensen hun paard laten slachten omdat hij oud en versleten is en niet meer geschikt voor de sport. ( ik heb het niet over pijn, en te lang door dokteren )

Naast dat ik sport met mijn paard is het net als een kat of hond onderdeel van ons huishouden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:27

Dat is juist het punt _O-

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:47

Tja en tussen al die stellingen zit nog een vijftig tinten grijs gebied.

Een concessie doen in het welzijn van je paard uit eigen belang lijkt me het grootste struikelblok.
Als je b.v moet kiezen tussen kwartier fietsen naar stal met maar drie uur paddock per dag voor je paard. Óf een uur in de auto voor een 12 of 24/7 buitenstal.

Kies ik de eerste uit eigen gemak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:51

Volgens mij gaat dit topic precies om het voorbeeld wat je noemt, en dan specifiek om de vraag of er ook nog mensen zijn die zo veel van hun paard houden dat ze kiezen voor jouw optie B: paard op de stal die onhandig is voor de mens maar fijn voor het paard, of zelfs voor optie C: paard verkopen naar een plek waar hij wel paardvriendelijk staat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:53

Xyzutu2: _/-\o_ _/-\o_