Shetlander veulen te dik wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjenat

Shetlander veulen te dik wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:20

hallo,

Ik heb een shetlander veulen van 1 jaar en hij is veelte dik.
Hij heeft geen wormen (al onderzocht) en krijgt 1x per dag een hooinet bijna vol met hooi :Y) .
Wat kan ik doen ? Afvallen gaat lastig doordat hij nog maar 1 jaar is.
Hij stond altijd dag en nacht in weiland maar staat sinds een maand apart met alleen hooi.

(graag geen commentaar etc.) ;).

Fotos :
vorig jaar september :
Afbeelding

Vorige maand :
Afbeelding

heb geen fotos van nu maar hij is nog dikker. (als er belang bij recente fotos zijn. worden die morgen gemaakt.

bol

Re: Shetlander veulen te dik wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:24

Lekker veel wandelen of mee nemen naast de fiets

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:27

Dit bolle buikje kunnen ze krijgen van ondervoeding, kijk maar eens naar de kindjes in Ethiopie. Hij is getest op wormen, ook bloedwormen ? En zand , heb je zijn mest getest op zand ?

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:29

bol schreef:
Lekker veel wandelen of mee nemen naast de fiets

Is dat wel goed voor hem ? omdat hij nog zo jong is :o

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:30

Letsdunit schreef:
Dit bolle buikje kunnen ze krijgen van ondervoeding, kijk maar eens naar de kindjes in Ethiopie. Hij is getest op wormen, ook bloedwormen ? En zand , heb je zijn mest getest op zand ?

Nee niet getest op bloedwormen en niet getest op mest met zand. Ondervoeding zou raar zijn want hij werd ook dikker toen hij 24/7 op gras stond.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:31

Lekker laten! De winter komt er aan dan gaan die extra vetjes er zo af en die kan hij vast goed gebruiken ;)

Fietsen en wandelen kan opzich prima heb ik ook veel gedaan met mn jonkie. Is zeker goed, in het wild lopen ze vele kms en in een weide (en zeker ren stal) is dat nogal beperkt. En als je lekker naar buiten gaat kan hij lekker rechte stukken lopen en dat is juist goed en wordt hij ook nog eens verkeersmak

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:36

roosjenat schreef:
Letsdunit schreef:

Nee niet getest op bloedwormen en niet getest op mest met zand. Ondervoeding zou raar zijn want hij werd ook dikker toen hij 24/7 op gras stond.

Wormen eten de voedings stoffen die hij nodig heeft op, daardoor ontstaat ondervoeding en die bolle buik.
Bij zand in de maag zie je die bolle buiken ook, gewoon een drol pakken en in een potje water doen dan zie je na een tijdje het zand naar de bodem zakken.
Een veulen hoort 24 uur per dag te kunnen eten en niet op dieet gezet te worden.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:36

Maartje1990 schreef:
Lekker laten! De winter komt er aan dan gaan die extra vetjes er zo af en die kan hij vast goed gebruiken ;)

Fietsen en wandelen kan opzich prima heb ik ook veel gedaan met mn jonkie. Is zeker goed, in het wild lopen ze vele kms en in een weide (en zeker ren stal) is dat nogal beperkt. En als je lekker naar buiten gaat kan hij lekker rechte stukken lopen en dat is juist goed en wordt hij ook nog eens verkeersmak

Oke , dan gaan we maar wat km's maken :). Maar ben bang omdat hij zo dik is dat hij hoebevangen etc word.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:37

Hij kan ook nog gewoon 24 uur eten ;) hij heeft genoeg hooi voor de hele dag.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:44

Voelt hij ook dikker aan, die van mij lijkt heel dik, maar dat is zo een ontplofte bol haar dat het heel erg vertekent. Zijn benen ogen ook ineens keer 3x zo dik door al dat haar.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:47

nuscaniels schreef:
Voelt hij ook dikker aan, die van mij lijkt heel dik, maar dat is zo een ontplofte bol haar dat het heel erg vertekent. Zijn benen ogen ook ineens keer 3x zo dik door al dat haar.

Hij voelt ook dik aan :o

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:54

roosjenat schreef:
nuscaniels schreef:

Hij voelt ook dik aan :o

Ahh, ja dan is het anders.
Je schreef dat hij apart staat met hooi, bedoelde je dat hij alleen staat, want dan zou het ook nog wat kunnen schelen dat ie zelf dan minder beweegt dan wanneer ze met andeten spelen.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 22:03

hij staat inderdaad apart.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:06

De voorouders van de Shetlanders leefde op de Shetlandeilanden dat was een ruig gebied en daar is weinig eten te vinden. De Shetjess kunnen soort van voelen dat de winter er aankomt en dan weten ze dat er nig minder eten is dus maken ze een verlaagje :) Dat is heel normaal ook bij mijn Shetlander. Wat je wel kan doen is het hooi in porties verdelen ( weet niet of je dat al deed maar ja ) Dan eet je pony niet alles in een keer op

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:10

Als hij tot vorige maand 24/7 op gras stond is ie daar wss zo dik van geworden. Hij zal wel afvallen nu die alleen hooi krijgt. Als je twijfelt over de wormen zou ik hem wel ontwormen met een breedspectrum ontwormingsmiddel. Alleen staan is natuurlijk geen goede huisvesting voor een kuddedier.

noor_kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:56

Ik zou heel veel gaan wandelen en op een kaal stukje grond zetten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:58

Misschien een maatje waar hij lekker veel mee kan spelen? :-)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:01

Mocht je hem willen laten afvallen door het voer aan te passen wees hier dan heel voorzichtig mee. De winter komt eraan en zeker shets mogen niet te snel afvallen.
Kijk of je hem samen met anderen kan zetten. En dan met of maatjes van dezelfde leeftijd of oudere die ook nog graag spelen.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 22:31

nuscaniels schreef:
Mocht je hem willen laten afvallen door het voer aan te passen wees hier dan heel voorzichtig mee. De winter komt eraan en zeker shets mogen niet te snel afvallen.
Kijk of je hem samen met anderen kan zetten. En dan met of maatjes van dezelfde leeftijd of oudere die ook nog graag spelen.

Hij krijgt bijna even veel eten als eerst, 1 1/2 hooinet ongeveer. daar heeft hij genoeg aan.
Afvallen gaat niet zo snel vooral omdat ik te druk heb met school en men andere 2 paarden en wandelen kan helaas niet savonds als het donker is.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 22:32

Jennyxx schreef:
Misschien een maatje waar hij lekker veel mee kan spelen? :-)

een pony erbij Gaat hem helaas niet worden ,wordt te veel en onze andere pony's zijn niet echt fanatiek :+ .

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 22:38

Hier een foto van gisteren :
Geen commentaar op het scheren dit is beter voor hem (uitleg ga ik hier niet neerzetten stuurd dan maar pb)

Afbeelding

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 22:40

Hier van de achterkant

Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:40

Letsdunit schreef:

daar zat ik ook aan te denken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:52

Ook mijn eerste gedachte! Zou hem eerst testen op zand en bloedwormen voor je doorgaat met zn 'dieet'. En gewoon lekker weer bij de rest, alleen staan is eigenlijk nooit een goed idee. En al helemaal niet als je niet zeker weet of dit wel de oplossing is.

Bloedwormen en zand kunnen ze enorm ziek van worden dus zou dat zo snel mogelijk testen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:15

heeft die ooit wel eens een pyrantell wormkuur gehad, spoelwormen zijn recistent voor de ivermectine wormkuren, vooral veulens dragen al snel spoelwormen.