Iemand anders op je paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Iemand anders op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:59

Hoihoi,

Laten jullie wel eens iemand anders op jouw paard rijden? Ik rijdt mijn merrie zelf 4/5x per week afwisselend dressuur, buiten en tegenwoordig ook een minisprongetje. Ze is enorm eenkennig dus had vandaag een oud stalgenootje dat ik vertrouw (rijdt netjes, geen topdressuur maar rijdt paardvriendelijk) er op laten rijden waar ik bij was. Paardlief was in t begin enorm gespannen maar met wat tips van mij lukte het haar om paard toch wat meer aan het werk te zetten waardoor ze uiteindelijk ook wat spanning los liet op sommige momenten.

Ik zelf vond het een goede oefening voor haar. Niet voor elke week ofc. Maar soms mag dit wel, is een nieuwe ervaring voor mn paard. Was ook trots op beide partijen dat ze in 30 minuten zo vooruit gingen samen. Daarnaast kon ik dingen zien, waar ik zelf ook tegenaan loop maar nu van een afstandje (heel fijn om te observeren en er zelf van te leren).

Hoe denken jullie over zoiets? :)

Groetjes

kwii

Re: Iemand anders op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:02

Jahoor! Ik heb een heel lief paard, er zijn een aantal meiden bij de manege die hun proefje op hem doen. Mogen ze een keertje in de les op hem, en dan later hun proef. Ik vind het gewoon leuk om te zien dat iemand anders ook van mijn paard kan genieten :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:04

Ja ik laat ook wel anderen op mijn paard rijden. Soms geef ik zelf les met mijn eigen paard :)
Ik heb ook een bijrijder en die vertrouw ik, dus die mag ook alleen rijden. Toch altijd wel spannend als er iemand op je paard gaat, maar ik heb een erg braaf paard dus ik denk dat paarden eigenaren makkelijker iemand op een braaf paard laten dan bijv. op hun sensibele merrie.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:11

Mijn pony is enorm lief buiten, en soms neem ik iemand mee om mee te gaan buitenrijden :).
Verder mag een vriendin van mij op mijn paard rijden. Zij helpt me ook met rijden en soms kan ze me het op zijn rug wat beter uitleggen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 20:13

Ik heb wel een sensibele merrie haha. Maar ze rijdt heel vriendelijk en neemt mijn tips aan. In mijn ogen wordt een goed gereden paard niet 'verpest' door een of twee keer rijden, dus zelfs als zou iemand bagger rijden is t nog geen ramp(zolang t geen pijn e.d. oplevert!) Maar deze meid rijdt zelf het halfzusje van mijn paard, alleen die van mij is feller en gevoeliger maar ze past zich enorm goed aan. Echter heb ik er 10 min zelf op gezeten om te peilen hoe haar mood was vandaag, wil natuurlijk ook geen onnodige risicos lopen :o nouk was voor haar doen braaf (heet maar braaf haha) maar die meid vond het duidelijk leuk en daar kon ik inderdaad enorm van genieten, dat mijn nouk iemand anders ook happy kan maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:22

Ik vind het zelf best wel lastig om iemand anders op mijn paard te zien rijden... Ik hou graag zelf de controle en doe alles het liefste zelf, vind het lastig dat uit handen te geven.
Al zie ik wel aan mijn merrie dat ze het ook niet heel fijn vind als iemand anders op haar rug zit die echt wil rijden. Iemand die haar (uiteraard) niet direct helemaal doorheeft en kan begeleiden (merrie is heel sensibiel en onzeker, heeft heel veel bevestiging van de ruiter nodig). Ze is erg op mok gericht en let eigenlijk ook constand op mij als ik op de grond sta, ze wacht eigenlijk op mijn commando's om zo maar te zeggen. (Wat het voor degene op d'r rug ook niet makkelijker maakt, omdat ze alleen op mij let) Ze loopt verder opzich wel braaf d'r rondje, maar ik zie wel aan d'r dat ze het niet snapt en heel erg onwennig vind. En als ik zie dat mijn paard het niet fijn vind doe ik het niet, dus op mijn instructrice na rijd er eigenlijk niemand anders op ;)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:15

Ik heb een heel braaf paard en ik vind het vooral leuk als anderen ook van mijn paard kunnen genieten, dus laatst heb ik nog een weidegenootje op hem laten rijden. Rondje buiten en ik liep mee.

Op rijtechnisch gebied laat ik niet zomaar iemand op hem rijden. Ik wil namelijk geen gepluk aan hem aan de voorkant en helaas zijn er een hoop mensen die zo rijden om paarden 'rond' te rijden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:18

Toen ik nog een paard had dat was een Bels toen reed de bijrijdster hem gewoon en ook wel eens mijn zusje. De bijrijdster mocht ook naar buiten. Heb dat zelf ook altijd gemogen met bijrijdpaarden. Ik zou gillend gek worden als ik overal beren op de weg zag. De verzorgster was wel heel verantwoordelijk en paard ook mak buiten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:22

Ik laat nooit iemand anders op mijn pony's. De enige die er soms op zit is mijn moeder en heel soms ga ik buitenrijden en dan zit er een vriendin op de andere pony.

De reden dat ik dat niet doe is omdat ik het niet fijn vind. Ik heb dan geen controle meer en een ander doet het toch niet zoals ik wil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:27

Geen enkel probleem, zelfs wel eens mijn paard meegegeven aan iemand die ik niet ken: maar mijn stalgenoot kende diegene heel goed en ging samen met haar rijden. (En ik vertrouw mijn stalgenoot volledig op haar inzicht).

1 uitzondering; kinderen tot 17 jaar. ik wil geen kinderen op mijn pony op buitenrit. Dat risico vind ik te groot. In de wei of bak als ik er bij ben maakt leeftijd mij niets uit: zet er gerust (in overleg met ouder(s)) een jong kind op die heeeeeel graag even een rondje wil rijden op mijn pony :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:34

mijn bijrijdster was 17 toen ze begon.
Maar gedroeg zich velen malen ouder en heeel verantwoordelijk.
Nooit geen moeite mee gehad. De eerste keer belde ze op mijn werk of ze mee mocht op rit. Nou ze kon dat paard geen groter plezier doen om naar buiten te gaan dus ik zei graag hahah.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:35

Als ze een stukje kunnen rijden mogen ze wel een rondje op mijn paard, maar zonder mij is dat alleen mijn instructrice en een stalgenootje die ik al jaren ken. Vind het een goede oefening voor mijn jonkie, die heeft in d'r hele leven 4 verschillende mensen op d'r rug gehad en tot nu toe altijd braaf :))

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:40

Sinds drie weken een bijrijdpaard.
Eigenaresse heeft n lange zoektocht gehad... En het klikte.

Zij mag, omdat ik eens ben met hoe ze rijd (ook wel handig) mag ze ook rustig op onze merrie.
En mn beste vriendin... Ook daarvan weet ik dat ze heel secuur rijd.

Dus wij wisselen wel eens van paarden onderling. :D

Vidunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:43

Ik rij op me paarden, soms ook me vriend en af en toe me zussen. verder rijdt me vader en ik nog met de koets. Er komen dus geen andere mensen te pas :) zo weet ik zeker dat er niks gebeurt bij vreemde mensen/kennisen

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:47

Mn moeder :j en soms mn instructrice, maar dat is puur om te voelen wat ik voel zodat ze me beter kan helpen :)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:48

Ik laat zo vaak mogelijk andere mensen op mijn paard rijden.
Zelf rijdt ik niet maar men alleen maar, maar wil wel dat ze het rijden niet vergeet.
Zo heeft er een dochter van een stalgenootje op gelest 1x in de week.
En deze winter gaat een vriendin haar rijden voor me zodat ze nog wat beweging heeft, aangezien we met het mennen een stop hebben ingelast.

Ik laat wel alleen mensen op haar rijden die ik ken, en waarvan ik weet dat ze kunnen rijden.
En zorg dat ik er zelf altijd bij ben.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:49

Ik rijd meest op mijn pony maar heel af en toe een moeder van een meisje die deel van het land huren.

Mijm pony past zich aan iedereen aan. Met haar is ze heel voorzichtig buiten en sjokt wel achter mijn andere pony aan. Bij mij is ze helemaal anders veel schrikkeriger en ze kan gewoon meer bij me flikken. Hedl leuk om te zien vind ik

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:53

ik vind dat dat ook erg afhangt van hoe het paard zelf is,
Nou rij ik alleen zelf op mijn paard dus hoef ik mij er niet druk om te maken :=

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:56

Ik vind het heerlijk om de meiden van stal, bekenden of leuke ruiters op mijn paarden te zien. En vooral een beloning als ze eenvoudige op correcte wijze mijn paard kunnen narijden, toch een klopje op mijn schouders :)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:03

Ik laat niemand anders op mijn paard. Heel soms instructie om te voelen. Maar verder echt nooit. Ik heb er geen behoefte aan dat andere mensen op mijn paard zitten, aan mijn spullen zitten ect. Maar dat is net zo dat ik ook niet zo nodig op een paard van een ander moet :))

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:56

het is eigenlijk nooit echt een probleem hoor.
De mensen die beweren dat hun paard zo eenkennig is dat er eigenlijk geen enkel ander persoon goed mee overweg zou kunnen is gewoon larie, die situatie hebben ze dus zelf zo gemaakt, en is eigenlijk ook een deel basistraining die ze nooit in het paard hebben gestopt.

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:01

Ik laat bijna nooit iemand op m'n paard (behalve instructrice); niet omdat hij te eenkennig is, maar omdat het een storende factor is. Als ik een wedstrijd heb ben ik bezig met een zo fijn mogelijke afstemming en hoe goed een andere ruiter ook is, hij/zij geeft altijd de hulpen net iets anders dan jijzelf. Als ik niet bezig zou zijn met wedstrijden zou het me niet zoveel uitmaken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 06:08

RT-V ---> PP

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:01

Ik liet met regelmaat iemand anders op mijn paard.
Zo heeft hij met nog 3 andere meerdere cursussen gelopen, en liet ik vaak vriendinnen op hem rijden.
Hij was een geweldig leerjaar, en ik kon er ook van genieten als hij onder andere fijn kon lopen.
Voor mij een bevestiging dat ik mijn werk als ruiter goed had gedaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:14

Renske_W schreef:
Ik liet met regelmaat iemand anders op mijn paard.
Zo heeft hij met nog 3 andere meerdere cursussen gelopen, en liet ik vaak vriendinnen op hem rijden.
Hij was een geweldig leerjaar, en ik kon er ook van genieten als hij onder andere fijn kon lopen.
Voor mij een bevestiging dat ik mijn werk als ruiter goed had gedaan.

Vooral de laatste zin.
Juist omdat een paard goed is gereden kan je er makkelijk andere op laten rijden.
Sommige mensen zijn trots als hun paard alleen door hun is te rijden.
Maar eigenlijk is dat helemaal niet iets om trots op te zijn.