Paard kopen op de markt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard kopen op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:55

Ik volg het topic Zuidlarenmarkt 2015, onder andere omdat ik er zelf nooit ben geweest en benieuwd ben waar men zoal op let.

Ik heb zelf geen paard, maar zou deze in de toekomst wel graag aan willen schaffen. (zo'n grote koudbloed :D). Vaak lees je dat als mensen op zoek zijn naar een paard deze klinisch en soms röntgenologisch laten testen, dit kan natuurlijk niet bij het kopen op een markt.

Daarom mijn vraag, wie zouden er wel/geen paard van de markt kopen en waarom? :)

NatasjavE

Re: Paard kopen op de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:58

Tja als ik opzoek zou zijn naar een Gelders merrieveulen uit een goed lijntje en die zou ik daar vinden zou ik die daar gewoon kopen. Mits correct en gezond lijkend.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:00

Een groot paard zou ik zelf niet aandurven van de markt, juist vanwege het niet kunnen keuren.
Of je moet een handelaar treffen die hem eventueel terugneemt als de uitslag dan niet goed is.
Wel heb ik een shetje van de markt gekocht. Daar durfde ik het wel mee aan. Ook omdat zij toch nooit onder het zadel zou komen.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:00

Zou ik niet snel doen. Je geeft die paarden wel een goed huisje want meestal niet altijd hoor hebben ze het bij een handelaar echt niet goed! Ik zou dat niet doen want er is niemand die een goed paard weg doet voor bv 200€. Ik vind het ten eerste al zielig dat die paarden daar de hele dag staan en je weet nooit waar je mee thuis komt. Je kunt beter marktplaats in de gaten houden als je een 'goedkoop' paard wilt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:02

Nee ik zou het nooit doen. Althans, geen rijpaard. Misschien een klein ding omdat ik weerstand kan bieden aan alles klein en schattig, maar als ik een rijpaard zoek wil ik dat hij volledig gekeurd wordt.

Ik zie die markt toch als iets voor mensen met een kleine portemonnee. En soms heb je mazzel met je aankopen maar soms ook pech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:05

Ik ben van mening dst er niet veel goeds op de markt staat, in de zin van gezond. Als dat namelijk wel zo was, had je dit paard eerder in reguliere handel gevonden. Nu is dot de laatste jaren wel anders door de crisis maar toch. Sowieso zou ik niet zomaar een paard kopen op het oog als je er nog niet heel veel verstand van hebt. Dan is het risico te groot dat je wat over het hoofd ziet.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:05

Op de markt loopt de garantie meestal tot de stoeprand, dus als je er thuis achter komt dat je paard gesedeerd is of een gebrek heeft zit jij met de problemen. Daarom kopen wij er nooit paarden.
Ik heb er wel verschillende pony's gekocht, maar die kocht ik om door te verkopen en dus is het risico dan minder groot dan wanneer je op zoek bent naar een paard om jaren plezier mee te hebben. Overigens betaal je voor zo 'n groot paard natuurlijk ook veel meer, dus als het dan toch niet blijkt te klikken ben je je geld kwijt.
Voor je eerste paard zou ik sowieso op internet zoeken en lekker een paar keer gaan rijden met het paard voordat je hem koopt, zodat je rustig kunt kijken hoe het voelt.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:18

Bedankt voor de reacties :)

Ik denk dat ik een shetlander/Welsh A ook wel aan zou durven. Ik bedoel, de shetlanders kun je in elk geval niet goedkoper krijgen dan aan het einde van een markt volgens mij :=

Is er dan ook nog een verschil tussen veulen en volwassen paard? De kans dat een veulen iets mankeert lijkt toch altijd kleiner dan dat van een volwassen paard.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:26

Mijn vriendin heeft eens een rijpaardveulen op de markt gekocht. Hij is uitgegroeid tot een mooi, correct en superbetrouwbaar dier. Met de handelaar (fokker) heeft ze nadien ook nog een leuk contact gehad. Het kan dus ook meevallen.

Persoonlijk zou ik zelf niet gaan voor een rijpaard ouder dan 2.5 jaar.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:29

Spruitjee schreef:
Bedankt voor de reacties :)

Ik denk dat ik een shetlander/Welsh A ook wel aan zou durven. Ik bedoel, de shetlanders kun je in elk geval niet goedkoper krijgen dan aan het einde van een markt volgens mij :=

Is er dan ook nog een verschil tussen veulen en volwassen paard? De kans dat een veulen iets mankeert lijkt toch altijd kleiner dan dat van een volwassen paard.

Het kan dat je een veulen koopt waar iets flink mis mee is en het kan ook dat je een oud rijpaard koopt waar alles goed mee is, je weet het nooit. Maar inderdaad is de kans dát er iets is bij een veulen wel kleiner..

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:01

Je moet ook een grote dosis geluk hebben.
Ik heb daar jaren geleden een pony gekocht, en die is nooit een dag ziek geweest, geweldig beest. Daarna verschillende paarden in de reguliere handel gekocht en klinisch/röntgenologisch gekeurd, en toch problemen gehad.

Goed kijken wat je koopt, er kunnen echt wel parels tussen staan!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:03

TAO -> PP

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:39

Wij hebben twee keer pony's/paarden van de (Zuidlaarder)markt gekocht.

De eerste keer inderdaad kleine gezelschapspony's. Een Shetlander en een A Welshje. Beestjes hebben 1,5 jaar bij ons gestaan, helemaal opgeknapt en een super leuk nieuw huisje gekregen.

Tweede keer weer opzoek naar een pony, thuis gekomen met een paard. Wel met de afspraak dat als het paard klinisch afgekeurd zou worden we haar terug konden brengen. Of hij dat achteraf ook echt had gedaan weet je natuurlijk niet. Inmiddels heb ik het paard drie jaar, ze is kern gezond, ontzettend braaf en lief. By far het meest fijne paard die ik ooit gehad heb. Paard loopt ook nog eens een super dressuurproef en springt nu na een paar springlessen al een dik L parcours rond. En dat voor een Appaloosa. Maar ik denk als een paard echt iets mankeert het je wel opvalt. Bij dit paard hebben we naar de gangen gekeken, hele lichaam onderzocht, voetjes opgetild etc. en ze stond er gewoon zo braaf en lief bij. T was een risico maar ik ben blij dat we die genomen hebben! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:43

Ik zou rustig een paard van de markt kopen, als ik op zoek ben. Ik ben sowieso niet zo van het keuren bij aankoop. (Mocht ik ooit een paard verkopen, mag eventuele koper uiteraard altijd keuren). Voor mij persoonlijk is het niet nodig.

Als een dier op de markt mij aanspreekt, lijkt gezond en is ongeveer wat ik zoek. Dan zou ik dat wel aandurven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:45

Oke, al 3 ervaringen dat het goed is gegaan! Dus het is ook een beetje common sense gebruiken en als je het niet vertrouwd het ook niet doen. Inderdaad, als ze je op een briefje (letterlijk, als in contract) kunnen geven dat ze het paard terugnemen wanneer het niet goedgekeurd wordt door de veearts is het al makkelijker toe te geven :)

Ijssnuiver, waarom keur jij je paarden niet als ik vragen mag? :)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:46

Ik heb afgelopen markt in elst mijn paard verkocht, ik ben het dus niet eens met @Joolien. Mijn paard was KERN gezond, goed op de hoeven en netjes gereden. Het was een super lief beest. Toch kreeg ik hem op MP niet verkocht..

Hij is daar verkocht en heel een SUPER huis gekregen.

En ik elst hebben we een shetlander gekocht (grote maat, rijpony), ook gewoon een goed beestje, ouder maar gezond.

Tuurlijk heb je slechte maar als je maar goed zoekt, vroeg gaan. Er staat genoeg goeds en leuks op!

[edit]

Op een markt moet je hopen, maar er staat zeker goede tussen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:52

Dat mag zeker Spruitje! Mijn eerste paard is volledig gekeurd en binnenste buiten gekeerd. Bleek binnen no time kissing spines te hebben gecreëerd, daarna fysiek enorm veel ellende gehad met dat dier. Het was wel echt mijn soulmate, een once in a lifetime. Maar fysiek een drama.
Dit had uiteraard ook gebeurd wanneer ze niet gekeurd was.
Maar heb meerdere paarden in mijn omgeving gezien die ondanks keuren toch al snel fysiek van alles kregen. Keuren is gewoon geen garantie, ze kunnen een week later onderuit gaan en kan er ook van alles zijn daarna.

Voor mij persoonlijk is het niet zo nodig, uiteraard al het begrip voor diegene die dat wel graag willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:53

Daar heb je gelijk in Ijssnuiver! Dat is ook de reden dat ik zelf niet snap waarom mensen monsterlijke bedragen voor veulens over hebben, zul je net zien dat ie een poot breekt en dan kun je hem weg doen..

Bedankt voor alle reacties tot nu toe ;) Een aantal verschillende meningen in elk geval :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:16

Ik heb mijn paarden ook niet laten keuren. Volgens mij laten veel minder mensen dat doen dan hoe bokt het laat lijken.

Ik zou het ook wel aandurven om daar iets te kopen, op marktplaats ed. staat ook een hoop rotzooi.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:13

Spruitjee schreef:
Daar heb je gelijk in Ijssnuiver! Dat is ook de reden dat ik zelf niet snap waarom mensen monsterlijke bedragen voor veulens over hebben, zul je net zien dat ie een poot breekt en dan kun je hem weg doen..

Het is soms de enige manier om aan een dergelijk paard te komen.

Als ze 3 zijn en al kampioen op de merrie keuring zijn mag je of nog dieper in de buidel tasten of ze komen simpelweg niet te koop.

Maar het blijft tot op zeker hoogte inderdaad wel een gok. Het kan met paarden wel zo gaan dat je een hoop geld betaald hebt en dat je er maar weinig lol aan hebt.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:30

Ik heb een toevallig goede ervaring van kopen op de markt ;)

mijn paard kan niet alleen op de trailer ( van alles geprobeerd niets hielp ) dus we gingen naar de markt voor een a/b pony. Mooi formaat voor de trailer en ook op de wei niet zo kwetsbaar als een shettie als het alleen bij grote paarden komt te staan.

we hebben onze toen 3 jarige schimmelpony bas op de hedelse markt gekocht. We waren er al vroeg en konden eigenlijk niets naar onze zin vinden ( of te duur of te klein of merrie etc) toen kwam er plots een man aangelopen met maar 2 ponys die hij wilde verkopen. Waaronder onze bas.

bas bleek bij toeval ook best een leuke ( eigenwijze...) rijpony te zijn dus nu rijd mijn nichtje op basje :):)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:45

Hier staan 2 kudde's, paarden en pony's en van beide groepen komt de helft van de markt zo ongeveer. Geen die onder doet voor de dieren die via handelaar of particulier zijn aangekocht. Inderdaad je verstand gebruiken, je ogen goed de kost geven, niemand op zijn blauwe ogen geloven en een prijs geven die je aan staat. Ze worden allemaal gereden, aangespannen gebruikt en de dierenarts gaf laatst zelf aan dat ze hier alleen maar op het erf komt om te enten.............

BrightBren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:54

Ik heb vorige week dinsdag een veulentje gekocht op de Zuidlaardermarkt. Het was helemaal niet de planning eigenlijk, maar het is zo'n leukerd. Er zitten papieren bij en er zit leuk bloed achter.

Hier wat fotootjes van Bright's Bobo(donkerbruine):
Afbeelding
Afbeelding

<3

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:39

Ik heb ooit een drie jarige gekocht op de paardenmarkt in Hedel. En ook een veulen, en die -overigens met gevoel van spijt - weer doorgekocht. O ja, en ook nog een shetlander.

Koudbloeden zijn er veel op de markt, je zou er best kunnen slagen. Je moet gewoon de juiste verkoper treffen. Iemand die eerlijk is en integer. Ze zíjn er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:10

Weer meer goede ervaringen! Fijn om te lezen :)

Brightbren, dat is een leuk ding zeg ^^

Ik denk zeker dat als ik met de intentie de markt op ga om een dier te kopen ik iemand meeneem die er goed zicht op heeft. Ik werk op een boerderij en hier hebben ze 1 paard en 3 pony's, dus ik kan wel zien of ze gezind zijn maar er zijn vaat tig dingen waar ik geen rekening mee hou door onervarenheid.