[OPG] Hoe leer je een paard dat geen mensen kent wennen?
Dit was mijn eerste topic over Rosco... mijn nieuwe paard uit een natuurreservaat dat geen mensen kent. Ik heb hem gekocht op 3 Mei en ben sinds dien met hem aan de slag.
Inmiddels kan hij al wat voetjes geven, en is hij aanraking veel meer gewent.

Ook is hij al bij de tandarts geweest.

Op stal kregen wij de workshop Working Equitation.
Veel stalgenoten hebben hier aan mee gedaan, en ik wilde ook graag mee doen met Rosco.
Kan geen kwaad toch, wat nieuwe dingen ontdekken?
Wel vanaf de grond dan, natuurlijk!
De workshop werd gegeven door Nathaly Menkveld, met haar man Gerrit als begeleiding.
Op 26 September was het dan zo ver.
De foto's van de workshop zijn gemaakt door Emmie Collignon.
Ik begon met een rondje door de bak, zodat hij alles al gezien zou hebben...
Rosco is altijd zo nuchter als het maar zijn kan, dus, heel fout, lette ik niet zo goed op bleek dat ook Rosco eens bang kon zijn voor iets... Namelijk: De Stier!
Ik was hem dus ook mooi eventjes kwijt! Voortaan beter opletten dus!

Dus na hem weer opgepakt te hebben, toch maar even een kijkje gaan nemen.

We gaan vervolgens verder...
Belletje rinkelen en achteruit in een "L" terug lopen.

Bij de ton gaan we even geluid maken... en hem laten wennen aan de stok..

Toch zie ik hem nog af en toe afgeleid naar de stier kijken, dus nemen we gewoon nog een keer een kijkje. Ter bevestiging dat er niets is. Nu kan ik je zeggen dat ik ook al wat gespannen er heen loop, voor het geval hij toch weer weg kan glippen. Heel fout! Haha...

Ik voel de gespannenheid, en roep mijn lieve onervaren vriendje er even bij....
En ik laat hem eens even overal rondwandelen.
Over de brug gaat goed!

En ook bij de stier totaal geen probleem. Bevestiging dus dat het aan mij ligt. Na 10 minuten neem ik het dus ook weer over. Zodat ik mijn "stressgehalte" even wat heb kunnen laten zakken.

Ik beslis dan ook direct zonder gedachtes te gaan ringsteken bij de stier.
Laat het dan ook zo zijn, dat Rosco ook veeeeel minder gespannen er voorbij loopt. (Door mij nog niet 100% vertrouwen)

Vervolgens, in vol vertrouwen, op de juiste manier door een poortje heen zien te lopen.

Ook dat gaat allemaal goed!
Heerlijk dagje was dit en heel wat wijzer geworden.
Het wordt mij dan ook steeds duidelijker dat Rosco mijn spiegel is!
Tijd om na te denken voor lessen. Ik wil toch eerst goed de basis op de grond kunnen met hem...voor dat ik ooit uberhaupt denk om er op te stappen.
2 stalgenoten hebben dan ook les van Patrick Molenaar. Ik ben even wat lesjes van hun gaan kijken. En ja, ik vind dat dit een man is die er staat, met een enorme rust die hij uitstraalt. Perfecte match voor mij en Rosco.. want dit is wat ik dan ook wil!
Dus mijn eerste lesje gepland bij Patrick. We beginnen met vrijwerken... en gaan zo op lange termijn verder met longeren, en ooit eens rijden. Hier dan een eerste foto van mijn 1e vrijwerkles met Rosco.

Voor als jullie willen.. houd ik jullie over een tijdje gewoon weer op de hoogte!
Bedankt voor het lezen.
En opbouwende tips zijn altijd welkom!!!